Теми статей
Обрати теми

Оренда будівельної техніки з екіпажем: правові, трудові та податкові нюанси

Редакція ББ
Стаття

Оренда будівельної техніки з екіпажем:

правові, трудові та податкові нюанси

Ольга Кожушко, консультант

 

Часто будівельні компанії, що виконують ті чи інші роботи, стикаються з необхідністю використання спеціальної будівельної техніки. Однак оскільки певні роботи мають не систематичний характер, то і про купівлю техніки говорити зарано. Оптимальним виходом із ситуації є оренда будівельної техніки.

На сьогодні існує два основні варіанти оренди будівельної техніки: оренда з екіпажем, тобто з водієм та кранівником, і оренда без екіпажу. На практиці будівельним компаніям зручніше використовувати перший варіант, оскільки він знімає з орендаря необхідність утримувати штат кваліфікованих працівників і дозволяє зменшити ризик неправильної експлуатації техніки, її пошкодження і як наслідок фінансові втрати у вигляді неустойки.

Про те, з якими підводними каменями може зіткнутися будівельна організація, що орендує будівельну техніку з екіпажем, сьогодні й поговоримо.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ЦК

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

КЗпП

— Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 р. № 322-VIII.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.1997 р. № 168/97-ВР.

Наказ № 149

— наказ Мінстату «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку роботи будівельних машин та механізмів» від 13.06.1997 р. № 149.

П(С)БО 7

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну України від 27.04.2000 р. № 92.

П(С)БО 14

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 14 «Оренда», затверджене наказом Мінфіну України від 28.07.2000 р. № 181.

Закон № 1963

— Закон України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.1991 р. № 1963-XII.

Закон № 2344

— Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

Закон № 1963

— Закон України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» від 11.12.1991 р. № 1963-ХII (у редакції від 06.12.2006 р. № 427-V).

Постанова № 1306

— постанова КМУ «Про Правила дорожнього руху» від 10.10.2001 р. № 1306.

УКТЗЕД

— Український класифікатор товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД), покладений в основу товарної класифікаційної схеми Митного тарифу України, затвердженого Законом України «Про Митний тариф України» від 05.04.2001 р. № 2371-III

Класифікатор продукції та послуг

— Державний класифікатор продукції та послуг ДК 016-97, затверджений наказом Держстандарту від 30.12.1997 р. № 822.

 

Розбираємося з поняттями

Сучасне будівництво доволі складно уявити без засобів механізації. І це не випадково, оскільки саме будівельна техніка та устаткування сприяють зниженню собівартості робіт, підвищенню продуктивності праці, а отже, підвищенню рентабельності галузі в цілому.

Орендуючи будівельну техніку і складаючи договір оренди, забудовник може зіткнутися з неоднозначністю трактування та подальшого віднесення того чи іншого виду будівельної техніки до певного виду машин і механізмів. Це, у свою чергу, позначиться на виді договору оренди і відповідно на умовах такого договору.

Відразу зауважимо: на нашу думку, будівельну техніку можна класифікувати як транспортні засоби. Доведемо це.

Спочатку визначимося з тим, що розуміють під транспортними засобами.

Сутність поняття «транспортні засоби» у чинному законодавстві наводиться в

постанові № 1306, згідно з п. 1.10 якої транспортний засіб — це пристрій, призначений для перевезення людей та (або) вантажу, а також установленого на ньому спеціального устаткування.

Крім того, визначення транспортних засобів виходячи з їх класифікації за призначенням можна знайти у

ст. 1 Закону № 2344:

транспортний засіб загального призначення — транспортний засіб, не обладнаний спеціальним устаткуванням та призначений для перевезення пасажирів або вантажів (автобус, легковий автомобіль, вантажний автомобіль, причіп, напівпричіп з бортовою платформою відкритого чи закритого типу);

транспортний засіб спеціалізованого призначення — транспортний засіб, що призначений для перевезення певних категорій пасажирів або вантажів (автобус для перевезення дітей, інвалідів, пасажирів певних професій, самоскид, цистерна, сідельний тягач, фургон, швидка медична допомога, автомобіль інкасації, ритуальний автомобіль тощо) та має спеціальне устаткування (таксі, броньований, обладнаний спеціальними світловими та звуковими сигнальними пристроями тощо);

транспортний засіб спеціального призначення — транспортний засіб, призначений для виконання спеціальних робочих функцій (для аварійного ремонту, автокран, пожежний, автобетономішалка, вежа розвідувальна чи бурова на автомобілі, для транспортування сміття та інших відходів, технічна допомога, автомобіль прибиральний, автомобіль-майстерня, радіологічна майстерня, автомобіль для пересувних телевізійних та звукових станцій тощо).

Про транспортні засоби також згадується і в

Законі № 1963. Стаття 2 зазначеного Закону містить перелік транспортних засобів — як тих, що підлягають обкладенню транспортним податком, так і тих, за які зазначений податок сплачувати не потрібно. Для однозначного віднесення таких транспортних засобів до об’єктів оподаткування застосовується кодування згідно з УКТЗЕД.

Відповідно до роз’яснень Держмитслужби (

лист від 12.06.2007 р. № 11/1-29/5820-ЕП) у частині віднесення товарів до класифікаційних груп, зазначених в УКТЗЕД, транспортні засоби залежно від їх типів та призначення поділяються на:

пасажирські, які залежно від кількості визначених виробником автомобіля місць для пасажирів класифікуються в товарній позиції 8702 або 8703 за УКТЗЕД;

автомобілі легкові та інші транспортні засоби, призначені для перевезення людей (крім автомобілів товарної позиції 8702), включаючи вантажопасажирські автомобілі, фургони та гоночні автомобілі;

вантажні, що класифікуються в товарній позиції 8704 за УКТЗЕД;

спеціального призначення (товарна позиція 8705 за УКТЗЕД) — спеціально сконструйовані або пристосовані для розміщення різних пристроїв, що дозволяють їм виконувати певні функції, тобто основною метою застосування транспортних засобів цієї товарної позиції не є перевезення людей, вантажів.

Що стосується будівельної техніки, то визначення цього поняття в чинному законодавстві не надано, тому для підтвердження можливості віднесення будтехніки до транспортних засобів розглянемо її класифікацію.

Класифікація будівельної техніки — це система, що ґрунтується на її розподілі за сукупністю певних ознак. З урахуванням цього для класифікації можна виділити загальну ознаку — це галузь застосування, вид виконуваної роботи або призначення. Відповідно до цих ознак і згідно з

Класифікатором продукції та послуг усю будівельну техніку розбито на класи, категорії, підкатегорії та типи.

Як випливає з

Класифікатора продукції та послуг, будівельна техніка належить до класу 29.52 «Машини та устаткування для добувної промисловості та будівництва». Цей клас уключає такі категорії:

29.52.1 «Машини та устаткування для добувної промисловості»;

29.52.2 «Машини землерийні»;

29.52.3 «Машини та устаткування для будівництва інші»;

29.52.4 «Машини для оброблення мінеральних матеріалів»;

29.52.5 «Трактори будівельні»;

29.52.6 «Вузли до машин та устаткування для добувної промисловості та будівництва».

Зазначені категорії поділяються на підкатегорії. Наприклад, категорія

29.52.2 «Машини землерийні» включає такі підкатегорії:

29.52.21 «Бульдозери з неповоротним та бульдозери з поворотним відвалом, самохідні»;

29.52.22 «Грейдери»;

29.52.23 «Скрепери»;

29.52.24 «Машини трамбувальні та котки дорожні»;

29.52.25 «Навантажувачі одноковшові фронтальні з перекидним назад ковшем»;

29.52.26 «Навантажувачі одноковшові з поворотною верхньою частиною»;

29.52.27 «Екскаватори та машини самохідні інші»;

29.52.28 «Ножі відвальні для бульдозерів».

У свою чергу, категорії поділяються на типи. Наприклад, категорія

29.52.25 «Навантажувачі одноковшові фронтальні з перекидним назад ковшем» складається з таких типів:

29.52.25.300 «Навантажувачі одноковшові фронтальні, призначені спеціально для підземних робіт»;

29.52.25.500 «Інші».

Як випливає з наведеної класифікації, будівельна техніка буває універсальною та спеціальною.

Універсальна техніка має ширше застосування, але в разі виконання великих обсягів певних робіт спеціальна техніка вважається продуктивнішою.

Роль спеціальної техніки в нинішніх умовах багатократно зростає, оскільки дозволяє забезпечити комплексну механізацію будівельного процесу. На сучасному етапі розвитку будівельної техніки й технології будівельно-монтажних робіт до категорії процесів, що зазнають комплексної механізації, належать практично всі будівельні роботи.

Відомо, що комплексну механізацію будівельних робіт великого обсягу здійснюють технікою великої потужності та продуктивності. Це особливо наочно можна побачити при виконанні земляних і бетонних робіт, а також на всіх етапах зведення будівель і споруд найрізноманітнішого призначення

Таким чином, усе викладене вище дозволяє дійти висновку про те, що будівельну техніку можна віднести до транспортних засобів спеціального призначення, оскільки основною метою транспортного засобу за цією товарною позицією є не перевезення людей та вантажів, а виконання спеціальних функцій. Для підтвердження своїх слів зауважимо, що деякі види будівельної техніки спеціалізовані органи апріорі відносять до транспортних засобів1.

1 Див. докладніше наказ ДМСУ «Про внесення змін до Пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності» від 19.01.2010 р. № 27, лист ДПАУ від 09.07.2009 р. № 14316/7/17-0317.

 

Складаємо загальні положення договору оренди будтехніки

При підготовці договору оренди будівельної техніки сторонам слід керуватися спеціальними нормами цивільного законодавства, що регулюють оренду транспортних засобів (

параграф 5 глави 58 ЦК). При цьому можливість такої оренди разом з обслуговуючим екіпажем передбачено п. 2 ст. 798 ЦК.

Договір оренди будтехніки з екіпажем укладається в письмовій формі

. У разі якщо однією зі сторін договору (забудовником-орендарем чи орендодавцем) виступає фізична особа (у тому числі суб’єкт підприємницької діяльності), такий договір має бути нотаріально посвідчено (ст. 799 ЦК).

Основними положеннями, що зазначаються в договорі будівельної техніки з екіпажем, мають бути:

1

. Предмет договору. Є істотною умовою договору оренди. Предмет договору має бути описано так, щоб його можна було індивідуалізувати. Тож у договорі необхідно точно визначити, який вид техніки передається в оренду, зазначити його модель, номери агрегатів (двигуна, шасі, коробки передач), технічні параметри (вантажопідйомність, об’єм ковша тощо), колір техніки. Зауважимо, що в договорі оренди доцільно прописати обсяг, характер і тривалість передбачуваних робіт, для яких призначено орендовану техніку.

Крім того, слід застерегти, що

будтехніка передається в користування за плату і на певний строк разом з екіпажем, що її обслуговує. Отже, разом з наданням в оренду будівельної техніки орендодавець надає додаткові (супутні) послуги з управління і технічної експлуатації такого транспортного засобу. Звернемо увагу: персонал, який обслуговує будівельну техніку (екіпаж), не орендується, орендується лише будтехніка. При цьому згідно зі ст. 805 ЦК екіпаж не припиняє трудових відносин з орендодавцем, який і несе витрати на його утримання. Проте в договорі має бути встановлено конкретний склад екіпажу (наприклад, оператор, машиніст, кранівник та ін.) будтехніки, що орендується, який і здійснюватиме управління цим транспортним засобом та його технічне обслуговування. Тут зауважимо, що поняття «управління будтехнікою» та її «технічне обслуговування» є досить широкими за своїм змістом. Щоб уникнути розбіжностей, у майбутньому в договорі необхідно провести конкретизацію і чітко визначити, що розуміється під управлінням (режим роботи, змінність, територія, на якій здійснюється управління, тощо) і технічним обслуговуванням (огляд техніки, заміна дрібних деталей, заливання мастила тощо) будівельної техніки.

2. Строк дії договору.

Тут важливо уточнити дату здавання в оренду техніки та її повернення після закінчення дії договору, а також можливість розірвання договору оренди за взаємною згодою сторін.

3. Орендна плата і порядок розрахунків за оренду.

На практиці існують такі варіанти розрахунку суми орендної плати за орендовану будтехніку з екіпажем:

сума орендної плати за транспортний засіб є фіксованою. Зауважимо, що такий варіант не завжди прийнятний для обох сторін орендних відносин. Наприклад, у разі простою будтехніки забудовнику-орендарю невигідно платити фіксований розмір орендної плати, оскільки така будтехніка не приноситиме йому вигоду. Орендодавцю не буде вигідна фіксована орендна плата, якщо будтехніка використовується будівельною компанією — орендарем цілодобово і отриману орендну плату не можна буде порівняти зі зносом переданого в оренду транспортного засобу;

вартість оренди пов’язана зі строком використання будтехніки. Цей варіант розвитку орендних відносин передбачає використання диференційованого розміру орендної плати залежно від строку використання забудовником-орендарем будтехніки. Він може передбачати так зване «бонусне» використання, коли за продовження строку оренди або повторну оренду певної будтехніки орендна плата зменшується;

орендна плата за будтехніку включає мінімальний фіксований платіж і додаткові орендні платежі. При такому варіанті мінімальний фіксований платіж сплачується орендодавцю, якщо будтехніка не скористовується з не залежних від будівельної компанії — орендаря причин (наприклад, через відсутність замовників). Додаткові орендні платежі застосовуються, якщо забудовник-орендар використовує будтехніку за призначенням. Такі додаткові платежі можуть розраховуватися як певна сума або відсоток від мінімального фіксованого орендного платежу за договором виходячи з мотогодин, змін тощо, відпрацьованих за визначений час (день, тиждень тощо), збільшеної на суму чи відсоток у разі використання будтехніки в ненормований (нічний) час. На нашу думку, цей варіант визначення орендної плати є оптимальним.

Зауважимо, що суми орендної плати мають покрити орендодавцю витрати на оплату праці екіпажу орендованої техніки.

4. Права та обов’язки сторін.

Чинне цивільне законодавство визначає широке коло обов’язків для будівельної організації — орендаря будтехніки. Зі ст. 800 ЦК випливає, що забудовник-орендар самостійно здійснює використання транспортного засобу у своїй діяльності та має право без згоди орендодавця укладати договори на використання орендованої будтехніки за умови її експлуатації за призначенням. Одним з обов’язків орендаря є підтримання отриманого в оренду транспортного засобу в належному стані. При цьому відповідно до ст. 801 ЦК забудовник-орендар несе витрати на підтримання належного технічного стану будтехніки (поточний ремонт) і сплачує всі податки, збори (обов’язкові платежі). Винятком є податок з власників транспортних засобів, що сплачується орендодавцем (ст. 1 Закону № 1963). Крім того, орендар зобов’язаний відшкодувати збитки, завдані у зв’язку із втратою або пошкодженням будтехніки, якщо він не доведе, що це сталося не з його вини (ст. 803 ЦК). Також на забудовника-орендаря покладаються обов’язки відшкодувати шкоду іншій особі, завдану у зв’язку з використанням транспортного засобу (ст. 804 ГК).

До обов’язків орендодавця входить страхування транспортного засобу.

5. Порядок надання та повернення будтехніки

. У договорі оренди слід уточнити місце та умови передачі будтехніки як забудовнику-орендарю, так і орендодавцю. Також необхідно зазначити, в якому технічному стані має бути повернено предмет оренди — з урахуванням закономірного процесу зносу при його експлуатації.

Зауважимо: приймаючи та повертаючи будівельну техніку, сторонам орендних відносин потрібно скласти

акти приймання-передачі. Це дозволить уникнути труднощів у процесі доведення строку використання орендованого майна, що, у свою чергу, може призвести до затримки в отриманні орендної плати, відшкодування шкоди в разі пошкодження або втрати техніки тощо. Крім того, повертаючи орендовану будтехніку, орендар повинен мати у своєму розпорядженні певний пакет документів, що підтверджують роботу орендованої техніки та екіпажу. Так, для підтвердження виконаних будівельною технікою робіт (послуг) використовується типова форма № ЕБМ-7 Довідка про виконані роботи (послуги), затверджена наказом № 149. Вона складається на підставі даних подорожнього листа (форма № ЕБМ-2) або рапортів (форми № ЕБМ-1, № ЕБМ-3) на кожен рапорт (подорожній лист) роботи будтехніки. Зауважимо, що необхідно чітко дотримуватися порядку оформлення зазначеної довідки, стежити за наявністю в ній усіх необхідних підписів та печаток. Виконані роботи (послуги), відображені в довідках, повинні стосуватися конкретних об’єктів будівельної організації.

Як бачимо, зазначені положення договору оренди будівельної техніки з екіпажем мають важливе значення для обох сторін орендних відносин. Але залишаються відкритими такі питання: як оформити права та обов’язки членів екіпажу будтехніки, що орендується; як обліковувати робочий час членів екіпажу та оплачувати їх працю? Зупинимося на них докладніше.

 

Регулюємо трудові відносини в договорі оренди будтехніки з екіпажем

Права та обов’язки членів екіпажу

орендованої будтехніки має бути прописано в самому договорі оренди. При цьому в договорі оренди окремими пунктами необхідно зазначити перелік робіт, що виконуються екіпажем, та правила, яких має дотримуватися зазначений екіпаж.

Також сторони орендних відносин повинні визначити режим роботи екіпажу та місце виконання його обов’язків. При цьому слід ураховувати, що за нормальних умов праці виробіток екіпажу у складі однієї людини не повинен перевищувати 40 годин на тиждень (

ст. 50 КЗпП), тому в договорі необхідно передбачити і кількість щоденних змін роботи техніки та годин у зміні.

Це можна зробити або в самому договорі оренди, або в додатку до нього —

окремому документі (наприклад, Порядку роботи членів екіпажу орендованої будівельної техніки (далі — Порядок)), який разом з договором підписується сторонами договору та членами екіпажу.

Звернемо увагу, що

зазначені в договорі (Порядку) роботи, які має виконувати у забудовника-орендаря екіпаж орендованої будтехніки, не повинні суперечити переліку робіт, зазначеному в колективному (індивідуальному) трудовому договорі, укладеному між орендодавцем та екіпажем.

Крім того,

екіпаж техніки, що орендується, повинен чітко знати свої права. Тому в договорі оренди необхідно передбачити можливість екіпажу відмовитися від виконання робіт і доручень, якщо їх не зазначено в договорі (Порядку).

І ще один момент. Перш ніж передати забудовнику-орендарю будтехніку з екіпажем, орендодавцю потрібно скласти наказ, яким він зобов’яже екіпаж орендованого транспортного засобу виконувати роботи, зазначені в орендному договорі (Порядку). Цей документ засвідчується підписами керівника орендодавця та підписується членами екіпажу. Будівельну організацію — орендаря повідомляють (у письмовій чи усній формі), що екіпаж ознайомлений з умовами роботи, зазначеними в договорі (Порядку).

 

Облік робочого часу та оплата праці екіпажу орендованої будтехніки покладається на орендодавця

, оскільки саме орендодавець перебуває з екіпажем у трудових відносинах. Водночас орендодавець не бачить і не може проконтролювати виконані його працівниками (екіпажем) роботи, оскільки вони виконуються за дорученням забудовника-орендаря та під його контролем.

Вирішити цю проблему можна двома способами:

1. У договорі оренди будівельної техніки з екіпажем

необхідно вказати режим роботи орендованого транспортного засобу. Зауважимо, що режим роботи орендованої будтехніки має відповідати режиму роботи самого екіпажу, визначеного в договорі оренди (Порядку). У цьому випадку облік робочого часу веде орендодавець і відповідно до нього нараховує заробітну плату членам екіпажу.

2. У договорі оренди будівельної техніки (Порядку) встановити

підсумований облік робочого часу для екіпажу орендованого транспортного засобу. Можливість такого обліку робочого часу передбачено ст. 61 КЗпП. Згідно з цією нормою трудового законодавства при застосуванні підсумованого обліку робочого часу оплата праці провадиться виходячи з фактично відпрацьованого працівником часу. При цьому графік виходів на роботу має індивідуальний характер, установлений керівництвом підприємства-орендодавця за погодженням з працівником(ами). Установлюється такий графік за таких умов:

1) запровадження графіка (навіть для одного працівника) має бути погоджено з профкомітетом;

2) у разі позмінної роботи тривалість перерви в роботі між змінами має бути не менше подвійної тривалості часу роботи в попередній зміні, уключаючи час перерви на обід (

ст. 59 КЗпП). Призначення працівника на роботу протягом двох змін підряд забороняється;

3) тривалість підсумованого робочого часу за обліковий період (місяць) не повинна перевищувати нормальної кількості робочих годин, тобто для однієї людини не повинна перевищувати 40 годин на тиждень (

ст. 50 КЗпП).

На нашу думку, доцільність використання цього способу обліку робочого часу членів екіпажу виникає в разі, якщо строк оренди будтехніки перевищує один місяць.

Зауважимо: складність такого підходу полягає в тому, що забудовнику-орендарю необхідно буде постійно відстежувати, щоб робота членів екіпажу орендованої техніки збігалася з режимом роботи при підсумованому обліку робочого часу. Для цього пропонуємо в договорі про оренду транспортного засобу окремим пунктом застерегти, що забудовник-орендар зобов’язався один чи два рази на місяць на певну дату подавати орендодавцю

Звіт про відпрацьований час членів екіпажу (далі — Звіт). У цьому документі необхідно зазначати:

— П. І. Б. кожного члена екіпажу орендованої техніки, номер їх свідоцтва і табельний номер;

— модель орендованої будівельної техніки;

— період (бажано місяць), протягом якого виконувалися роботи членами екіпажу;

— які конкретно роботи виконувалися (вантажопідйомні, землерийні тощо);

— дні простою орендованої будтехніки із зазначенням причини простою (відсутність замовників, хвороба членів екіпажу тощо);

— документи, що підтверджують здійснені роботи (

рапорт про роботу баштового крана (форма № ЕБМ-1), подорожній лист будівельної машини (форма № ЕБМ-2), рапорт про роботу будівельної машини (механізму) (форма № ЕБМ-3), рапорт-наряд про роботу будівельної машини (механізму) (форма № ЕБМ-4), картка обліку роботи будівельної машини (механізму) (форма № ЕБМ-5), журнал обліку роботи будівельних машин (механізмів) (форма № ЕБМ-6), Довідка про виконані роботи (послуги) (форма № ЕБМ-7) 2).

2 Типові форми цих документів затверджено наказом № 149.

Крім того, у разі змін умов праці членів екіпажу їх згідно зі

ст. 32 КЗпП необхідно буде попередити про це не пізніше ніж за два місяці.

Звернемо увагу: у цій ситуації

орендодавець на підставі наданих забудовником-орендарем документів, що підтверджують виконання робіт, самостійно визначає розмір зарплати екіпажу орендованої будівельної техніки.

 

Не забуваймо про податки

Податок на прибуток.

За загальним правилом, у податковому обліку витрати на утримання та експлуатацію орендованих транспортних засобів залежать від того, який транспортний засіб орендується: вантажний чи легковий автомобіль. Так, п.п. 5.4.10 ст. 5 Закону про податок на прибуток обмежує включення до валових витрат на оренду легкових автомобілів і такі витрати на утримання легкових автомобілів, як оплата стоянки, паркування, витрат на пально-мастильні матеріали (ПММ). Для вантажних автомобілів таких обмежень немає, тому витрати на їх оренду і утримання в повному обсязі включаються до валових, звичайно, за умови їх зв’язку з господарською діяльністю підприємства (п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток).

Будівельна техніка (наприклад, крани, баштові крани, бульдозери, екскаватори, автовежі, навантажувачі тощо), як правило, не належить ні до легкових, ні до вантажних автомобілів. Виняток становлять окремі її види (наприклад, самоскиди), які можна віднести до категорії вантажних автомобілів. Тому витрати, понесені забудовником-орендарем на її оренду і утримання (на ПММ),

уключаються до складу валових за умови, що орендований транспортний засіб використовується для потреб, пов’язаних з його господарською діяльністю (п.п. 5.2.1 Закону про податок на прибуток). Для підтвердження зв’язку витрат з господарською діяльністю необхідні первинні документи, оформлені відповідним чином. Такими документами можуть бути рапорт, подорожній лист роботи будтехніки тощо.

Тут зауважимо, що для визначення того, до якого виду автомобілів (вантажного чи легкового) належить орендована будтехніка, також можна скористатися

УКТЗЕД.

Що стосується витрат на підтримання отриманої в оренду будтехніки в належному стані (поточний ремонт) або її поліпшення3, то такі витрати в межах 10 % ліміту включаються до валових (

п.п. 8.7.1 Закону про податок на прибуток). При цьому витрати, що перевищують 10 % ліміт, згідно з п.п. 8.8.1 Закону про податок на прибуток уключаються забудовником-орендарем до балансової вартості об’єкта відповідної групи ОФ.

3 Див. докладніше статтю «Охорона орендованого майна» // «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 17, с. 33.

ПДВ.

Згідно з п.п. 7.4.1 Закону про ПДВ забудовник-орендар має право витрати на оренду і утримання будтехніки включити до податкового кредиту за правилом першої події. При цьому потрібно не забути про відповідним чином оформлені підтверджуючі документи (зокрема, про податкові накладні).

 

Відображаємо

в бухгалтерському обліку

У бухгалтерському обліку будівельна техніка, отримана в операційну оренду, у забудовника-орендаря значиться на позабалансовому

рахунку 01 «Орендовані необоротні активи» за вартістю, зазначеною в договорі оренди. Підставою для зарахування на позабалансовий рахунок 01 є Акт приймання-передачі, підписаний обома сторонами договору оренди.

Витрати на орендну плату підлягають сплаті орендодавцю. А куди їх має віднести забудовник-орендар? Якщо забудовник споруджує об’єкти для власних потреб чи на продаж, ці витрати доцільно капіталізувати у вартості будівництва і відображати:

— або по

дебету рахунка 15 «Капітальні інвестиції» ;

— або по

дебету рахунка 23 «Виробництво» .

Що стосується витрат на поточний ремонт орендованої будівельної техніки, то тут необхідно звернутися до

п. 8 П(С)БО 14 «Оренда», згідно з яким витрати орендаря на поліпшення (у тому числі й модернізацію) об’єкта основних засобів, що перебувають в операційній оренді, відображаються як капітальні інвестиції на створення інших необоротних матеріальних активів та обліковуються по дебету субрахунку 153 «Придбання (виготовлення) інших необоротних матеріальних активів». При введенні орендованої будівельної техніки в експлуатацію в обліку здійснюється запис:

Дт 117 «Інші необоронні матеріальні активи» — Кт 153.

Амортизація необоротного матеріального активу згідно з

п. 29 П(С)БО 7 починається з місяця, наступного за місяцем, в якому такий об’єкт став придатним для корисного використання. При цьому амортизація нараховується або прямолінійним, або виробничим методом (п. 27 П(С)БО 7).

На закінчення наведемо приклад відображення в бухгалтерському обліку забудовника-орендаря операцій з оренди будівельної техніки.

 

Приклад.

Будівельне підприємство взяло в оренду бульдозер з оператором, який його обслуговує. За договором оренди орендується лише бульдозер. Сума щомісячної орендної плати становить 1800 грн. (у тому числі ПДВ — 300 грн.). Вартість бульдозера, отриманого в оренду за актом приймання-передачі, — 90000 грн. Поточного ремонту орендар не здійснював.

 

Зміст господарської операції

Кореспондуючі рахунки

Сума,грн.

ВВ

дебет

кредит

Отримано бульдозер в оренду

01

90000

Нараховано суму орендної плати

231

685

1500

1500

Суму ПДВ уключено до складу податкового кредиту

641

685

300

Перераховано суму орендної плати орендодавцю

685

311

1800

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі