Теми статей
Обрати теми

Адміністративні витрати будівельного підприємства: відображення в кошторисі та розподіл

Редакція ББ
Стаття

Адміністративні витрати будівельного підприємства:

відображення в кошторисі та розподіл

Ольга Кожушко, консультант

 

Адміністративні витрати, або витрати на управління, займають особливе місце в обліку будівельних підприємств. Вони мають свій склад і базу розподілу, які будівельне підприємство самостійно визначає. Водночас існують нюанси відображення адміністративних витрат у кошторисі та включення їх до складу витрат за будівельним контрактом. Про все це сьогодні в нашій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

П(С)БО 16

— наказ Мінфіну «Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати» від 31.12.1999 р. № 318.

П(С)БО 18

— наказ Мінфіну «Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 18 «Будівельні контракти» від 28.05.2001 р. № 205.

Методичні рекомендації № 30

— Методичні рекомендації щодо формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджені наказом Держбуду від 16.02.2004 р. № 30.

ДБН Д.1.1-1-2000

— Правила визначення вартості в будівництві (ДБН Д.1.1-1-2000), затверджені наказом Держбуду від 27.08.2000 р. № 174.

 

Визначення і склад адміністративних витрат будівельного підприємства

Для обліку адміністративних витрат у будівництві слід керуватися такими документами:

— П(С)БО 16

: у ньому відображено загальні методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про адміністративні витрати будівельної організації;

П(С)БО 18: у ньому викладено методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про адміністративні витрати, пов’язані з виконанням будівельних контрактів. Звернемо увагу, що П(С)БО 18 є спеціальним для будівельних організацій — підрядників, тобто не поширюється на забудовників. Це підтверджується листами Мінфіну від 13.03.2009 р. № 31-34010-10-29/7113 і від 19.08.2009 р. № 31-34000-20-27/22556;

Методичними рекомендаціями № 30, що встановлюють основні методологічні засади формування собівартості будівельних, монтажних, пусконалагоджувальних і ремонтно-будівельних робіт під час спорудження нових об’єктів, розширення, добудовування, реконструкції та технічного переоснащення підприємств, ремонту будівель і споруд, реставрації пам’яток архітектури, що виконуються як підрядним, так і господарським способом. Крім того, Методичні рекомендації № 30 поширюються на всі будівельні організації незалежно від форм власності та підпорядкування і їх відокремлені виробничі підрозділи (структурні одиниці), що виконують будівельно-монтажні роботи. Зауважимо, що Методичні рекомендації № 30 мають рекомендаційний характер . Про це свідчать листи Держбуду (листи від 01.11.2002 р. № 8/8-589, від 16.09.2005 р. № 8/8-768) та Мінфіну (від 17.12.2009 р. № 31-34000-20-5/34701), які підкреслюють невідповідність окремих положень Методичних рекомендацій № 30 загальним нормам бухгалтерських стандартів.

Згідно з

п. 6 розділу 4 Методичних рекомендацій № 30 адміністративні витрати — це витрати, спрямовані на обслуговування та управління будівельною організацією.

Адміністративні витрати не включаються до складу витрат за будівельним контрактом

, а відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому їх було здійснено (п. 15 П(С)БО 18). Це також підтверджується раніше згаданим листом Мінфіну від 13.03.2009 р. № 31-34010-10-29/7113.

Їх може бути

визнано витратами за будівельним контрактом у разі, якщо:

а) ці витрати безпосередньо пов’язані з виконанням цього будівельного контракту;

б) окреме відшкодування адмінвитрат покладено на замовника умовами самого будівельного контракту.

У таких випадках зазначені витрати

включаються до вартості будівельно-монтажних робіт за будівельним контрактом з використанням бази розподілу витрат, вибраної будівельною організацією. Зауважимо, що аналогічна норма міститься і в Методичних рекомендаціях № 30.

При цьому до витрат за будівельними контрактами належать витрати

за період від дати укладення будівельного контракту до дати завершення такого контракту. До витрат за будівельним контрактом також відносять витрати, яких зазнав підрядник при укладенні будівельного контракту, якщо існує імовірність його підписання і достовірної оцінки цих витрат. Витрати, понесені при укладенні будівельного контракту, які було визнано витратами звітного періоду, не включаються надалі до витрат за будівельним контрактом, підписаним у наступних звітних періодах (п. 16 П(С)БО 18).

Склад адміністративних витрат наведено в

П(С)БО 16 та в Методичних рекомендаціях № 30. Зауважимо, що перелік витрат, які належать до адміністративних, у Методичних рекомендаціях № 30 є більш деталізованим порівняно з переліком, установленим П(С)БО 16. У табл. 1 наведено склад адмінвитрат будівельної організації відповідно до
П(С)БО 16 та Методичних рекомендацій № 30. Зверніть увагу: табл. 1 складено так, щоб можна було простежити, які адмінвитрати з переліку, наведеного в Методичних рекомендаціях № 30, дублюють адмінвитрати, зазначені в П(С)БО 16, які доповнюють перелік у П(С)БО 16, а які, навпаки, відсутні в переліку Методичних рекомендацій № 30, але є в
П(С)БО 16. При цьому зауважимо, що проставлена в табл. 1 наскрізна нумерація витрат, що належать до адміністративних, та послідовність їх запису не відповідають Методичним рекомендаціям № 30 і П(С)БО 16.

 

Таблиця 1

Склад адміністративних витрат будівельної організації

До складу адміністративних витрат будівельної організації включаються:

згідно з П(С)БО 16

відповідно до Методичних рекомендацій № 30

1

2

 

1. Витрати на основну, додаткову заробітну плату, заохочувальні, компенсаційні та інші грошові виплати, обчислені згідно з формами та системами оплати праці, установленими в будівельній організації:
— працівників апарату управління будівельної організації, що має статус юридичної особи (керівників, спеціалістів, технічних службовців);
— робітників, які здійснюють загальногосподарське обслуговування будівельної організації (телефоністів, телеграфістів, радіооператорів, операторів зв’язку, операторів електронно-обчислювальних машин, двірників, прибиральниць тощо);
— іншого загальногосподарського персоналу

2. Витрати на службові відрядження працівників апарату управління будівельної організації та робітників, які здійснюють загальногосподарське обслуговування будівельної організації

 

3. Витрати на транспортне обслуговування працівників апарату управління будівельної організації, зокрема:
3.1. Витрати на утримання та експлуатацію службових легкових автомобілів, що перебувають на балансі будівельної організації (орендуються) та обслуговують працівників апарату управління, включаючи:
— основну, додаткову заробітну плату, заохочувальні, компенсаційні та інші грошові виплати водіїв та інших робітників, які обслуговують легкові автомобілі;
— вартість паливних, мастильних та інших експлуатаційних матеріалів, знос і ремонт автомобільної гуми;
— витрати на утримання гаражів і місць стоянки (паркування) легкових автомобілів (енергопостачання, водопостачання, каналізація тощо);
— амортизацію (орендну плату), витрати на поточний ремонт, технічний огляд, технічне обслуговування легкових автомобілів і поточний ремонт гаражів та місць стоянки автомобілів;
— податки, збори та інші передбачені законодавством відрахування, пов’язані з експлуатацією легкових автомобілів (податок з власників легкових автомобілів; податок на землю, на якій розташовано гараж; збір за забруднення навколишнього природного середовища; комунальний податок; плата за технічний огляд легкових автомобілів у Державтоінспекції тощо)

 

4. Витрати на матеріально-технічне забезпечення апарату управління будівельної організації
та інші загальногосподарські витрати:
4.1. Витрати на придбання канцелярських товарів та приладдя, бланків обліку, звітності.
4.2. Витрати на утримання, експлуатацію та поточний ремонт будинків, споруд, приміщень, що використовуються апаратом управління будівельної організації

4.3. Витрати на утримання основних засобів, інших необоротних матеріальних активів загальногосподарського використання (операційна оренда, страхування майна, амортизація, ремонт, опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, охорона тощо)

 

4.4. Амортизація основних засобів, призначених для обслуговування апарату управління (крім легкових автомобілів), розрахована за їх первісною або справедливою вартістю відповідно до встановлених норм.
4.5. Витрати на малоцінний та швидкозношуваний інвентар та малоцінні предмети, що використовуються будівельною організацією та не належать до основних засобів, і витрати на їх ремонт

4.6. Витрати на утримання та експлуатацію всіх видів зв’язку та радіо, що використовуються для здійснення управління і перебувають на балансі будівельної організації, оплата послуг зв’язку (пошта, телеграф, телефон, факс тощо), обчислювальних центрів, засобів сигналізації та інших технічних засобів управління

 

4.7. Витрати на утримання, ремонт і експлуатацію електронно-обчислювальної та комп’ютерної техніки, машинописної, розмножувальної та іншої оргтехніки, що перебуває на балансі будівельної організації та використовується персоналом апарату управління будівельної організації та робітниками, які здійснюють загальногосподарське обслуговування будівельної організації (у тому числі для автоматичної обробки інформації).
4.8. Оплата послуг, що надаються сторонніми організаціями в управлінні будівельною організацією, якщо у штатному розписі не передбачено відповідних функціональних служб, уключаючи витрати на обчислювальні, друкарські, розмножувальні та інші роботи.
4.9. Оплата послуг консультаційного та інформаційного характеру (у тому числі витрати на придбання літератури та передплату спеціалізованих періодичних видань), пов’язаних із забезпеченням поточної діяльності апарату управління, виготовленням та зберіганням продукції допоміжних, другорядних виробництв будівельної організації, дотриманням законодавства

5. Оплата професійних послуг (юридичних, з оцінки майна, аудиторських, у тому числі оплата за проведення обов’язкових аудиторських перевірок, передбачених законодавством, тощо)

6. Витрати на врегулювання спорів у судових органах

7. Загальні корпоративні витрати (організаційні витрати, витрати на проведення річних зборів, на оприлюднення річного звіту, представницькі витрати, на послуги зі зміни структури приватизованої будівельної організації тощо)

 

8. Сплата передбаченого законодавством збору за реєстрацію будівельної організації в органах державної виконавчої влади

9. Амортизація нематеріальних активів загальногосподарського використання

 

10. Витрати, пов’язані з оплатою послуг комерційних банків та інших кредитно-фінансових установ, включаючи плату за розрахунково-касове обслуговування персоналу апарату управління будівельної організації та робітників, які здійснюють загальногосподарське обслуговування будівельної організації, за отримання гарантій, вексельного авалю, факторингових і довірчих операцій, ведення обліку боргових вимог та зобов’язань, у тому числі й цінних паперів. Плата за надання поштово-телеграфних послуг та інші витрати, пов’язані з грошовим обігом

 

11. Одноразова допомога, що виплачується працівникам відповідно до законодавства під час переведення, прийняття і направлення на роботу в іншу місцевість

12. Інші витрати загальногосподарського призначення

 

 

13. Відрахування будівельних організацій на утримання апарату управління будівельних об’єднань, включаючи витрати на утримання корпорації, асоціації тощо

14. Податки, збори та інші обов’язкові платежі, передбачені законодавством (крім податків та зборів, що включаються до собівартості будівельно-монтажних робіт)

 

15. Витрати на утримання протипожежної та вартової охорони адміністративних приміщень:
— витрати на оплату праці робітників, які перебувають у штаті будівельної організації;
— плата за послуги, надані сторонніми організаціями з протипожежної та вартової охорони в установленому законодавством порядку;
— витрати на придбання, утримання і знос протипожежного інвентарю та обладнання

16. Витрати на перебазування будівельних та монтажних організацій

17. Витрати, пов’язані з нарахуванням і виплатою дивідендів учасникам та засновникам будівельної організації (оплата повідомлень у засобах масової інформації, конвертів, послуг зв’язку)

18. Витрати на сплату процентів (винагороди) за користування матеріальними цінностями, узятими в оренду (лізинг), крім суми орендної плати (лізингового платежу) в разі оперативної оренди (оперативного лізингу) будівельних машин та механізмів і сума винагороди орендодавцю (лізингодавцю) за користування будівельними машинами та механізмами

19. Страхові внески та відрахування на соціальні заходи від заробітної плати працівників апарату управління будівельної організації та робітників, які здійснюють загальногосподарське обслуговування будівельної організації, за встановленими законодавством нормами

 

Відображення адміністративних
витрат у кошторисі будівельно-монтажної організації

Адміністративні витрати будівельно-монтажної організації, будівництва (об’єкта), що враховуються у вартості

, — це загальногосподарські витрати, спрямовані на обслуговування та управління будівельно-монтажною організацією, що не включаються до собівартості будівельно-монтажних робіт. Зазначені витрати включаються до вартості інших витрат за будівельним контрактом пропорційно базі розподілу, що вибирається будівельно-монтажною організацією самостійно (собівартість відповідного об’єкта витрат, прямі витрати тощо). Перелік адміністративних витрат, урахованих усередненими показниками, наданими Держбудом, наведено в розділі 1 додатка 3 (крім пп. 6, 12, 14, 15, 16 і витрат на операційну оренду і страхування майна) до Методичних рекомендацій № 30.

Порядок розрахунку та відображення адміністративних витрат у кошторисній документації будівельного підприємства визначається

ДБН Д.1.1-1-2000, де встановлюються основні правила визначення вартості нового будівництва, розширення, реконструкції та технічного переоснащення підприємств, будівель і споруд, ремонту житла, об’єктів соціальної сфери та комунального призначення і благоустрою, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування.

ДБН Д.1.1-1-2000

мають обов’язковий характер при визначенні вартості об’єктів, будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ та організацій державної власності. Для об’єктів, будівництво яких здійснюється за рахунок інших джерел фінансування, ці норми мають рекомендаційний характер і їх застосування застерігається контрактом. ДБН Д.1.1-1-2000 поширюються на підрядний, господарський та змішаний способи здійснення будівництва.

Розрахунок адміністративних витрат застосовується при визначенні вартості будівництва та не залежить від відомчої належності підрядної організації.

В

інвесторській кошторисній документації кошти на покриття адміністративних витрат будівельно-монтажних організацій визначаються з урахуванням рекомендованих Держбудом усереднених показників (див. табл. 2), виражених у гривнях із розрахунку на одну людино-годину загальної кошторисної трудомісткості, та враховуються у графах 7 і 8 Зведеного кошторисного розрахунку окремим рядком за підсумком глав 1 — 12 Зведеного кошторисного розрахунку.

 

Таблиця 2

Усереднені показники для визначення в кошторисній документації інвестора розміру адміністративних витрат будівельно-монтажних організацій з розрахунку на 1 людино-годину загальної кошторисної трудомісткості будівельно-монтажних робіт

№ з/п

Види будівництва

Усереднені показники для визначення розміру адміністративних витрат будівельно-монтажних організацій, грн./люд.-год.

1

Особливо складні інженерні споруди (у тому числі ГЕС, ядерні установки та об’єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, шахти, метрополітени, тунелі, мости, аеродроми, гідротехнічні споруди тощо подібне), особливо складні технічно чи архітектурно громадські будівлі та споруди, залізниці, магістральні автодороги, магістральні мережі (у тому числі магістральні трубопроводи і споруди газонафтопродуктів, міжміські лінії зв’язку, високовольтні мережі
35 кВ і вище), що обґрунтовується проектом

1,79

2

Промислові підприємства та об’єкти виробничого призначення

1,52

3

Житлові будинки, громадські будівлі та споруди (крім технічно
чи архітектурно особливо складних)

1,38

4

Дороги, благоустрій, озеленення, об’єкти інженерної інфраструктури (інженерні мережі та споруди) у міській зоні та в сільській місцевості. Ремонт житла, об’єктів соціальної сфери, комунального призначення та благоустрою

1,23

5

Пусконалагоджувальні роботи

1,03

 

У складі

ціни пропозиції претендента (підрядника) адміністративні витрати обчислюються на підставі положень розділу 4 ДБН Д.1.1-1-2000 виходячи зі структури цих витрат, що склалася в підрядній організації за попередній період з урахуванням потужності будівельної організації — претендента.

Адміністративні витрати враховуються в ціні пропозиції в цілому по будівництву та обчислюються з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на управлінні та обслуговуванні власних машин і механізмів. У разі використання будівельної техніки, що

орендується, при обчисленні адміністративних витрат у цілому по будівництву трудовитрати робітників, зайнятих на управлінні та обслуговуванні цієї будівельної техніки, не враховуються.

При уточненні цих витрат не враховуються адміністративні витрати, пов’язані з витратами на збут та іншими операційними витратами будівельно-монтажної організації.

При розрахунках за

виконані обсяги робіт у разі зміни (коригування) договірної ціни об’єкта незалежно від її виду (тверда, динамічна, періодична) адміністративні витрати також підлягають коригуванню в такому самому порядку, що й договірна ціна.

 

Розподіл адміністративних витрат будівельного підприємства

Як уже зазначалося раніше,

адміністративні витрати не включаються до собівартості будівельно-монтажних робіт. Вони включаються до вартості інших витрат за будівельним контрактом пропорційно базі розподілу, що вибирається будівельно-монтажною організацією самостійно.

Базою розподілу

адміністративних витрат може бути:

— сума всіх прямих витрат на виконання будівельно-монтажних робіт;

— сума прямих витрат на оплату праці на виконання будівельно-монтажних робіт;

— трудовитрати на виконання будівельно-монтажних робіт (нормативні чи фактичні);

— час, відпрацьований будівельними машинами та механізмами на будівництві об’єкта, тощо.

Водночас розподіл адміністративних витрат будівельної організації ускладнюється таким:

— адміністративний персонал завжди централізований, і витрати на нього належать до всіх видів діяльності підприємства;

— як зазначалося вище, не завжди адміністративні витрати може бути віднесено до складу витрат за будівельним контрактом. Так, в одному будівельному контракті може бути передбачено включення їх до складу витрат зі здійсненням оплати за рахунок замовника, а в іншому — ні.

Ураховуючи викладене, ще раз

зверніть увагу: і в тому, і в іншому випадку розподіляти адміністративні витрати потрібно лише тоді, коли виконуються критерії п. 15 П(С)БО 18, а саме:

— будівельним контрактом передбачено, що замовник відшкодовує підряднику адміністративні витрати, понесені в межах

такого контракту,

або

— якщо існує

безпосередній зв’язок адміністративних витрат із цим контрактом.

На закінчення наведемо приклад розподілу адміністративних витрат у бухгалтерському обліку.

 

Приклад.

ЗАТ «Мрія» здійснює два види діяльності — виробничу та будівельну. У квітні 2010 року ЗАТ «Мрія» було здійснено такі витрати:

 

Стаття витрат

Виробництво, грн.

Будівництво, грн.

контракт № 1

контракт № 2

контракт № 3

Прямі витрати

50000,00

12000,00

20000,00

35000,00

Адміністративні витрати

15000,00

4500,00

9000,00

11000,00

 

Згідно з умовами будівельних контрактів № 1 і № 2 замовник перебирає на себе зобов’язання з оплати адміністративних витрат підрядника, пов’язаних з виконанням цих контрактів. У контракті № 3 таких умов немає. В обліковій політиці ЗАТ «Мрія» встановлено, що сума адмінвитрат, у разі потреби їх розподілу на окремі виробництва, договори (контракти), замовлення, вироби тощо, розподіляється пропорційно прямим витратам, що припадають відповідно на такі виробництва, договори тощо.

 

Рішення:

1. Розподілу підлягають адміністративні витрати за контрактами № 1 (4500,00 грн.) і № 2 (9000,00 грн.). Розподіляти адміністративні витрати слід за кожним контрактом окремо.

2. Прямі витрати, пропорційно яким необхідно здійснювати розподіл адміністративних витрат, дорівнюють:

контракт № 1 — 12000,00 грн.;

контракт № 2 — 20000,00 грн.

3. Коефіцієнт перерахунку (співвідношення адміністративних та прямих витрат) окремо за контрактами № 1 і № 2 становить:

контракт № 1: 4500,00 грн. : 12000,00 грн. = 0,375;

контракт № 2: 9000,00 грн. : 20000,00 грн. = 0,45.

4. Сума адміністративних витрат, що включається до складу собівартості будівельного контракту (

Дт 23 «Виробництво»), дорівнює:

контракт № 1: 4500,00 грн. х 0,375 = 1687,50 грн.;

контракт № 2: 9000,00 грн. х 0,45 = 4050,00 грн.

5. Сума адміністративних витрат, що списується на витрати звітного періоду, становить:

 

контракт № 1: 4500,00 грн. - 1687,50 грн. = 2812,50 грн.;

контракт № 2: 9000,00 грн. - 4050,00 грн. = 4950,00 грн.

 

6. Адміністративні витрати на виробництво (15000,00 грн.) і за будівельним контрактом № 3 (12000,00 грн.) розподілу не підлягають, оскільки порушуються критерії

п. 15 П(С)БО 18: у першому випадку безпосередній зв’язок адмінвитрат із будівельним контрактом, у другому — умова відшкодування замовником адмінвитрат, понесених у межах будівельного контракту. Такі витрати списуються на витрати звітного періоду (Дт 791 «Фінансові результати операційної діяльності» — Кт 92 «Адміністративні витрати»).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі