Теми статей
Обрати теми

Перевірки готівкових розрахунків: хто, коли та як перевіряє

Редакція ББ
Стаття

Перевірки готівкових розрахунків: хто, коли та як перевіряє

Олена Костенко, консультант

 

Приводом для написання цієї статті стало таке запитання читача. Зателефонували з податкової інспекції — попередили, що завтра буде перевірка каси за два місяці (у будівельної організації є зареєстрований касовий апарат). Чи має інспекція право проводити таку перевірку? Хто ще має право перевіряти касову дисципліну?

Аналіз чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що питання перевірок готівкових розрахунків остаточно не роз’яснене, а штрафи за порушення — високі. Тому потрібно вкрай ретельно вести касу, а якщо вже прийшли з перевіркою — знати свої права та процедуру перевірки.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 509

— Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.1990 р. № 509-XII.

Закон № 265

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР.

Методичні рекомендації № 355

— Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів ДПС України при організації та проведенні перевірок платників податків, затверджені наказом ДПАУ від 27.05.2008 р. № 355.

Лист № 14083

— оглядовий лист ДПАУ «Щодо питань організації та проведення контролю над дотриманням суб’єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимогами щодо регулювання обігу готівки, наявністю торгових патентів та ліцензій, порядком застосування реєстраторів розрахункових операцій, нормами обігу готівки, застосуванням штрафних санкцій» від 06.07.2009 р. № 14083/7/23-7017/572.

Лист № 19823

— лист ДПАУ «Щодо перевірок застосування РРО органами ДПС» від 24.10.2006 р. № 19823/7/10-1417/4894.

Лист № 14636

— лист Держкомпідприємництва «Про проведення органами податкових служб перевірок суб’єктів господарювання, які використовують РРО» від 26.11.2009 р. № 14636.

Лист № 15454

— лист ДПАУ «Щодо перевірок суб’єктів господарювання податковими органами» від 26.12.2005 р. № 15454/5/23-2016/1479.

 

Про того, хто може перевіряти

У питаннях застосування РРО

Закон № 265 є основоположним, про це свідчить і лист № 19823. Це означає, що інші законодавчі акти, у тому числі й Закон № 509, застосовуються тільки в частині, не регламентованій Законом № 265.

Законом № 265

установлено, що контроль здійснюють такі органи:

— за дотриманням суб’єктами підприємницької діяльності порядку виконання операцій купівлі-продажу іноземної валюти — НБУ та органи ДПС шляхом проведення оперативних перевірок;

— за дотриманням суб’єктами підприємницької діяльності порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог щодо регулювання обігу готівки — тільки ДПС шляхом проведення планових та позапланових перевірок.

 

Про умови допуску до перевірки

У

листі № 14083 пояснюється, що статтею 111 Закону № 509 визначено підстави та порядок проведення планових і позапланових виїзних перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів (обов’язкових платежів). Ці норми не поширюються на перевірки дотримання вимог Закону № 265, що не належить до законодавства з питань оподаткування. При здійсненні контролю за дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) органи ДПС керуються вимогами Закону № 509 у частині дотримання умов допуску посадових осіб органів ДПС до проведення планових та позапланових перевірок і чинними наказами ДПАУ.

Підставою для допуску посадових осіб до планової чи позапланової перевірки згідно зі

ст. 112 Закону № 509 є видані платнику податків під розпис:

направлення на перевірку, в якому вказуються дата його видачі, назва органу ДПС, мета, вид (планова чи позапланова), підстави, дата початку і дата закінчення перевірки, посади, звання та прізвища посадових осіб органу ДПС, які проводитимуть перевірку. Направлення на перевірку є дійсним за умови наявності підпису керівника органу ДПС, засвідченого печаткою;

копії наказу керівника податкового органу про проведення позапланової виїзної перевірки, в якому зазначаються підстави проведення позапланової виїзної перевірки, дата її початку і дата закінчення.

Ненадання цих документів платнику податків або їх надання з порушенням вимог є підставою для недопущення податківців до проведення планової чи позапланової виїзної перевірки.

У

листі № 14083 також зазначено: згідно з п. 3.1 Методичних рекомендацій № 355 працівниками органів ДПС відповідно до щомісячних планів органу ДПС здійснюються планові перевірки контролю за здійсненням суб’єктами господарювання розрахункових та касових операцій і позапланові перевірки у випадках, передбачених законодавством.

Проте в

листі № 14636 пояснюється, що Методичні рекомендації № 355 не пройшли реєстрацію в Міністерстві юстиції України і тому не можуть застосовуватися при взаємодії податкових служб із платниками податків, а мають лише суто методологічне внутрішньовідомче застосування. Крім того, відповідно до ст. 13 Закону № 509 органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, дотримуватись інших нормативних актів, прав та інтересів громадян, підприємств, установ, організацій, що охороняються законом. Цим же листом зазначено, що Законом № 509 перевірки РРО віднесено до позапланових. Також незайвим буде зазначити, що далі в листі № 14636 є посилання на роз’яснення, надані в листі № 14083.

Таким чином, існує певна суперечність у трактуванні законодавчих актів. З одного боку,

лист № 14083 (що пропонує керуватися вимогами Закону № 509 у частині дотримання умов допуску до перевірок та чинними наказами ДПАУ), з іншого боку, лист № 14636 (що нагадує про ст. 111саме цього Закону, який відносить перевірки РРО до позапланових і, що важливо, указує на неможливість застосовувати Методичні рекомендації № 355 при взаємодії з платниками).

На підставі норм

частини сьомої ст. 111 Закону № 509 можна зробити висновок, що перевірки готівкових розрахунків прирівняні законодавцем до позапланових виїзних перевірок і можуть здійснюватися лише за наявності відповідних підстав. Такий висновок дуже сприятливий для суб’єктів господарювання, але, на жаль, неоднозначний.

Справа в тому, що формулювання

частини сьомої ст. 111 Закону № 509 («позаплановими перевірками вважаються також перевірки в межах повноважень податкових органів, визначених Законом № 265) допускає й інше трактування: перевірки готівкових розрахунків лише прирівнюються до позапланових виїзних податкових перевірок, а тому можуть здійснюватися без дотримання підстав проведення останніх і відповідно без необхідності дотримання підстав та умов планових виїзних податкових перевірок (проведення тільки один раз на рік, надсилання попереднього повідомлення тощо). Судячи з усього, саме такий підхід закріпила ДПАУ у згаданих Методичних рекомендаціях.

І, потрібно визнати,

такий підхід важко заперечувати. Адже якщо наполягати на застосуванні підстав позапланових перевірок, то перевірки готівкових розрахунків зможуть проводитися тільки у виняткових випадках, що явно не відповідає характеру контрольованої сфери.

 

Про направлення на перевірку і склад перевірочних груп

Якщо ж усе-таки розглядати перевірки з точки зору

листа № 14083, варто звернутися до Методичних рекомендацій № 355, де зазначено, що перевірки контролю за здійсненням суб’єктом господарювання розрахункових та касових операцій проводяться групами у складі не менше 2 посадових осіб органів ДПС за наявності в них службових посвідчень і направлення на перевірку. За рішенням керівника органу ДПС перевірки можуть проводитися спільно з посадовими особами інших підрозділів ДПС. У цьому випадку до групи, яка проводить перевірку, може включатися один працівник підрозділу контролю за розрахунковими операціями і один чи більше працівників інших підрозділів ДПС. За потреби за рішенням керівника органу ДПС перевірки можуть проводитися спільно з іншими контролюючими органами. Направлення виписується окремо на перевірку кожного суб’єкта господарювання у двох примірниках (один з яких оформляється на бланку органу ДПС), що скріплюються гербовою печаттю та підписуються керівником органу ДПС.

Направлення на проведення планової виїзної перевірки підписується керівником органу ДПС, який організовує проведення планової перевірки, а направлення на проведення позапланової виїзної перевірки — керівником органу ДПС, який прийняв рішення (наказ) про проведення такої перевірки.

Направлення реєструється працівниками ДПС у Журналі обліку видачі направлень на перевірку контролю за здійсненням суб’єктами господарювання касових операцій, що ведеться канцелярією (структурним підрозділом, до функцій якого належить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції органу ДПС) органу ДПС.

За результатами перевірки складається

акт на бланку органу ДПС, за рішенням якого було призначено та проведено перевірку. Сам акт також реєструється в цьому органі.

 

Про строки перевірок та їх результати

Згідно з

Методичними рекомендаціями № 355 працівники органів ДПС відповідно до щомісячних планів органу ДПС здійснюють планові перевірки контролю за здійсненням суб’єктами господарювання розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі та касових операцій у випадках, передбачених законодавством, на підставі рішення керівника органу ДПС.

При проведенні виїзних планових та позапланових перевірок платників податків, які здійснюють готівкові та безготівкові розрахунки з використанням РРО та КОРО, з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства до плану перевірок уключається й питання дотримання суб’єктами господарювання вимог

Закону № 265. Для таких перевірок залучаються працівники підрозділів контролю за розрахунковими операціями.

Якщо порядок ведення касових операцій не було перевірено до початку планової/позапланової виїзної перевірки за сукупними показниками фінансово-господарської діяльності з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період, охоплений перевіркою, питання перевірки включається до плану перевірки дотримання податкового, валютного та іншого законодавства. У такій перевірці за необхідності можуть брати участь працівники підрозділу контролю за розрахунковими операціями, про що йдеться в

Методичних рекомендаціях № 355.

Таким чином, якщо перевірка готівкових розрахунків є частиною планової чи позапланової перевірки дотримання податкового законодавства, то можуть застосовуватися вимоги

Закону № 509 , а саме: при плановій перевірці за 10 днів до її початку має надсилатися повідомлення, в якому зазначено дати початку та закінчення перевірки. Тривалість цієї перевірки не повинна перевищувати 20 робочих днів, а для суб’єктів малого підприємництва — 10 робочих днів, і продовжено її може бути на 10 робочих днів та 5 робочих днів відповідно. Позапланова перевірка триває не більше 10 робочих днів, а для суб’єктів малого підприємництва — 5 робочих днів, продовжено таку перевірку може бути на 5 робочих днів та 2 робочі дні відповідно.

Згідно з

Методичними рекомендаціями № 355 при виявленні під час перевірки порушень законодавства, за результатами розгляду матеріалів керівником або його заступником органу ДПС, на обліку в якому перебуває суб’єкт господарювання, приймається рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій у встановленій формі та надсилається тому, кого перевіряють. Проекти рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення законодавства з питань проведення розрахункових та касових операцій, наявність патентів та ліцензій подаються на розгляд керівника (заступника керівника) органу ДПС тільки за умови погодження такого проекту юридичним підрозділом органу ДПС.

Працівник органу ДПС, який проводив перевірку та виявив порушення, складає протокол про адміністративне правопорушення щодо винних та/або посадових осіб такого суб’єкта господарювання. У разі виявлення порушень, що можуть вплинути на розмір об’єкта оподаткування та нарахування і сплату податків, працівниками підрозділу контролю за розрахунковими операціями чи іншого підрозділу, який проводив перевірку, складається службова записка. Вона передається до відповідного підрозділу податкового контролю юридичних осіб чи підрозділу оподаткування фізичних осіб, які здійснюють перевірки платників податків з питань повноти і своєчасності сплати податків та зборів (обов’язкових платежів).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі