Теми статей
Обрати теми

Питання про неліцензійне ПЗ , або Чому, якщо проблема є, нею варто зайнятися

Редакція ББ
Стаття

Питання про неліцензійне ПЗ, або Чому, якщо проблема є, нею варто зайнятися

Наталія Григор’єва, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Комп’ютерна техніка досить органічно увійшла до нашого життя. Сьогодні вже важко уявити кваліфікованого інженера, який цілий день працює за креслярською дошкою з олівцем та гумкою, або кошторисника з калькулятором і кипами ДБНів.

Використання спеціалізованого ПЗ — ознака роботи професіоналів у всіх видах діяльності. Будівництво не є винятком. І такі програмні інструменти, як AutoCAD, «Кошторис», «Будівельні технології», «Компас» тощо, відчутно спростили життя кваліфікованим користувачам. Оскільки ці програми аж ніяк не безкоштовні, випадки з їх неліцензійним використанням трапляються нерідко.

У цій статті розглянемо основні питання щодо відповідальності та проведення перевірок законності використання інтелектуальної власності.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-X.

КК

— Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III.

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон про авторське право

— Закон України «Про авторське право та суміжні права» від 23.12.1993 р. № 3792-XII.

Закон про міліцію

— Закон України «Про міліцію» від 20.12.1990 р. № 565-XII.

Закон про оперативно-розшукову діяльність

— Закон України «Про оперативно-розшукову діяльність» від 18.02.1992 р. № 2135-XII.

Закон про податкову службу

— Закон України «Про державну податкову службу» від 04.12.1990 р. № 509-XII.

Положення № 674

— Положення про державного інспектора з питань інтелектуальної власності Державного департаменту інтелектуальної власності, затверджене постановою КМУ від 17.05.2002 р. № 674.

Положення про ДСБЕЗ

— Положення про Державну службу боротьби з економічною злочинністю, затверджене постановою КМУ від 05.07.1993 р. №510.

 

Бухгалтер та ПЗ на комп’ютерах: чи є зв’язок?

Перше запитання, що спадає на думку нашим читачам: «Яке програмне забезпечення, установлене на комп’ютерах інженерів та кошторисників, стосується бухгалтера будівельної фірми?» На перший погляд, ніяк. Але візьміть до уваги, що бухгалтер веде облік підприємства та відповідає за його правильність. Програмне забезпечення, що використовується у виробничій діяльності підприємства, — один з видів активів, точніше — нематеріальний актив. А тому саме на бухгалтера покладається відповідальність за неправильний та неточний його облік. Програмісти ж і системні адміністратори часто відповідають лише за працездатність комп’ютерних систем.

Утім, варто зазначити, що при правильному та зваженому підході до справи керівництво підприємства намагається укладати із системним адміністратором підприємства чи іншою особою, яка виконує аналогічні функції, договори про повну матеріальну відповідальність. Це чітко стимулює до дотримання порядку.

Дехто використовує механізм службових записок для видання додаткового внутрішнього наказу про те, що відповідальність за установлення будь-якого іншого програмного забезпечення, крім закріпленого за конкретним робочим місцем, несе працівник, який безпосередньо працює на ньому. Усі працівники підприємства знайомляться з покладеною на них відповідальністю та розписуються в цьому наказі.

Однак у будь-якому разі директор компанії несе відповідальність разом із ними. І в разі порушення кримінальної справи жодна «писанина» не допоможе керівництву уникнути відповідальності.

Крім того, слід зауважити, що часто саме бухгалтерська звітність може свідчити про порушення «інтелектуального» законодавства.

Часто баланси і примітки до звітності середніх та великих підприємств, діяльність яких сьогодні без використання комп’ютерів не можна навіть уявити, відображають відсутність нематеріальних активів.

Це здебільшого означає, що такі підприємства не здійснювали легальних закупівель ПЗ та користуються «піратськими» програмами

Головбухи на запитання про причини відсутності НМА на балансі часто відповідають, що вартість комп’ютерних програм включено до вартості самих комп’ютерів, тому вона входить до статті «Основні засоби», а не до статті «Нематеріальні активи».

У зв’язку з цим слід зауважити, що такий підхід до бухобліку комп’ютерних програм є коректним тільки в тому випадку, коли йдеться про ПЗ, без якого функціонування комп’ютера неможливе.

До вартості комп’ютера, наприклад, можна включати вартість операційних систем, без яких експлуатувати комп’ютер не можна у принципі.

А вартість інших програмних продуктів (у тому числі прикладних пакетів) має відображатися окремо від вартості комп’ютера.

 

Яке ПЗ підлягає ліцензуванню

Наступне важливе запитання: яке програмне забезпечення підлягає ліцензуванню?

Здебільшого головною відмітною ознакою ліцензійного ПЗ є заявлена плата за використання програмного продукту протягом застереженого періоду часу.

На підтвердження внесення такої оплати правовласник підписує (про це докладніше поговоримо далі) з користувачем угоду, яка фактично і є ліцензією (ліцензійною угодою). Таким чином, ліцензуванню підлягає те програмне забезпечення, щодо якого потрібне підписання угоди з правовласником, за якою правовласник, як правило, надає право користування своїм продуктом іншій особі, а також бере на себе зобов’язання захисту користувача від технологічних та юридичних ризиків. Отже, крім набуття прав користування інтелектуальною власністю правовласника, покупець платить гроші ще й за гарантії. Серед програмного забезпечення, що підлягає ліцензуванню, можна назвати ПЗ таких виробників, як Microsoft, IBM, Oracle, Symantec, Kaspersky Lab, Corel, Kerio Adobe.

 

Диск із ПЗ: як перевірити лицензійність?

Чи є придбання компакт-диска з дистрибутивами програм достатньою підставою для «ліцензійності» програми? Як мовиться, диск від диска відрізняється. І якщо ви купили на радіоринку красивий диск із назвою «101 програма для інженера-будівельника», то, найімовірніше, ви готуєтеся порушити

Закон про авторське право. Пояснимо, чому. В уяві більшості користувачів придбання програми полягає в купівлі диска з дистрибутивом такої програми. Але! Це дуже небезпечна помилка. Адже магнітний чи оптичний носій, на який записано програму, є лише матеріальною складовою програмного забезпечення. Тому при купівлі «піратського» компакт-диска із записаною на ньому «зламаною» програмою чи базою даних ви законно придбали тільки компакт-диск як матеріальний об’єкт, а записане на ньому ПЗ є краденим, оскільки право власності на нього не було передане належним чином.

Із цього випливає таке запитання: «Як здійснюється придбання програмного забезпечення, що законно перебуває в обігу?»

Відповідно до

ч. 3 ст. 426 ЦКУ використання об’єкта права інтелектуальної власності іншою особою здійснюється з дозволу особи, яка має виключне право дозволяти використання об’єкта права інтелектуальної власності, крім випадків правомірного використання без такого дозволу, передбачених ЦКУ та іншими законами.

Не тільки автор має виключне право дозволяти використання ПЗ. Він може належним чином передати це право іншим особам.

При купівлі ліцензійного ПЗ надання ліцензії правовласником цілком може бути зведено до прийняття покупцем умов угоди, що з’являються на екрані при інсталяції (установленні) ПЗ. Уведення унікального коду з метою подальшої роботи програми також може бути підтвердженням законності її використання.

Навіть розкриття упаковки може вважатися прийняттям умов договору ліцензії, якщо такі умови ліцензії розміщено на упаковці програмного продукту.

У будь-якому разі, кінцевому споживачу необхідно зберігати всі документи (у паперовій та електронній формах, у вигляді упаковки програмного забезпечення) як підтвердження законності використання програмного забезпечення.

При реалізації в Україні на упаковці ліцензійного ПЗ має бути контрольна марка. Важливо пам’ятати, що контрольна марка не замінює ліцензії правовласника, тобто не визначає обсяг прав, що передаються набувачу продукту.

 


Лист Державного департаменту інтелектуальної власності від 16.05.2005 р. № 16-09/2127

<…>

 

Розпорядження майновими правами інтелектуальної власності на комп’ютерну програму згідно зі статтею 1107 ЦК здійснюється на підставі:

— ліцензії на використання об’єкта права інтелектуальної власності;

— ліцензійного договору;

— договору про створення за замовленням та використання об’єкта права інтелектуальної власності;

— договору про передачу виключних майнових прав інтелектуальної власності;

— іншого договору щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності.

Договір щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності має бути укладено в письмовій формі. У разі недотримання письмової форми договору щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності такий договір є недійсним.

Більшість примірників комп’ютерних програм розповсюджуються разом із так званою «обгортковою» ліцензією, умови якої може бути викладено в тому числі у самих примірниках програм, що регулюються статтею 634 ЦК про договір приєднання. Згідно з цією статтею договір, умови якого встановлено однією зі сторін у формулярах чи інших стандартних формах, може бути укладено тільки шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору «в цілому» без зміни його окремих положень, і акцепт таких договорів здійснюється, зокрема, користувачем комп’ютерної програми, шляхом будь-яких дій, що свідчать про використання програми в будь-який спосіб.

Підсумовуючи, зауважимо, що для правомірного використання комп’ютерної програми у своїй діяльності покупець має отримати ліцензію або укласти один з наведених вище договорів з автором комп’ютерної програми чи з особою, яка правомірно володіє авторськими майновими правами на таку комп’ютерну програму. А під час придбання ліцензійних примірників комп’ютерних програм або примірників програм вільного користування покупець має отримати від продавця документальне підтвердження правомірності використання комп’ютерних програм, якими слугуватимуть саме перелічені вище ліцензії та договори. Крім того, слід пам’ятати, що примірники комп’ютерних програм, що реалізуються на дисках для лазерних систем зчитування (CD-дисках), обов’язково повинні маркуватися контрольними марками.

<…>


 

Ураховуючи наведені вище відомості, можна визначитися,

які документи, наклейки або диски мають бути наявні, щоб у разі перевірки перевіряючий орган міг визначити легітимність використаного на вашому комп’ютері ПЗ. До таких документів належать бухгалтерські документи, що підтверджують придбання ПЗ (рахунок-фактура, платіжне доручення, накладна про отримання програм, податкова накладна), підписана ліцензійна угода з правовласником, голографічні наклейки, ліцензійні диски, з яких здійснювалося установлення.

Що ще, крім наявності неліцензійного ПЗ на робочих комп’ютерах, можуть шукати перевіряючі?

Порушення законодавства у сфері інтелектуальної власності можуть набувати найрізноманітніших форм. Держдепартамент інтелектуальної власності у своєму

листі від 16.05.2005 р. № 16-09/2127 серед порушень, що найчастіше зустрічаються в цій сфері, називає:

придбання контрафактних примірників комп’ютерних програм, виготовлених, наприклад, шляхом записування програм на магнітні чи оптичні диски;

— придбання

комп’ютерної техніки з наперед установленим на жорсткі диски таких комп’ютерів неліцензійним програмним забезпеченням;

створення в організації контрафактних примірників програм як шляхом записування на магнітні диски, так і шляхом установлення на жорсткому диску персональних комп’ютерів в обсязі, що перевищує кількість примірників комп’ютерних програм, дозволену правовласником за умовами договору щодо розпорядження майновими правами інтелектуальної власності.

 

Хто контролює дотримання законодавства у сфері інтелектуальної власності?

У

листі Держдепартаменту інтелектуальної власності від 24.02.2003 р. № 16-14/565 серед перевіряючих названо:

державних інспекторів з питань інтелектуальної власності;

— державну службу боротьби з економічною злочинністю (далі — ДСБЕЗ);

— податкову інспекцію.

Певними повноваженнями щодо здійснення контролю за захистом прав інтелектуальної власності також наділено органи СБУ, Державної митної служби, Антимонопольного комітету України, Держком з питань технічного регулювання та споживполітики (див.

лист Держдепартаменту інтелектуальної власності від 23.12.2004 р. № 16-12/5480). Але! Прийти з перевіркою щодо використання на підприємстві неліцензійного ПЗ представники цих органів не можуть.

Кожен з органів, уповноважених проводити «інтелектуальні» перевірки, діє відповідно до загальних положень, що регламентують діяльність цього органу, — будь-якого спеціального порядку проведення таких перевірок немає.

Розглянемо докладніше повноваження кожної зі сторін.

 

Державні інспектори з питань інтелектуальної власності

Це представники єдиного спеціально створеного для таких перевірок органу — Департаменту з інтелектуальної власності (для органів податкової служби та ДСБЕЗ перевірка ліцензійного ПЗ — не основне заняття). Їх діяльність регулюється

Положенням № 674. Інспектори з інтелектуальної власності можуть проводити як планові, так і позапланові перевірки. Підставою для проведення планових перевірок, як і за загальним правилом, є план проведення перевірок, котрий, як зазначено в п. 11 Положення № 674, затверджується Департаментом з інтелектуальної власності.

Що стосується позапланових (раптових) перевірок, то вони проводяться без попереднього повідомлення суб’єкта господарювання за:

— дорученням Держдепартаменту інтелектуальної власності, що затверджується наказом його голови;

— зверненням інших центральних та місцевих органів виконавчої влади;

— ініціативою державного інспектора в разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері інтелектуальної власності;

— письмовими зверненнями заявників —

осіб, яким належать права інтелектуальної власності, зокрема авторське право та/або суміжні права, майнове право на знак для товарів та послуг або наданий дозвіл (ліцензія) на використання зазначених прав, а також їх представників;

— дорученням інших контролюючих та правоохоронних органів тощо.

Планова перевірка суб’єкта господарювання проводиться обов’язково у присутності керівника суб’єкта господарювання чи особи, яка його заміщає (

п. 14 Положення № 674).

Позапланова перевірка може проводитися не лише у присутності керівника чи особи, яка його замінює, але і за їх відсутності, коли присутня матеріально відповідальна особа суб’єкта господарювання.

Часта присутність представників компанії «Майкрософт-Україна» при перевірках якраз і пояснюється нормою

п. 20 Положення № 674, згідно з якою на вимогу суб’єкта права інтелектуальної власності держінспектор приймає рішення про залучення такого суб’єкта або його представника до проведення перевірок.

Так, компанія ЛЕКСФОР є юридичним представником в Україні таких компаній, як Adobe, Autodesk, Microsoft та інших всесвітньо відомих виробників програмного забезпечення. За участі цієї юридичної фірми в Україні вже порушено кілька десятків кримінальних справ.

Держінспектор має право

:

— перевіряти у суб’єктів господарювання наявність дозволу на використання об’єктів права інтелектуальної власності при здійсненні діяльності, пов’язаної з їх використанням.

— вимагати від суб’єктів господарювання, які використовують об’єкти права інтелектуальної власності, для ознайомлення реєстраційні, фінансові та інші документи, що підтверджують право суб’єкта господарювання на використання таких об’єктів;

— оглядати і вилучати у суб’єктів господарювання з метою вивчення на необхідний строк, але не більше 30 днів, об’єкти права інтелектуальної власності в разі наявності підстав підозрювати вчинення порушення вимог законодавства у сфері інтелектуальної власності;

— проводити перевірку та вилучати за потреби у суб’єктів господарювання на період вирішення питання в судовому порядку носії, що містять об’єкти права інтелектуальної власності;

— перевіряти наявність контрольних марок на введених в обіг примірниках аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних;

— перевіряти будь-які документи, включаючи розрахункові, що підтверджують дотримання законодавства про інтелектуальну власність;

— з метою припинення виявлених порушень законодавства з питань інтелектуальної власності залучати в установленому порядку під час проведення перевірок представників контролюючих та правоохоронних органів, представників суб’єктів авторського права та/або суміжного права, а також експертів з питань інтелектуальної власності;

— ставити перед уповноваженими органами питання про притягнення юридичних або фізичних осіб до відповідальності за порушення законодавства з питань інтелектуальної власності;

— у разі виявлення ознак адміністративного правопорушення складати протокол про адміністративне правопорушення і передавати його на розгляд суду;

— видавати суб’єктам господарювання обов’язкові для виконання розпорядження (приписи) щодо усунення порушень законодавства у сфері інтелектуальної власності, виявлених під час проведення перевірок;

— контролювати (перевіряти) стан виконання виданих у встановленому порядку Департаментом інтелектуальної власності або держінспектором розпоряджень (приписів) щодо виявлених порушень.

Суб’єкт господарювання, якого перевіряють, не має права в будь-який незаконний спосіб перешкоджати проведенню перевірки. Інакше перевіряючий держінспектор має право залучити до перевірки працівників органів МВС, СБУ, Державної податкової адміністрації.

 

Державна служба боротьби з економічною злочинністю

Згідно з

п. З Положення про ДСБЕЗ одними з основних завдань цієї служби є виявлення та припинення фактів порушення прав інтелектуальної власності.

Працівники ДСБЕЗ зобов’язані до проведення перевірки надати такі документи: службове посвідчення, направлення на перевірку, що має містити (

п. 24 ст. 11 Закону про міліцію): дату видачі, найменування підрозділу міліції, мету перевірки, вид перевірки, підстави перевірки; дату початку і дату закінчення перевірки, посади, звання, прізвища посадових осіб підрозділу міліції, які проводитимуть перевірку, підпис керівника підрозділу, печатку органу міліції.

Працівники ДСБЕЗ мають право прийти з перевіркою на підприємство з метою встановлення факту порушення прав інтелектуальної власності

в межах оперативно-розшукової діяльності (п.п. 6 п. 4 Положення про ДСБЕЗ).

Проведення перевірки в межах оперативно-розшукової діяльності передбачає:

— наявність заведеної оперативно-розшукової справи. Причому номер оперативно-розшукової справи не є інформацією з обмеженим доступом (жоден нормативно-правовий акт не встановлює, що номер — це «таємна інформація»);

— наявність у вас права на отримання письмового пояснення з приводу обмеження ваших прав у зв’язку з проведенням оперативно-розшукової діяльності (

ч. 9 ст. 9 Закону про оперативно-розшукову діяльність).

Проведення перевірки (тим більше перевірки легальності ПЗ) завжди пов’язане з тимчасовим припиненням нормального функціонування підприємства, а це може зірвати укладення важливої угоди, своєчасне виконання договірного зобов’язання тощо, що, безумовно, порушує ваші права. А при здійсненні оперативно-розшукової діяльності не допускається порушення прав і свобод людини та юридичних осіб. Окремі обмеження цих прав і свобод мають виключний і тимчасовий характер та можуть застосовуватися тільки за рішенням суду.

 

Податкова інспекція

Межі повноважень

податкових органів передбачено Законом про податкову службу, згідно з яким зазначені органи можуть проводити перевірки виключно на предмет дотримання законодавства про оподаткування.

Відповідно до

ст. 255 КУпАП працівники податкової інспекції мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення відповідно до ст. 512 КУпАП (порушення прав на об’єкти інтелектуальної власності).

Таким чином, прийти на підприємство спеціально для перевірки дотримання авторських прав, у тому числі на програмне забезпечення, податкові органи не мають права. Тільки якщо під час проведення планової, позапланової, іншої законної перевірки з питань оподаткування податковими органами буде встановлено нелегальне використання програмного забезпечення, вони мають право скласти протокол про адміністративне правопорушення за

ст. 512 КУпАП. Установити це правопорушення можна, наприклад, вивчаючи документи підприємства, що зберігаються в електронному вигляді.

 

Відповідальність

Найважливіше питання для суб’єкта господарювання — це наслідки виявлення порушень у сфері інтелектуальної власності. І слід зауважити, що наслідки можуть бути досить сумними, і найперший — це вилучення комп’ютерів. Також виявлення порушень може спричинити притягнення фізичних осіб — підприємців, посадових осіб підприємства (чи осіб, відповідальних за програмне забезпечення на комп’ютерах, що використовуються на підприємстві, якщо наказом по підприємству таких осіб чітко визначено) до адміністративної чи кримінальної відповідальності. Отже,

відповідальність, передбачена

ч. 2 ст. 52 Закону про авторське право.

Суд має право прийняти рішення чи ухвалу:

— про відшкодування моральної (немайнової) шкоди;

— про відшкодування збитків, заподіяних порушенням авторського права;

— про виплату компенсації, що визначається судом, у розмірі від 10 до 50000 мінімальних заробітних плат замість відшкодування збитків.

 

Адміністративна відповідальність

, передбачена трьома статтями КУпАП:

ст. 522, п. 2 (порушення прав на об’єкт права інтелектуальної власності) передбачає накладення штрафу від 10 до 200 нмдг з конфіскацією незаконно виготовленої продукції, обладнання та матеріалів, призначених для її виготовлення.

ст. 164, п. 9 (незаконне розповсюдження примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних) передбачає накладення штрафу від 10 до 100 нмдг з конфіскацією цих примірників аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних.

ст. 164, п. 13 (порушення законодавства, що регулює виробництво, експорт, імпорт дисків для лазерних систем зчитування, матриць, експорт, імпорт обладнання чи сировини для їх виробництва) передбачає накладення штрафу від 20 до 200 нмдг.

 

Кримінальна відповідальність

. Загроза притягнення до кримінальної відповідальності може виникнути лише тоді, коли використання неліцензійного ПЗ спричинило завдання матеріальної шкоди у значному розмірі та більше, тобто в сумі двадцять і більше нмдг1 (на сьогодні — 8690 грн. і більше). Насправді вартість неліцензійного ПЗ може в рази перевищувати межу кримінальної відповідальності. Наприклад, вартість популярного серед інженерів AUTOCAD LT 2010 — 16000 грн. за 1 ліцензію, що майже вдвічі вище за «кримінальну» межу.

1 Нагадаємо, що згідно з п. 22.5 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV для кваліфікації злочинів або правопорушень у кримінальному та адміністративному законодавстві сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги. У 2010 році податкову соціальну пільгу визначено в розмірі 434,5 грн. Для обчислення штрафів нмдг становить 17 грн.

Ст. 176 КК (порушення авторського права та суміжних прав) передбачає покарання у вигляді накладення штрафу від 200 до 1000 нмдг або виправні роботи на строк до двох років, або позбавлення волі на той самий строк, з конфіскацією всіх примірників творів, матеріальних носіїв комп’ютерних програм, баз даних тощо.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі