Теми статей
Обрати теми

Що таке реклама для будівництва?

Редакція ББ
Стаття

Що таке реклама для будівництва?

Ірина Басова,
економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

Ганна Яковлєва, консультант

 

Що таке реклама для будівництва? Напевно, саме такий двигун, як і для торгівлі. У статті розглянемо, що ж таке реклама, якою вона буває, як оформити відносини з рекламним агентством і як відобразити рекламні витрати в податковому та бухгалтерському
обліку.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про рекламу

— Закон України «Про рекламу» від 11.07.2003 р. № 1121-IV.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР.

П(С)БО 9 «Запаси»

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом МФУ від 20.10.1999 р. № 246.

П(С)БО 7 «Основні засоби»

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом МФУ від 27.04.2000 р. № 92.

 

Реклама: загальні моменти

Основним законодавчим актом, що регулює правові відносини, які виникають у процесі створення, розповсюдження, отримання реклами в Україні, є

Закон про рекламу. Відповідно до ст. 1 цього Закону під рекламою розуміється інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких осіб або товару.

Сьогодні будівельне підприємство може використовувати безліч способів та засобів реклами свого специфічного товару — реалізації об’єктів завершеного будівництва, залучення інвесторів, формування позитивного іміджу підрядника чи замовника.

При використанні рекламних засобів для досягнення конкретних цілей будівельній компанії потрібно чітко розуміти, які існують види реклами та як правильно її використовувати. Види реклами за різними ознаками класифікації наведено в таблиці.

 

Класифікація реклами за різними ознаками

Ознаки класифікації реклами

Залежно від мети

Інформаційна реклама

Розповідає про новинки або про нові способи застосування існуючого товару
Звертає увагу покупців на зміну ціни
Пояснює принципи дії товару
Формує образ фірми тощо

Наприклад, про оснащення будівлі новітніми комунікаціями, засобами зв’язку тощо

Переконлива реклама

Націлена на те, щоб покупець віддавав перевагу саме цій марці і в нього сформувалося бажання придбати товар негайно, тощо

Як правило, такий прийом застосовують добре відомі компанії з позитивною діловою репутацією — коли ім’я працює краще, ніж якість

Нагадувальна реклама

Не дає покупцю можливості забути про те, що товар може йому знадобитися найближчим часом
Не дає споживачам можливості забути про товар у період між сезонами

Зазвичай використовується для реклами об’єктів, що будуються, дає час обдумати рішення про придбання, показує альтернативу (наприклад, «Незабаром ваш бізнес розширюватиметься — вам потрібен солідніший офіс — купіть його в нас», або «Ваші діти виростуть дуже скоро, уже сьогодні час подумати про купівлю нової квартири»)

Залежно від аудиторії

Споживча реклама

Націлена на покупців, які придбавають товар собі чи комусь іншому

Власне, це — реклама товару

Ділова реклама

Використовується для пошуку нових ринків збуту чи нових партнерів та розміщується, як правило, у спеціалізованих виданнях

Ділова реклама більшою мірою є рекламою компанії, а не товару

За територіальною спрямованістю

Зарубіжна реклама

Націлена на ринки інших країн

Наприклад, пропозиції щодо придбання офісних приміщень фірмами, які тільки входять на український ринок

Загальнонаціональна
реклама

Націлена на споживачів у декількох регіонах країни

Продаючи нерухомість у Києві чи Ялті, рекламувати її варто по всій Україні. Це факт

Регіональна реклама

Націлена на споживачів певного регіону країни

Прикладом може бути житлове будівництво у великих містах з рекламою у відповідному регіоні

Місцева реклама

Націлена на споживачів окремої адміністративно-територіальної одиниці (міста, торговельної зони) — використовується місцевими дилерами

Прикладом може бути рекламна кампанія щодо офісних будівель чи житлових будинків, що провадиться в межах одного міста

Залежно від функції

Нетоварна реклама

Пропагує ідеї певної компанії (називається також корпоративною рекламою, або рекламою престижу)

Як правило, це реклама якості будівництва, контролю якості

Товарна реклама

Сприяє реалізації продукції, товарів, робіт, послуг

Реклама конкретного об’єкта: цілої будівлі, квартири, офісу чи ділового центру

Некомерційна реклама

Не ставить за мету принести будь-які доходи тим, хто її оплачує. Її, як правило, фінансують благодійні, громадські, релігійні або політичні організації

Це реклама програм молодіжного будівництва, об’єктів соціально-побутової сфери

Комерційна реклама

Закликає придбавати продукцію, товари, послуги. Її метою є отримання прибутку

До цієї категорії потрапляє будь-яка реклама, крім некомерційної

Непряма реклама

Націлена на створення іміджу товару або стимулює запам’ятовування назв, зовнішнього вигляду упаковки. Мета такої реклами — вплинути на споживачів так, щоб вони вибрали саме цей товар і наступного разу, коли в ньому виникне потреба

Що стосується будівництва, то це, знову-таки, реклама імені компанії. І працює така реклама тільки для просування компаній з тривалою присутністю на ринку, величезними виробничими потужностями та якістю зданих в експлуатацію об’єктів

Пряма реклама

Сприяє здійсненню купівлі негайно

Якщо побачиш у рекламі прекрасний вигляд з вікна чи ландшафтний парк і дитячий майданчик, відразу хочеться купити квартиру в цьому «будинку мрії»

 

Засобами реалізації будь-якого з перелічених видів реклами можуть бути:

— реклама на телебаченні та радіо — рекламні ролики, що транслюються з певною періодичністю в ефірі місцевих, регіональних або загальнонаціональних телеканалів та радіостанцій;

— реклама у друкованих ЗМІ — сюди можна віднести рекламні статті у спеціалізованих газетах і журналах та рекламні блоки в будь-яких друкованих виданнях;

— реклама в мережі Інтернет1 — реклама, що розповсюджується за допомогою Всесвітньої мережі, зокрема, шляхом створення, розміщення та підтримання сайта (веб-сторінки) з рекламною метою. Така веб-сторінка може використовуватися для інформування про діяльність будівельного підприємства, об’єкти, що будуються і здані в експлуатацію, тощо;

— зовнішня реклама — реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях, розташованих просто неба, а також на зовнішніх поверхнях будівель, споруд, на елементах вуличного оснащення, над проїжджою частиною вулиць і доріг. Тут потрібно уточнити правовий статус вивіски на фасаді офісу будівельної компанії. За всіма параметрами така вивіска підпадає під критерії зовнішньої реклами, але згідно із

Законом про рекламу нею не є, якщо в ній міститься обов’язкова інформація, передбачена законодавством (найменування підприємства, режим роботи, приналежність);

— внутрішня реклама — будь-яка реклама, розміщена всередині будь-яких приміщень, тобто будівель і споруд. Наприклад, розміщення в коридорах чи вестибюлі офісної будівлі фотографій або плакатів із зображеннями приміщень, виставлених на продаж, у цьому чи інших офісних центрах;

— реклама на транспорті — реклама може розміщуватися на транспортних засобах, автомобільних і залізничних шляхах сполучення загального користування (включаючи смугу відведення), у метрополітені тільки за згодою їх власників та відповідно до вимог безпеки і правил дорожнього руху;

— реклама в кінотеатрах — рекламні ролики до початку сеансу, у перерві або після його закінчення.

1 Докладніше про облік рекламних заходів у мережі Інтернет читайте в газеті «Будівельна бухгалтерія», 2010, № 21.

Кожен вид реклами, кожен засіб реалізації має свої вимоги та законодавчі обмеження. Так, для теле- та радіореклами існують заборона на переривання певного виду програм та обмеження загального обсягу реклами протягом доби чи години. Для розміщення зовнішньої реклами потрібне отримання спеціальних дозволів. Внутрішню рекламу заборонено розміщувати у приміщеннях органів державної влади тощо. Як правило, за дотриманням усіх цих вимог та обмежень зобов’язане стежити рекламне агентство, що розміщує рекламу.

Що ж стосується підприємств-рекламодавців, то й вони, плануючи рекламну кампанію, зобов’язані стежити за виконанням таких

умов:

1) дотримання достовірності, точності, законності, принципу добросовісної конкуренції;

2) використання форм та засобів, що не завдають шкоди споживачу;

3) відсутність дискримінаційних тверджень щодо споживачів рекламованого об’єкта і аналогічних об’єктів інших компаній.

Закон про рекламу

регулює величезну кількість нюансів, пов’язаних з розміщенням того чи іншого рекламного матеріалу, але якщо будівельна компанія співпрацює з рекламним агентством, то ризик розміщення реклами, яка не відповідає вимогам законів України, зводиться до мінімуму.

Якщо підприємство невелике, то воно може організувати рекламну кампанію своїми силами, а ось для великих підприємств вигіднішим усе-таки є співпраця з рекламними агентствами. Адже не кожному підприємству до снаги самостійно організувати ефективну рекламну кампанію, що є масовою рекламою через різні носії інформації та поєднання різних видів реклами. Така реклама для отримання ефекту від її застосування повинна мати певну хронологію виходу, а також своє «обличчя».

Саме тому будівельні компанії звертаються до спеціалізованих підприємств, так званих рекламних агентств, для яких створення рекламного продукту є основним видом діяльності. У цій ситуації підприємства — замовники реклами виступають у ролі рекламодавців, а рекламні агентства — у ролі виробників та розповсюджувачів реклами.

До того ж у деяких випадках суб’єкт господарювання взагалі не може здійснити саморекламу, оскільки не має у своєму розпорядженні відповідних носіїв інформації. Тому такий рекламодавець у будь-якому разі замовлятиме розміщення рекламної інформації у сторонніх організацій, наприклад, при розміщенні реклами у ЗМІ: у газетах, журналах, на телебаченні, радіо.

 

Оформляємо правильно!

Правильно оформлені документи, складені при наданні рекламних послуг сторонніми організаціями, є підставою для відображення рекламних витрат у податковому та бухгалтерському обліку.

Ці документи, як правило, оформляє виготівник (розповсюджувач) реклами.

Такими документами можуть бути

:

1) договір. Він є основним документом, що регулює взаємовідносини між рекламодавцем та розповсюджувачем (виготівником) реклами;

2) рахунок (рахунок-фактура). Цей документ є підставою для оплати замовником-рекламодавцем рекламних послуг (продукції, товарів), що надаються виготівником (розповсюджувачем).

При отриманні цього документа рекламодавцю необхідно звернути увагу на те, чи виділено окремо суму податку з реклами, яка підлягає перерахуванню виготівнику (розповсюджувачу), при оплаті послуг за розміщення (установлення) реклами. Це пов’язане з тим, що платником податку з реклами є саме рекламодавець, у нашому випадку — суб’єкт господарювання, який замовляє рекламні послуги;

3) акт приймання-передачі робіт (послуг). Він є документом, що підтверджує факт виконання робіт або надання послуг рекламного характеру;

4) накладна (видаткова накладна), що є підставою для оприбуткування у рекламодавця виготовленої для нього рекламної продукції.

На підставі цього документа також здійснюється передача товарів, продукції, рекламних матеріалів, призів, подарунків, що належать рекламодавцю, але роздаються розповсюджувачем відповідно до умов укладеного договору в межах здійснюваних рекламних заходів.

Зауважимо, що передача ТМЦ має здійснюватися на підставі належним чином оформленої довіреності, що видається стороною, яка одержує, своєму працівнику, уповноваженому отримати такі ТМЦ;

5) податкова накладна. Це документ, що підтверджує суми податкового кредиту з ПДВ для рекламодавця і складається виготівником (розповсюджувачем) реклами.

Оскільки платником податку з реклами є рекламодавець, який перераховує податок з реклами розповсюджувачу реклами у складі вартості рекламних послуг (рекламної продукції), то відображення в податковому обліку таких сум податку з реклами відповідно до норм

Закону про податок на прибуток так само, як і при відображенні її в бухгалтерському обліку, залежить від виду та форми реклами, що надається (виготовляється).

Так, якщо для рекламодавця виготовлено рекламну продукцію у вигляді запасів (наприклад, канцтовари з логотипом фірми, рекламні буклети), вартість таких запасів з урахуванням сум податку з реклами, включених відповідно до

п. 9 П(С)БО 9 «Запаси» до первісної вартості таких запасів, за першою подією відноситься до складу валових витрат з подальшим їх перерахунком згідно з п. 5.9 ст. 5 Закону про податок на прибуток.

Якщо ж для рекламодавця виготовлено рекламну продукцію у вигляді основних засобів (наприклад, рекламний тюнинг автомобіля, що збільшує його балансову вартість), то витрати на її придбання з урахуванням сум податку з реклами, як й інші витрати, пов’язані з придбанням основних фондів, збільшують балансову вартість відповідної групи основних фондів з подальшою їх амортизацією.

Якщо рекламодавцю надаються рекламні послуги, сплачений податок з реклами щодо таких послуг уключається до складу валових витрат відповідно до

п.п. 5.2.5 Закону про податок на прибуток.

 

Податковий облік

Підпункт 5.4.4 Закону про податок на прибуток

поділяє рекламні витрати на лімітовані та нелімітовані. Перші включаються до валових витрат у повному обсязі, а другі — у межах 2 % від оподатковуваного прибутку платника за попередній рік. До лімітованих належать витрати на організацію прийомів, презентацій і свят, придбання та розповсюдження подарунків. Усі інші рекламні витрати — нелімітовані (щоправда, тут податківці для валововитратності вимагають, щоб реклама стосувалася саме товарів (робіт, послуг), які продаються платником, при рекламі самого підприємства вони вважають, що валових витрат немає.

 

Відображення в бухгалтерському обліку

Належним чином оформлені первинні документи є підставою для відображення витрат на рекламу підприємства в бухгалтерському обліку.

До речі, слід розглянути склад витрат на рекламу.

До витрат на рекламу в будівельного підприємства — рекламодавця можуть відноситися витрати на:

— розробку та видання рекламних виробів (ілюстрованих прейскурантів, каталогів, брошур, альбомів, проспектів, плакатів, афіш, рекламних листів, листівок тощо);

— рекламні заходи через засоби масової інформації (оголошення у пресі, передачі на радіо й телебаченні), світлову, щитову, комп’ютерну та іншу зовнішню рекламу;

— розробку та виготовлення ескізів етикеток, зразків фірмових пакетів і канцтоварів;

— виготовлення стендів, муляжів, рекламних щитів, покажчиків тощо (у сумі амортизації зазначеного інвентарю);

— придбання, виготовлення, копіювання, дублювання і демонстрацію рекламних кіно-, відео- та діафільмів;

— зберігання та експедирування рекламних матеріалів;

— оформлення кімнат-зразків, виставок-продажів, уключаючи витрати на відрядження працівників на участь у виставці для демонстрування продукції тощо.

Облік розрахунків з організаціями, що надають послуги з виготовлення та розповсюдження реклами, може відображатися на рахунку

63 «Розрахунки з постачальниками та підрядниками», а також субрахунку 685 «Розрахунки з іншими кредиторами» (377 «Розрахунки з іншими дебіторами»). Крім того, якщо згідно з умовами договору рекламодавець перераховує попередню оплату за рекламні послуги (рекламну продукцію), облік наданих авансів ведеться по дебету субрахунку 371 «Розрахунки за виданими авансами» рахунка 37 «Розрахунки з різними дебіторами».

Відображення витрат на рекламу в бухгалтерському обліку, як і в податковому, залежить від виду та форми реклами, що надається.

 

Рекламні послуги

Рекламні послуги відображаються у складі витрат на збут. У підприємств, що застосовують для обліку витрат рахунки класу

8 «Витрати за елементами», витрати на рекламу відображаються на рахунку 84 «Інші операційні витрати». За необхідності до цього рахунка можуть відкриватися відповідні субрахунки.

У підприємств, що застосовують для обліку витрат рахунки класу

9 «Витрати діяльності», витрати на рекламу відображатимуться на рахунку 93 «Витрати на збут».

По дебету зазначених вище рахунків відображаються суми визнаних витрат на рекламу, по кредиту — їх списання на субрахунок

791 «Результат операційної діяльності».

Якщо підприємства застосовують одночасно рахунки класів

8 «Витрати за елементами» і 9 «Витрати діяльності», рекламні послуги відображаються по дебету рахунка 84 «Інші операційні витрати» з подальшим списанням до складу витрат на збут до дебету рахунка 93 «Витрати на збут».

 

Рекламна продукція у вигляді матеріалів

Етикетки, рекламні листівки, афіші, фірмова упаковка, каталоги, проспекти, календарі тощо в бухгалтерському обліку прибуткуються на підставі накладної. Їх вартість з урахуванням суми податку з реклами, але без суми ПДВ відноситься до дебету рахунка

20 «Виробничі запаси» (субрахунок 201 «Сировина й матеріали» або 209 «Інші матеріали»).

Списання цих матеріалів здійснюється в тому періоді, в якому відбуваються рекламні заходи.

 

Рекламна продукція у вигляді основних засобів

Рекламні щити, стенди тощо при планованому строку експлуатації понад 12 місяців обліковуються у складі основних засобів або малоцінних необоротних матеріальних активів. Віднесення до складу основних засобів чи МНМА залежить від вартісної межі, установленої наказом по підприємству.

Якщо щити і стенди прибуткуються у складі основних засобів, то потрібно встановити строк їх експлуатації та визначити метод нарахування амортизації відповідно до

П(С)БО 7 «Основні засоби». Найдоцільнішим, на нашу думку, є прямолінійний метод.

 

Рекламна продукція у вигляді МНМА

Якщо щити, стенди та інші необоротні активи оприбутковуються у складі МНМА, то їх амортизацію доцільно нараховувати за одним з методів, запропонованих

п. 27 П(С)БО 7 «Основні засоби».

 

Порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліку
надання рекламних послуг (рекламної продукції)


з/п

Первинний
документ

Зміст господарської
операції

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет
рахунка

кредит рахунка

ВД

ВВ

амортизація

1

2

3

4

5

6

7

8

У разі попередньої оплати

1

Платіжне
доручення

Перераховано попередню оплату за рекламні послуги, рекламну продукцію сторонній організації (у тому числі податок з реклами — якщо його виділено в розрахункових документах)

371

311

+ *

* Крім витрат, що підлягають амортизації. У частині лімітованих витрат до складу ВВ уключаються в сумі, що не перевищує ліміт у розмірі 2 % оподатковуваного прибутку за попередній звітний (податковий) рік. До ВВ не відносяться суми витрат на придбання основних фондів та нематеріальних активів, що підлягають амортизації відповідно до ст. 8 Закону про податок на прибуток.

2

Податкова
накладна

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ у складі попередньої оплати за рекламні послуги (рекламну продукцію)

641

644

3

Акт приймання-передачі робіт, послуг

Відображено списання вартості наданих рекламних послуг до складу витрат на збут (з урахуванням сум податку з реклами):

підприємствами, що використовують рахунки класів 8 «Витрати за елементами» і 9 «Витрати діяльності»

84

631

 

93

84

підприємствами, що використовують рахунки класу 9 «Витрати діяльності»

93

631

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ при наданні рекламних послуг (підписанні акта)

644

631

Відображено залік заборгованості

631

371

або

 

 

Накладна
(акт приймання-передачі)

 

Відображено оприбуткування рекламних матеріалів (з урахуванням сум податку з реклами)

20

631

п. 5.9

Відображено капітальні інвестиції на вартість виготовлених сторонніми організаціями необоротних активів, що використовуються з рекламною метою (з урахуванням сум податку з реклами):

основних засобів

152

631

Збільшиться балансова вартість відповідної групи основних фондів з наступного кварталу після введення в експлуатацію

МНМА

153

631

нематеріальних активів

154

631

Підлягають амортизації з наступного кварталу після введення в експлуатацію

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ при оприбуткуванні матеріальних цінностей

644

631

Відображено залік заборгованості

631

371

У разі подальшої оплати

4

Акт приймання-передачі робіт, послуг

Відображено списання вартості наданих рекламних послуг до складу витрат на збут
(з урахуванням сум податку з реклами):

підприємствами, що використовують рахунки класів 8 «Витрати за елементами» і 9 «Витрати діяльності»

84

631

 

+ **

93

84

підприємствами, що використовують рахунки класу 9 «Витрати діяльності»

93

631

або

Накладна
(акт приймання-передачі)

Відображено оприбуткування рекламних матеріалів (з урахуванням сум податку з реклами)

20

631

+ (п. 5.9)

Відображено капітальні інвестиції на вартість виготовлених сторонніми організаціями необоротних активів, що використовуються з рекламною метою (з урахуванням сум податку
з реклами):

основних засобів

152

631

Збільшиться балансова вартість відповідної групи основних фондів з наступного кварталу

МНМА

153

631

нематеріальних активів

154

631

Підлягають амортизації з наступного кварталу після введення в експлуатацію

** У частині лімітованих витрат до складу ВВ уключаються в сумі, що не перевищує ліміт у розмірі 2 % оподатковуваного прибутку за попередній звітний (податковий) рік. До ВВ не відноситься сума витрат на придбання основних фондів та нематеріальних активів, що підлягають амортизації відповідно до ст. 8 Закону про податок на прибуток.

5

Податкова
накладна

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ при наданні рекламних послуг (підписанні акта) чи при оприбуткуванні матеріальних цінностей

641

631

6

Платіжне
доручення

Перераховано оплату сторонній організації за надані рекламні послуги, матеріальні цінності

631

311

7

Акт уведення в експлуатацію

Відображено введення в експлуатацію необоротних активів, використовуваних в рекламних цілях:

основних засобів

10

152

Підлягають амортизації з наступного кварталу

МНМА

112

153

нематеріальних активів

12

154

8

Розрахунок

Відображено щомісячне нарахування амортизації необоротних активів, що використовуються з рекламною метою:

підприємствами, що використовують рахунки класів 8 «Витрати за елементами» і 9 «Витрати діяльності»:

основних засобів

831

131

Щокварталу

93

831

МНМА

832

132

93

832

нематеріальних активів

833

133

93

833

підприємствами, що використовують рахунки класу 9 «Витрати діяльності»:

основних засобів

93

131

Щокварталу

МНМА

93

132

нематеріальних активів

93

133

9

Бухгалтерська
довідка

Відображено списання вартості рекламних послуг, сум нарахованої амортизації необоротних активів, що використовуються з рекламною метою, на фінансовий результат

791

93

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі