Теми статей
Обрати теми

Залучення субпідрядних організацій

Редакція ББ
Лист від 05.08.2010 р. № 2/26-12/11635

Залучення субпідрядних організацій

 

Лист Мінрегіонбуду від 05.08.2010 р. № 2/26-12/11635

 

Міністерство регіонального розвитку та будівництва України <...> повідомляє.

Відповідно до ст. 29 Закону України «Про планування і забудову територій» (далі — Закон) замовник та підрядник для одержання дозволу на виконання будівельних робіт подають до відповідної інспекції державного архітектурно-будівельного контролю письмову заяву, до якої додається, у тому числі, копія ліцензії на виконання функцій генпідрядника будівництва об'єкта, засвідчена в установленому законом порядку, та пропозиції щодо залучення субпідрядників.

При цьому відповідно до ст. 838 Цивільного кодексу України підрядник має право, якщо інше не встановлено договором, залучити до виконання роботи інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи, У цьому разі підрядник виступає перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником — як замовник.

Таким чином, залучення субпідрядних організацій до виконання будівельних робіт є правом, а не обов'язком підрядника.

Тобто, якщо для спорудження об'єктів залучення субпідрядних організацій не передбачається, замовник при зверненні до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю із заявою про надання дозволу на виконання будівельних робіт зазначає у ній, що до виконання будівельних робіт субпідрядні організації залучатися не будуть.

Мінрегіонбуд вважає, що інспекції державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до поданої замовником проектної документації повинні встановити можливість або неможливість виконання підрядником згідно з наявною у нього ліцензією на будівельну діяльність усього комплексу робіт з будівництва конкретного об'єкта без залучення субпідрядних організацій.

У разі необхідності залучення субпідрядних організацій підрядником мають бути подані разом з іншими документами, визначеними Законом, копія ліцензії на виконання, функцій генпідрядника будівництва об'єкта, засвідчена в установленому законом порядку, та договір (контракт) підряду на будівництво об'єкта. При ненаданні зазначених документів підставою для відмови у наданні дозволу на виконання будівельних робіт є неподання документів, необхідних для прийняття рішення про надання такого дозволу.

У випадку, коли підрядник спроможний виконати будівництво об'єкта без залучення субпідрядників, дозвіл на виконання будівельних робіт може бути наданий інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю без надання підрядником копії ліцензії на виконання функцій генпідрядника будівництва об'єкта, засвідченої в установленому законом порядку, та пропозицій щодо залучення субпідрядників.

Однак, якщо під час будівництва об'єкта у підрядника виникає необхідність залучення субпідрядників, він повинен отримати в установленому законом порядку ліцензію на виконання функцій генпідрядника будівництва об'єкта.

 

Заступник міністра Д. Ісаєнко

 

КОМЕНТАР

 

У

листі, що коментується, Мінрегіонбуд фактично продублював висновки з листа Держархбудінспекції від 03.06.2009 р. № 22/7-3149 (див. «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 12, с. 4, 32).

Нагадаємо: сутність проблеми, порушеної в цих

листах, полягає в тому, що в переліку документів, наведеному у ст. 29 Закону України «Про планування та забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-III (далі — Закон про забудову) і п. 4 Порядку надання дозволу на виконання будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ від 30.09.2009 р. № 1104, що надаються з метою отримання дозволу на виконання будівельних робіт, серед іншого від підрядника будівництва вимагається «копія ліцензії на виконання функцій генерального підрядника будівництва об’єкта». Причому цими нормативними актами не передбачено жодних винятків, що дозволяють не подавати зазначений документ.

У зв'язку з цим виникла низка запитань щодо можливості проведення «дозвільних» будівельних робіт підрядником без залучення субпідрядників, а саме:

1.

Чи може підрядник виконувати будівельні роботи без залучення субпідрядників і, відповідно, без отримання ліцензії на виконання функцій генерального підрядника будівництва об’єкта? І якщо такі дії виконувати можна, то чи вказується в заяві про надання дозволу на виконання будівельних робіт, що субпідрядні організації до виконання будівельних робіт не залучатимуться?

Мінрегіонбуд і Держархбудінспекція обґрунтовано підійшли до вирішення цього питання і справедливо зауважили, що відповідно до

ст. 838 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435-IV підрядник має право, а не зобов'язаний, якщо інше не встановлено договором, залучати до виконання робіт інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результат їхньої роботи. Отже, цілком можлива ситуація, коли всі будівельні роботи здійснюються безпосередньо самим підрядником без залучення субпідрядників. Але для уникнення проблемних ситуацій бажано такий спосіб виконання робіт передбачити в договорі підряду.

Якщо роботи виконуватимуться самим підрядником, то в заяві про надання дозволу на виконання будівельних робіт має бути зазначено, що для виконання будівельних робіт субпідрядні організації не залучатимуться. Тоді дозвіл на виконання будівельних робіт буде видано без надання підрядником копії ліцензії на виконання функцій генпідрядника будівництва об’єкта та пропозиції щодо залучення субпідрядників.

2.

При отриманні дозволу на виконання будівельних робіт, що здійснюються безпосередньо підрядником, чи дійсно ДАБІ має встановити можливість або неможливість виконання підрядником згідно з наявною в нього ліцензією на будівельну діяльність усього комплексу робіт з будівництва об’єкта без залучення субпідрядних організацій?

На це запитання офіційні органи відповіли ствердно — так, згідно з поданою замовником проектною документацією Держархбудінспекція має встановити можливість або неможливість виконання підрядником усього комплексу робіт з будівництва об’єкта без залучення субпідрядних організацій. І хоча такі висновки з нормативних документів прямо не випливають, ураховуючи те, що держоргани фактично «обійшли» нормативи та неформально дозволили виконувати будівельні роботи, що потребують отримання дозволу, без залучення субпідрядників, їх можна визнати обґрунтованими.

Зауважимо також, що невдовзі порядок отримання дозволів на виконання будівельних робіт і відповідно процедура залучення субпідрядників до їх проведення, мабуть, зміняться.

Це пов'язане з тим, що

постановою КМУ від 25.08.2010 р. № 725 було затверджено Перелік певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності, які не можуть здійснюватися на підставі подання декларації відповідності матеріально-технічної бази суб'єкта господарювання вимогам законодавства. У сфері будівництва під необхідність отримання дозволу на виконання будівельних робіт підпали тільки підготовчі роботи з будівництва, підключення об’єкта до інженерних споруд і прийняття закінченого будівництвом об’єкта в експлуатацію (пп. 68 — 70 Переліку). І оскільки ці види робіт кардинально відрізняються від Переліку будівельних робіт, на виконання яких не потрібні дозволи, затвердженого постановою КМУ від 30.09.2009 р. № 1104, що застосовувався раніше, у «дозвільній» сфері слід очікувати змін.

 

Влада Карпова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі