Теми статей
Обрати теми

Виконання функцій генерального підрядника у будівництві

Редакція ББ
Лист

Виконання функцій генерального підрядника у будівництві

 

Лист ДАБІ від 11.08.2010 р. № 26-12-4810

 

Державна архітектурно-будівельна інспекція за дорученням Мінрегіонбуду <...> стосовно виконання функцій генерального підрядника у будівництві повідомляє.

З 01.01.2008 р. згідно із статтею 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» ліцензуванню підлягає господарська діяльність, пов'язана із створенням об'єктів архітектури.

Комплекс робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, визначений статтею 4 зазначеного Закону. Цей комплекс робіт включає нове будівництво, реконструкцію, реставрацію та капітальний ремонт.

Переліком робіт провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затвердженим наказом Мінрегіонбуду від 27.01.2009 р. № 47 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11.03.2009 р. за № 226/16242, визначено роботи, що підлягають ліцензуванню.

До даного Переліку входять роботи з виконання функцій генерального підрядника у будівництві.

Одночасно повідомляємо, що генеральний підрядник — підрядник, який у порядку, обумовленому в договорі підряду, має право залучати до виконання доручених йому робіт третіх осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед замовником за результати їх роботи.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.02.2008 р. № 94 суб'єкти господарювання, які до 01.01.2008 р. отримали ліцензію на провадження будівельної діяльності (вишукувальні та проектні роботи для будівництва, зведення несучих та огороджуючих конструкцій, будівництво та монтаж інженерних і транспортних мереж), можуть на її підставі здійснювати господарську діяльність, пов'язану із створенням об'єктів архітектури.

Перелік видів робіт провадження будівельної діяльності (вишукувальні та проектні роботи для будівництва, зведення несучих та огороджуючих конструкцій, будівництво та монтаж інженерних і транспортних мереж), затверджений спільним наказом Держпідприємництва та Держбуду від 13.09.2001 р. №112/182 та зареєстрований у Мін'юсті 08.11.2001 р. за № 939/6130, не передбачав деяких робіт, які за своєю технічною та технологічною суттю є складовими господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, зокрема здійснення функцій генерального підрядника.

Відповідно до роз'яснення Мінрегіонбуду від 17.09.2009 р. № 15/13-711 суб'єкти господарювання, які до 01.01.2008 р. мали ліцензії на здійснення будівельної діяльності, зокрема на виконання загально-будівельних робіт, і здійснювали функції генерального підрядника, можуть і надалі виконувати зазначені роботи на підставі раніше виданих ліцензій.

Разом з тим, за зверненням суб'єкта господарювання до органу ліцензування останній може внести зміни до переліку робіт до раніше виданої ліцензії на будівельну діяльність шляхом видачі окремого додатка до неї.

 

Заступник начальника А. Странніков

 

КОМЕНТАР

 

Отримання дозвільної документації на проведення робіт з капітального ремонту є «особливо проблемною ділянкою» в будівельній сфері. У

листі, що коментується, Мінрегіонбуд висловив свою позицію з приводу вирішення низки питань, пов'язаних з отриманням ліцензії на генеральний підряд при виконанні робіт з капітального ремонту.

Зокрема, було порушено таке питання: при виконанні робіт з капітального ремонту будівель і споруд підрядник планує залучати субпідрядників. Чи необхідно отримувати ліцензію на генеральний підряд, якщо будівельна ліцензія у підприємства вже є?

Відповідь на це запитання в Мінрегіонбуду вийшла дещо розпливчастою, і, на нашу думку, надане роз'яснення стосується двох різних ситуацій.

На початку

листа йдеться про те, що функції генерального підрядника в будівництві підлягають ліцензуванню. Цього вже ніхто не заперечує, оскільки відповідні роз'яснення було надано, зокрема, у листах Мінрегіонбуду від 10.04.2008 р. № 22/10-875 і Держархбудінспекції від 03.06.2009 р. № 22/7-3149. З наданих у листі, що коментується, роз'яснень можна зрозуміти, що під ліцензування генпідряду підпадають і роботи з капітального ремонту1 будівель і споруд. Ми з цим згодні, оскільки, як справедливо зауважив Мінрегіонбуд, у ст. 4 Закону України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.99 р. № 687-XIV (далі — Закон про архітектуру) капітальний ремонт віднесено до діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури, яка відповідно до ст. 17 зазначеного Закону підлягає ліцензуванню. Тому якщо підрядник при здійсненні робіт з капітального ремонту планує залучати субпідрядників, він повинен мати ліцензію, у додатку до якої зазначено пункт 4.04.00 «Генеральний підрядник в будівництві» (див. із цього приводу також лист Держархбудінспекції від 10.04.2008 р. № 22/10-875).

1 Критерії розмежування капітального та поточного ремонту наведено, зокрема, у листах Мінрегіонбуду від 06.04.2009 р. № 9/8-457, від 22.01.2009 р. № 22/9-281. Див. із цього приводу також статтю О. Дьяконова «Капітальні ремонти: особливості оформлення» // «Будівельна бухгалтерія», 2009, № 15, с. 19.

А от друга частина

листа стосується ситуації, коли підрядник мав ліцензію станом на 01.01.2008 р. Нагадаємо, що Законом України від 16.05.2007 р. № 1026-V було внесено зміни до порядку ліцензування будівельної діяльності, що набрали чинності з 01.02.2008 р. «Ідучи назустріч» будівельникам, які отримали ліцензії до цієї дати, Кабмін у постанові від 27.02.2008 р. № 94 установив, що: «ліцензії, видані до 1 січня 2008 року, діють до закінчення встановлених у них строків». Розглядаючи проблему отримання ліцензій на генпідряд за наявності старої ліцензії, виданої до 01.01.2008 р., Мінрегіонбуд у листі від 17.09.2009 р. № 15/13-711 дозволив таким будівельникам здійснювати функції генпідрядника до закінчення дії старих ліцензій.

Водночас невирішеним залишилося питання про те, чи необхідно при цьому вносити зміни до старої ліцензії «під генпідряд». Однозначної відповіді на нього в

листі, що коментується, нема. Так, Мінрегіонбуд зауважив, що суб'єкт господарювання може (а не зобов'язаний) внести зміни до переліку видів діяльності, що ліцензуються, які вказуються в додатку до ліцензії. Це дійсно передбачено положеннями п. 15 Порядку ліцензування певних видів господарської діяльності в будівництві, затвердженого постановою КМУ від 05.12.2007 р. № 1396. Проте відповідно до зазначеного пункту «питання про внесення змін до переліку робіт розглядається згідно з цим Порядком» і за відсутності особливих положень цілком можливо, що Держархбудінспекція для внесення змін до старої ліцензії вимагатиме той же пакет документації, що і для отримання нової ліцензії.

Водночас ми вважаємо, що підрядники зі

«стародіючими» ліцензіями не зобов'язані отримувати ні окрему ліцензію на генпідряд, ні вносити до діючої ліцензії зміни, що непрямо підтвердив і Мінрегіонбуд у листі, що коментується. Адже якщо спиратися на викладену в листі Мінрегіонбуду від 17.09.2009 р. № 15/13-711 позицію про те, що заміна старих ліцензій не потрібна виходячи зі ст. 58 Конституції України, згідно з якою закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, а також постанови КМУ від 05.12.2007 р. № 1396, то і коригувати зазначені в ній види діяльності (принаймні за умови, що й раніше підрядник здійснював функції генпідрядника) необхідності немає.

Зауважимо також: у

листі Мінрегіонбуду, що коментується, залишилося без відповіді запитання про те, чи дійсно ліцензуванню підлягає генеральний підряд у тих випадках, коли субпідрядник виконує ліцензовані види робіт.

Є підстави вважати, що генпідряд підлягає ліцензуванню тільки в тому випадку, коли субпідрядник виконує види робіт, що ліцензуються. Це випливає з

Переліку робіт з проведення господарської діяльності в будівництві, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури (додаток до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності в будівництві, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури, затверджених наказом Мінрегіонбуду від 27.01.2009 р. № 47), в якому за кодом 4.04.00 значиться «Генеральний підрядник у будівництві». А оскільки згідно з п. 1.2 Ліцензійних умов вони регламентують порядок проведення господарської діяльності в будівництві, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури, то й термін «будівництво» стосовно коду 4.04.00 охоплює тільки роботи, що підлягають ліцензуванню за ст. 17 Закону про архітектуру.

 

Влада Карпова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі