Теми статей
Обрати теми

Як будівельників перевіряє фонд соцзахисту інвалідів

Редакція ББ
Стаття

Як будівельників перевіряє Фонд соцзахисту інвалідів

Василь Качерай, головний бухгалтер ТзОВ «Фінансова компанія «ЕКО-ДІМ», poradnyk@gmail.com

 

Звіт до Фонду соціального захисту інвалідів підприємства подають раз на рік — до 1 березня наступного за звітним року. І, як правило, забувають про цей Фонд. Проте сам Фонд соціального захисту інвалідів про підприємства пам’ятає і не втрачає жодної нагоди накласти на підприємства санкції за недотримання нормативу працевлаштування інвалідів, при цьому накладаючи чималі санкції за невиконання цієї норми. Оскільки будівельні підприємства мають достатньо чисельний персонал, то чекати в гості інспектора Фонду соціального захисту інвалідів точно варто.

Як правильно підготуватися до перевірки Фондом соцзахисту інвалідів, розповімо в цій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. № 8073-Х.

Закон про захист інвалідів

— Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 р.№ 875-XII.

Закон про засади державного нагляду

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 р. № 877-V.

Указ про дерегулювання підприємницької діяльності

. — Указ Президента України «Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності» від 23.07.1998 р. № 817/98.

Постанова № 1288

— постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб'єктами господарювання, що повинні виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)» від 03.12.2009 р. № 1288.

Порядок проведення перевірки

— Порядок проведення перевірки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

Порядок реєстрації

— Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затверджений постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

 

Кого перевіряє Фонд соцзахисту інвалідів?

Відповідно до

Порядку проведення перевірки відділення Фонду соціального захисту інвалідів можуть проводити перевірку як юридичних осіб, так і фізичних осіб — підприємців, які використовують найману працю і в яких за основним місцем роботи працює більше восьми осіб.

Нагадаємо, що згідно з

Порядком реєстрації якщо чисельність основних працівників збільшилася до восьми та більше осіб, такі юридичні та фізичні особи, які використовують найману працю, реєструються у відділеннях Фонду до 14 лютого року, що настає за роком створення або збільшення кількості працюючих. Зважаючи на те що звітність у Фонд соціального захисту інвалідів подається до 1 березня наступного за звітним року, то до моменту подання звітності ви повинні зареєструватися в Фонді.

Фонд соціального захисту інвалідів може прийти до вас на перевірку навіть за умови, що ви не зареєструвалися в зазначеному Фонді. Справа в тому, що Фонд соціального захисту інвалідів отримує інформацію про кількість штатних працівників на підприємстві від Центру зайнятості та Пенсійного фонду. А дані про штатних працівників ви зазначаєте в розділі 3 Розрахункової відомості про нарахування і перерахування страхових внесків до Фонду загальнообов’язкового соціального страхування на випадок безробіття. Тому якщо в цьому розділі помилково вказали всіх працівників підприємства, в тому числі і сумісників, то чекайте на перевірку з Фонду соціального захисту інвалідів. І вам буде дуже непросто доказати, що у вас немає стільки основних працівників. Також дані Фонд соціального захисту інвалідів отримує від Пенсійного фонду, зокрема про кількість працівників, трудові книжки яких є на підприємстві. Ці дані зазначаються в таблиці 6 щомісячної персоніфікації підприємств. Тому якщо у вас кількість штатних працівників досягла восьми осіб, то незалежно від того, зареєструвалися ви Фонді соціального захисту інвалідів чи ні, на перевірку до вас можуть прийти.

І ще один важливий нюанс. Як роз'яснює Фонд у своєму

листі від 01.03.2010 р. № 1/5-135/06, для віднесення суб'єкта господарювання, який має виконувати норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів, до високого або середнього ступеня ризику з метою визначення періодичності проведення планових перевірок, достатньо наявності в його діяльності хоча б однієї зі складових критеріїв оцінки ступеня ризику, затверджених постановою № 1288.

Так, якщо роботодавець підпадає

хоча б під один з критеріїв, визначених для суб'єктів з високим ступенем ризику, планові перевірки такого роботодавця проводяться відділенням Фонду щороку.

Крім цього, автори

листа роз'яснили, що означає така ознака високого ступеня ризику роботодавця, як «не нараховує і не сплачує адміністративно-господарські санкції та пеню за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, має прострочену заборгованість з їх сплати», що дозволяє проводити планову перевірку відповідного роботодавця щороку.

Фонд зазначає, що

роботодавці, які відповідають цій ознаці, заповнюючи Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів (ф. № 10-ПІ), у разі невиконання «інвалідного» нормативу не вказують суму адміністративно-господарських санкцій або, якщо мають прострочену заборгованість зі сплати таких санкцій, — суму пені.

 

Що перевірятимуть?

Предметом перевірки Фонду соціального захисту інвалідів є:

— реєстрація роботодавців у відділеннях Фонду;

— подання роботодавцями до відділень Фонду звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів;

— виконання роботодавцями нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів;

— сплата роботодавцями суми адміністративно-господарських санкцій та пені.

Щоб перевірити зазначені вище дані, інспектори Фонду соціального захисту інвалідів мають право вимагати від підприємства низку документів (

ст. 8 Порядку реєстрації):

— повідомлення про реєстрацію роботодавця у відділенні Фонду;

— статут або установчий договір;

— штатний розпис;

— особові розпис;

— трудові книжки працівників;

— звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів, за умови, що ви подавали цей звіт в Фонд соціального захисту інвалідів до початку перевірки;

— копії документів, що підтверджують інвалідність працівника;

— накази про прийняття на роботу, звільнення з роботи працівників;

— трудові договори;

— цивільно-правові угоди з працівниками;

— табель обліку використання робочого часу;

— відомості про нарахування заробітної плати;

— документи, що підтверджують придбання товарів від громадських організацій інвалідів.

Проте на практиці з метою з’ясування реальної кількості працюючих на підприємстві основних працівників інспектори Фонду соціального захисту інвалідів вимагають і деякі інші документи, зокрема розрахунок комунального податку, звіт у Фонд від нещасних випадків, звіт за формою № 1ДФ та інші форми звітності. Надавати чи не надавати інспекторам Фонду ці документи, вирішувати вам. Ви вправі відмовити інспекторам у наданні для перевірки документів, які не передбачені

Порядком проведення перевірки.

 

Як перевіряє Фонд соціального захисту інвалідів?

Перевірку Фонд соціального захисту інвалідів проводить відповідно до

Порядку проведення перевірки та Закону про засади державного нагляду, оскільки Фонд соціального захисту інвалідів підпадає під дію цього Закону і жодного винятку щодо зазначеного Фонду ст. 2 Закону про засади державного нагляду не містить.

Відділення Фонду соціального захисту інвалідів за наказом його керівника може проводити планові та позапланові, виїзні та невиїзні перевірки.

Планові та позапланові перевірки проводяться в робочий час роботодавця, установлений правилами внутрішнього трудового розпорядку.

 

Планові перевірки.

Інспектори Фонду соцзахисту інвалідів мають право приступити до виїзної планової перевірки за умови письмового повідомлення суб'єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

У повідомленні має бути зазначено дату його видачі, назву відділення Фонду, мету перевірки, вид перевірки, підставу для проведення перевірки, дату початку та завершення перевірки, посаду та прізвище уповноваженої особи, якій доручено провести перевірку.

Строк здійснення планового заходу

не може перевищувати 15 робочих днів, а для суб'єктів малого підприємництва — 5 робочих днів.

Продовження строку здійснення планового заходу не допускається

.

Під час перевірки інспектори фонду соціального захисту інвалідів можуть вимагати пояснення у роботодавця про допущене правопорушення; вилучати копії наказів, довідок, штатного розпису та інших документів, що стосуються правопорушення, або підтверджують його відсутність (

ст. 8 Закону про засади державного нагляду).

 

Позапланові перевірки

. Підставами для здійснення позапланових заходів є:

— подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

— виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності, поданих суб'єктом господарювання;

— перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду (контролю);

— звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства. Позаплановий захід у цьому разі здійснюється тільки за наявності згоди центрального органу виконавчої влади на його проведення;

— неподання у встановлений термін суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів.

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення державного нагляду (контролю).

Проведення позапланових заходів з інших підстав забороняється.

Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа.

Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати

10 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва — 2 робочих днів, якщо інше не передбачено законом.

Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.

 

Журнал перевірок.

Що стосується відмітки в Журналі перевірок, то інспектори Фонду соціального захисту інвалідів не зобов’язані ставити в ньому запис. Хоча на практиці вони, як правило, безпроблемно цю відмітку роблять. Справа в тому, що обов’язковість відмітки в Журналі перевірок контролюючих органів установлено Указом про дерегулювання підприємницької діяльності. У цьому Указі про Фонд соціального захисту інвалідів не згадуються, отже, можна припустити що обов’язковість відмітки в Журналі перевірок інспекторів Фонду соцзахисту інвалідів не стосується.

 

Які наслідки може мати перевірка?

Санкції за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом, установлено в розмірі середньорічної заробітної плати відповідно до

ст. 20 Закону про захист інвалідів.

Згідно з чинним законодавством роботодавець самостійно розраховує та сплачує цю санкцію до Фонду за місцем своєї реєстрації до 15 квітня року наступного за роком, в якому сталося порушення. Якщо роботодавець цього не зробив, санкція нараховується при перевірці.

Порушення строків сплати санкції за непрацевлаштування інвалідів тягне за собою нарахування пені в розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ, що діє на момент сплати, за кожний календарний день прострочення.

Також на посадову особу підприємства може бути накладено адміністративний штраф за невиконання нормативу працевлаштування інвалідів або неподання звіту про працевлаштування та зайнятість інвалідів у розмірі від 170 до 340 грн. (

ст. 188 КУпАП).

Після проведення перевірки інспектори Фонду соціального захисту інвалідів складають акт у двох примірниках.

У разі коли роботодавець не згоден із висновками, викладеними в акті, він підписує акт із зауваженнями.

Відділення фонду повідомляє роботодавця про результати розгляду зауважень протягом десяти робочих днів після підписання акта.

Якщо ж роботодавець не згоден із результатами розгляду Фондом його зауважень, то на підставі

ст. 21 Закону про засади державного нагляду він має право оскаржити його в суді.

 

Висновки

Незалежно від того, зареєструвалися ви в Фонді соціального захисту інвалідів чи ні, до вас можуть прийти з перевіркою щодо дотримання нормативу працевлаштування інвалідів.

Під час перевірки інспектори Фонду соцзахисту інвалідів вимагатимуть документи, які підтверджують кількість працюючих у вас штатних працівників.

За невиконання нормативу працевлаштування інвалідів накладаються санкції в розмірі середньорічної зарплати штатного працівника за кожного не працевлаштованого інваліда, при чисельності штатних працівників від 8 до 15 осіб — у розмірі половини середньорічної зарплати штатного працівника.

За неподання Звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів або несплати санкцій за непрацевлаштування інвалідів на посадову особу підприємства може бути накладено адміністративний штраф.

За результатами перевірки Фондом соціального захисту інвалідів складається акт. У випадку незгоди з актом роботодавець має право висловити свої зауваження до нього та оскаржити рішення Фонду соціального захисту інвалідів в суді.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі