Теми статей
Обрати теми

Аварія будтехніки: нюанси обліку

Редакція ББ
Стаття

Аварія будтехніки: нюанси обліку

Елліна Тонких, консультант

 

Будівельна компанія, що має у своєму розпорядженні власний парк спеціальної техніки, може зіткнутися з різними непередбаченими ситуаціями (аварія, крадіжка). Розглянемо бухгалтерський та податковий (з 01.04.2011 р.1) облік операцій у таких випадках.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Податковий кодекс

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996-XIV.

Закон про страхування

— Закон України «Про страхування» від 07.03.1996 р. № 85/96-ВР.

Інструкція № 291

— Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом МФУ від 30.11.1999 р. № 291.

Наказ № 102

— наказ Мінтрансу України «Про затвердження Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту» від 30.03.1998 р. № 102.

Інструкція № 69

— Інструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом МФУ від 11.08.1994 р. № 69.

Методрекомендації

— Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом МФУ від 30.09.2003 р. № 561.

Перелік типових документів

— Перелік типових документів, що утворюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших підприємств, установ та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затверджений наказом Головархіву України від 20.07.1998 р. № 41.

Порядок № 116

— Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою КМУ від 22.01.1996 р. № 116.

 

1

Дата набуття чинності розділом III «Податок на прибуток» Податкового кодексу.

 

Бухгалтерський облік

Отже, боронь боже, на будівельному підприємстві сталася аварія спеціальної будівельної автотехніки...

Насамперед згідно з

п.п. «г» п. 3 Інструкції № 69 постійно діюча інвентаризаційна комісія підприємства проводить інвентаризацію основних засобів (далі — ОЗ).

Далі, керуючись

пп. 41 — 43 Методрекомендацій, керівник підприємства створює технічну комісію, яка встановлює доцільність ремонту техніки, можливість продажу її іншим підприємствам, або ж використання окремих деталей, отриманих під час демонтажу техніки.

Якщо технічна комісія прийняла рішення про списання техніки, то складається акт за типовою формою

№ ОЗ-3 «Акт на списання ОЗ» або № ОЗ-4 «Акт на списання автотранспортних засобів». В акті вказуються всі дані щодо спецавтотехніки:

— рік випуску;

— дата надходження на підприємство;

— дата введення в експлуатацію;

— первісна вартість об’єкта;

— сума нарахованого зносу;

— очікуваний та фактичний строк корисного використання;

— проведені ремонти та причини вибуття.

У разі аварії до акта списання також додається копія акта аварії, який складається працівниками ДАІ за фактом аварії, що сталася.

Акт на списання затверджує та підписує посадова особа підприємства. Після цього Акт передається до бухгалтерії, і на його підставі списання відображається в бухобліку.

Бухгалтер робить в інвентарній картці відмітку про вибуття об’єкта. Інвентарні картки зберігаються протягом строку експлуатації об’єкта, а потім додаються до Акта на списання відповідно до

п. 42 Методрекомендацій. Згідно з п. 318 Переліку типових документів Акт на списання зберігається 3 роки (якщо була податкова перевірка).

У бухгалтерському обліку різниця між первісною вартістю об’єкта ОЗ, що ліквідується, та нарахованою раніше сумою зносу списується до складу

інших витрат звітного періоду, в якому прийнято рішення про ліквідацію (субрахунок 976 «Списання необоротних активів»). Такий порядок списання залишкової вартості об’єкта ОЗ, що ліквідується, прямо передбачено п. 29 П(С)БО 16. У нашому випадку причиною списання ОЗ була надзвичайна ситуація — аварія, отже, сума втрат відображається як надзвичайні витрати (відповідний субрахунок рахунка 99 «Надзвичайні витрати»), а сума відшкодованої шкоди, якщо винну особу встановлено і вона відшкодувала шкоду — як надзвичайні доходи (відповідний субрахунок рахунка 75 «Надзвичайні доходи»).

У разі ліквідації техніки в бухгалтерії мають бути документи про утилізацію брухту або утилю (здавання в металобрухт, вивезення на звалище тощо).

Згідно з

п. 44 Методрекомендацій деталі, вузли, агрегати та інші матеріали, отримані при розбиранні та демонтажі основних засобів, що ліквідуються, оприбутковуються з визнанням іншого доходу та зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів, уключаючи матеріальні цінності та деталі із вмістом матеріалів, які приймаються (збираються) спеціалізованими заготівельними (переробними) підприємствами. Передача зазначених запчастин зі складу, наприклад, до ремонтного цеху оформляється вимогою-накладною. Якщо запчастини продаються на сторону, то завідувач складу оформляє накладну на відпуск матеріалів. У бухгалтерському обліку вартість таких товарно-матеріальних цінностей буде відображена у складі доходів від звичайної діяльності (субрахунок 746 «Інші доходи від звичайної діяльності») у кореспонденції з дебетом відповідних рахунків обліку запасів. Але якщо аварію ми враховуємо як надзвичайну подію, то і ТМЦ логічно оприбутковувати в кореспонденції із субрахунком 752 «Інші надзвичайні доходи».

 

Податковий облік

ПДВ.

Згідно з п. 189.9 Податкового кодексу, якщо вибуття основних засобів відбулося в разі аварії, тобто не з вини власника, при здаванні декларації з ПДВ слід подати до ДПІ висновок комісії про неможливість використання ОЗ, а також копію акта про списання ОЗ та акта техстану.

Якщо в результаті ліквідації залишаються комплектуючі вироби, складові частини, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності, на них не нараховуються податкові зобов'язання з ПДВ (

п. 189.10 Податкового кодексу).

 

Податок на прибуток.

У п. 146.16 Податкового кодексу зазначається: у разі ліквідації основних засобів за рішенням платника податку або в разі якщо із незалежних від платника податку обставин основні засоби (їх частина) зруйновані, викрадені чи підлягають ліквідації, або платник податку змушений відмовитися від використання таких основних засобів унаслідок загрози чи неминучості їх заміни, руйнування або ліквідації, платник податку у звітному періоді, в якому виникають такі обставини, збільшує витрати на суму вартості, що амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації окремого об’єкта основних засобів.

Отже, при списанні будтехніки ми збільшуємо витрати на суму вартості, що амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації транспорту, що списується.

 

Приклад 1. Кран не підлягає відновленню

Під час транспортування з будівельного майданчика на місце стоянки кран потрапив в автомобільну аварію. Первісна вартість крана 230000 грн., строк експлуатації — 3 роки, сума амортизації — 30000 грн.

Створеною комісією зроблено висновки про недоцільність та нерентабельність його ремонту. Керівництвом підприємства прийнято рішення про його списання та продаж непошкоджених під час аварії деталей.

Розбиранням крана на запчастини займалося стороннє СТО — платник податку на прибуток2. Згідно з договором СТО було перераховано 890 грн. без ПДВ.

2

З 01.04.2011 р. для відображення витрат в обліку податку на прибуток важливо, щоб контрагент був платником податку на прибуток. В іншому разі ви не маєте права на витрати. Згідно з п.п. 139.1.12 Податкового кодексу не включаються до складу витрат витрати, понесені у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг) та інших матеріальних і нематеріальних активів у фізичної особи — підприємця, який сплачує єдиний податок (крім витрат, понесених у зв’язку з придбанням робіт, послуг у фізичної особи — платника єдиного податку, яка здійснює діяльність у сфері інформатизації). Крім того, відображення витрат здійснюватиметься в момент нарахування, тобто не важлива дата оплати за послугу (товар, роботу), а важлива дата підписання акта (видаткової накладної).

Комплектуючі від розбирання крана були оцінені за ринковою вартістю та продані на загальну суму 33570 грн., у тому числі ПДВ — 5595 грн.

Залишкова вартість крана в податковому та бухгалтерському обліку збігається.

 


з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,
грн.

Податковий облік

Дт

Кт

Д

В

1

Відображено первісну вартість крана

10

37

230000

2

Списано суму зносу

131

104

30000

3

Списано залишкову вартість крана

976

104

200000

200000

4

Оприбутковано запчастини

209

752

27975

5

Відображено дохід від продажу деталей

377
712
993

712
641/ПДВ
209

33570
5595
27975

27975

6

Відображено витрати на ліквідацію

976

685

890

890

 

Витрати на ремонт будтехніки.

Витрати на ремонт будтехніки, що потрапила в аварію, відображаються в податковому обліку в порядку, установленому п. 146.12 Податкового кодексу. Сума витрат, пов'язана з ремонтом та поліпшенням об'єктів основних засобів, у розмірі, що не перевищує 10 % сукупної балансової вартості всіх груп основних засобів на початок звітного року, включається до витрат того звітного податкового періоду, в якому такий ремонт було здійснено. При цьому суми ПДВ, що входять до вартості послуг з ремонту, платник податків має право віднести до податкового кредиту.

Згідно з

п.п. 196.1.3 Податкового кодексу операції з надання послуг із страхування особами, які мають ліцензію на провадження страхової діяльності відповідно до закону, не є об'єктом обкладення ПДВ. Тому сума страхового відшкодування не містить ПДВ.

 

Приклад 2. Кран застрахований та підлягає відновленню

Підприємство застрахувало кран на загальну суму 230000 грн. Сума річного страхового платежу — 13800 грн. Протягом строку дії договору страхування кран потрапив в аварію, вартість відновлювального ремонту — 18985 грн. Страхова компанія компенсує відновлювальний ремонт у сумі 17050 грн. (за мінусом суми франшизи в розмірі 1935 грн.3).

3

Суми страхових платежів, страхових компенсацій, франшиз визначаються страховим договором з урахуванням багатьох різних факторів. Тому в цьому прикладі наведені числа взято умовно.

 


з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,
грн.

Податковий облік

Дт

Кт

Д

В

1

Сплачено страховий платіж страховій компанії

655

377

13800

13800*

* Згідно з п.п. 138.10.1 Податкового кодексу витрати на страхування спецбудтехніки належать до загальновиробничих витрат, а в п. 138.1 Податкового кодексу зазначено, що загальновиробничі витрати включаються до складу витрат при визначенні оподатковуваного прибутку.

2

Відображено витрати на страхування крана згідно з договором

91*

655

13800

3

Списано витрати, пов'язані з ремонтом крана після аварії, та відображено суми податкового кредиту

991
(23, 91, 92, 93)
641

631
631

15985
3197


15985*

* Сума витрат, пов'язаних з ремонтом автотехніки після аварії, включається до складу витрат у межах суми, що дорівнює 10 % вартості груп основних фондів на початок звітного року (або, якщо такий ліміт вичерпано, збільшує балансову вартість ОЗ, що ремонтується, із нарахуванням амортизації).

4

Відображено відшкодування страховою компанією завданої шкоди на підставі страхового акта

375
311

719 (751)
375

17050

 

Ремонт здійснює стороння організація.

Якщо ремонт будтехніки здійснює стороння організація, страхова компанія може оплатити витрати з ремонту безпосередньо їй. Особливістю є те, що само підприємство грошових коштів, тобто суму страхового відшкодування, на свій розрахунковий рахунок не отримує, а цю суму страховики перераховують безпосередньо авторемонтній організації. Водночас власне ремонтний договір укладається між будівельним підприємством та авторемонтним, у зв'язку з цим акт ремонтних робіт відповідно виписується ремонтним підприємством на ім'я будівельної організації — власника автомобіля. Також на ім'я власника автомобіля авторемонтне підприємство виписує і податкову накладну, що дає право на податковий кредит. Отже, відмінність цієї ситуації від першої полягає в порядку проведення розрахунків, які здійснюються без участі самого власника, який у цілях оподаткування має право користуватися п. 146.12 Податкового кодексу, а також нормами закону з питань страхування. У цьому випадку датою визнання доходів, що враховуються для визначення об’єкта оподаткування платника податків при отриманні страхового відшкодування від страхової компанії, вважатиметься дата перерахування грошових коштів авторемонтному підприємству.

 

Приклад 3. Кран після аварії ремонтує стороння організація. Страхова компанія компенсує витрати з ремонту безпосередньо ремонтній організації.

Витрати на ремонт крана становлять 17050 грн., у тому числі ПДВ — 2841,67 грн. Страхова компанія компенсує витрати на відновлювальний ремонт ремонтному підприємству в сумі 15115 грн. (17050 «мінус» франшиза в сумі 1935 грн.).

 

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,
грн.

Податковий облік

Дт

Кт

Д

В

1

Нараховано дохід на підставі страхового акта після настання страхового випадку

375

719 (751)

15115

15115

2

Відображено витрати на ремонт крана (з авторемонтним підприємством підписаний
акт ремонтних робіт)

949 (993)

631

14208,33

14208,33*

* Сума витрат, пов'язаних з ремонтом автотехніки після аварії, включається до складу витрат у межах суми, що дорівнює 10 % вартості груп основних фондів на початок звітного року (або, якщо такий ліміт вичерпано, збільшує балансову вартість ОЗ, що ремонтується, із нарахуванням амортизації).

3

Відображено податковий кредит з ПДВ за ремонтними витратами

641

631

2841,67

4

Перераховано грошові кошти в погашення залишку заборгованості перед авторемонтним підприємством

631

311

1935

5

Відображено залік заборгованостей

631

375

15115

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі