Теми статей
Обрати теми

Щодо надання документів при здісненні контролю ДАБІ

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Щодо надання документів при здійсненні контролю ДАБІ

 

Оригінали документів чи їх копії зобов’язані надавати суб’єкти містобудування при здійсненні державного архітектурно-будівельного контролю? За чий рахунок (суб’єкта господарювання або інспекції) мають виготовлятись такі копії? Чи існують обмеження в кількості копій, які можуть бути витребувані органами інспекції?

 

Контроль у сфері містобудування та архітектурної діяльності здійснюється Державною архітектурно-будівельною інспекцією України (далі— Держархбудінспекція, ДАБІ) та її територіальними органами (інспекціями).

Метою такого контролю є перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих і будівельних робіт та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів будівництва п. 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затверджений постановою КМУ від 23.05.2011 р. N 553 (далі— Порядок).

Контроль проводиться за місцем будівництва об'єкта або місцезнаходженням суб'єкта містобудування. Хоча про це прямо і не зазначено у

Порядку, однак вказане випливає із прав посадових осіб інспекцій. До того ж, у суб'єкта містобудування відсутній обов’язок з’являтися до інспекції.

При здійсненні державного архітектурно-будівельного контролю можливі різні прояви зловживань з боку інспекторів. Так, посадові особи можуть необґрунтовано вимагати надавати для проведення контролю декілька копій документів, особливо це стосується проектно-кошторисної документації. Вказані обставини є по суті зловживанням правом. Оскільки виготовлення копій потребує коштів та часу, це спричиняє незручності суб’єктам містобудування.

Причиною таких зловживань є законодавча невизначеність. Однак така невизначеність може як зашкодити, так і допомогти суб’єкту містобудування.

Так,

посадові особи інспекцій під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю мають право отримувати (безоплатно) в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (п.п. 8 п. 11 Порядку та п.п. 3 п. 5 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затверджене Указом Президента України від 08.04.2011 р. № 439/2011 (далі — Положення)).

Суб'єкт містобудування

, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов'язаний, зокрема, подавати документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (п. 14 Порядку). При цьому законодавчо не визначено, які саме документи, їх копії або оригінали та яка їх кількість можуть вимагатися інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю для виконання покладених на неї функцій. Таку ж думку висвітлено в листі Державної архітектурно-будівельної інспекції від 20.05.2011 р. № 40-12-2080 (текст листа див. у «газеті «Будівельная бухгалтерія», 2011, № 14, с. 16).

При проведенні контролю суб’єкту будівництва

необхідно вимагати від інспектора надання письмового переліку документів, з обґрунтуванням необхідності їх подання. Подавати оригінали документів для огляду слід у присутності свого працівника. Радимо складати повний перелік документів, що надаються із зазначенням назви документа та кількості аркушів. При передачі документів необхідно вимагати від інспектора поставити на переліку свій підпис, дату, прізвище. Це підтвердить передачу документів та є гарантією, що вони не «зникнуть».

Посадові особи інспекцій

не наділені правом вилучати оригінали документів, крім випадків складання протоколів про адміністративні правопорушення (ст. 265 Кодексу про адміністративні правопорушення України від 07.12.84 р. № 8073-X). Тому виникає потреба у виробленні їх копій. Хто повинен це робити та за які кошти, чітко у законодавстві України не врегульовано. Тому слід виходити із загальних засад.

Згідно зі

ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Вимога посадових осіб інспекцій надати копії документів є рішенням суб’єкта владних повноважень. Тому такі рішення повинні відповідати вимогам

ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України від 06.07.2005 р. № 2747-IV.

Ці рішення повинні бути прийняті (вчинені):

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) із використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Таким чином, законодавство України не встановлює обов’язку подавати дві або більше копій документів

. Із змісту вищезазначених норм випливає, що метою отримання документів є інформація, що в них міститься, а не кількість копій. А тому у разі вимоги надати дві або більше копій документів посадові особи інспекції повинні мотивувати необхідність їх подання. Якщо такого мотивування не надійде, то слід відмовити у наданні додаткових копій документів з посиланням на вищезазначені норми законодавства.

Щодо оплати надання документів та їх копій слід зазначити наступне. Держархбудінспекції України надано право одержувати документи

безоплатно (п.п. 3 п. 5 Положення). Тому всі витрати з їх виготовлення покладаються на особу, що їх надає, — суб’єкта містобудування.

Наостанок, наголошуємо — будь-які незаконні дії, вимоги або бездіяльність інспекції можуть бути оскаржені до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням суб’єкта містобудування. А тому треба відстоювати свої права, а не сліпо виконувати незаконні вимоги.

 

Володимир Лєжнін,

Владислава Власова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі