Теми статей
Обрати теми

Штраф за виконання будівельних робіт без дозволу: нюанси від ДАБІ

Редакція ББ
Лист від 06.12.2010 р. № 40-19-6656

Штраф за виконання будівельних робіт без дозволу: нюанси від ДАБІ

 

Лист ДАБІ від 06.12.2010 р. № 40-19-6656

 

Державна архітектурно-будівельна інспекція <...> щодо адміністративної відповідальності за порушення містобудівного законодавства <...> повідомляє наступне.

1. Відповідно до статті 281 Закону України «Про планування та забудову територій» для організації будівництва та підготовки будівельного майданчика до початку виконання будівельних робіт з будівництва об'єкта замовник може отримати дозвіл на виконання підготовчих робіт. Дозвіл на виконання підготовчих робіт — документ, що засвідчує право замовника та підрядника на виконання робіт до будівництва об'єкта: підготовка земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки під забудову, спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, підведення тимчасових інженерних мереж, улаштування під'їзних шляхів, складування будівельних матеріалів.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування» підприємства, їх об'єднання, установи та організації (далі — підприємства) незалежно від форм власності, які здійснюють проектування, роботи по будівництву, реконструкції, реставрації та капітальному ремонту (далі — будівельні роботи), виготовляють будівельні матеріали, вироби і конструкції, а так само які є замовниками у будівництві або поєднують функції замовника і підрядника, несуть відповідальність у вигляді штрафу, у тому числі за такі правопорушення: проведення підготовчих робіт без дозволу на виконання підготовчих робіт або без дозволу на виконання будівельних робіт, або без відповідної затвердженої проектної документації — у розмірі п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином, як вбачається з наведених норм, відповідальність за здійснення підготовчих робіт без відповідного дозволу може бути застосована як до підрядника, так і до замовника будівництва.

2. Відповідно до статті 239 Господарського кодексу України органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб'єктів господарювання, зокрема таку адміністративно-господарську санкцію, як адміністративно-господарський штраф.

Згідно із статтею 250 Господарського кодексу України адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.

В адміністративному праві розрізняють продовжувані і триваючі адміністративні правопорушення.

Так, продовжуваним адміністративним проступком називають ряд ідентичних проступків, які вчиняються неодноразово з однаковою метою, формою вини, тими ж суб'єктами і які складають у сукупності єдине правопорушення (наприклад, дрібне розкрадання державного або колективного майна).

Проте триваючими адміністративними проступками є проступки, пов'язані з тривалим, неперервним невиконанням обов'язків, передбачених правовою нормою (наприклад, самовільне будівництво будинків або споруд), вони припиняються або виконанням регламентованих обов'язків, або притягненням винної у невиконанні особи до відповідальності. Дуже часто такі правопорушення є наслідками протиправної бездіяльності.

Тобто триваючі правопорушення характеризуються тим, що особа, яка вчинила якісь певні дії чи бездіяльність, перебуває надалі у стані безперервного продовження цих дій (бездіяльності). Ці дії безперервно порушують закон протягом якогось часу. Іноді такий стан продовжується значний час і увесь час винний безперервно вчиняє правопорушення у вигляді невиконання покладених на нього обов'язків.

Отже, обчислювати шестимісячний термін притягнення до адміністративної відповідальності при триваючому правопорушенні необхідно з того моменту, коли посадовій особі інспекції державного архітектурно-будівельного контролю стало відомо про факт вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого Законом України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування».

Зазначаємо, що листи Держархбудінспекції не встановлюють норм права та мають інформаційний характер.

 

Заступник начальника В. Папка

 

Коментар

 

Лист

, що коментується, з'явився у відповідь на такі запитання:

1.

Чи буде застосовано штраф у розмірі 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі неотримання дозволу на виконання підготовчих робіт, і якщо так, то до кого із суб'єктів будівництва (підрядника чи замовника)?

2.

Чи є штраф за виконання будівельних робіт без відповідного дозволу адміністративно-господарською санкцією, яку не може бути застосовано після закінчення шести місяців з дня виявлення порушення (таким днем вважається день складання інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю протоколу, в якому зафіксовано порушення)?

Щодо

першого питання нагадаємо: згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за порушення у сфері містобудування» від 14.12.1994 р. № 208/94-ВР (далі — Закон про відповідальність за порушення у сфері містобудування) проведення підготовчих робіт без дозволу на їх виконання або виконання будівельних робіт карається штрафом у розмірі 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. При цьому ч. 1 ст. 281 Закону України «Про планування і забудову територій» від 20.04.2000 р. № 1699-ІІ передбачає, що для організації будівництва та підготовки будівельного майданчика до початку будівельних робіт замовник може отримати дозвіл на виконання підготовчих робіт. Проте формулювання «може отримати» означає тільки те, що замовник на свій розсуд може отримати дозвіл на проведення або будівельних, або підготовчих робіт і не має права здійснювати підготовчі роботи без отримання одного зі згаданих документів. На цей момент і звертається увага в листі, що коментується.

Розглядаючи питання про те, на кого має накладатися зазначений вище штраф, Держархбудінспекція вважає, що штраф застосовується як до замовника, так і до підрядника. З урахуванням положень чинного законодавства така позиція здається обґрунтованою.

По-перше, те, що суб'єктами відповідальності виступають і підрядник, і замовник, зазначено у ч. 1 ст. 1 Закону про відповідальність за порушення у сфері містобудування. По-друге, обов'язок замовника передати підряднику дозвільну документацію (і відповідно — обов'язок підрядника її отримати) міститься в п. 4 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою КМУ від 01.08.2005 р. № 668.

Слід також зауважити, що наразі у Верховній Раді України розглядається

проект Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 02.12.2010 р. № 7418 (див. коментар до нього на с. 43 цього номера газети), у разі прийняття якого штраф за проведення підготовчих робіт без оформлення відповідної дозвільної документації буде збільшено до 5 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. При цьому відповідальність підрядника і замовника буде розмежовано.

Відповідаючи на

друге запитання, Держархбудінспекція погоджується з тим, що штраф за виконання будівельних робіт є за своєю природою адміністративно-господарською санкцією і що таким чином, на порядок накладення таких штрафів поширюється дія глави 27 Господарського кодексу України (далі — ГК). Аналогічна позиція простежується і в судовій практиці (див. наприклад, постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 02.09.2010 р. у справі № 2а-4580/10/0870). При цьому виконання будівельних робіт без дозволу Держархбудінспекція відносить до продовжуваного про-ступку, вчинення якого може бути припинено тільки після отримання дозволу на проведення будівельних робіт. З урахуванням цього слід застосовувати і ст. 250 ГК, згідно з якою адміністративно-господарські санкції може бути застосовано до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через рік з дня порушення цим суб'єктом установлених законодавчими актами правил ведення госпдіяльності. Відповідно шестимісячний строк з дня виявлення порушення необхідно відлічувати з моменту складання уповноваженою особою інспекції державного архітектурно-будівельного контролю протоколу про правопорушення, а річний строк з дня порушення слід відлічувати з моменту отримання дозволу на проведення будівельних робіт.

 

Дмитро Вовк

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі