Теми статей
Обрати теми

Експертиза проектів будівництва по-новому

Редакція ББ
Стаття

Експертиза проектів будівництва по-новому

 

 

У сьогоднішньому номері нашої газети на с. 8–10 ми опублікували текст постанови № 560, що регулює питання затвердження та експертизи проектів будівництва. Постанова набрала чинності 13.06.2011 р., тож проаналізуємо її у пропонованій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 3038

— Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI.

Закон № 208

— Закон України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування» від 14.10.1994 р. № 208/94-ВР.

Постанова № 560

— постанова КМУ «Про затвердження Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України» від 11.05.2011 р. № 560.

Постанова № 427

— постанова КМУ «Питання комплексної державної експертизи проектів будівництва» від 05.04.2006 р. № 427.

Постанова № 1269

— постанова КМУ «Про порядок затвердження інвестиційних програм і проектів будівництва та проведення їх державної експертизи» від 31.10.2007 р. № 1269.

Постанова № 557

— постанова КМУ «Про затвердження Порядку віднесення об'єктів будівництва до IV і V категорій складності» від 27.04.2011 р. № 557.

 

Відповідно до прикінцевих положень

Закону № 3038 Кабінетом Міністрів України, міністерствами та іншими центральними і місцевими органами виконавчої влади здійснюється робота щодо приведення своїх нормативно-правових актів у відповідність до цього Закону.

Кінцевий термін приведення нормативно-правових актів у відповідність до чинного законодавства минув

13.06.2011 р., тобто через три місяці після опублікування Закону № 3038. З цього ж дня набули чинності частини друга — п'ята статті 31 Закону № 3038 та постанова № 560, а постанови № 427 та № 1269 втратили чинність.

 

Проект будівництва

Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку

:

— отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

— розроблення проектної документації;

— проведення у випадках, передбачених

статтею 31 Закону № 3038, її експертизи;

— затвердження проектної документації;

— виконання підготовчих та будівельних робіт;

— прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;

— реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

 

Постановою № 560

визначено поняття терміна «проект будівництва».

 


Постанова № 560

<...>

У цьому Порядку під терміном «проект будівництва» слід розуміти проектну документацію об'єктів архітектури, розроблену для нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будинків і споруд, технічного переоснащення об'єктів виробничого призначення на таких стадіях проектування, як техніко-економічне обґрунтування, техніко-економічний розрахунок, ескізний проект, проект, робочий проект.

<...>


 

Проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, державних будівельних норм, стандартів і правил та затверджується замовником. Замовником є фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.

При дво- і тристадійному проектуванні проекти будівництва затверджуються на стадії «проект та робочий проект» і схвалюються на стадії техніко-економічне обґрунтування, техніко-економічний розрахунок та ескізний проект. Пунктом 2.5 ДБН А.2.2-3-2004. «Проектування. Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва» визначено стадії проектування. Для технічно нескладних об'єктів, а також об'єктів з використанням проектів масового та повторного застосування I та II категорій складності проектування здійснюється в одну стадію — робочий проект (РП).

У дві стадії — для об'єктів цивільного призначення — ескізний проект (ЕП), а для об'єктів виробничого призначення — техніко-економічний розрахунок (ТЕР) та для обох — робоча документація (Р). Для об'єктів III категорії складності проектування здійснюється в дві стадії: проект (П); робоча документація (Р).

Для об'єктів IV та V категорій складності, технічно складних відносно містобудівних, архітектурних, художніх та екологічних вимог, інженерного забезпечення, впровадження нових будівельних технологій, конструкцій та матеріалів, проектування виконується в три стадії — для об'єктів цивільного призначення — ЕП, а для об'єктів виробничого призначення — техніко-економічне обгрунтування (ТЕО); проект (П); робоча документація — (Р). Перезатвердження проектів будівництва здійснюється у порядку, установленому для їх затвердження.

Проекти будівництва

, що реалізуються із залученням коштів державного бюджету, бюджету Автономної Республіки Крим, місцевих бюджетів, а також коштів підприємств, установ та організацій державної форми власності (крім випадків, передбачених законодавчими актами), затверджують:

— Кабінет Міністрів України за поданням центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, а також інших органів державної влади —

щодо об'єктів загальною кошторисною вартістю 100 млн грн. і більше;

— Кабінет Міністрів України за поданням центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, а також інших органів державної влади —

щодо надкатегорійних за метаном та небезпечних за раптовими викидами шахт, в яких проводяться роботи на глибині понад 800 метрів, незалежно від їх кошторисної вартості, а також щодо об'єктів, проекти будівництва яких реалізуються із залученням іноземних кредитів, що надані під державні гарантії;

— центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації та інші органи державної влади —

щодо об'єктів загальною кошторисною вартістю від 30 до 100 млн грн.;

— підприємства, установи та організації державної форми власності —

щодо об'єктів загальною кошторисною вартістю до 30 млн грн.

За рішенням Кабінету Міністрів України

право затверджувати проекти будівництва об'єктів загальною кошторисною вартістю 100 млн грн. може бути надано:

— центральним органам виконавчої влади;

— Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським держадміністраціям;

— іншим органам державної влади.

 

Експертиза проектів

Перед затвердженням проектів будівництва у випадках, визначених

ст. 31 Закону № 3038, проводиться їх експертиза:

 


Закон № 3038

<...>

Стаття 31. Проектна документація на будівництво

1. Проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, державних будівельних норм, стандартів і правил та затверджується замовником.

До проектної документації на будівництво об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, а також об'єктів, які підлягають оцінці впливу на навколишнє природне середовище у транскордонному контексті, додається оцінка існуючого чи передбачуваного впливу на стан навколишнього природного середовища. Перелік таких об'єктів визначається Кабінетом Міністрів України.

2. Експертиза проектів будівництва проводиться в установленому Кабінетом Міністрів України порядку експертними організаціями незалежно від форми власності, які відповідають критеріям, визначеним центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури. При цьому до проведення експертизи залучаються (в тому числі на підставі цивільно-правових договорів) експерти з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, які пройшли професійну атестацію, що проводилася із залученням представників відповідних центральних органів виконавчої влади, та отримали відповідний кваліфікаційний сертифікат. Порядок проведення професійної атестації таких експертів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

3. Не підлягають обов'язковій експертизі проекти будівництва об'єктів I — III категорій складності.

4. Обов'язковій експертизі підлягають проекти будівництва об'єктів, які:

1) належать до IV і V категорій складності, — щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності та необхідної довговічності;

2) споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами, — в частині міцності, надійності та довговічності;

3) споруджуються із залученням бюджетних коштів, — щодо кошторисної частини проектної документації.

За рішенням замовника може проводитися також експертиза проектів будівництва інших об'єктів, ніж передбачені у цій частині.

5. Встановлення випадків та порядку проведення експертизи проектів будівництва іншими законами не допускається.

6. Проектна документація на будівництво об'єктів не потребує погодження державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, юридичними особами, утвореними такими органами.

<...>


 

Експертиза проектів будівництва є одним із найважливіших етапів здійснення забудови територій. У першу чергу, це твердження пов’язане з можливістю настання негативних наслідків, спричинених порушенням будівельних норм, стандартів і правил у процесі проектування.

Метою проведення експертизи проектів будівництва

є визначення якості проектних рішень шляхом виявлення відхилень від вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі до доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження і енергоефективності, кошторисної частини проекту будівництва. Експертиза є завершальним етапом розроблення проектів будівництва.

Відповідно до

ст. 32 Закону № 3038 усі об'єкти будівництва за складністю архітектурно-будівельного рішення та/або інженерного обладнання поділяються на I, II, III, IV і V категорії складності. Категорія складності об'єкта будівництва визначається відповідно до державних будівельних норм та стандартів на підставі класу наслідків (відповідальності) такого об'єкта будівництва. Віднесення об'єкта будівництва до тієї чи іншої категорії складності здійснюється проектною організацією і замовником будівництва.

Порядок віднесення об'єктів до IV і V категорій складності визначено

постановою № 557.

Не підлягають обов'язковій експертизі

проекти будівництва об'єктів I — III категорій складності.

Обов'язковій експертизі підлягають

проекти будівництва об'єктів, що належать до IV і V категорій складності, — щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності та необхідної довговічності; споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами, — у частині міцності, надійності та довговічності; споруджуються із залученням бюджетних коштів, — щодо кошторисної частини проектної документації.

Відповідальність проектувальника

на сьогоднішній день регулюється нормою Закону № 208, де визначено, що за передачу проектною організацією замовнику робочої документації для будівництва, що не відповідає будівельним нормам, державним стандартам, нормам і правилам, вихідним даним на проектування об'єктів архітектури, які надані у встановленому порядку, та затвердженому проекту, на проектувальника накладається штраф у розмірі 30 % вартості розробленої робочої документації, а також за передачу проектною організацією замовнику робочої документації для реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкта архітектури, в якій передбачено внесення змін з порушенням вимог архітектурно-технічного паспорта зазначеного об'єкта на проектувальника накладається штраф у розмірі 25 % вартості розробленої робочої документації.

Крім цього,

Законом № 3038 Кабміну доручено внести до Верховної Ради України проект закону щодо персоніфікації відповідальності за негативні наслідки, спричинені допущеними порушеннями будівельних норм, стандартів і правил у процесі проектування, експертизи проектів та будівництва об'єктів містобудування. На сьогоднішній день відповідний законопроект у Верховній Раді України не зареєстровано.

Основним нововведенням в експертній процедурі є

надання можливості замовнику вибору експертної організації. Відповідно до п. 7 постанови № 560 експертизу мають право проводити експертні організації незалежно від форми власності , що відповідають критеріям, визначеним Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства. Раніше здійснювалась комплексна державна експертиза Центральною службою Укрдержбудекспертизи Мінрегіонбуду, або її територіальними підрозділами.

На сьогодні

строк проведення експертизи становитиме:

— залежно від технічної та технологічної складності об'єктів будівництва —

30 календарних днів;

— для об'єктів, що становлять підвищену ядерну та радіаційну небезпеку, і тих, щодо яких проводиться оцінка їх впливу на навколишнє природне середовище —

90 календарних днів;

— для об'єктів I — III категорій складності, що споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами, —

15 календарних днів;

— кошторисної частини проекту будівництва об'єктів I — III категорій складності —

15 календарних днів.

Експертна організація за результатами проведеної експертизи надсилає її замовнику письмовий звіт, який містить інформацію про дотримання вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі до доступності осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, санітарного й епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження і енергоефективності, кошторисної частини проекту будівництва.

 

Висновки

Чинне законодавство у сфері містобудування та архітектури передбачає впровадження заявницького принципу в дозвільній системі «one stop shop» (єдиного вікна), та полягає в максимальному спрощенні дозвільних процедур, що в свою чергу покладає підвищену відповідальність на всіх учасників містобудівної діяльності, зокрема на замовника будівництва, проектувальника, підрядника — виконавця будівельних робіт. Ураховуючи, що на сьогодні не прийнято повний перелік законів та підзаконних нормативних актів, зокрема закону, який би персоніфікував та встановлював ступінь відповідальності кожного із суб’єктів містобудування, які отримали можливість самостійно визначати категорію складності об’єктів містобудування та замовляти експертизу проектів у приватних виконавців, це в свою чергу підвищує ризик зловживань з боку суб’єктів містобудування фізичних та юридичних осіб, що суттєво може позначитись на якості об’єктів містобудування.

У наступних номерах ми ще неодноразово звертатимемося до аналізу нормативно-правових документів щодо дозвільних процедур, то ж чекайте на наступний номер «Будівельної бухгалтерії».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі