Теми статей
Обрати теми

Витрати будівельного підприємства в декларації з податку на прибуток: алгоритм заповнення по рядках

Редакція ББ
Стаття

Витрати будівельного підприємства в декларації з податку на прибуток: алгоритм заповнення по рядках

Олег Дьяконов, консультант

 

Наближається строк здавання нової податкової декларації з податку на прибуток1 (з 1 липня по 9 серпня). І оскільки алгоритм її заповнення істотно, причому не зовсім вдало, змінився, у практиків неминуче виникнуть запитання. Вважаємо, що найбільші складнощі викличе «витратна» частина, про що і йтиметься у цій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

П(С)БО 9

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 20.10.99 р. № 246.

П(С)БО 16

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Міністерства фінансів України від 31.12.99 р. № 318.

Методрекомендації щодо БМР

— Методичні рекомендації з формування собівартості будівельно-монтажних робіт, затверджені наказом Мінрегіонбуду від 31.12.2010 р. № 573.

 

1

Форму податкової декларації з податку на прибуток підприємства затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 20.02.2011 р. № 114 (наказ набрав чинності з 11.04.2011 р.)

 

Витрати в декларації — загальні моменти

Усі витрати в податковій декларації з податку на прибуток підприємства (далі —

декларація) наводяться в розрізі окремих статей, а саме:

— собівартість виготовлених (реалізованих) товарів (робіт, послуг) —

додаток СВ;

— загальновиробничі витрати —

додаток ЗВ;

— адміністративні витрати —

додаток АВ;

— витрати на збут —

додаток ВЗ;

— інші витрати звичайної діяльності та інші операційні витрати —

додаток ІВ.

Для відображення фінансових витрат окремого додатка не передбачено, вони показуються в

ряд. 06.4 декларації.

Деякі витрати додатково розписуються в окремих додатках, зокрема:

— амортизація та ремонтні витрати основних засобів, інших необоротних активів, нематеріальних активів — у

додатку АМ;

— витрати за операціями з нерезидентами, які мають офшорний статус, —

додаток ВО;

— коригування витрат від урегулювання сумнівної заборгованості —

додаток СБ;

— витрати за операціями із цінними паперами, деривативами та іншими, ніж цінні папери, корпоративними правами —

додаток ЦП.

Оскільки постатейна класифікація у

ПКУ та в декларації ґрунтується на бухоблікових правилах, далі наведемо алгоритм заповнення витратних додатків до декларації по рядках на підставі Методрекомендацій щодо БМР.

 


Коли потрібно подати податкову декларацію?

Виходячи з

п.п. 49.18.2 ПКУ період подання податкової декларації становить 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя).

Таким чином, строк подання податкової декларації з податку на прибуток підприємства за II квартал (перше півріччя) 2011 року — з 1 липня по 9 серпня 2011 року включно.


 

Довготривалі контракти — де відображається собівартість виконаних робіт?

Як відомо, положеннями

п. 137.3 ПКУ передбачено особливі правила відображення доходів за довготривалими контрактами, а саме: якщо платник податку виконує роботи, надає послуги з довготривалим (більше одного року) технологічним циклом виробництва і якщо договорами, укладеними на виробництво таких товарів, виконання робіт, надання послуг, не передбачено поетапного їх здавання, доходи розраховуються платником податку самостійно відповідно до ступеня завершеності виробництва (операції з надання послуг), що визначається за питомою вагою витрат, здійснених у звітному податковому періоді, у загальній очікуваній сумі таких витрат та/або за питомою вагою обсягу послуг, наданих у звітному податковому періоді, у загальному обсязі послуг, які має бути надано.

Ця норма має імперативний характер, тобто за наявності зазначених у ній умов вона не дає права вибору (як було раніше), чи застосовувати правила «довготривалих» договорів — вони діють у будь-якому разі.

Витрати, пов'язані з виконанням робіт, наданням послуг за вказаними довготривалими договорами, згідно з

п. 138.2 ПКУ уключаються до витрат звітного податкового періоду. Тому, на відміну від загальних правил, такі витрати «не прив'язуються» до доходів і відображаються аналогічно загальновиробничим, адміністративним та іншим витратам.

У

декларації для відображення витрат, що стосуються довготривалих договорів, передбачено ряд. 06.5.21 «Витрати, пов’язані з довготривалим (більше 1 року) технологічним циклом виробництва відповідно до пункту 138.2 статті 138 розділу ІІІ Податкового кодексу України» додатка ІВ. Зверніть увагу: у ньому вказуються лише витрати, що стосуються довготривалих контрактів, тобто формують собівартість виконаних робіт, наданих послуг. Решта витрат — загальновиробничі, адміністративні та інші — показуються в загальному порядку у «своїх» додатках.

 

Собівартість виконаних робіт, наданих послуг

Витрати в частині собівартості виконаних робіт, наданих послуг, що не належать до довготривалих договорів з

п. 137.3 ПКУ, відображаються в декларації у звітному періоді, в якому за ними визнано доходи (п. 138.4 ПКУ). Для таких витрат виділено додаток СВ, алгоритм заповнення якого на сьогодні незрозумілий.

Справа в тому, що розробники

декларації не врахували «часову» специфіку відображення таких витрат. Оперуючи при складанні додатка СВ нормами п. 138.8 ПКУ, вони випустили з уваги, що в ньому розписується собівартість виготовленої (а не реалізованої) продукції, робіт, послуг, і в поелементному виразі собівартість реалізованої продукції розписати практично неможливо.

Тим часом у

додатку СВ застосовується саме «поелементний» формат надання інформації (витрати на оплату праці, на соціальне страхування тощо).

Як виходити з цієї проблемної ситуації, на сьогодні невідомо. Утім, будівельники, які ведуть ретельний облік, можуть орієнтуватися на фактичну калькуляцію продукції, наведену в типовій формі № КБ-2в. Відобразимо рядки

додатка СВ, що заповнюються будівельними компаніями (див. табл. 1).

 

Таблиця 1

Порядок заповнення додатка СВ до декларації

1

2

Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)

(сума рядків 05.1.1 — 05.1.16)

05.1

Заповнюється за наведеним у рядку алгоритмом

Прямі матеріальні витрати, в тому числі:

05.1.1

У рядку наводяться прямі матеріальні витрати, пов'язані з виконанням будівельних робіт (за винятком придбань матеріалів у нерезидентів з офшорів, у фізичних осіб — підприємців — платників єдиного податку). До нього включається вартість сировини, основних будівельних матеріалів та конструкцій, комплектуючих виробів і напівфабрикатів, тари й тарних матеріалів, пально-мастильних матеріалів, пари, води, енергії всіх видів, запасних частин, інших допоміжних матеріалів, які може бути безпосередньо віднесено до конкретного об'єкта витрат і придбано у сторонніх організацій та/ або виготовлено на допоміжних і другорядних виробництвах та використано у процесі виконання будівельно-монтажних робіт. Прямі матеріальні витрати зменшуються на вартість зворотних відходів, отриманих у процесі виробництва.

Вартість матеріальних ресурсів уключається до собівартості будівельно-монтажних робіт за одним з наведених у П(С)БО 9 методів оцінки їх вартості, зафіксованим підприємством у наказі про облікову політику. Вартість продукції, виготовленої власними силами в допоміжних і другорядних виробництвах будівельної організації, уключається до собівартості будівельно-монтажних робіт за її собівартістю, що формується відповідно до П(С)БО 16.

У ф. № КБ-2в такі витрати відображаються в рядку «Вартість матеріалів, виробів та конструкцій» розділу I

Прямі витрати на оплату праці

05.1.2

У рядку відображаються витрати на основну й додаткову заробітну плату, заохочувальні, компенсаційні та інші грошові виплати робітникам (уключаючи нештатних) і лінійному персоналу (начальникам дільниць, виконавцям робіт, майстрам, механікам дільниць тощо), у разі включення їх до складу бригад, зайнятих на будівельно-монтажних роботах (уключаючи розвантаження на приоб’єктному складі будівельних матеріалів, конструкцій, виробів та обладнання і переміщення їх уручну від приоб’єктного складу до робочої зони), нараховані згідно з формами та системами оплати праці, що застосовуються в будівельній організації.

На відміну від бухоблікових нормативів, у цьому рядку показуються й витрати на оплату праці робітників (уключаючи нештатних), які зайняті управлінням, обслуговуванням, ремонтом, технічним оглядом і технічним обслуговуванням власних та орендованих будівельних машин і механізмів за умови, що такі витрати включаються до собівартості будівельних робіт.

Перелік витрат на оплату праці, що включаються до цієї статті, наведено в пп. 2.1 — 2.3 додатка 1 до Методрекомендацій щодо БМР.

У ф. № КБ-2в такі витрати відображаються в рядку «Заробітна плата» розділу I

Амортизація виробничих основних засобів, безпосередньо пов’язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг

05.1.3 АМ

У рядку відображається сума амортизації основних засобів, безпосередньо пов'язаних з виконанням будівельних робіт, що переноситься із гр. 6 ряд. А15 табл. 1 додатка АМ

Амортизація нематеріальних активів, безпосередньо пов’язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг

05.1.4 АМ

У рядку показується сума амортизації нематеріальних активів, безпосередньо пов'язаних з виконанням будівельних робіт, що переноситься із гр. 6 ряд. Н7 табл. 1 додатка АМ

Вартість придбаних послуг, прямо пов’язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг

05.1.7

У рядку наводиться сума придбаних робіт, безпосередньо пов'язаних з виконанням будівельного контракту (сума робіт, оплачених субпідрядним організаціям).

У ф. № КБ-2в такі витрати відображаються у відповідному вписуваному рядку розділу I

85 % вартості товарів (робіт, послуг), придбаних у нерезидентів, що мають офшорний статус

05.1.10 ВО

У рядку наводяться прямі матеріальні витрати, пов'язані з виконанням робіт за будівельним контрактом, придбані в нерезидентів, які мають офшорний статус. Значення цього рядка переноситься з рядка 05.1.10 додатка ВО, що подається за рік. Протягом року ця сума вказується лише в цьому рядку.

У ф. КБ-2в відображається в рядку «Вартість матеріалів, виробів та конструкцій» розділу I

Витрати на страхування

05.1.11

Оскільки згідно з п. 5 розділу IV Методрекомендацій щодо БМР витрати на страхування ризиків будівельної організації, пов'язаних з виконанням будівельно-монтажних робіт, не відносяться до витрат за договором підряду і не включаються до собівартості будівельно-монтажних робіт, будівельні підприємства цей рядок у загальному випадку не заповнюють

Сума внесків на соціальні заходи

05.1.12

У рядку наводиться сума єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (ЄСВ) на зарплату робітників, зазначену в ряд. 05.1.2 додатка СВ

Витрати на придбання послуг (робіт) з інжинірингу, у тому числі:

05.1.13

Відображається сума витрат на інжиніринг за умови, що такі витрати включаються до собівартості будівельних робіт (пп. 139.1.14, 139.1.15 ПКУ)

Нараховані роялті, в тому числі:

05.1.14

Відображається сума роялті за умови, що такі витрати включаються до собівартості будівельних робіт (п.п. 140.1.2 ПКУ)

Витрати на консалтинг, в тому числі:

05.1.15

Відображається сума витрат на консалтинг за умови, що такі витрати включаються до собівартості будівельних робіт (п.п. 139.1.13 ПКУ)

Інші прямі витрати

05.1.16

У рядку наводяться всі інші виробничі витрати, які не були відображені в інших рядках додатка СВ, але входять до собівартості будівельних робіт. При цьому слід ураховувати: на відміну від бухоблікових правив, витрати, пов'язані з експлуатацією будівельних машин та механізмів (додаток 4 до Методрекомендацій щодо БМР), наводяться в «поелементному» розрізі у відповідних рядках додатка СВ, а в цьому рядку відображаються лише ті з них, які не було зазначено раніше.

У цьому рядку, зокрема, може бути відображено втрати від браку, з яких складається вартість остаточно забракованих виробів, з дотриманням умов з п. 138.7 ПКУ, а саме: фактична вартість остаточно забракованої продукції не включається до складу витрат платника податку, крім втрат від браку, що складаються з вартості остаточно забракованої з технологічних причин продукції та витрат на його виправлення, у разі реалізації такої продукції. Норми втрат установлюються Кабміном, при цьому платник податку має право самостійно визначати допустимі норми технічно неминучого браку в наказі по підприємству за умови обґрунтування його розміру, що діють до встановлення відповідних норм Кабміном.

На нашу думку, у зазначеному рядку можна зазначити витрати на оренду виробничого обладнання. Детальна розшифровка сум та назв витрат, що включаються до ряд. 05.1.16, подається в довільній формі

 

Загальновиробничі витрати

Загальновиробничі витрати (дебет

рахунка 91 «Загальновиробничі витрати») вказуються в додатку ЗВ. Приблизний перелік таких витрат для будівельних організацій наведено в додатку 2 до Методрекомендацій щодо БМР. Однак слід ураховувати, що в додатку ЗВ може бути відображено лише ті витрати, у частині яких ПКУ не містить обмежень на віднесення їх до складу податкових. У п.п. 138.10.1 ПКУ наведено приблизний перелік таких витрат, що ґрунтується на нормах п. 15 П(С)БО 16.

Зауважимо також, що в

додатку ЗВ наводяться всі загальновиробничі витрати (постійні та змінні, розподілені та нерозподілені), які було понесено будівельною організацією у звітному періоді (див. табл. 2).

 

Таблиця 2

Порядок заповнення додатка ЗВ до декларації

1

2

Загальновиробничі витрати (сума рядків 06.1.1 — 06.1.13)

06.1

Витрати на управління виробництвом, в тому числі:

06.1.1

У рядку відображаються всі витрати, пов'язані з управлінням виробництвом, частину з яких (але не всі) наведено в ряд. 06.1.1.1 — 06.1.1.3. Отже, дані цього рядка не визначаються тільки як сума рядків 06.1.1.1 — 06.1.1.3, він також містить інші витрати. Вважаємо, що в цьому рядку можна відобразити витрати на матеріально-технічне забезпечення апарату управління відокремлених виробничих підрозділів будівельної організації, а саме витрати на:
— придбання канцелярських товарів та приладдя, бланків обліку, звітності;
— утримання та експлуатацію будівель, споруд, приміщень, що використовуються апаратом управління відокремлених виробничих підрозділів будівельної організації;
— утримання та експлуатацію всіх видів зв'язку, що використовуються для управління, оплату послуг зв'язку (пошта, телефон, факс тощо), засобів сигналізації та інших технічних засобів управління

витрати на оплату праці

06.1.1.1

У рядку вказуються витрати на основну, додаткову заробітну плату, заохочувальні, компенсаційні та інші грошові виплати працівників апарату управління відокремлених виробничих підрозділів (керівників, спеціалістів, професіоналів, технічних службовців) та робітників, які обслуговують апарат управління відокремлених виробничих підрозділів (операторів електронно-обчислювальних машин, телефоністів, двірників, прибиральниць тощо), лінійного персоналу (начальників дільниць, виконавців робіт, майстрів, механіків дільниць тощо), крім тих, які включено до складу виробничих бригад, обчислено згідно з формами та системами оплати праці, установленими в будівельній організації

внески на соціальні заходи

06.1.1.2

У рядку наводиться сума ЄСВ, нарахована на заробітну плату, зазначену в рядку 06.1.1.1

витрати на оплату службових відряджень

06.1.1.3

У рядку відображаються наведені в п.п. 140.1.7 ПКУ витрати на службові відрядження працівників апарату управління виробництвом. Зокрема, у зазначеному рядку відображаються добові, вартість проїзду, витрати на наймання житлового приміщення, витрати на обов'язкове страхування при виїзді у відрядження за кордон

Амортизація основних засобів загальновиробничого (цехового, дільничного, лінійного) призначення

06.1.2 АМ

У рядку відображається сума амортизації основних засобів загальновиробничого призначення, уключаючи основні засоби, задіяні в обслуговуванні апарату управління виробництвом, відокремлених виробничих підрозділів та лінійного персоналу. Сюди переноситься значення гр. 7 ряд. А15 табл. 1 Додатка АМ

Амортизація нематеріальних активів загальновиробничого (цехового, дільничного, лінійного) призначення

06.1.3 АМ

У рядку показується сума амортизації нематеріальних активів загальновиробничого призначення, уключаючи ті з них, які задіяно в обслуговуванні апарату управління виробництвом, відокремлених виробничих підрозділів та лінійного персоналу. Сюди переноситься значення гр. 7 ряд. Н7 табл. 1 Додатка АМ

Витрати на утримання, експлуатацію та ремонт, оперативну оренду основних засобів, інших необоротних активів загальновиробничого призначення, в тому числі:

06.1.5

У цьому рядку вказуються витрати на утримання, експлуатацію та ремонт, операційну оренду основних засобів, інших необоротних активів загальновиробничого призначення. У загальному випадку значення цього рядка відрізнятиметься від суми рядків 06.1.5.1 АК та 06.1.5.2 Додатка АМ на величину витрат з оперативної оренди, утримання та експлуатацію зазначених основних засобів.

Тут також можна показати й оплату простоїв виробничого обладнання (стосовно витрат на простій технологічного обладнання податківці це підтвердили у своїх консультаціях: див. у ЄБПЗ розділ 110.07.04 «Порядок визначення витрат та їх склад: загальновиробничі витрати»)

витрати на ремонт та поліпшення об’єктів основних засобів відповідно до пункту 146.12 статті 146 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.1.5.2 АМ

У рядку зазначається значення гр. 6 ряд. 1 табл. 3 Додатка АМ, а саме витрати на поліпшення і ремонт основних засобів загальновиробничого призначення в межах 10 % ліміту

Витрати на вдосконалення технології та організації виробництва

06.1.6

У рядку наводяться витрати, передбачені

абз. «ґ» п.п. 138.10.1 ПКУ. Зокрема, це витрати некапітального характеру, пов'язані з удосконаленням технології та організації будівельного виробництва, нормативними роботами, уключаючи послуги, надані сторонніми організаціями з розроблення проектів виконання робіт, креслень конструкцій, металевих деталей, технологічних деталей, запровадження передових методів організації та нормування праці тощо, а також оплата праці працівників проектно-кошторисних груп, груп проектування виконання робіт, економічних лабораторій, що входять до складу будівельної організації та її виробничих структурних підрозділів.

Сюди ж потрапляють витрати некапітального характеру, пов'язані із забезпеченням якості будівництва:
— витрати на вміст виробничих лабораторій, що входять до складу будівельної організації та її виробничих структурних підрозділів, уключаючи оплату праці працівників, утримання приміщень, обладнання та інвентарю лабораторій. А от амортизація та ремонтні витрати тут не показуються;
— витрати на проведення експертизи і консультацій, пов'язаних з результатами випробувань матеріалів та конструкцій;
— оплата послуг з випробування матеріалів та конструкцій, що надаються лабораторіями інших організацій.

У цьому рядку відображаються й витрати, пов'язані з винахідництвом та раціоналізацією: на проведення дослідно-експериментальних робіт, виготовлення моделей та зразків за винахідницькими та раціоналізаторськими пропозиціями щодо виконання будівельно-монтажних робіт; виплата авторських винагород.

Такі витрати включаються до «податкових» серед іншого з урахуванням обмежень, передбачених в п.п. 140.1.2 ПКУ

Витрати на опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення та інші послуги з утримання виробничих приміщень

06.1.7

Тут маються на увазі зазначені витрати на утримання приміщень загальновиробничого призначення

Витрати на обслуговування виробничого процесу

06.1.8

Склад цих витрат регламентується нормами абз. «е» п.п. 138.10.1 ПКУ. При цьому слід ураховувати, що чіткої межі між працівниками апарату управління, витрати щодо яких відображаються в рядку 06.1.1 Додатка ЗВ, і працівниками, зайнятими обслуговуванням цього процесу, немає. Тому тут підприємства мають право самостійно розмежувати такі витрати. У рядку 06.1.8, зокрема, можна показати такі витрати:

1) витрати на транспортне обслуговування будівельного виробництва, уключаючи апарат управління відокремлених виробничих підрозділів, лінійний персонал (начальників дільниць, виконавців робіт, майстрів, механіків дільниць тощо) будівельної організації, у тому числі витрати на:
— основну, додаткову заробітну плату, заохочувальні, компенсаційні та інші грошові виплати водіям та іншим робітникам, які обслуговують автомобілі;
— утримання та експлуатацію власних і орендованих автомобілів, що використовуються для обслуговування будівельного виробництва;
— утримання гаражів та місць стоянки автомобілів (енергопостачання, водопостачання, каналізація тощо), витрати на паркування;
— вартість пальних, мастильних та інших експлуатаційних матеріалів;

2) витрати на впорядкування та утримання будівельних майданчиків:
— на оплату праці робітників, зайнятих упорядкуванням та утриманням будівельних майданчиків;
— витрати на прибирання та очищення (з вивезенням сміття) території будівництва, облаштування доріжок, містків та інші роботи, пов’язані з упорядкуванням території будівельних майданчиків;
— витрати на електроенергію (у тому числі отриману від тимчасових електростанцій), оплату праці чергових електромонтерів та інші витрати, пов’язані з освітленням території будівництва;

3) витрати на перебазування лінійних підрозділів будівельних організацій на інший об’єкт у межах будівельного майданчика (за винятком витрат, пов’язаних з переміщенням будівельних машин та механізмів, облікованих у вартості машино-змін);

4) витрати на утримання та переміщення нетитульних тимчасових споруд, приміщень санітарно-побутового призначення, що входять до складу основних засобів;

5) витрати на малоцінні та швидкозношувані інструменти і виробничий інвентар, що використовується під час виконання будівельно-монтажних робіт і не належить до основних засобів;

6) витрати, пов’язані зі спорудженням та розбиранням тимчасових нетитульних споруд (приоб’єктні контори і комори виконавців робіт і майстрів, санітарно-побутові приміщення, складські приміщення та навіси, які не можна віднести до конкретного об’єкта будівництва);

7) тимчасові розводки від магістральних та розвідних мереж електроенергії, води, пари, газу та повітря в межах робочої зони, які не можна віднести до конкретного об’єкта будівництва;

8) витрати, пов’язані з пристосуванням будівель, що споруджуються або існують на будівельних майданчиках, замість будівництва нетитульних тимчасових будівель і споруд, які не можна віднести до конкретного об’єкта будівництва;

9) витрати на підготовку об’єктів будівництва до здавання:
— витрати на оплату праці чергових слюсарів-сантехніків, кастелянок, а також робітників, які прибирають сміття, миють підлогу та вікна;
— витрати на опалення та освітлення у період здавання об’єктів в експлуатацію:

10) отримані послугі генпідряду теж можуть попасти у цю строку, як «витрати на здійснення технологічного контролю» (абз. «е» п.п. 138.10 ПКУ).

А от витрати на забезпечення працівників санітарно-гігієнічними засобами, на думку податківців, не можна включати до «податкових» витрат, оскільки чинним законодавством не встановлено норми забезпечення ними працівників (див. роз’яснення в ЄБПЗ, розділ 110.07.20 «Порядок визначення витрат та їх склад: інші питання щодо витрат»)

Витрати на охорону праці, техніку безпеки, понесені відповідно до законодавства

06.1.9

У рядку вказуються витрати, наведені в абз. «є» п.п. 138.10.1 ПКУ.

До таких витрат, зокрема, відносять витрати на:
— приведення основних засобів у відповідність до вимог нормативно-правових актів з охорони праці;
— облаштування та утримання огороджень для машин та їх рухомих частин, люків, отворів, сигналізації та інших пристроїв некапітального характеру, що забезпечують охорону праці;

— забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та засобами індивідуального захисту відповідно до встановлених норм (уключаючи забезпечення мийними засобами та засобами, що нейтралізують небезпечний вплив шкідливих речовин на організм людини, у зв'язку з виконанням робіт, що не виключають можливості забруднення цими речовинами);

— проведення цільового навчання з охорони праці працівників, на організацію доповідей, лекцій, семінарів та оглядів-курсів з цих питань;
— надання працівникам, зайнятим на роботах зі шкідливими умовами праці, спеціального харчування, молока чи рівноцінних харчових продуктів, а також солоної газованої води;
— стосовно усунення впливу на працівників небезпечних та шкідливих виробничих факторів або приведення їх рівнів на робочих місцях у відповідність до вимог нормативно-правових актів з охорони праці (галузевих нормативних актів з охорони праці);
— проведення атестації робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці та аудиту охорони праці, оформлення стендів, оснащення кабінетів, виставок, придбання необхідних нормативно-правових актів, наочних посібників, довідників, літератури, плакатів, відеофільмів, макетів, програмних продуктів тощо з питань охорони праці;
— на проведення обов'язкового попереднього, періодичного та позапланового медичного огляду працівників, зайнятих на важких роботах, роботах з небезпечними або шкідливими умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі

Суми витрат, пов'язаних із підтвердженням відповідності продукції, систем якості, систем управління якістю, екологічного управління довкіллям, персоналу встановленим вимогам відповідно до Закону України «Про підтвердження відповідності»

06.1.10

У рядку вказуються витрати, наведені в абз. «ж» п.п. 138.10.1 ПКУ, що здійснюються згідно з вимогами Закону України «Про підтвердження відповідності» від 17.05.2001 р. № 2406-III

Витрати на страхування

06.1.12

У цьому рядку відображаються витрати на страхування з пп. 140.1.6, 140.1.7, 142.2 ПКУ, що належать до загальновиробничих витрат. Зокрема, витрати на страхування основних засобів загальновиробничого призначення, платежі зі страхування майна, ризиків, цивільної відповідальності, а також окремих категорій працівників, зайнятих на виробництві відповідних видів продукції (робіт), безпосередньо на роботах з підвищеною небезпекою для життя і здоров'я, передбачені законодавством

Інші загальновиробничі витрати; нестачі незавершеного виробництва, нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей у цехах у межах норм природного убутку згідно із затвердженими галузевими міністерствами та погодженими Міністерством фінансів України нормативами

06.1.13

У рядку наводяться всі загальновиробничі витрати, які не було зазначено в рядках 06.1.1 — 06.1.12 додатка ЗВ. Сюди, зокрема, можуть уключатися витрати на утримання протипожежної та сторожової охорони будівельних майданчиків, виробничих приміщень. Вважаємо, що в цьому рядку можна відобразити серед іншого оплату відпусток робітників, оскільки такі витрати не може бути прямо віднесено на виробництво продукції. Детальна розшифровка сум та назв витрат, що включаються до ряд. 06.1.13, подається в довільній формі

 

Адміністративні витрати

Склад адміністративних витрат (

дебет рахунка 92 «Адміністративні витрати») будівельної організації наведено в розділі 1 додатка 3 до Методрекомендацій щодо БМР. У ПКУ такі витрати регламентуються положеннями п.п. 138.10.2, що ґрунтується на нормах п. 18 П(С)БО 16. Адміністративні витрати відображаються в додатку АВ за умови, що вони пов'язані з обслуговуванням та управлінням підприємством і щодо них немає заборони в ПКУ на включення до складу «податкових» витрат (див. табл. 3).

 

Таблиця 3

Порядок заповнення додатка АВ до декларації

1

2

Адміністративні витрати (сума рядків 06.2.1 — 06.2.12)

06.2

Загальні корпоративні витрати

06.2.1

До таких витрат зокрема, належать організаційні витрати, витрати на проведення річних та інших зборів органів управління, представницькі витрати, на послуги зі зміни структури приватизованої будівельної організації тощо)

Витрати на службові відрядження й утримання апарату

06.2.2

У рядку відображаються витрати на відрядження працівників апарату управління будівельної організації та робітників, які здійснюють загальногосподарське обслуговування будівельної організації. За нормами абз. «б» п.п. 138.10.2 ПКУ у зазначеному рядку відображаються серед іншого витрати на оплату праці адміністративного апарату та іншого загальногосподарського персоналу. Однак оскільки в цьому додатку є окремий рядок для відображення витрат на оплату праці, сенс у ряд. 06.2.2 показувати лише витрати на відрядження адмінперсоналу, про які йдеться в п.п. 140.1.7 ПКУ

Витрати на утримання основних засобів, інших необоротних матеріальних активів загальногосподарського використання, в тому числі:

06.2.3

Відповідно до норм абз. «в» п.п. 138.10.2 ПКУ до цього рядка включаються витрати на утримання основних засобів, інших необоротних матеріальних активів загальногосподарського використання, а саме: оперативну оренду (у тому числі оренду легкових автомобілів), придбання пально-мастильних матеріалів, стоянку, паркування легкових автомобілів, амортизацію, ремонт, опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, охорону, тобто показник ряд. 06.2.3 може перевищувати суму рядків 06.2.3.1 АМ та 06.2.3.2 АМ. Саме до цього рядка включаються витрати на утримання та експлуатацію службових легкових автомобілів, що перебувають на балансі будівельної організації (орендуються) та обслуговують працівників апарату управління. В абз. «в» п.п. 138.10.2 ПКУ згадано й витрати на страхування майна, однак з урахуванням формату подання додатка АВ такі витрати правильніше вказати в його ряд. 06.2.9

амортизація основних засобів загальногосподарського використання

06.2.3.1 АМ

У рядку вказується амортизація основних засобів загальногосподарського використання. До нього переноситься значення гр. 8 ряд. А15 табл. 1 додатка АМ

витрати на ремонт та поліпшення об'єктів основних засобів відповідно до пункту 146.12 статті 146 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.2.3.2 АМ

У рядку наводяться витрати на ремонт і поліпшення основних засобів загальногосподарського використання у межах 10 % ліміту. Тут указується значення гр. 7 ряд. 1 табл. 3 додатка АМ

Винагорода за консультаційні, інформаційні, аудиторські та інші послуги

06.2.4

У рядку наводяться витрати на:
— оплату послуг консультаційного та інформаційного характеру, пов'язаних із забезпеченням поточної діяльності апарату управління, виготовленням та зберіганням продукції допоміжних, другорядних виробництв будівельної організації, дотриманням законодавства;
— оплату професійних послуг (юридичних, з оцінки майна, аудиторських, у тому числі оплату проведення обов'язкових аудиторських перевірок, передбачених законодавством, тощо).

Тим часом, на відміну від бухгалтерського обліку, не відображаються у складі адміністративних витрати на придбання літератури і передплату спеціалізованих періодичних видань, пов'язані із забезпеченням поточної діяльності апарату управління, — вони показуються в ряд. 06.5.40 додатка ІВ

Витрати на оплату послуг зв'язку

06.2.5

Тут наводяться витрати на утримання та експлуатацію всіх видів зв'язку, що використовуються для управління та перебувають на балансі будівельної організації, оплата послуг зв'язку (пошта, телеграф, телефон, факс тощо), засобів сигналізації та інших технічних засобів управління

Амортизація нематеріальних активів загальногосподарського використання

06.2.6 АМ

У рядку вказується амортизація нематеріальних активів загальногосподарського використання. До нього переноситься значення гр. 8 ряд. Н7 табл. 1 додатка АМ

Витрати на врегулювання спорів у судах

06.2.7

На думку представників податкових органів, у цьому рядку наводяться суми державного мита, витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу тощо. Сюди можна включити й витрати на проведення судової експертизи, понесені позивачем (див. роз'яснення в ЄБПЗ, розділ 110.07.20 «Порядок визначення витрат та їх склад: інші питання щодо витрат»). А от витрати на сплату держмита доречніше відобразити в ряд. 06.5.13 додатка ІВ

Плата за розрахунково-касове обслуговування та інші послуги банків

06.2.8

Серед витрат, що наводяться в цьому рядку, можна зазначити плату за розрахунково-касове обслуговування банку, за отримання гарантій, вексельного авалю, факторингові та довірчі операції, ведення обліку боргових вимог та зобов'язань

Витрати на страхування

06.2.9

У цьому рядку показуються витрати на страхування з пп. 140.1.6, 140.1.7, 142.2 ПКУ, що належать до адміністративних витрат, як-от: страхування майна загальногосподарського призначення (у тому числі отриманого на умовах оренди), цивільної відповідальності, пов'язаної з експлуатацією транспортних засобів, що перебувають у складі основних засобів загальногосподарського призначення; обов'язкове страхування адмінперсоналу при виїзді у відрядження за кордон тощо

Витрати на оплату праці

06.2.10

Вважаємо, що в цьому рядку можна відобразити витрати на основну, додаткову заробітну плату, заохочувальні, компенсаційні та інші грошові виплати, обчислені згідно з формами та системами оплати праці, установленими в будівельній організації:

— працівників апарату управління будівельної організації (керівників, професіоналів, спеціалістів, технічних службовців);

— робітників, які здійснюють загальногосподарське обслуговування будівельної організації (телефоністів, телеграфістів, радіооператорів, операторів зв'язку, двірників, прибиральників тощо);
— іншого загальногосподарського персоналу, у тому числі осіб, які обслуговують легкові автомобілі загальногосподарського призначення

Внески на соціальні заходи

06.2.11

У рядку наводяться витрати на сплату ЄСВ із зарплати, наведеної в ряд. 06.2.10

Інші витрати загальногосподарського призначення

06.2.12

У рядку наводяться всі витрати загальногосподарського призначення, які не було зазначено в рядках 06.2.1 — 06.2.11 додатка АВ. До таких витрат, зокрема, можна віднести: витрати на утримання протипожежної та сторожової охорони адміністративних приміщень, витрати на придбання канцелярського приладдя, бланків обліку, звітності; оплату різних послуг «загальногосподарського» характеру (наприклад, копіювальні та інші послуги), витрати, пов'язані з нарахуванням і виплатою дивідендів учасникам та засновникам підприємства (оплата повідомлень у засобах масової інформації, конвертів, послуг зв'язку) тощо. А от щодо відображення податків та інших обов'язкових платежів, передбачених законодавством, у податковому обліку використовується інший принцип, ніж у бухобліку: якщо в останньому вони показуються у складі адміністративних витрат, то в податковому обліку такі витрати відносяться до інших витрат операційної діяльності та показуються в ряд. 06.5.13 додатка ІВ.

Детальна розшифровка сум та назв витрат, що включаються до ряд. 06.2.12, подається в довільній формі

 

Витрати на збут

Витрати на збут (дебет

рахунка 93 «Витрати на збут») наводяться в додатку ВЗ до декларації. Перелік таких витрат зазначено в розділі 2 додатка 3 до Методрекомендацій щодо БМР, у податковому обліку — в п.п. 138.10.3 ПКУ.

У

додатку ВЗ можна відобразити всі витрати, пов'язані з виконанням будівельних робіт, щодо яких у ПКУ немає заборони на включення до складу «податкових» витрат (див. табл. 4).

 

Таблиця 4

Порядок заповнення додатка ВЗ до декларації

1

2

Витрати на збут (сума рядків 06.3.1 — 06.3.15)

06.3

Витрати на пакувальні матеріали для затарювання товарів на складах готової продукції

06.3.1

У рядку вказуються витрати пакувальних матеріалів для затарювання готової продукції на складах готової продукції (допоміжних і другорядних виробництв будівельної організації)

Витрати на ремонт тари

06.3.2

Очевидно, тут ідеться про тару, що не належить до необоротних активів

Витрати на оплату праці

06.3.3

У цьому рядку наводяться витрати на оплату праці персоналу, діяльність якого пов'язана зі збутом

Внески на соціальні заходи

06.3.4

Тут указуються всі витрати на сплату ЄСВ: як із зарплати, наведеної в ряд. 06.3.3, так й із зарплати з ряд. 06.3.5

Витрати на комісійні винагороди продавцям, торговим агентам та працівникам підрозділів, що забезпечують збут

06.3.5

Витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг), в тому числі:

06.3.7

У рядку вказується оплата за розробку та видання рекламних виробів (прейскурантів, каталогів, брошур, альбомів, проспектів, плакатів тощо), рекламу в засобах масової інформації (оголошення у пресі, передачі по радіо й телебаченню); витрати на світлову, комп'ютерну, іншу зовнішню рекламу стосовно діяльності будівельної організації та на дослідження ринку (маркетинг); відшкодування витрат за участь у виставках, ярмарках з урахуванням норм пп. 139.1.1, 139.1.13, 140.1.5 ПКУ

витрати, понесені (нараховані) у зв’язку із придбанням у нерезидента послуг (робіт) з маркетингу, реклами в обсязі, що не перевищує 4 % доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік, що передує звітному

06.3.7.1

У цьому рядку вказується вартість придбаних у нерезидента послуг маркетингу, реклами (п.п. 139.1.13 ПКУ), за винятком придбань у:
— постійних представництв нерезидентів, які оподатковуються згідно з п. 160.8 ПКУ (вони наводяться тільки в ряд. 06.3.7 додатка ВЗ);
— нерезидентів, які мають офшорний статус

Витрати на відрядження працівників, зайнятих збутом

06.3.8

У рядку наводяться витрати з п.п. 140.1.7 ПКУ на відрядження персоналу, зайнятого збутом

Витрати на утримання основних засобів, інших необоротних матеріальних активів, пов'язаних зі збутом товарів, виконанням робіт, наданням послуг, в тому числі:

06.3.9

Згідно з абз. «д» п.п. 138.10.3 ПКУ до витрат, що вказуються в цьому рядку, належать: оперативна оренда, страхування, амортизація, ремонт, опалення, освітлення, охорона. Тому дані цього рядка в загальному випадку можуть не дорівнювати сумі рядків 06.3.9.1 АМ та 06.3.9.2 АМ. Оскільки ж для витрат на страхування передбачено окремий ряд. 06.3.14, їх тут краще не наводити

амортизація основних засобів

06.3.9.1 АМ

У рядку зазначається амортизація основних засобів, пов'язаних зі збутом продукції. Сюди переноситься значення гр. 9 ряд. А15 табл. 1 додатка АМ

витрати на ремонт та поліпшення об'єктів основних засобів відповідно до пункту 146.12 статті 146 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.3.9.2 АМ

У рядку наводиться сума ремонтних витрат та інших поліпшень основних засобів, пов'язаних зі збутом продукції, у межах 10 % ліміту. До нього переноситься значення гр. 8 ряд. 1 табл. 3 додатка АМ

Амортизація нематеріальних активів

06.3.10 АМ

У рядку відображається амортизація нематеріальних активів, пов'язаних зі збутом продукції. Тут указується значення гр. 9 ряд. Н7 табл. 1 додатка АМ

Витрати на транспортування, перевалку, транспортно-експедиційні та інші послуги, пов'язані з транспортуванням продукції (товарів) відповідно до умов договору (базису) поставки

06.3.11

У рядку наводяться витрати на транспортування, перевалювання і страхування готової продукції, виготовленої допоміжними і другорядними виробництвами будівельної організації для її реалізації на сторону, транспортно-експедиційні та інші послуги, пов'язані з транспортуванням продукції відповідно до умов договору (базису) поставки.

Не показуються в рядку витрати на транспортування готової продукції (товарів) між складами підрозділів підприємства — для них передбачено ряд. 06.3.13

Витрати на транспортування готової продукції (товарів) між складами підрозділів підприємства

06.3.13

Витрати на страхування

06.3.14

У рядку показуються витрати з пп. 140.1.6, 140.1.7, 142.2 ПКУ на страхування, що належать до витрат на збут, зокрема, витрати на страхування ризиків будівельної організації, пов'язаних з виконанням будівельно-монтажних робіт, на страхування ризиків транспортування продукції, основних засобів, що використовуються при збуті продукції (у тому числі отриманих на умовах оренди), цивільної відповідальності, пов'язаної з експлуатацією транспортних засобів, що перебувають у складі основних засобів, задіяних у збуті продукції; обов'язкове страхування персоналу збуту при виїзді у відрядження за кордон тощо

Інші витрати, пов'язані зі збутом товарів, виконанням робіт, наданням послуг

06.3.15

У рядку наводяться всі витрати на збут, які не було «проведено» в рядках 06.3.1 — 06.3.14 додатка ВЗ.

Детальна розшифровка сум та назв витрат, що включаються до ряд. 06.3.15, подається в довільній формі

 

Інші витрати будівельної
організації

Усі витрати, не наведені в зазначених вище

додатках, «проходять» через додаток ІВ, зрозуміло, за умови, що стосовно них немає обмежень на включення до «податкових» витрат. У бухгалтерському обліку такі витрати наводяться в пп. 20, 29, 31 П(С)БО 16 та відображаються по дебету рахунків 94 «Інші витрати операційної діяльності», 97 «Інші витрати», 99 «Надзвичайні витрати», у Методрекомендаціях щодо БМР — частково в розділі 3 додатка 3 (див. табл. 5).

 

Таблиця 5

Порядок заповнення додатка ІВ до декларації

1

2

Інші витрати звичайної діяльності та інші операційні витрати (сума рядків 06.5.1 — 06.5.40)

06.5

Суми коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг, добровільно перераховані (передані) протягом звітного року до Державного бюджету України або бюджетів місцевого самоврядування, до неприбуткових організацій у розмірі, що не перевищує 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року

06.5.1

Тут відображаються витрати, наведені в абз. «а» п.п. 138.10.6 ПКУ

Суми коштів, перераховані роботодавцями первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу, передбачені колективними договорами (угодами) відповідно до Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», в межах 4 % оподатковуваного прибутку за попередній звітний рік з урахуванням положень абзацу «а» підпункту 138.10.6 пункту 138.10 статті 138 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.5.2

Зазначаються витрати з абз. «б» п.п. 138.10.6 ПКУ

Суми коштів, перераховані підприємствами всеукраїнських об'єднань осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на яких працює за основним місцем роботи не менш як 75 % таких осіб, цим об’єднанням для ведення благодійної діяльності, але не більше 10 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року

06.5.3

Наводяться витрати з абз. «в» п.п. 138.10.6 ПКУ

Витрати на створення резерву сумнівної заборгованості

06.5.4

Відображаються витрати з абз. «г» п.п. 138.10.6 ПКУ, а саме витрати на списання безнадійної дебіторської заборгованості

Суми коштів або вартість майна, добровільно перераховані/передані для цільового використання з метою охорони культурної спадщини установам науки, освіти, культури, заповідникам, музеям, музеям-заповідникам у розмірі, що не перевищує 10 % оподатковуваного прибутку за попередній звітний рік

06.5.6

Указуються витрати з абз. «д» п.п. 138.10.6 ПКУ

Витрати платника податку, пов'язані з утриманням та експлуатацією фондів природоохоронного призначення, які перебувають у його власності; витрати на самостійне зберігання, переробку, захоронення або придбання послуг із збирання, зберігання, перевезення, знешкодження, видалення і захоронення відходів від виробничої діяльності платника податку, що надаються сторонніми організаціями, з очищення стічних вод; інші витрати на збереження екологічних систем, які перебувають під негативним впливом господарської діяльності платника податку

06.5.8

Показуються витрати з абз. «є» п.п. 138.10.6 ПКУ

Витрати на придбання ліцензій та інших спеціальних дозволів

06.5.9

Відображаються витрати, зазначені в абз. «ж» п.п. 138.10.6 ПКУ. Виняток становлять ліцензії, що підлягають амортизації у складі нематеріальних активів

Витрати на плату за реєстрацію підприємства в органах державної реєстрації

06.5.10

У рядку наводяться витрати на оплату реєстрації підприємства в органах держреєстрації, зокрема в органах місцевого самоврядування, їх виконавчих органах (абз. «ж» п.п. 138.10.6 ПКУ)

Суми коштів або вартість майна, добровільно перераховані (передані) організаціям роботодавців та їх об’єднанням у вигляді вступних, членських та цільових внесків, але не більше 0,2 відсотка фонду оплати праці платника податку в розрахунку за звітний податковий рік

06.5.11

Показуються витрати з п.п. 138.12.3 ПКУ

Від’ємне значення курсових різниць згідно зі статтею 153 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.5.12

У цьому рядку за логікою мають відображатися витрати, перелічені в абз. «а» п.п. 138.10.4 ПКУ. Там ідеться про два види витрат, визначених згідно зі ст. 153 (а саме п. 153.1 ПКУ):
— витрати за операціями в іноземній валюті;
— збитки від курсової різниці.

Виходячи з назви цього рядка, у ньому повинні відображатися лише збитки від курсових різниць. Однак ми вважаємо, що в ряд. 06.5.12 можна показати й інші витрати за операціями в іноземній валюті, наведені, зокрема, у п.п. 153.1.4 ПКУ,  а саме: до них належить від’ємна різниця між доходом від продажу валюти і балансовою вартістю такої валюти або вартістю на дату здійснення операції, якщо її було проведено після дати звітного балансу; від’ємна різниця між курсом іноземної валюти до гривні, за яким придбавається іноземна валюта, та курсом, за яким визначається балансова вартість такої валюти. А от витрати на оплату комісійних (змінних) операцій банку за купівлю-продаж валюти, з точки зору податківців, не включаються до балансової вартості іноземної валюти і, очевидно, мають відображатися в ряд. 06.2.8 додатка АВ

Суми нарахованих податків та зборів, установлених Податковим кодексом України, а також інших обов'язкових платежів, встановлених законодавчими актами

06.5.13

Указуються витрати з абз. «б» п.п. 138.10.4 ПКУ. Може йтися, зокрема, про екологічний податок, збір за спеціальне використання води, плату за землю несільскогосподарських підприємств тощо. Не показуються в цьому рядку: податок на прибуток; ПДВ, нарахований з ціни продажу або в ціні придбання товарів, за винятком випадків придбання їх неплатником податку на прибуток або для здійснення звільнених від ПДВ операцій (п.п. 139.1.6 ПКУ); податок на доходи фізичних осіб; авансовий внесок податку на прибуток при виплаті дивідендів; податок, що утримується при виплаті доходів нерезидентам (п.п. 139.1.6 ПКУ)

Витрати, визначені відповідно до статті 146 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.5.16

У цьому рядку відображаються витрати від операцій з необоротними активами, крім нарахування щодо них амортизації і витрат на ремонт та інші поліпшення, а саме:
— сума перевищення балансової вартості основного засобу над доходами від продажу чи іншого відчуження;
— сума перевищення первісної вартості невиробничого основного засобу та витрат на ремонт, здійснених для підтримання об'єкта в робочому стані, над доходами від продажу чи іншого відчуження;
— сума перевищення вартості, яку було включено до складу доходів у зв'язку з безоплатним отриманням основних засобів або нематеріальних активів над доходами від продажу чи іншого відчуження (п. 146.13 ПКУ);
— витрати в розмірі вартості окремого об'єкта основних засобів, що амортизується, за вирахуванням сум накопиченої амортизації в разі ліквідації основних засобів за рішенням платника податку або якщо з незалежних від платника податку обставин основні засоби (їх частина) зруйновані, вкрадені або підлягають ліквідації, або платник податку змушений відмовитися від використання таких основних засобів унаслідок загрози або неминучості їх заміни, зруйнування або ліквідації (п. 146.16 ПКУ)

Витрати, визначені відповідно до пункту 147.4 статті 147 розділу ІІІ Податкового кодексу України за операціями із землею та її капітальним поліпшенням

06.5.17

У рядку показуються витрати з п. 147.4 ПКУ, а саме: вартість капітального поліпшення якості землі як окремого об'єкта основних засобів групи 2 в разі продажу або відчуження іншим способом землі як окремого об'єкта власності

Витрати за операціями з борговими вимогами та зобов’язаннями

06.5.18

У рядку відображаються витрати, зазначені в п.п. 153.4.3 ПКУ, зокрема, збиток від розміщення боргових цінних паперів за ціною, нижчою за номінальну вартість. А от суми нарахованих процентів за борговими цінними паперами наводяться у складі фінансових витрат у ряд. 06.4 декларації

Витрати на операції оренди/лізингу

06.5.19

У рядку наводяться витрати з п. 153.7 ПКУ, зокрема:
— витрати в розмірі нарахованого лізингового платежу за договорами оперативної оренди (лізингу);
— витрати в розмірі частини лізингового платежу за договорами фінансового лізингу, що дорівнює сумі комісій, нарахованих на вартість об'єкта фінансового лізингу (без урахування частини лізингового платежу, що надається в рахунок компенсації частини вартості об’єкта фінансового лізингу). А от проценти, що сплачуються за договорами фінансового лізингу, відносяться до фінансових витрат і відображаються в ряд. 06.4 декларацій

Витрати, понесені при першому відступленні права вимоги відповідно до пункту 153.5 статті 153 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.5.20

У рядку наводяться витрати, понесені платником податків — першим кредитором при першому відступленні права вимоги боргу, що визначаються в розмірі договірної (контрактної) вартості товарів, робіт, послуг, щодо яких виникла заборгованість, за фінансовими кредитами — у розмірі заборгованості за даними бухгалтерського обліку на дату здійснення такого відступлення відповідно до вимог ПКУ, а за іншими цивільно-правовими договорам — у розмірі фактичної заборгованості, яку відступають (п.п. 153.5 ПКУ)

Витрати, пов’язані з довготривалим (більше 1 року) технологічним циклом виробництва відповідно до пункту 138.2 статті 138 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.5.21

У рядку вказуються витрати за довготривалими договорами з п. 138.2 ПКУ, про які йшлося в розділі про довготривалі договори

Витрати з винагороди управителю за договорами управління майном

06.5.22

Тут зазначаються витрати, наведені в п. 153.13 ПКУ стосовно особи, яка передала майно в довірче управління

Суми врегулювання сумнівної (безнадійної) заборгованості (+, -)

06.5.24 СБ

Наводиться значення ряд. 06.5.24 додатка СБ (від’ємне — зі знаком «-», додатне, очевидно, без знака). Ідеться про коригування витрат щодо сумнівної заборгованості, передбаченої ст. 159 ПКУ

Перерахунок витрат у разі зміни суми компенсації вартості товарів (робіт, послуг) (+, -)

06.5.25

У рядку наводиться процедура перерахунку витрат, передбачена абз. 1 п. 140.2 ПКУ, а саме: у разі якщо після продажу товарів, виконання робіт, надання послуг відбувається будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, у тому числі перерахунок у випадках повернення проданих товарів чи права власності на такі товари (результати робіт, послуг) продавцю, покупець здійснює відповідний перерахунок витрат у звітному періоді, в якому відбулася така зміна суми компенсації. Цей рядок не потрібно заповнювати в ситуації, коли зміна суми компенсації (у тому числі повернення товарів) відбувається в тому самому періоді, в якому відображаються відповідні витрати, що підтверджують і податківці (див. роз'яснення в ЄБПЗ, розділ 110.30.03 «Звітність: заповнення звітності»). Тоді в цих рядках уже проходить нова (змінена) сума витрат

Перерахунок витрат у разі визнання правочину недійсним (+, -)

06.5.26

У рядку наводиться процедура перерахунку витрат у покупця товарів (робіт, послуг), передбачена абз. 2, 3 п. 140.2 ПКУ, зокрема:

— у звітному періоді (періодах), в якому витрати за правочином, визнаним недійсним, було відображено покупцем, — у разі визнання правочину недійсним (фіктивним) як такого, що порушує публічний порядок;
— у звітному періоді, в якому рішення суду про визнання правочину недійсним набуло законної сили, — у разі визнання правочину недійсним з інших підстав

Амортизація тимчасової податкової різниці, яка виникла за результатами інвентаризації основних засобів на станом 01.04.2011 р.

06.5.27 АМ

У рядку відображається значення гр. 4 ряд. Т1 табл. 1 додатка АМ

Амортизація необоротних активів, що надані в оперативну оренду

06.5.28 АМ

У рядку відображається значення гр. 10 ряд. А15 табл. 1 додатка АМ

Обов'язкові виплати, а також компенсація вартості послуг, які надаються працівникам

06.5.29

У рядку наводяться витрати, передбачені абз. 1 п. 142.2 ПКУ, а саме: обов'язкові виплати, а також компенсація вартості послуг, що надаються працівникам у випадках, передбачених законодавством, внески платника податку на обов'язкове страхування життя або здоров'я працівників у випадках, передбачених законодавством. Наприклад, до таких виплат можна віднести додаткові витрати, пов'язані з навчанням працівників: оплату вартості проїзду до місця навчання і назад, виплату добових за кожен день перебування в дорозі, оплату проживання особи під час навчання. На нашу думку, до виплат, що включаються до цього рядка, можна віднести й оплату перших п'яти днів непрацездатності.

А от внески на довгострокове страхування життя працівників показуються в ряд. 06.5.30 цього додатка

Сума внесків платника податку на довгострокове страхування життя (недержавне пенсійне забезпечення) найманої фізичної особи, загальний обсяг якої не перевищує 25 відсотків заробітної плати, нарахованої такій найманій особі протягом податкового року, на який припадають такі звітні (податкові) періоди

06.5.30

У рядку вказується сума внесків на довгострокове страхування життя працівників та недержавне пенсійне забезпечення в межах ліміту, установленого абз. 2 п. 142.2 ПКУ

Витрати на придбання послуг (робіт) з інжинірингу, в тому числі:

06.5.32

У цьому рядку наводиться вартість послуг (робіт) з інжинірингу, придбаних у будь-яких осіб (резидентів та нерезидентів), щодо яких існує право на «податкові» витрати (пп. 139.1.14, 139.1.15 ПКУ) у частині, що не включається до собівартості будівельних робіт

Нараховані роялті, в тому числі:

06.5.33

У цьому рядку зазначається сума роялті, виплачена будь-яким особам (резидентам та нерезидентам), щодо яких є право на «податкові» витрати (п.п. 140.1.2 ПКУ) у частині, що не включається до собівартості будівельних робіт

роялті, нараховані на користь нерезидента в обсязі, що не перевищує 4 % доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік, що передує звітному

06.5.33.1

Згідно з п.п. 140.1.2 ПКУ у цьому рядку вказується відповідна сума роялті, виплачена нерезиденту, за винятком сум роялті, виплачених на користь:
— постійного представництва нерезидента (вони наводяться тільки в рядку 06.5.33 додатка ІВ);
— нерезидента, який має офшорний статус;

— нерезидента, який не є бенефіціарним (фактичним) одержувачем (власником) такої плати за послуги, за винятком випадків, коли бенефіціар (фактичний власник) надав право отримувати таку винагороду іншим особам;
— нерезидента стосовно об’єктів, права інтелектуальної власності на які вперше виникли в резидента України

Витрати на консалтинг, в тому числі:

06.5.34

У рядку вказується вартість послуг консалтингу, придбаних у будь-яких осіб (резидентів та нерезидентів), щодо яких є право на «податкові» витрати (п.п. 139.1.13 ПКУ) у частині, що не включається до собівартості будівельних робіт

витрати, понесені (нараховані) у зв’язку із придбанням у нерезидента послуг (робіт) з консалтингу в обсязі, що не перевищує 4 % доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік, що передує звітному

06.5.34.1

Відповідно до п.п. 139.1.13 ПКУ у цьому рядку вказується вартість придбаних у нерезидента послуг консалтингу, за винятком придбань у:
— постійних представництв нерезидентів, які оподатковуються згідно з п. 160.8 ПКУ (вони наводяться тільки в рядку 06.5.34 додатка ІВ);
— нерезидентів, які мають офшорний статус

Сума фактично повернутої поворотної фінансової допомоги

06.5.35

У рядку наводиться сума отриманої від неплатників податку на прибуток поворотної фінансової допомоги (її частини) в одержувача в періоді її повернення особі, яка її надала, якщо в попередніх періодах при її отриманні було відображено дохід (п.п. 135.5.5 ПКУ)

Суми списаної безнадійної кредиторської заборгованості

06.5.36

Не зовсім зрозуміло, що можна відобразити в цьому рядку. За логікою, у ньому можна показати зі знаком «-» суми списаної безнадійної кредиторської заборгованості, щодо якої раніше було відображено витрати

Інші витрати господарської діяльності, до яких розділом ІІІ Податкового кодексу України прямо не встановлено обмежень щодо віднесення до складу витрат 3

06.5.37

У рядку наводяться всі витрати, які не було показано в інших рядках додатків до декларації та в самій декларації, у частині яких не встановлено обмежень щодо віднесення до складу витрат (п.п. 138.12.2 ПКУ).

На думку податківців, у зазначеному рядку має відображатися серед іншого й заробітна плата працівників, виплачена за час вимушеного простою підприємства або за час перебування у щорічних (основних і додаткових) відпустках — див. роз'яснення в ЄБПЗ, розділ 110.07.17 «Порядок визначення витрат та їх склад: витрати на виплати фізичним особам згідно з трудовими договорами та договорами цивільно-правового характеру». Хоча з огляду на те, що такі виплати належать до фонду додаткової заробітної плати, їх логічніше показувати в частині «відпускних» у рядку «Витрати на оплату праці» відповідних додатків.

Податківці також вважають, що в цьому рядку слід навести суми витрат, не віднесені до складу витрат минулих звітних періодів у зв'язку із втратою документів, якщо їх було здійснено в попередні звітні роки.

Детальна розшифровка сум та назв витрат, що включаються до ряд. 06.5.37, подається в довільній формі

85 % вартості товарів (робіт, послуг), придбаних у нерезидентів, що мають оффшорний статус

06.5.38 ВО

У рядку відображаються придбання товарів (робіт, послуг), що не включаються до собівартості будівельних робіт. За підсумком року до нього переносяться показники ряд. 06.5.38 додатка ВО.

Сума витрат на ремонт та поліпшення необоротних активів, що надані в оперативну оренду відповідно до пункту 146.12 статті 146 розділу ІІІ Податкового кодексу України

06.5.39 АМ

У рядку наводяться витрати на ремонт та інші поліпшення основних засобів, переданих в оперативну оренду, у межах 10 % ліміту. Показник цього рядка переноситься із гр. 9 ряд. 1 табл. 3 додатка АМ

Витрати на інформаційне забезпечення господарської діяльності платника податку, в тому числі з питань законодавства, на придбання літератури, оплату інтернет-послуг і передплату спеціалізованих періодичних видань

06.5.40

Мабуть, у цьому рядку слід наводити будь-які витрати, перелічені в абз. «в» п.п. 138.10.4 ПКУ, незалежно від того, якого саме виду діяльності вони стосувалися. Наприклад, витрати на інтернет-послуги адміністративного персоналу

 

От і все, що ми сьогодні хотіли розповісти про будівельні витрати. Нам залишається побажати вам успішного здавання декларації.

А свої запитання та побажання ви можете надсилати до нашої редакції:

написавши на e-mail: y.lyashenko@id.factor.ua, sb@id.factor.ua

або зателефонувавши за номером: + 38 (057) 714-41-14 (внутр. 1276)

чи відправивши за факс-автоматом: + 38 (057) 714-93-52.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі