Теми статей
Обрати теми

Собівартість БМР: формування та відображення у звітності

Редакція ББ
Стаття

Собівартість БМР: формування та відображення у звітності

Юлія Єгорова, консультант газети «Будівельна бухгалтерія»

 

У цій статті розповімо про практичні аспекти формування собівартості БМР у податковому обліку за новими правилами, а також розглянемо методику відображення виробничих витрат у декларації з податку на прибуток.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом МФУ від 31.12.99 р. № 318.

Наказ Міністерства регіонального розвитку та будівництва від 31.12.2010 р. № 573 «Про затвердження Методичних рекомендацій з формування собівартості будівельно-монтажних робіт».

 

Основні принципи бухгалтерського обліку собівартості БМР

З 1 квітня 2011 року набрав чинності

розділ III ПКУ«Податок на прибуток підприємств». Одночасно з ним набув чинності також і наказ № 573, яким затверджено нові методичні рекомендації з формування собівартості будівельно-монтажних робіт.

Згідно з

наказом № 573 виробнича собівартість будівельно-монтажних робіт (далі — собівартість БМР) складається із прямих матеріальних витрат, прямих витрат на оплату праці, інших прямих витрат, а також змінних загальновиробничих і постійних розподілених загальновиробничих витрат, пов'язаних з виконанням будівельно-монтажних робіт. Саме таку класифікацію витрат прийнято і в П(С)БО 16 «Витрати».

Собівартість БМР підрядної будівельної організації, яка на умовах договорів субпідряду залучає субпідрядника для виконання БМР, передбачених договором підряду, та відповідає перед замовником за результати їх роботи, складається з прямих матеріальних витрат, прямих витрат на оплату праці, інших прямих витрат, уключаючи вартість робіт, виконаних за договорами субпідряду, а також змінних загальновиробничих і постійних розподілених загальновиробничих витрат, пов'язаних з виконанням БМР окремими виробничими підрозділами будівельної організації.

Бухгалтерський облік витрат, які включаються до собівартості БМР, ведеться щодо об'єктів витрат. Такими об'єктами витрат можуть бути:

— окремі види БМР, собівартість яких — це витрати, пов'язані з виконанням окремих видів будівельно-монтажних робіт на одному чи декількох об'єктах будівництва, за одним або кількома договорами підряду на їх спорудження;

— об'єкт будівництва, собівартість якого включає прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати, а також змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати, пов'язані з виконанням БМР на конкретному об'єкті будівництва за весь період його будівництва;

— договір будівельного підряду, до собівартості якого включаються всі витрати, пов'язані з таким договором.

 

Класифікація витрат у бухгалтерському обліку визначається будівельною організацією самостійно з метою отримання повної та достовірної інформації про витрати при організації планування, бухгалтерського та внутрішньогосподарського обліку, аналізу собівартості будівельно-монтажних робіт, прийняття адміністративних рішень.

У бухгалтерському обліку витрати можуть класифікуватися за такими критеріями:

— за видами діяльності;

— за місцем виникнення;

— за видами витрат;

— за способами віднесення вартості витрат до собівартості будівельно-монтажних робіт;

— за ступенем впливу обсягу будівельно-монтажних робіт на рівень витрат;

— за результативністю витрачання;

— за календарними періодами виникнення витрат;

— за належністю до договору підряду на виконання робіт з будівництва;

— за наявністю надзвичайних подій.

Класифікація витрат за місцем їх виникнення ведеться в такому розрізі:

— витрати основного виробництва;

— витрати другорядного виробництва;

— витрати допоміжного виробництва;

— витрати за географічною ознакою.

Витрати основного виробництва — це витрати виробничих структурних підрозділів будівельної організації, що безпосередньо беруть участь у виконанні будівельно-монтажних робіт, уключаючи витрати, пов'язані з управлінням, організацією та обслуговуванням будівельного виробництва.

Витрати другорядного виробництва — це витрати виробничих структурних підрозділів будівельної організації, які безпосередньої участі у виробництві будівельно-монтажних робіт не беруть, але їх продукція в подальшому використовується при виконанні цих робіт: виробництво бетонів та будівельних розчинів, залізобетонних і бетонних виробів, будівельних матеріалів, виробів та конструкцій, блоків та будівельного каменю, цегли, інших виробів, напівфабрикатів тощо.

Витрати допоміжного виробництва — це витрати виробничих структурних підрозділів будівельної організації, що обслуговують процес основного виробництва, зокрема здійснюють технічний огляд, технічне обслуговування і ремонт власних та орендованих будівельних машин, механізмів та обладнання, забезпечення інструментом, запасними частинами, транспортними послугами тощо.

Класифікація за видами витрат ведеться в розрізі економічних елементів і статей калькуляції. Статті калькуляції показують, як формуються витрати для визначення виробничої собівартості продукції. Перелік і склад статей калькуляції виробничої собівартості будівельно-монтажних робіт установлюються будівельним підприємством довільно.

За способом віднесення сум витрат на собівартість БМР витрати поділяються на прямі та загальновиробничі (непрямі) витрати.

До прямих витрат належать витрати, які може бути віднесено безпосередньо до конкретного об'єкта витрат економічно доцільним шляхом.

До загальновиробничих (непрямих) витрат належать витрати, які не може бути віднесено до конкретного об'єкта витрат економічно доцільним шляхом та включаються до собівартості будівельно-монтажних робіт шляхом розподілу з використанням методів, визначених нормативно-правовими актами з бухгалтерського обліку. Такі витрати розподіляються між об'єктами витрат з використанням бази розподілу, вибраної будівельною організацією самостійно.

Класифікація витрат стосовно договору підряду на виконання робіт з будівництва ведеться за двома ознаками: витрати за договором підряду і витрати періоду.

Витрати за договором підряду (собівартість робіт за договором підряду) — це витрати на виконання будівельно-монтажних робіт, безпосередньо пов'язаних з конкретним договором підряду (прямі витрати), а також витрати будівельної організації на управління, організацію та обслуговування будівельного виробництва (розподілені загальновиробничі витрати).

Витрати періоду — це витрати операційної діяльності будівельної організації, які неможливо прямо пов'язати з виконанням конкретного договору підряду і відповідно з доходом за цим договором підряду.

Доходи і витрати протягом виконання договору підряду визнаються з урахуванням ступеня завершеності робіт на звітну дату, якщо кінцевий фінансовий результат цього договору може бути достовірно оцінено. Ступінь завершеності робіт за договором підряду може визначатися за одним із зазначених методів:

— вимірювання та оцінка виконаної роботи;

— співвідношення обсягу завершеної частини робіт і їх загального обсягу за договором підряду в натуральному вимірі (кв. м, куб. м, тонна тощо);

— співвідношення фактичних витрат з початку виконання договору підряду до дати балансу та очікуваної (кошторисної) суми загальних витрат за договором.

Об'єктом бухгалтерського обліку витрат з метою визначення собівартості БМР можуть бути окремі види будівельно-монтажних робіт, окрема будівля і споруда, декілька будівель і споруд, договір підряду в цілому. Основним методом обліку витрат на виробництво БМР є облік за замовленнями згідно з договорами підряду. Облік витрат за замовленнями ведеться наростаючим підсумком до закінчення виконання договору.

 

Основні принципи податкового обліку собівартості БМР

Принципи обліку витрат і їх класифікація в податковому обліку не такі різноманітні, як у бухгалтерському. Згідно з

п. 138.8 ПКУ до собівартості БМР уключаються:

1. Прямі матеріальні витрати:

а) сировина та основні будівельні матеріали;

б) купівельні напівфабрикати і комплектуючі;

с) допоміжні та інші матеріали

Із суми прямих матеріальних витрат виключається вартість зворотних відходів. Залежно від умов договору між замовником і підрядником зворотні відходи можуть залишатись у власності підрядника або можуть бути повернені замовникові.

2. Прямі витрати на оплату праці включають заробітну плату й інші виплати працівникам, зайнятим у БМР, за умови, що такі витрати можуть бути безпосередньо пов'язані з конкретними роботами і об'єктами калькуляції.

3. Амортизація виробничих основних засобів та нематеріальних активів, безпосередньо пов'язаних з виробництвом БМР.

4. Вартість послуг сторонніх осіб, прямо пов'язаних з виробництвом БМР.

5. Інші прямі витрати — усі інші виробничі витрати, не включені до перелічених статей, які можуть бути безпосередньо віднесені на конкретний вид БМР чи об'єкт калькуляції. Зокрема, сюди належать суми єдиного соціального внеску з роботодавця, плата за оренду виробничих фондів та землі.

Крім усього іншого, до собівартості БМР тепер можна включити втрати від технологічно неминучого браку. Обов'язкова умова неминучості такого браку непрямо випливає з формулювань норм

п. 138.7 ПКУ, в яких, однак, не надано чіткого визначення браку, втрати від якого можна включити до складу операційних витрат, а лише згадується про витрати «на виправлення такого технічно неминучого браку». Прикладом такого браку в будівництві може бути технічно неминучий брак при самостійному виробництві будівельних матеріалів і конструкцій.

Така класифікація виробничих витрат у податковому обліку ґрунтується на класифікації витрат, викладеній у

п. 11 П(С)БО 16 «Витрати». Різниця полягає в тому, що для цілей податкового обліку до окремих статей виділено амортизацію та вартість послуг сторонніх осіб, тоді як у бухгалтерському обліку ці статті включаються до складу інших прямих витрат, і тому в бухобліку собівартість уключає лише три основні статті, а не п'ять.

Друга основна відмінність між розрахунком собівартості в бухгалтерському та в податковому обліку полягає в тому, що правила обліку загальновиробничих витрат кардинально відрізняються. У бухгалтерському обліку вони включаються до собівартості БМР, а в податковому обліку відносяться до складу витрат звітного періоду1.

1

З урахуванням передостанніх змін до П(С)БО 16 «Витрати» підприємствам дозволено формувати собівартість у бухгалтерському обліку за правилами податкового обліку (зміни було внесено наказом Мінфіну України від 18.03.2011 р. № 372, що набрав чинності з 22.04.2011 р.). Останні зміни було спрямовано на заміну формулювання в п. 24 П(С)БО 16 «Витрати»: слова «пенсійне забезпечення, відрахування на соціальне страхування, страхові внески на випадок безробіття» було замінено словами «загальнообов’язкове державне соціальне страхування» (зміни було внесено наказом Мінфіну України від 31.05.2011 р. № 664, що набрав чинності з 04.07.2011 р.).

Отже, головні завдання податкового обліку виробничих витрат такі:

— класифікація витрат згідно з нормами

п. 138.8 ПКУ незалежно від того, яку їх класифікацію прийнято в бухгалтерському обліку. Для цілей оподаткування всі виробничі витрати щодо всіх об'єктів калькуляції (за всіма видами БМР, за всіма підрядними договорами тощо) відображаються в розрізі єдиних статей, установлених п. 138.8 ПКУ;

— визначення суми витрат. Зі складу витрат виключаються операції, витрати за якими нормами

ПКУ прямо заборонено враховувати при розрахунку собівартості, перевіряється дотримання правил застосування звичайних цін тощо;

— співвідношення витрат, понесених на виконання БМР, з доходами від продажу їх результатів.

 

Приклад розрахунку собівартості БМР та заповнення деяких показників декларації з податку на прибуток

Для того щоб наочно уявити собі основні правила визначення собівартості БМР, розглянемо практичний приклад.

ТОВ «Крона» є підрядником і на сьогодні виконує будівельно-монтажні роботи за двома договорами: на капітальний ремонт офісної будівлі та на спорудження 8-квартирного житлового будинку. Оскільки ТОВ «Крона» має два об'єкти прямих витрат, то воно несе загальновиробничі витрати (ЗВВ) на обслуговування свого виробництва в цілому. Ці витрати підприємство накопичує на , а потім розподіляє між окремими об'єктами будівництва пропорційно прямим витратам на кожен об'єкт і відносить їх із кредиту до дебету . Ця операція виконується в останній день звітного періоду після відображення абсолютно всіх загальновиробничих витрат по дебету . Ми не розглядатимемо сам процес цього розподілу, а проаналізуємо в цілому, без деталізації щодо окремих
об'єктів.

Амортизація основних засобів

Підприємствам виробничої сфери рекомендуємо починати підготовку до складання податкової декларації з податку на прибуток (далі — декларація з податку на прибуток) з розрахунку амортизації основних засобів. Проілюструємо основні проблеми такого розрахунку на прикладі ТОВ «Крона». Форму

податкової декларації з податку на прибуток підприємства затверджено наказом Державної податкової адміністрації від 20.02.2011 р. № 114 (наказ набрав чинності з 11.04.2011 р.).

При розрахунку амортизації для цілей оподаткування, як і раніше, не можна повністю покладатися на дані бухгалтерського обліку.

По-перше, якщо в бухгалтерському обліку для тих самих об'єктів установлено різні параметри нарахування амортизації, то, звичайно, і суми податкової та бухгалтерської амортизації будуть різними. У нашому прикладі методи нарахування амортизації однакові, і для простоти прикладу ми приймаємо, що в податковому та в бухгалтерському обліку використовується прямолінійний метод. Строки корисного використання основних засобів різні, тому що власник ТОВ «Крона» хоче бачити у фінансовій звітності суму амортизації основних засобів виходячи з реального строку їх використання, а для цілей оподаткування суму амортизації він хоче за можливістю збільшити. Тому в бухобліку прийнято реальні строки корисного використання основних засобів, а в податковому — мінімальні. Через таку відмінність у строках корисного використання утворюється тимчасова податкова різниця, що ліквідується після того, як основні засоби повністю замортизуються і в бухгалтерському, і в податковому обліку.

На практиці таких відмінностей може бути безліч, у розрізі груп та окремих об'єктів основних засобів і нематеріальних активів. Однак зауважимо, що без особливої потреби ускладнювати облік не слід. Якщо для цілей фінансової звітності повністю підходять правила податкового обліку, то в цьому випадку немає жодних особливих причин установлювати різні параметри нарахування амортизації. Приносити ж показники фінансової звітності в жертву податковим правилам ми не радимо, адже при цьому не реалізується мета фінансової звітності, що полягає в наданні повної, правдивої та неупередженої інформації.

По-друге, у бухгалтерському обліку до собівартості БМР і до складу загальновиробничих витрат можна включати амортизацію об'єктів, які для цілей податкового обліку не вважаються такими, що використовуються в господарській діяльності. У нашому прикладі — це будівля та обладнання їдальні для персоналу, зайнятого на будівництві, обладнання аптечок, кулери з питною водою на будівельних майданчиках тощо.

Деякі дані розрахунку амортизації у ТОВ «Крона» наведено в

табл. 1.

 

Таблиця 1

Нарахування амортизації у ТОВ «Крона» за другий квартал 2011 року

Найменування

Група в податковому обліку

Первісна вартість

Бухгалтерський облік

Податковий облік

Тимчасова різниця

Постійна різниця

строк корисного використання, років

сума
амортизації за квартал, грн.

строк корисного використання, років

сума
амортизації за квартал, грн.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Основні засоби загальновиробничого призначення

Будівлі

3

2400000

25

24000

20

30000

-6000

 

Обладнання

4

810000

6

33750

5

40500

-6750

 

Транспортні засоби

5

320000

8

10000

5

16000

-6000

 

Меблі

6

16000

4

1000

4

1000

 

Оргтехніка

4

20000

4

1250

2

2500

-1250

 

Будівля та обладнання їдальні

Х

280000

10

7000

0

0

 

7000

Усього
(Дт рахунка 91)

Х

3846000

Х

77000

Х

90000

-20000

7000

Основні засоби виробничого призначення

.........*

...

...

...

...

...

...

...

...

Усього (Дт рахунка 23)

Х

5500000

Х

120000

Х

126000

-11000

5000

Усього по рахунках 91 та 23

 

9346000

Х

197000

Х

216000

-31000

12000

* Докладний перелік усіх об'єктів не наводиться.

 

У

табл. 1 проілюстровано виникнення тимчасових різниць унаслідок відмінності параметрів нарахування амортизації. Ми розглянули один метод — прямолінійний, але з різними строками корисного використання. Так, квартальна сума амортизації загальновиробничих будівель у бухобліку склала 24000 грн. (2400000 грн. : 25 років : 4 квартали), а в податковому обліку — 30000 грн. (2400000 грн. :
: 20 років : 4 квартали). Тимчасова різниця склала -6000 грн. (24000 грн. - 30000 грн.). Так само розраховано амортизацію і щодо всіх інших об'єктів.

Загальна сума нарахованої амортизації відображається по кредиту рахунка 13 і по дебету витратних рахунків 91 і 23.

Якщо у другому кварталі 2011 року всі об'єкти ТОВ «Крона» було передано замовникам, то суму амортизації, уключену до їх собівартості, буде відображено в додатку АМ до декларації з податку на прибуток ТОВ «Крона» за другий квартал 2011 року таким чином (

табл. 2):

 

Таблиця 2

Таблиця 1 додатка АМ до декларації з податку на прибуток ТОВ «Крона»
за другий квартал 2011 року

(фрагмент, мовою оригіналу)

<...>

Код
рядка

Номер групи

Балансова вартість на початок звітного (податкового) періоду

Нарахована сума амортизації за звітний (податковий) період2

Нарахована амортизація за попередні звітні (податкові) періоди, що не включена до складу витрат у попередніх звітних (податкових) періодах

Амортизація, що включається у звітному (податковому) періоді до:

Нарахована амортизація, що включається до витрат у майбутніх звітних (податкових) періодах (графа 4 + графа 5) - (графа 6 + графа 7 + графа 8 + графа 9 + графа 10)

собівартості придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)3

загальновиробничих витрат4

адміністративних витрат5

витрат на збут6

інших операційних витрат7

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Основні засоби та інші необоротні активи

...*

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А15

Сума рядків А1 — А14

10046000**

316000

126 000

90 000

100000**

* Розбиття за групами основних засобів ми не наводимо, оскільки немає аналітичних даних щодо виробничих основних засобів.

** Суми умовні.

<...>

 

Якщо ж усі об'єкти ТОВ «Крона», що будуються, буде передано замовникам у

третьому кварталі 2011 року, то суму амортизації буде включено до їх собівартості теж у третьому кварталі, а у другому кварталі її потрібно буде відобразити у графі 11 Додатка АМ (табл. 3, 4).

 

Таблиця 3

Таблиця 1 додатка АМ до декларації з податку на прибуток ТОВ «Крона»
за другий квартал 2011 року

(фрагмент, мовою оригіналу)

<...>

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Основні засоби та інші необоротні активи

...

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А15

Сума рядків А1 — А14

10046000*

316000

90000

100000*

126000

* Суми умовні.

<...>

 

До складу податкових витрат у другому кварталі ТОВ «Крона» відносить лише амортизацію загальновиробничих та адміністративних основних засобів, а амортизація виробничих основних засобів продовжує значитися по дебету  у складі незавершеного виробництва і ще не включена до складу витрат як у бухгалтерському, так і в податковому обліку. Вона потрапить до складу витрат у майбутніх звітних періодах, в яких результати виконаних БМР буде передано замовникам.

 

Таблиця 4

Таблиця 1 додатка АМ до декларації з податку на прибуток ТОВ «Крона»
за третій квартал 2011 року

(фрагмент, мовою оригіналу)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Основні засоби та інші необоротні активи

...

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А15

Сума рядків А1 — А14

10046000*

 

126 000

126 000

95000*

110000*

130000*

* Суми умовні.

 

На початку

третього кварталу ТОВ «Крона» передало замовникам завершені об'єкти, на які припадає амортизація виробничих основних засобів у сумі 126000 грн. Також у третьому кварталі ТОВ «Крона» нарахувало амортизацію виробничих основних засобів за новими підрядами в сумі 130000 грн., загальновиробничих основних засобів — у сумі 95000 грн. та адміністративних основних засобів — у сумі 110000 грн.

 

Загальновиробничі витрати

За другий квартал ТОВ «Крона» здійснило загальновиробничі витрати, наведені в

табл. 5. У цій таблиці ми вже класифікували всі ЗВВ за статтями, що відповідають показникам додатка ЗВ до декларації з податку на прибуток.

 

Таблиця 5

Дані по рахунку 91 «Загальновиробничі витрати за другий квартал 2011 року»

Статті витрат

Дт

Кт

Сума

ЗВВ у податковому обліку

Податкові різниці

тимчасові

постійні

Витрати на оплату праці

91

661

130000

120000

 

10000

Внески на соціальні заходи (умовна ставка ЄСВ — 40 % від суми заробітної плати)

91

651

52000

48000

 

4000

Витрати на оплату службових відряджень

91

372

5600

4200

 

1400

Амортизація основних засобів загальновиробничого призначення

91

13

77000

90000

(20000)

7000

Витрати на оперативну оренду основних засобів, інших необоротних активів загальновиробничого призначення

91

20, 22, 63

36700

36700

 

Витрати на опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення та інші послуги з утримання виробничих приміщень

91

63

21000

21000

 

Витрати на обслуговування виробничого процесу

91

20, 22, 63

32000

30200

 

1800

Витрати на охорону праці, техніку безпеки, понесені відповідно до законодавства

91

20, 22, 63

6600

6600

 

Витрати на страхування

91

65

8100

6100

 

2000

Інші загальновиробничі витрати (нестачі будматеріалів)

91

20

1200

1100

 

100

Усього

23

91

370200

363900

(20000)

26300

 

У бухгалтерському обліку ЗВВ списано до дебету, а в податковому обліку їх віднесено до складу витрат звітного періоду, але не повністю, а тільки в тій частині, яку визнано відповідно до норм

ПКУ. Незалежно від того, в якому звітному періоді об'єкти буде здано замовникам, ЗВВ уключаються до складу витрат поточного звітного періоду.

Нижче наводиться фрагмент заповнення додатка ЗВ на підставі даних по

рахунку 91 (табл. 6).

 

Таблиця 6

Загальновиробничі витрати

(фрагмент, наводиться мовою оригіналу)

<...>

Показники

Код рядка

Сума, грн.

1

2

3

Загальновиробничі витрати (сума рядків 06.1.1 — 06.1.13)

06.1

363900

Витрати на управління виробництвом, в тому числі:

06.1.1

172200

витрати на оплату праці

06.1.1.1

120000

внески на соціальні заходи

06.1.1.2

48000

витрати на оплату службових відряджень

06.1.1.3

4200

Амортизація основних засобів загальновиробничого (цехового, дільничного, лінійного) призначення

06.1.2 АМ

90000

Витрати на утримання, експлуатацію та ремонт, оперативну оренду основних засобів, інших необоротних активів загальновиробничого призначення, в тому числі:

06.1.5

36700

Витрати на опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення та інші послуги з утримання виробничих приміщень

06.1.7

21000

Витрати на обслуговування виробничого процесу

06.1.8

30200

Витрати на охорону праці, техніку безпеки, понесені відповідно до законодавства

06.1.9

6600

Витрати на страхування

06.1.12

5100

Інші загальновиробничі витрати; нестачі незавершеного виробництва, нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей у цехах у межах норм природного убутку згідно із затвердженими галузевими міністерствами та погодженими Міністерством фінансів України нормативами

06.1.13

2100

<...>

 

Рядок 06.1.13 розшифровується в довільній формі. Таким чином, у додатку ЗВ не залишається жодного показника без постатейної аналітики. Дамо деякі рекомендації щодо складання цієї розшифровки. Заголовну частину розшифровки можна заповнювати так само, як і заголовну частину самого додатка ЗВ, яка містить дані про тип декларації, код підприємства за ЄДРПОУ та звітний період. Потім іде основна частина, яку можна скласти за наведеною нижче примірною формою (

табл. 7).

 

Таблиця 7

Розшифровка рядка 06.1.13
«Інші загальновиробничі витрати; нестачі незавершеного виробництва,
нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей
у цехах у межах норм природного убутку згідно
 із затвердженими галузевими міністерствами
 та погодженими Міністерством фінансів України нормативами»
 додатку ЗВ до декларації з податку на прибуток
 за другий квартал 2011 року

(мовою оригіналу)

<...>

Показники

Сума, грн.

Інші загальновиробничі витрати; нестачі незавершеного виробництва, нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей у цехах у межах норм природного убутку згідно із затвердженими галузевими міністерствами та погодженими Міністерством фінансів України нормативами — всього (ряд. )

2100

в тому числі:

внутрішньозаводське переміщення будівельних матеріалів зі складу до будівельних майданчиків

1100

нестачі і втрати від псування матеріальних цінностей у цехах у межах норм природного убутку згідно із затвердженими галузевими міністерствами та погодженими Міністерством фінансів України нормативами

1000

<...>

 

Як і всі інші форми звітності з податку на прибуток, ця розшифровка скріплюється печаткою та підписами керівника і головного бухгалтера підприємства.

 

Виробничі витрати

Як і випадку загальновиробничих витрат, ТОВ «Крона» систематизувало виробничі витрати, обліковані на

рахунку 23, за статтями, визначеними в п. 138.8 ПКУ (табл. 8).

 

Таблиця 8

Дані по рахунку 23 «Виробництво» щодо ТОВ «Крона» за другий квартал 2011 року

Статті витрат

Дт

Кт

Сума в бухгалтерському обліку

Собівартість у податковому обліку

Податкові різниці

тимчасові

постійні

Незавершене будівництво на 1 квітня 2011 року

23

5620000

4765800

849200

5000

Прямі матеріальні витрати

23

20, 22

3100000

3100000

Вартість матеріалів, придбаних у нерезидентів, які мають офшорний статус

23

20, 22

100000

85000

15000

Прямі витрати на оплату праці

23

66

350000

343000

7000

Амортизація виробничих основних засобів, безпосередньо пов'язаних з виконанням БМР

23

13

120000

126000

-11000

5000

Вартість придбаних послуг, прямо пов'язаних з виконанням БМР

23

63

460000

460000

Витрати на страхування

23

65

4000

4000

Сума внесків на соціальні заходи

23

65

140000

137200

2800

Витрати на придбання послуг (робіт) з інжинірингу, у тому числі:

23

63

390000

375000

15000

витрати, понесені у зв'язку з придбанням у нерезидента послуг (робіт) з інжинірингу в обсязі, що не перевищує 5 % митної вартості обладнання, яке імпортується згідно з відповідним контрактом

23

632

90000

75000

15000

Усього прямих витрат за II квартал 2011 року

 

 

4664000

4630200

-11000

44800

Усього прямих витрат з початку робіт

 

 

10284000

9396000

838200

49800

Розподілені ЗВВ за II квартал 2011 року

23

91

370200

 

343900

26300

Собівартість БМР на кінець II кварталу 2011 року

 

 

10654200

9396000

1182100

76100

 

Залишок незавершеного будівництва на 1 квітня 2011 року в бухгалтерському обліку становить 5620000 грн. і включає:

1) прямі матеріальні витрати в сумі 4765800 грн., що брали участь у розрахунку за правилами

п. 5.9 Закону про податок на прибуток і відображені у графі 5 рядка А2 таблиці 1 додатка К1/1 до декларації з податку на прибуток за перший квартал 2011 року. Тепер цю суму має бути включено до собівартості виконаних БМР у тому звітному періоді, в якому ці роботи буде передано замовнику. Очевидно, що вона включається до статті «Прямі матеріальні витрати»;

2) усі інші витрати, крім матеріальних, у сумі 849200 грн., відображені у бухгалтерському обліку по дебету та віднесені до складу валових витрат у податковому обліку в минулих звітних періодах (у першому кварталі 2011 року й раніше). Ці витрати складуть тимчасову податкову різницю, що ліквідується в момент передачі замовнику виконаних БМР;

3) матеріальні та інші витрати, віднесені на собівартість БМР, але не включені до складу валових витрат і до перерахунку за

п. 5.9 Закону про податок на прибуток у минулих звітних періодах.

 

У

табл. 9 показано фрагмент додатка СВ, заповнений за даними прикладу.

 

Таблиця 9

Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг)

(фрагмент, наводиться мовою оригіналу)

<...>

Показники

Код рядка

Сума,
грн.

1

2

3

Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг) (сума рядків 05.1.1 — 05.1.16)

05.1.

9396000

Прямі матеріальні витрати, в тому числі:

05.1.1

7865800*

Прямі витрати на оплату праці

05.1.2

343000

Амортизація виробничих основних засобів, безпосередньо пов’язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг

05.1.3 АМ

126000

Вартість придбаних послуг, прямо пов’язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг

05.1.7

460000

85 % вартості товарів (робіт, послуг), придбаних у нерезидентів, що мають офшорний статус

05.1.10 ВО

85000

Витрати на страхування

05.1.11

4000

Сума внесків на соціальні заходи

05.1.12

137200

Витрати на придбання послуг (робіт) з інжинірингу, в тому числі:

05.1.13

375000

витрати, понесені (нараховані) у зв’язку із придбанням у нерезидента послуг (робіт) з інжинірингу в обсязі, що не перевищує 5 % митної вартості обладнання, імпортованого згідно з відповідним контрактом

05.1.13.1

75000

* Рядок 05.1.1 включає прямі матеріальні витрати, визначені за новими правилами у другому кварталі 2011 року, та залишок матеріальної складової в незавершеному виробництві на 1 квітня 2011 року.

<...>

 

Якщо об'єкти буде передано замовнику у

третьому кварталі, то у другому кварталі додаток СВ не заповнюється. Він заповнюється лише у третьому кварталі та включає також і ті витрати, які було понесено на передані об'єкти в цьому кварталі.

Ми розглянули основні моменти, що стосуються формування собівартості БМР у податковому обліку та відображення її у звітності з податку на прибуток. Сподіваємося, що ця консультація стане вам у пригоді при першому знайомстві з новою формою декларації з податку на прибуток.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі