Теми статей
Обрати теми

Щодо забезпечення безперешкодного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями

Редакція ББ
Лист від 30.05.2011 р. № 22-17/4431/0/6-11

Щодо забезпечення безперешкодного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями

 

Лист Міністерства регіонального розвитку,
будівництва та житлово-комунального господарства України
 від 30.05.2011 р. № 22-17/4431/0/6-11

 

<...>

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України <...> стосовно нормативно-правової бази щодо

забезпечення потреб людей з інвалідністю і з питань, що відносяться до компетенції Міністерства, повідомляє.

На виконання вимог міжнародного та українського законодавства щодо забезпечення доступного середовища життєдіяльності людей з обмеженими фізичними можливостями, починаючи з 1997 року, Міністерством відповідно до напряму діяльності здійснюється робота з розроблення нових та удосконалення діючих державних будівельних норм з планування і забудови населених пунктів, а також будівництва об'єктів містобудування.

Протягом 2003 — 2008 років зазначена робота здійснювалась у рамках реалізації

Програми забезпечення безперешкодного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями до об'єктів житлового та громадського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 червня 2003 року № 863.

Враховуючи, що визначені зазначеною програмою завдання в основному виконано, згідно з дорученням Першого віце-прем'єр-міністра України О. Турчинова від 07.03.2009 р. № 10429/1/1-09 Міністерство спільно з іншими зацікавленими центральними органами виконавчої влади та громадськими організаціями інвалідів підготувало

проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Плану заходів створення доступного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення «БЕЗБАР'ЄРНА УКРАЇНА» на 2009 — 2015 роки», який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 року № 784.

Згідно з

пунктом 3 зазначеної постанови втратили чинність постанова Кабінету Міністрів України від 4 червня 2003 року № 863 та розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2005 року № 444.

Разом з тим, заходи, передбачені

постановою Кабінету Міністрів України від 29 липня 2009 року № 784, спрямовані на подальше удосконалення нормативно-правової бази щодо вимог безперешкодного доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями до об'єктів соціальної інфраструктури та посилення державного і громадського контролю шляхом залучення до виконання заходів представників громадських організацій інвалідів.

Зазначеною постановою

визначено відповідальні міністерства, які у межах компетенції подають щороку до 30 січня Кабінетові Міністрів України та Міністерству праці та соціальної політики інформацію про хід виконання зазначеного плану заходів за відповідними напрямами.

<...> Починаючи з 1997 року, з урахуванням потреб осіб з обмеженими фізичними можливостями

розроблено і затверджено нові державні будівельні норми, а саме: ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди для навчальних закладів», ДБН В.2.2-4-97 «Будинки та споруди дитячих дошкільних закладів», ДБН В.2.2-9-99 «Громадські будинки та споруди. Основні положення», ДБН В.2.2-10-2001 «Заклади охорони здоров'я», ДБН В.2.2-11-2002 «Підприємства побутового обслуговування», ДБН В.2.2-13-2003 «Спортивні та фізкультурно-оздоровчі споруди», ДБН В.2.2-16-2005 «Культурно-видовищні та розважальні заклади», внесено відповідні зміни до державних будівельних норм ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень».

Крім того,

введено в дію державні будівельні норми ДБН В.2.2-15-2005 «Житлові будинки. Основні положення», на відміну від чинних в Україні СНиП «Жилые здания» , розроблені з урахуванням сучасних вимог до проектування різних типів житлових будинків, в тому числі садибного типу, у яких враховано вимоги щодо створення комфортних умов життєдіяльності інвалідів та інших маломобільних груп населення відповідно до стандартів розвинених країн Європейської спільноти.

На виконання положень

законів України «Про соціальні послуги», «Про основи соціальної захищеності інвалідів» та «Про житловий фонд соціального призначення» з метою підвищення рівня соціального захисту населення у забезпеченні спеціальним житлом та створення нормативної бази для проектування будинків і споруд закладів соціального захисту населення розроблено державні будівельні норми ДБН В.2.2-18:2006 «Будинки і споруди. Заклади соціального захисту населення».

Основним нормативним документом

, що встановлює вимоги щодо безперешкодного доступу до будівель і споруд, є державні будівельні норми ДБН В.2.2-17:2006 «Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення».

З урахуванням положень зазначеного нормативного документа протягом 2006 — 2010 років

введено в дію нові державні будівельні норми, а саме: ДБН В.2.2-18:2006 «Заклади соціального захисту населення», ДБН В.2.3-15-2007 «Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів», ДБН В.2.2-20-2008 «Будинки і споруди. Готелі», ДБН В.2.2-23-2009 «Будинки і споруди. Підприємства торгівлі», ДБН В.3.2-2-2009 «Житлові будинки. Реконструкція та капітальний ремонт», ДБН В.2.2-9-2009 «Громадські будинки. Основні положення», ДБН В.2.2-25-2009 «Підприємства громадського харчування (заклади ресторанного господарства)», ДБН В.2.2-26:20Ю «Суди», а також «Зміна № 1 до ДБН В.2.2-13-2003 «Спортивні та фізкультурно-оздоровчі споруди» в частині міжнародних вимог проектування футбольних стадіонів, що особливо актуально у зв'язку з проведенням в Україні чемпіонату Європи з футболу у 2012 році.

Усі ці норми мають окремі вимоги стосовно забезпечення потреб осіб з обмеженими фізичними можливостями

.

Вимоги до автозаправних станцій, у тому числі щодо забезпечення безперешкодного доступу до них, буде враховано у державних будівельних нормах

«Автозаправні станції. Основи проектування та будівництва», проект яких розробляється ВАТ «УкрНДІінжпроект» та буде затверджено Міністерством до кінця поточного року.

Крім того,

запроваджено методичні документи: «Збірник законодавчих та нормативних документів щодо забезпечення безперешкодного доступу маломобільних груп населення до об'єктів житлово-цивільного призначення» та «Альбом типових рішень обладнання елементами безперешкодного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями до об'єктів житлово-громадського призначення». Протягом 2010 року у співпраці з громадськими організаціями інвалідів зазначений Альбом було доповнено рекомендаціями щодо застосування сучасних засобів для осіб з вадами зору.

У цьому році робота у напрямку удосконалення нормативно-методичної бази продовжується.

<...> На виконання

пункту 14 розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 р. № 1482-р «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2012 року» стосовно вирішення соціальної проблеми інтеграції дітей-інвалідів у спільний навчальний процес разом із здоровими учнями Міністерством заплановано до кінця 2011 року внесення змін до державних будівельних норм ДБН В.2.2-3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів» в частині створення у неспеціалізованих навчальних закладах належних умов відповідно до потреб дітей з обмеженими фізичними можливостями.

З метою деталізації вимог чинної нормативно-методичної бази щодо забезпечення об'єктів елементами доступності для осіб з вадами зору і слуху та доповнення її відповідними положеннями Міністерством у 2011 році

планується розробити методичні рекомендації щодо обладнання будівель елементами доступності для осіб з вадами зору та слуху.

Міністерством створено відповідний механізм забезпечення належного

контролю за застосуванням нормативних вимог в частині урахування заходів для безперешкодного доступу маломобільних груп населення до об'єктів цивільного призначення: на рівні проектування, експертизи, будівництва та прийняття в експлуатацію об'єктів містобудування, а також супроводження проблеми на місцях через підвідомчі організації, надання організаційної та методичної допомоги із залученням базових науково-дослідних інститутів, територіальних та громадських організацій.

Проектні організації

незалежно від форм власності законодавчо зобов'язані враховувати вимоги державних будівельних норм і стандартів, у тому числі спрямовані на створення необхідних умов із забезпечення вільного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями до об'єктів соціальної інфраструктури.

Державною архітектурно-будівельною інспекцією

— урядовим органом державного управління у складі Міністерства регіонального розвитку та будівництва України — та її територіальними органами постійно контролюється питання забезпечення засобами доступності об'єктів житлово-громадського призначення під час будівництва та прийняття в експлуатацію.

Об'єкти соціальної інфраструктури, на яких заходи щодо безперешкодного доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями передбачені проектною документацією та не реалізовані в процесі будівництва, в експлуатацію не приймаються

.

Державною архітектурно-будівельною інспекцією надано

доручення від 14.03.2011 р. № 40-17-964 територіальним органам Державного архітектурно-будівельного контролю в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі про вжиття у межах компетенції заходів щодо забезпечення доступності інвалідів та інших маломобільних груп населення до об'єктів соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури, а також залучення до підсумкових перевірок закінчених будівництвом об'єктів представників комітетів доступності при місцевих органах виконавчої влади та громадських організацій інвалідів з метою оцінки відповідності збудованих об'єктів вимогам щодо забезпечення безперешкодного доступу для осіб з обмеженими фізичними можливостями.

На даний час на виконання

розділу V «Прикінцеві положення» Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для його реалізації Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про регулювання містобудівної
діяльності»
.

Зазначеним законопроектом передбачається

збільшити розміри штрафних санкцій за правопорушення у сфері містобудування, диференціювати запропоновані розміри штрафів залежно від категорії складності об'єктів, що будуються, передбачити персональну відповідальність окремих виконавців за правопорушення у сфері містобудування.

Прийняття законопроекту сприятиме удосконаленню державної політики у сфері містобудування, посиленню та персоніфікації відповідальності суб'єктів містобудування за порушення вимог, встановлених законодавством, будівельними нормами, стандартами і правилами.

 

Заступник міністра Д. Ісаєнко

 

КОМЕНТАР

 

У листі, що коментується, наводиться

перелік нормативно-правових документів, якими на сьогодні регламентується будівництво об’єктів житлово-цивільного призначення для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення, у тому числі нові державні будівельні норми, які було введено в дію протягом 2006 — 2010 рр.

Основна суть цього листа:

1. Проектні організації

зобов'язані враховувати вимоги державних будівельних норм і стандартів, у тому числі спрямовані на створення необхідних умов із забезпечення вільного доступу людей з обмеженими фізичними можливостями до об'єктів соціальної інфраструктури.

2. Державна архітектурно-будівельна інспекція

постійно контролює питання забезпечення засобами доступності об'єктів житлово-громадського призначення під час будівництва та прийняття в експлуатацію.

3. Об'єкти соціальної інфраструктури,

на яких заходи щодо безперешкодного доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями передбачені проектною документацією та не реалізовані в процесі будівництва, в експлуатацію не приймаються.

Відомо, що

наказом Держбуду України «Про заходи щодо виконання завдань Національної Програми професійної реабілітації та зайнятості осіб з обмеженими можливостями на 2001 — 2005 роки» від 05.09.2001 р. № 175 Державній архітектурно-будівельній інспекції України, місцевим інспекціям архітектурно-будівельного контролю заборонено приймати в експлуатацію об'єкти житлово-цивільного призначення, в яких не виконані заходи щодо безперешкодного доступу інвалідів до зазначених об'єктів, передбачені чинними будівельними нормами (п. 3).

Окрім заборони приймати в експлуатуцію, до

повноважень посадових осіб інспекції з контролю відноситься перш за все перевірка відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам тощо (пп. 4, 5 п. 11 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою КМУ від 23.05.2011 р. № 553).

Основним нормативним документом

, що встановлює вимоги щодо безперешкодного доступу до будівель і споруд, є державні будівельні норми ДБН В.2.2-17:2006 «Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення» .

Відповідальність підприємств всіх форм власності за правопорушення у сфері містобудування

установлена Законом України «Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування» від 14.10.94 р. № 208/94-ВР (далі — Закон № 208). Цей Закон спрямовано на посилення державного контролю за забудовою територій, розміщенням і будівництвом об'єктів архітектури, додержанням суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, вимог вихідних даних, а також на захист державою прав споживачів будівельної продукції.

Такий контроль здійснюють інспектори Державних архітектурно-будівельних інспекцій України, про що було вже сказано вище. Тож за результатами перевірки на підприємства накладаються

штрафи згідно із Законом № 208 та постановою КМУ «Про затвердження Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування» від 06.04.95 р. № 244.

На сьогодні максимальний розмір штрафу, який може бути накладено на будівельне підприємство, становить (

ст 1 Закону № 208):

— за проведення будівельних робіт без дозволу на їх виконання або без затвердженої проектної документації —

у розмірі п'ятдесяти відсотків вартості цих робіт;

— за передачу проектною організацією замовнику робочої документації для будівництва, що не відповідає будівельним нормам, державним стандартам, нормам і правилам, вихідним даним на проектування об'єктів архітектури, які надані у встановленому порядку, та затвердженому проекту, — у розмірі

тридцяти відсотків вартості розробленої робочої документації;

— за виконання будівельних робіт, що не відповідають будівельним нормам, державним стандартам, нормам і правилам або проектним рішенням, —

у розмірі десяти відсотків вартості виконаних робіт;

— за прийняття в експлуатацію об'єктів, зведених з порушенням законодавства, а так само місцевих правил забудови населених пунктів або проектних рішень, —

у розмірі п'яти відсотків вартості відповідних об'єктів;

— за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання приписів інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю —

у розмірі п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

— за експлуатацію або використання будинків чи споруд після закінчення будівництва без прийняття їх державними приймальними (технічними) комісіями —

у розмірі десяти відсотків вартості виконаних робіт;

— за затвердження містобудівної документації з порушенням встановлених будівельних норм, державних стандартів, норм і правил, вихідних даних на проектування —

у розмірі двадцяти п'яти відсотків вартості розробленої містобудівної документації;

— за проведення підготовчих робіт без дозволу на виконання підготовчих робіт або без дозволу на виконання будівельних робіт, або без відповідної затвердженої проектної документації — у розмірі п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

До того ж сплата штрафів не звільняє підприємство від усунення допущених порушень і відшкодування збитків, заподіяних внаслідок порушень, передбачених цим

Законом208.

Насамкінець слід відмітити, що на сьогодні парламентарії, зі свого боку, вже підготували

законопроект, яким будуть значно збільшено розміри штрафних санкцій за правопорушення у сфері містобудування. Розміри штрафів планується накладати диференційно залежно від категорії складності об'єктів, що будуються. Крім того, буде передбачено персональну відповідальність окремих виконавців за правопорушення у сфері містобудування.

 

Юлія Ляшенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі