Теми статей
Обрати теми

Зустрічні звірки — це не перевірки!

Редакція ББ
Стаття

Зустрічні звірки — це не перевірки!

Катерина Чурилова, консультант

 

На виконання пункту 73.5 Податкового кодексу Кабмін затвердив Порядок проведення зустрічних звірок. У цій статті поговоримо про особливості проведення цих звірок.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон № 2756

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України» від 02.12.2010 р. № 2756-VI.

Закон про інформацію

— Закон України «Про інформацію» від 02.10.1992 р. № 2657-XII.

Порядок проведення зустрічних звірок

— Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджений постановою КМУ від 27.12.2010 р. № 1232.

 

Для повноти картини звернемося до першоджерела —

Податкового кодексу, а потім розпочнемо аналіз Порядку проведення зустрічних звірок.

 


Податковий кодекс

Стаття 41. Контролюючі органи та органи стягнення

41.1. Контролюючими органами є:

41.1.1. органи державної податкової служби — щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у підпункті 41.1.2 цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби;

<...>

41.4. Інші державні органи не мають права проводити перевірки своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків, у тому числі на запит правоохоронних органів.

<...>

Стаття 62. Способи здійснення податкового контролю

62.1. Податковий контроль здійснюється шляхом:

<...>

62.1.2.

інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби;

62.1.3. перевірок та

звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

<...>

Стаття 72. Збір податкової інформації

72.1. Для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності державної податкової служби використовується інформація, що надійшла:

72.1.1. від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація:

72.1.1.1. що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах;

72.1.1.2. що міститься у наданих великими платниками податків в електронному вигляді копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування (податкових зобов’язань), первинних документах,

які ведуться в електронному вигляді, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів;

72.1.1.3. про фінансово-господарські операції платників податків;

<...>

Стаття 73. Отримання податкової інформації органами державної податкової служби

73.1. Інформація, визначена у статті 72 цього Кодексу, безоплатно надається органам державної податкової служби періодично або на окремий письмовий запит органу державної податкової служби у терміни, визначені пунктом 73.2 цього Кодексу.

<...>

73.3. Органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб’єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.

Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту.

Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб’єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби;

2) для визначення рівня звичайних цін на товари (роботи, послуги) під час проведення перевірок;

3) в інших випадках, визначених цим Кодексом.

Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку платнику податків або іншому суб’єкту інформаційних відносин або його посадовій особі.

Платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов’язку надавати відповідь на такий запит.

Інформація на запит органу державної податкової служби надається Національним банком України, іншими банками безоплатно у порядку і обсягах, встановлених Законом України «Про банки і банківську діяльність».

Порядок отримання інформації органами державної податкової служби за їх письмовим запитом визначається Кабінетом Міністрів України.

<...>

73.5. З метою отримання

податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб’єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою

вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб’єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з’ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками

і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається

довідка, яка надається суб’єкту господарювання у десятиденний термін.

Стаття 74. Обробка та використання податкової інформації

74.1. Податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби.

Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби.

74.2. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.


 

Отже,

податкові органи є органами контролю щодо (п. 41 Податкового кодексу):

— податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів (крім тих, контроль за якими покладено на митні органи);

— законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на них.

Для виконання податківцями покладених на них функцій

Податковий кодекс передбачає інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності державної податкової служби — комплекс заходів щодо збирання, обробки та використання необхідної інформації.

Зустрічна звірка є однією зі складових інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності податкових органів.

У

п. 1 Порядку проведення зустрічних звірок подано визначення зустрічної звірки, ідентичне наведеному в п. 73.5 Податкового кодексу (див. інформблок).

У свою чергу, інформаційно-аналітичне забезпечення є одним із способів здійснення податкового контролю (

ст. 62 Податкового кодексу).

До речі,

що має на увазі Податковий кодекс під податковою інформацією? Податковій інформації у Кодексі приділяється особлива увага (див. ст. 72 — 74).

Відповідні зміни внесено й до

Закону про інформацію. Згідно зі ст. 251 цього Закону податкова інформація — сукупність відомостей та даних, що створені чи отримані суб’єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності та необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань та функцій (п. 34 Закону № 2756)1.

1 Законом № 2756 унесено зміни до Закону про інформацію.

Тепер поговоримо безпосередньо про

Порядок проведення зустрічних звірок. Згідно з п. 2 Порядку зустрічні звірки проводяться:

1) щодо здійснення операцій, з якими при перевірці платника податків та зборів

виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій;

2) якщо існують

розбіжності задекларованих у деклараціях з ПДВ показників податкового кредиту і податкових зобов’язань.

Як проходять зустрічні звірки? По-перше

, податковий орган (ініціатор) надсилає податковому органу (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб’єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків даних2.

2 Якщо підприємство перебуває на обліку в тому самому органі ДПС, у якому і платник податків, або в межах одного населеного пункту, то зустрічну звірку може бути проведено органом ДПС (ініціатором) самостійно (п. 3 Порядку проведення зустрічних звірок).

По-друге

, якщо податковий орган (виконавець) має у своєму розпорядженні інформацію, потрібну податковому органу (ініціатору), та її документальне підтвердження, то складається відповідна довідка. Якщо ж в податкового органу (виконавця) відсутня запитувана інформація, то він надсилає засвідчений печаткою запит про надання інформації та її документального підтвердження суб’єкту господарювання на його адресу (за місцезнаходженням, на податкову адресу) рекомендованим листом із повідомленням про вручення чи особисто вручає суб’єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представнику під підпис (п. 4 Порядку).

Зверніть увагу!

Проводячи зустрічну звірку, податківці мають вимагати лише ті документи, ідентичність яких потрібно перевірити. Отже, суб’єктам господарювання перед початком звірки варто «поцікавитися» у податківців, які саме документи вони хочуть переглянути і які саме питання їх цікавитимуть.

Згідно з

п. 5 Порядку проведення зустрічних звірок облік запитів на проведення зустрічних звірок у суб’єктів господарювання здійснюється податковими органами (як ініціаторами, так і виконавцями).

По-третє

, отримавши від підприємства запитувану інформацію та її документальне підтвердження (протягом одного місяця з дня, наступного за днем надходження суб’єкту господарювання запиту), податковий орган проводить зустрічну звірку (п. 6 Порядку).

По-четверте

, за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб’єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами податкового органу та вручається особисто суб’єкту господарювання (або його законному чи уповноваженому представнику) під розпис або надсилається суб’єкту господарювання на його адресу (за місцезнаходженням, на податкову адресу) рекомендованим листом з повідомленням про вручення (п. 7 Порядку). У який строк податковий орган має надати суб’єкту господарювання цю довідку, у самому Порядку не зазначено, а в п. 73.5 Податкового кодексу йдеться про десятиденний термін.

Згідно з

пп. 8, 9 Порядку проведення зустрічних звірок довідка про проведення зустрічної звірки реєструється в податкових органах (як ініціатора, так і виконавця), а матеріали зустрічної звірки надсилаються до податкового органу ініціатора.

У

п. 73.5 Податкового кодексу законодавець чітко визначив, що зустрічні звірки — це не податкові перевірки.

І ще один важливий момент

. Основна відмінність зустрічної звірки від податкових перевірок полягає в порядку їх проведення та формі документів, що складаються за результатами.

Але!

Поза увагою законодавця залишилися такі моменти стосовно проведення зустрічних звірок:

— у

Податковому кодексі не визначено, який розпорядчий документ має видати керівник органу державної податкової служби для початку проведення зустрічної звірки і чи має видати його взагалі;

за результатами проведення зустрічної звірки складається довідка, яку має бути підписано в тому числі й суб’єктом господарювання (уповноваженим представником). Законодавець не передбачає виникнення ситуації, коли суб’єкт господарювання відмовиться підписати таку довідку. Дії податківців у такій ситуації не визначено;

— залишається без відповіді запитання: чи матиме зустрічна звірка ширше практичне застосування податківцями, ніж позапланова виїзна документальна перевірка? Адже підстави для проведення тієї та іншої дещо схожі (див. таблицю):

 

Підстави для проведення:

зустрічної звірки (п. 2 Порядку проведення зустрічних звірок)

позапланової виїзної документальної перевірки (п. 78.1 Податкового кодексу)

Проводяться у суб’єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій

За наслідками перевірок інших платників податків або отримання податкової інформації виявлено факти, що свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит органу державної податкової служби протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту

Якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов’язань

Виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит органу державної податкової служби протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту

 

Ураховуючи, що законодавча норма про зустрічні звірки ще нова, зачекаємо на відповідні роз’яснення ДПАУ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі