Теми статей
Обрати теми

Список клієнтів як нематеріальний актив

Редакція ББ
Стаття

Список клієнтів як нематеріальний актив

Іван Чалий, консультант

 

Чимало компаній володіють досить обширними базами, що містять відомості про клієнтуру. Така інформація для менеджерів часто є безцінною. Але чи завжди відповідні інформаційні бази є активами для підприємства?

 

ДОКУМЕНТ СТАТТІ

П(С)БО 8

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 8 «Нематеріальні активи», затверджене наказом МФУ від 18.10.1999 р. № 242.

 

У

п. 5 П(С)БО 8 зазначається таке:

«

Бухгалтерський облік нематеріальних активів ведеться щодо кожного об’єкта за такими групами:

<...>

авторське право та суміжні з ним права (право на літературні, художні, музичні твори, комп’ютерні програми, програми для електронно-обчислювальних машин,

компіляції даних (бази даних ), виконання, фонограми, відеограми, передачі (програми) організацій мовлення тощо)».

Проте це навряд чи означає, що

будь-які витрати, пов’язані з базами даних, може бути визнано нематеріальними активами.

Якщо брати до уваги позицію міжнародних стандартів, на які орієнтовані стандарти національні, то слід визнати, що капіталізації підлягають лише витрати на

придбання баз даних. Витрати ж, пов’язані зі створенням таких баз, мають списуватися до витрат тоді, коли такі витрати було понесено.

Параграф 63 МСБО 38

прямо вказує на те, що внутрішньо генеровані переліки клієнтів не слід визнавати нематеріальним активом (далі — НМА).

Американські аналітики в цьому питанні нерідко вбачають аналогії з витратами на дослідження та розробки і вказують на існування в системі US-GAAP єдиного винятку із загального правила, яке забороняє капіталізувати витрати на створення баз даних:

«В случае учета программных продуктов FASB <...>

приближается к международным стандартам. В SFAS 86 пропагандируется капитализация затрат на разработку программных продуктов, а именно «компьютерных программ, приобретенных и арендованных, учитываемых как отдельный продукт или часть продукции или процесса». Условием капитализации выступает установление «технологической осуществимости продукта». <...>

Данное Положение распространяется только на программный продукт, но э

тот принцип может быть применен и в отношении разработки других информационных технологий, в частности баз данных для системы управления полетами на авиалиниях, или учебно-методических материалов.

<...>

Следующее подтверждение концепции капитализации стоимости

идентифицируемых нематериальных активов мы находим в SFAS 61, которое рассматривает вопросы учета титула фирмы (title companies). Фирмы создают базы данных , именуемые титулом предприятия (title plant). Данное Положение разрешает капитализировать все затраты на разработку таких баз данных. (В любом случае капитализация прекращается, как только актив принимается в эксплуатацию)»1.

1 Хендриксен Э. С., Ван Бреда М. Ф. Теория бухгалтерского учета. — М.: Финансы и статистика, 2000. — С. 411.

Внутрішньо генеровані НМА можуть з’явитися в балансах після злиття компаній. У цій ситуації підприємство-покупець може провести

оцінку тих ідентифікованих НМА, які раніше не були визнані в балансі придбаного підприємства.

Оскільки такі НМА можуть викликати певну настороженість у інвесторів, компанії надають докладну інформацію про бази, які були капіталізовані в активі балансу.

Наведемо приклад, що не пов’язаний з будівництвом, але добре ілюструє суть викладеної у статті теми.

 

Приклад.

У МСФЗ-звіті за 2009 рік український харчовий гігант «Укрпродукт», зареєстрований на затишному офшорному острівці Джерсі, указує в розділі «Придбані нематеріальні активи та гудвіл» Приміток таку інформацію:

«

Нематеріальний актив «Список клієнтів» («Customer list») є переліками постачальників сирого молока, розташованих поблизу Летичівського та Жмеринського маслозаводів. В Україні, де понад 80 % усього молока отримується від індивідуальних виробників, наявна база постачальників дуже важлива для виробників молока, і тому є цінністю. Придбаний актив «Список клієнтів» було визнано на основі методу розподілу ціни придбання (Purchase Price Allocation — PPA), застосованого до 12-місячного періоду, наступного за купівлею цих двох підприємств. Актив було оцінено незалежним оцінювачем Uvecon з використанням методу порівняння продажів, методів амортизованих витрат відшкодування (для матеріальних активів) і методів прибуткових та витратних вигод (нематеріальні активи).

На кінець року поточну вартість використання було визначено дисконтуванням очікуваних грошових потоків бізнесу Групи за справжньою вартістю. Ключові припущення для розрахунку вартості використання стосувалися ставки дисконтування та рівня зростання компанії. Директори оцінили ставки дисконтування за поточними ринковими оцінками вартості грошей у часі та ризиками, прийнятими для молочного бізнесу. Ставка дисконтування, яку директори визнали прийнятною, становила 25 %, будучи ставкою середньозваженої вартості капіталу Групи (weigted average cost of capital)».

 

Вочевидь, що оцінка НМА, придбаного в ході злиття бізнесу, — справа вельми клопітка. До неї слід підходити дуже відповідально.

Якщо достовірна оцінка вартості такого НМА неможлива, то його вартість буде включено до загального складу гудвілу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі