Теми статей
Обрати теми

Консервація будівництва: облік та оподаткування

Редакція ББ
Стаття

Консервація будівництва: організація та облік

Юлія Єгорова, головний бухгалтер

 

У будівництві інколи трапляються ситуації, коли необхідно на деякий час призупинити будівельні роботи. Якщо таке призупинення планується ненадовго та не матиме негативних наслідків, то жодних додаткових дій здійснювати не потрібно. Якщо ж за цей строк не вдасться відновити будівництво та існує імовірність руйнування вже споруджених конструкцій, то об'єкт, що будується, потрібно консервувати. Як це зробити і відобразити в обліку, поговоримо в цій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

П(С)БО 16 «Витрати»

— Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.1999 р. № 318.

Положення № 2

— Положення про порядок консервації та розконсервації об'єктів будівництва, затверджене наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 21.10.2005 р. № 2.

Порядок № 1104

— постанова КМУ «Деякі питання видачі дозволів на виконання підготовчих і будівельних робіт» від 30.09.2009 р. № 1104.

 

Навіщо потрібно консервувати об'єкти будівництва

Підприємство запланувало довгострокове призупинення будівництва. Щоб зберегти якість уже виконаних робіт і встановлених конструктивних елементів, недобудований об'єкт потрібно законсервувати. Аналіз руйнувань об'єктів, що будуються, показує, що внаслідок тривалої дії різних несприятливих факторів принципово змінюється розрахункова схема, за якою проектувався та будувався об'єкт. Наприклад, якщо призупинення будівництва відбувається на тому етапі, коли навантаження на фундамент нерівномірні, то в цьому випадку при відновленні будівництва різниця в осіданнях фундаментів виявиться значною. Відповідні деформації можуть призвести до утворення тріщин у стінах, особливо цегляних, у конструкціях перекриттів та у сполученні останніх з колонами, а також тріщин у перемичках. За даними зарубіжних дослідників, середньостатистичний розмір збитку від руйнування об’єкта будівництва оцінюється приблизно в 68 % від його первісної вартості. Наприклад, вартість виконаних будівельних робіт зі спорудження монолітно-каркасного житлового будинку орієнтовно становить 60 — 65 млн грн. Роботи призупинено на стадії готового каркаса до 12-го поверху, цегляного мурування зовнішніх та внутрішніх стін до дев'ятого поверху. Вартість робіт з консервації цього об’єкта — не більше 60 тис. грн. Якщо ж не консервувати його, то після річної перерви один лише ремонт цегляного мурування стін може коштувати майже 100 тис. гривень, ремонт або відновлення пошкодженого перекриття — 150 тис. грн. А всього буде потрібно не менше 250 — 350 тис. грн.

Однак, незважаючи на це, за наявності великої кількості призупинених будівництв в Україні серед них практично немає законсервованих об'єктів. Причиною такого стану справ може бути припис

Положення № 2 про те, що консервація обов'язкова для тих об'єктів, будівництво яких здійснюється із залученням державних та змішаних інвестицій. Це Положення має рекомендаційний характер для будь-яких інших об'єктів, будівництво яких здійснюється за рахунок інших джерел фінансування.

Згідно з

п. 1.2 Положення № 2 консервація об’єкта — це комплекс робіт і заходів, пов'язаних зі зберіганням об’єкта протягом певного тривалого часу. Звичайно, що будівельно-монтажні роботи при цьому призупиняються. Протягом строку консервації вживаються тимчасові або постійні заходи, що запобігають руйнуванню об’єкта будівництва.

Відповідно розконсервація об’єкта будівництва — це комплекс робіт і заходів, пов'язаних з відновленням будівництва законсервованого об’єкта.

У

Положенні № 2 не встановлено строк тимчасового призупинення будівництва, для якого консервація об’єкта є обов'язковою. Великою мірою, нагальної потреби в цьому й немає. Адже найголовніше — це наявність причин для консервації об’єкта. Як уже зазначалося вище, основною причиною консервації часто є її більша економічна ефективність порівняно з припиненням будівництва без жодних супутніх підготовчих робіт, зниження ризику руйнування об’єкта.

 

Дозвіл на будівництво при консервації об’єкта

Зрозуміло, що якщо будівництво призупиняється на тривалий строк, а об'єкт консервується, то необхідно здати дозвіл на виконання будівельних робіт, отриманий для будівництва цього об’єкта.

Відповідно до

п. 15 Порядку № 1104 це здійснюється в такому порядку:

1) підписується акт про прийняття законсервованого об’єкта;

2) у семиденний строк після підписання цього акта замовник (чи уповноважена ним особа) має повернути дозвіл на виконання будівельних робіт до інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, яка видала цей дозвіл;

3) разом з дозволом подається засвідчена в установленому порядку копія розпорядчого документа про консервацію об’єкта (наприклад, наказу про консервацію).

 

Після прийняття рішення про розконсервацію об’єкта замовник подає до тієї самої інспекції державного архітектурно-будівельного контролю, що раніше видала йому дозвіл на будівництво цього об’єкта, такі документи:

1) засвідчену в установленому порядку копію рішення про розконсервацію об’єкта;

2) акт про технічний стан конструкцій об’єкта і про можливість відновлення будівництва.

Якщо за час консервації об’єкта жодні обставини не змінювалися та підстави, на яких було видано дозвіл на його будівництво, залишилися такими самими, то замовнику просто повертається раніше отриманий дозвіл. Якщо ж підстави змінилися, то замовнику необхідно отримувати новий дозвіл у загальному порядку відповідно до

Порядку № 1104.

Згідно з

п. 16 Порядку № 1104 замовник зобов'язаний повідомити в семиденний строк про початок проведення будівельних робіт інспекцію, що видала відповідний дозвіл, у довільній формі. У разі якщо проведення будівельних робіт не потребує дозволу, про їх початок повідомляється в зазначений строк інспекція державного архітектурно-будівельного контролю за місцем розташування такого об’єкта за формою, затвердженою Мінрегіонбудом.

Порядок проведення консервації — основні моменти

І нарешті, розглянемо основне, а саме власне порядок проведення консервації та розконсервації будівельних об'єктів. Цей порядок затверджено

Положенням № 2. Нагадаємо, що Положення № 2 є обов'язковим до застосування стосовно об'єктів, будівництво яких здійснюється із залученням державних та змішаних інвестицій (у загальному обсязі яких є частка державних інвестицій). Стосовно всіх інших об'єктів воно має рекомендаційний характер. У цих випадках цей документ може бути лише неофіційним керівництвом до дії при консервації та розконсервації об'єктів. Крім цього, можна взяти за основу форми первинних документів, наведених у додатку до нього, та використовувати їх у незмінному вигляді або в доопрацьованому згідно з потребами конкретного підприємства.

 

Отже, якщо будівництво об’єкта не забезпечене фінансуванням або його технічний рівень не відповідає сучасним вимогам, то такий об'єкт підлягає консервації.

Рішення про консервацію об’єкта приймається тією самою особою, яка прийняла рішення про будівництво об’єкта і фінансувала його:

— органом виконавчої влади — головним розпорядником бюджетних коштів з ініціативи нижчих за рівнем органів виконавчої влади;

— суб'єктами господарської діяльності — замовниками будівництва, які приймали рішення про його початок.

Рішення оформляється наказом або іншим розпорядчим документом (далі — наказ). Якщо будівництво фінансувалося кількома інвесторами, то такий документ обов’язково має бути погоджено з кожним з них.

У наказі про консервацію об’єкта необхідно обов'язково зазначити таку інформацію:

— причини, з яких було прийнято рішення про консервацію об’єкта;

— строк його консервації;

— джерела фінансування робіт і заходів, пов'язаних з консервацією;

— строк розробки документації, необхідної для проведення робіт з консервації об’єкта і збереження обладнання, конструкцій та матеріалів;

— дані особи (підприємство, організація), відповідальної за збереження законсервованого об’єкта, обладнання та матеріалів.

 

Після прийняття рішення про консервацію об’єкта замовник протягом двох місяців має виконати певні дії.

Протягом першого місяця після прийняття рішення про консервацію необхідно скласти деякі документи. Разом з підрядником замовник повинен скласти:

— Акт про призупинення будівництва за формою

додатка 1 до Положення № 2;

— Відомість про стан консервованого об’єкта за формою

додатка 2;

— Відомість незмонтованих конструкцій, обладнання та матеріалів, а також змонтованого спеціального обладнання, що демонтуватиметься лише після введення об’єкта в експлуатацію за формою

додатка 3. Усе це залишається на будівельному об'єкті та підлягає консервації разом з ним;

— Відомість незмонтованих конструкцій, обладнання та матеріалів, які буде передано на будівництво інших об'єктів (

додаток 4).

 

За участі підрядника та проектної організації складаються:

— Перелік робіт з консервації об’єкта;

— Перелік робіт і заходів, необхідних збереження об’єкта та/або його конструктивних елементів.

 

Протягом двох місяців з дати прийняття рішення про консервацію замовнику необхідно:

— оплатити підряднику роботи з проведення консервації, відшкодувати йому пов'язані з консервацією витрати, якщо інше не передбачено договором підряду;

— на підставі документів, перелік яких розглядався вище, скласти і затвердити кошториси на проведення робіт з консервації та кошториси витрат для забезпечення збереження законсервованого об’єкта та/або його конструктивних елементів.

 

Власне роботи з консервації об’єкта виконуються тим самим підрядником, який будував цей об'єкт до моменту його консервації. Якщо договором підряду такі випадки не було передбачено, то на них складається додаткова угода до договору. Зрозуміло, що замовник може залучати й іншого підрядника для проведення консервації, уклавши з ним договір підряду.

У такій додатковій угоді чи договорі на консервацію вказуються:

— строки виконання робіт;

— умови приймання замовником законсервованого об’єкта і його конструктивних елементів.

У момент приймання-здавання законсервованого об’єкта оформляється акт про прийняття законсервованого об’єкта за формою

додатка 6 до Положення № 2. Згідно з Відомістю за формою додатка 3 приймаються також конструкції, обладнання та матеріали, що залишаються на об'єкті й також підлягають консервації.

Після підписання акта про прийняття законсервованого об’єкта замовник забезпечує його охорону. Будь-яке вивезення підрядником матеріальних цінностей з об’єкта після підписання акта забороняється.

Після закінчення робіт з консервації об’єкта замовник зобов'язаний здати дозвіл на виконання будівельних робіт.

 

Підприємствам, для яких

Положення № 2 не обов'язкове до виконання, ми все-таки рекомендуємо дотримуватися його норм, хоча б у частині оформлення первинних документів, що підтверджують витрати на консервацію в податковому обліку.

 

Рішення про розконсервацію та відновлення будівництва приймається органами виконавчої влади або суб'єктами господарської діяльності, які прийняли попереднє рішення про консервацію (або їх правонаступниками). На виконання прийнятого рішення видається відповідний наказ або інший розпорядчий документ про розконсервацію та відновлення будівництва. У цьому документі обов'язково має бути зазначено джерела фінансування продовження будівництва об’єкта, а також робіт і заходів щодо його розконсервації.

Після підписання розпорядчого документа про розконсервацію та продовження будівництва замовник зобов'язаний:

— за участі проектної організації скласти акт про технічний стан об’єкта і можливість продовження будівництва. Можна залучити для цього й іншу проектну організацію. Із проектною організацією складається договір на продовження авторського нагляду або новий договір на здійснення такого нагляду;

— отримати в інспекції державного архітектурно-будівельного контролю дозвіл на відновлення будівництва об’єкта;

— укласти додаткову угоду з підрядником, який здійснював будівництво, або укласти новий договір з іншим підрядником;

— у разі потреби — виконати інші дії.

 

Облік витрат на консервацію

Бухгалтерський облік.

У бухгалтерському обліку законсервовані об'єкти виділяються до окремої групи. Разом з цим їх вартість, тобто сума всіх витрат, уже здійснених на їх будівництво до прийняття рішення про консервацію, продовжує обліковуватися на тому самому синтетичному рахунку. Так, якщо облік витрат на будівництво консервованого об’єкта здійснювався на рахунку 23 «Виробництво» разом із витратами на інші будівельні об'єкти, то з моменту прийняття рішення про його консервацію необхідно виділити всі такі витрати до окремої групи із загальної суми виробничих витрат стосовно всіх об'єктів, що будуються. Якщо ж на рахунку 23 обліковувалися лише витрати на консервований об'єкт, то в момент прийняття рішення про консервацію жодної окремої групи створювати не потрібно. Зрозуміло, що коли підприємство почне будувати нові об'єкти, то витрати на нове будівництво повинні будуть обліковуватися окремо від вартості незавершеного будівництва законсервованого об’єкта.

Сам процес консервації та подальше утримання законсервованих об'єктів супроводжуються певними витратами. Це витрати за такими статтями:

— матеріальні витрати;

— витрати на оплату праці персоналу, зайнятого на консервації та розконсервації об'єктів, і відрахування на соціальні заходи;

— оплата робіт, виконаних підрядниками;

— амортизація основних засобів, що беруть участь у роботах з консервації та розконсервації;

— інші витрати, пов'язані з процесом консервації.

Законсервовані будівельні об'єкти не беруть участі в господарській діяльності підприємства, оскільки в період консервації їх неможливо продати й отримати дохід від продажу. Тому перелічені витрати слід обліковувати як витрати звичайної діяльності, не пов'язані з виробництвом та реалізацією продукції згідно з

п. 29 П(С)БО 16. Для обліку таких витрат Планом рахунків передбачено субрахунок 977 «Інші витрати звичайної діяльності» . Про це йдеться також у листі МФУ від 24.04.2009 р. № 31-34000-20-10/11663.

Схему проводок щодо обліку витрат, пов'язаних з консервацією об’єкта будівництва, показано в таблиці.

 

Бухгалтерський облік витрат, пов'язаних з консервацією об’єкта будівництва

№ з/п

Зміст господарської операції

Дт

Кт

 

Витрати, пов'язані з підготовкою об’єкта до консервації та його утриманням під час консервації

1

Списано вартість матеріалів

977

20

2

Відображено витрати на заробітну плату і єдиний соціальний внесок

977

66, 65

3

Здійснено амортизацію основних засобів, що використовуються при підготовці до консервації та під час утримання законсервованого об’єкта

977

13

4

Прийнято від підрядників роботи з підготовки до консервації

977

63

Відображено податковий кредит

641

5

Оплачено роботи підрядників

63

31

6

Списано витрати, пов'язані з консервацією, на фінансовий результат

79

977

 

Податок на прибуток.

Щоб розібратися, як вести податковий облік витрат, пов'язаних з консервацією будівництва, потрібно правильно класифікувати ці витрати для цілей оподаткування.

Норми про консервацію основних фондів, що містяться в

пп. 144.2, 145.1.2, 146.2, 146.18, 148.2 ПКУ, не стосуються питань консервації об'єктів, що будуються з метою подальшого продажу. Витрати на будівництво та консервацію об'єктів, що будуються з метою продажу, обліковуються як витрати звичайної діяльності будівельного підприємства згідно з нормами ст. 138 ПКУ за умови, що вони пов'язані з господарською діяльністю підприємства.

Так, відповідно до

п.п. 138.10.6 ПКУ витрати, пов'язані з консервацією об’єкта будівництва, уключаються до складу витрат, що зменшують оподатковуваний прибуток, як інші витрати звичайної діяльності, не пов'язані безпосередньо з виробництвом та реалізацією об'єктів будівництва як готової продукції. Крім цього пункту, існує ще й п.п. 138.12.2 ПКУ, який дозволяє включати до складу витрат будь-які витрати господарської діяльності, які прямо не передбачено нормами розділу III Податкового кодексу, але для яких і не встановлено жодних обмежень. Зв'язок цих витрат з господарською діяльністю підтверджується тим, що консервація об’єкта будівництва допоможе підприємству уникнути значніших фінансових втрат і зберегти об'єкт у належному стані до відновлення його будівництва.

У будь-якому разі витрати, пов'язані з консервацією, визнаються витратами того звітного періоду, в якому їх було здійснено

(п. 138.5 ПКУ).

Однак це ще не все. Будь-які витрати, пов'язані з консервацією об’єкта будівництва, має бути підтверджено первинними документами згідно з

п. 138.2 ПКУ. Тому ми рекомендуємо підприємствам використовувати форми первинних документів, затверджені Положенням № 2, а ті з них, для яких це Положення не обов'язкове, можуть використовувати як затверджені форми, так і розроблені самостійно. У другому випадку бажано затвердити такі форми первинних документів у наказі про документообіг підприємства або в наказі про облікову політику. Нагадаємо також, що відповідно до п.п. 139.1.9 ПКУ витрати, не підтверджені первинними документами, не включаються до складу витрат у податковому обліку.

Як бачимо, загальні принципи відображення витрат, пов'язаних з консервацією об’єкта будівництва, у податковому та в бухгалтерському обліку однакові. Однак слід пам'ятати, що в бухобліку перелік та сума витрат можуть бути більшими, ніж у податковому обліку (наприклад, добові, що виплачуються в більшому розмірі, ніж це передбачено

п.п. 140.1.7 ПКУ).

 

ПДВ. Право на податковий кредит під час придбання товарів та послуг, пов'язаних з консервацією об’єкта будівництва, залежатиме від того, чи використовуватимуться вони в подальшому в оподатковуваних операціях (п. 198.3 ПКУ). Якщо при класифікації витрат, пов'язаних з консервацією об’єкта будівництва, підприємство визначило, що вони пов'язані з господарською діяльністю, а також якщо об'єкт будівництва призначено для використання в оподатковуваних операціях, то й право на податковий кредит з ПДВ щодо цих витрат у підприємства буде.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі