Теми статей
Обрати теми

На що сподіватися малому бізнесу?

Редакція ББ
Стаття

На що сподіватися малому бізнесу?

Сергій Децюра, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Останнім часом в ЗМІ почала з’являтися інформація про те що органи влади розробили нову реформу спрощеної системи оподаткування. У зв’язку з цим сьогодні ми розповімо про те, на що можуть чекати суб’єкти малого підприємництва у майбутньому.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Указ № 746

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» в редакції від 28.06.1999 р. № 746/99.

Законопроект № 8276

— проект Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» від 21.03.2011 р. № 8276.

Концепція

— Концепція реформування спрощеної системи оподаткування обліку і звітності суб’єктів малого підприємництва від 18.03.2011 р.

 

Передісторія

Не секрет, що спрощена система оподаткування, у тому вигляді, в якому вона існує на сьогодні (встановлена

Указом № 746), доживає останні дні.

Президент, підписуючи

ПКУ, доручив Уряду протягом шести місяців розробити законопроект, який би вносив зміни до ПКУ щодо спрощеної системи оподаткування. За розробкою нової спрощеної системи оподаткування взялися Комітет ВРУ з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики (далі — Комітет), а також Рада підприємців при Кабміні (далі — Рада підприємців).

Комітет свій варіант спрощеної системи виклав у вигляді

Законопроекту № 8276, який подав 21.03.2011 р. до ВРУ. Рада підприємців поки що свій варіант проекту спрощеної системи до ВРУ не надала, але основні його норми для обговорення були оприлюднені в Інтернеті у вигляді Концепції. Норми цієї Концепції в подальшому мають стати основою законопроекту Мінфіну щодо реформування спрощеної системи оподаткування.

Побудова спрощеної системи оподаткування — дуже відповідальна справа, бо від цього залежить розвиток сфери малого підприємництва та стабільні надходження до бюджету. Щоб досягти такого ефекту і задовольнити вимоги малого та середнього бізнесу, розробники обох варіантів спрощеної системи оподаткування вирішили взяти за основу принципи оподаткування, передбачені на сьогодні нормами

Указу № 746, унісши відповідні зміни до ПКУ.

Розглянемо найбільш цікаві, на нашу думку, складові обох варіантів реформування спрощеної системи обліку.

 

Суб’єкти спрощеної системи оподаткування та ставки податку

Планується, що суб’єктами спрощеної системи оподаткування, як і зараз, зможуть бути фізичні і юридичні особи. При цьому фізичні особи будуть поділені на декілька категорій залежно від: виду діяльності, яким вони займаються; обсягу виручки, яку отримують, та кількості працівників, які беруть участь у її господарській діяльності. Так, відповідно до

Законопроекту № 8276 фізичні особи — підприємці будуть розділені на 5 категорій, а згідно з Концепцією — на 3.

Що стосується юридичних осіб, то тут ніякої градації не передбачено. Для них, як і зараз, планується встановити лише обмеження щодо кількості найманих працівників та обсягу доходу (виручки) — див. таблицю.

 

Платники єдиного податку за різними варіантами реформування
спрощеної системи оподаткування

Платники єдиного податку

Обсяг виручки/ доходу за рік

Кількість працівників

Ставки єдиного податку

Чи можуть покупці відобразити витрати при розрахунку ПНП*

1

2

3

4

5

ЗАКОНОПРОЕКТ № 8276

I. Фізичні особи:

1 категорії

не перевищує 300 тис. грн.

без найманих працівників, але з можливістю використовувати працю членів сім'ї протягом 7 календарних днів на місяць

від 20 до 50 грн. на місяць, незалежно від розміру виручки

ні

2 категорії

не перевищує 1,5 млн грн.

не більше ніж 10 осіб одночасно, включаючи членів сім’ї

— від 50 до 100 грн., якщо виручка не перевищує 500 тис. грн.,

— від 100 до 200 грн. при виручці 500 тис. грн. — 1 млн грн.;

— від 200 до 300 грн. при виручці 1 млн — 1,5 млн грн.;

3 категорії

не перевищує 3 млн грн.

не обмежено

3 % від обсягу отриманої виручки, але не менше 200 грн.

так

4 категорії**

не перевищує 200 тис. грн.,

без працівників

від 20 до 100 грн..

ні

5 категорії**

не перевищує 200 тис. грн.

без працівників

від 200 до 500 грн.

так

II. Юридичні особи

не перевищує 10 млн грн.

не перевищує 50 осіб

1) при виручці до 5 млн грн.:
3 % від виручки для платників ПДВ;

5 % від виручки для неплатників ПДВ;
2) сума перевищення виручки понад 5 млн грн.:
5 % від суми перевищення для платників ПДВ;
7 % від суми перевищення для неплатників ПДВ

так

КОНЦЕПЦІЯ

I. Фізичні особи:

1 категорії

до 150 розмірів МЗП***

(150.6 тис. грн.. ****)

без найманих працівників

від 1 до 10 % МЗП (10,04 грн. — 100,4 грн.)

Відносяться лише в тому випадку, якщо юридичні особи — покупці будуть подавати окрему податкову звітність з переліком доходів

2 категорія

до 600 МЗП
(602,4 тис. грн.****)

до 10 осіб

— від 2 до 20 % МЗП (20,08 грн. — 200,8 грн.), якщо обсяг доходу до 300 МЗП,
від 20 до 40 % МЗП (200,8 грн. — 401,6 грн.) при обсязі доходу від 300 до 600 МЗП

і витрат платника в розрізі контрагентів*****

3 категорія

до 1000 МЗП (1,004 млн грн. ****)

до 10 осіб

3 % від розміру доходу для платників ПДВ;
5 % — для неплатників ПДВ

II. Юридичні особи

не перевищує 3000 МЗП (3,012 млн грн.****)

не перевищує 50 осіб

3 % від розміру отриманого доходу для платників ПДВ;
5 % — для неплатників ПДВ

відносяться

* ПНП — тут і далі у тексті таблиці — податок на прибуток.

** Здійснюють діяльність у сфері права, бухгалтерського обліку та аудиту, консалтингу, маркетингу, інжинірингу, інформатизації, рекламну діяльність, являються страховими агентами.

*** МЗП — тут і далі у тексті таблиці — мінімальна заробітна плата.

****Граничний обсяг доходу розрахований умовно, виходячи з того, що МЗП на 01.01.2012 р., коли планують запровадити цю систему обліку, становитиме 1004 грн.

***** На наш погляд, подання такої звітності буде значною перешкодою при роботі юридичних осіб із суб’єктами малого підприємства, оскільки мало юридичних осіб виявить бажання додатково подавати ще одну форму податкової звітності.

 

Заборонені види діяльності

Відповідно до

Законопроекту № 8276 до кола суб’єктів господарювання, на яких не розповсюджується спрощена система оподаткування, будуть відноситися суб'єкти господарювання (фізичні і юридичні особи), які провадять допоміжну діяльність у сфері державного управління, здійснюють видобуток та реалізацію корисних копалин, юридичні особи, які надають в оренду земельні ділянки несільськогосподарського призначення (більше 0,2 га), фізичні особи — підприємці, які надають в оренду житлові приміщення загальною площею, що перевищує 100 кв. м та нежитлові приміщення площею більше 300 кв. м
тощо.

Згідно з

Концепцією, до суб’єктів господарювання, яким заборонено переходити на спрощену систему, відносяться суб’єкти, які займаються видобутком та реалізацією корисних копалин; діяльністю у сфері фінансового посередництва; діяльністю з управління підприємствами; технічними випробуваннями та дослідженнями; діяльністю з надання послуг пошти і зв’язку, діяльністю у сфері аудиту тощо.

 

Особливості сплати платниками єдиного податку окремих податків і зборів

Назва податку (збору)

Законопроект № 8276

Концепція

1

2

3

Податок на прибуток

Не сплачують

Податок на доходи

Звільняться від сплати лише фізичні особи — єдиноподатники «за себе»

ПДВ

Сплачують ПДВ лише:

фізичні особи — єдиноподатники, які за своїм добровільним рішенням зареєструвалися як платники ПДВ;

юридичні особи, які обрали ставку оподаткування у розмірі 3 % (5 %) суми виручки

Платниками ПДВ можуть бути лише фізичні і юридичні особи, які обрали ставку податку 3 %.

Усі інші єдиноподатники не мають права стати платником ПДВ

Земельний податок, (крім земельного податку за земельні ділянки, що не використовуються для ведення підприємницької діяльності)

Не сплачують

Сплачують

Плата за користування надрами

Не сплачують

Сплачують

Збір за спеціальне використання води

Не сплачують

Сплачують

Збір за спеціальне використання лісових ресурсів

Не сплачують

Сплачують

Збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності

Не сплачують

Не сплачують

Збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства

Не сплачують

Не сплачують

Адміністративно-господарські санкції до Фонду соціального захисту інвалідів

Не сплачують

Сплачують

Єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування

Сплачують

Інші податки і збори (обов'язкові платежі)

Сплачують

 

Облік

Що стосується ведення обліку, то у

Законопроекті № 8276 та Концепції відображені різні підходи до цього питання.

Так згідно із

Законопроектом № 8276 порядок ведення обліку подібний до того, що діє на сьогодні: усі категорії фізичних осіб (крім фізичних осіб 1 категорії, які звільнені від ведення обліку) будуть вести тільки книгу обліку доходів, де вказуватимуть обсяг отриманої виручки, а юридичні особи вестимуть бухгалтерський облік та складатимуть фінансову звітність відповідно до законодавства.

У

Концепції порядок ведення обліку набагато складніший. Так, фізичні особи — підприємці:

1 категорії будуть вести

Книгу обліку доходів та щорічно подавати декларацію;

2 та 3 категорій (неплатники ПДВ) мають вести Книги обліку

доходів і витрат (витрати відображають навіть за відсутності документів), та щоквартально подаватимуть декларацію;

3 категорії (платники ПДВ) вестимуть облік доходів, витрат та інших показників для визначення об'єкту оподаткування на підставі первинних документів у регістрах за формою та в порядку, визначеним Мінфіном, та

щоквартально подаватимуть декларацію.

На цьому будемо закінчувати короткий огляд можливої реформи спрощеної система оподаткування. Маємо надію, що нова системи оподаткування, ким би вона не була розроблена, буде добрим помічником в стрімкому розвитку суб’єктів малого бізнесу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі