Теми статей
Обрати теми

«Проектний» облік у замовника

Редакція ББ
Стаття

«Проектний» облік у замовника

Анастасія Романова,консультант

 

Передпроектний та проектний етапи важливі для замовника будівництва. Вони, з одного боку, є невід'ємною частиною будівництва, з іншого боку, — його видатковою частиною з точки зору обліку.

Саме про бухгалтерський та податковий облік витрат на передпроектний та проектний етапи будівництва і йтиметься у пропонованій статті.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон № 3038 — Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI.

 

На що витрачаються гроші?

Передпроектний етап складається з визначення попередньої вартості проекту, вибору проектної організації (наприклад, на тендерній основі), отримання будівельного паспорта, технічних умов на приєднання об'єкта до зовнішніх інженерних мереж і споруд тощо.

Це важливий етап, тому що від кількості та якості зібраної інформації залежить ефективність майбутнього проекту.

На передпроектному етапі замовник несе витрати, пов'язані з отриманням вихідних даних для проектування об'єкта будівництва, до яких відповідно до ст. 29 Закону № 3038 належать:

— містобудівні умови та обмеження;

— завдання на проектування, що визначають обґрунтовані вимоги замовника до планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень та властивостей об'єкта містобудування, його основних параметрів, вартості та організації його будівництва і складаються з урахуванням містобудівних умов та обмежень, технічних умов.

Етап проектування може включати:

— погодження проектної документації для будівництва;

— складання проектною організацією всіх необхідних креслень, ескізів, специфікацій, пояснювальних записок тощо;

— оптимізацію проектних та конструкторських рішень для зменшення витрат на будівництво;

— вибір підрядних організацій (наприклад, на конкурсній основі).

Цей етап для замовника є дуже важливим та витратним.

Бухгалтерський облік витрат
на проект

Перелічені вище витрати є витратами, пов'язаними з будівництвом.

У бухгалтерському обліку їх слід відображати залежно від призначення об'єкта будівництва.

Якщо замовник будує об'єкт для продажу, то «збирати» витрати, понесені на передпроектному та проектному етапах, йому слід на рахунку 23 «Виробництво».

Якщо ж замовник будує об'єкт «для себе», то ці витрати він накопичує на субрахунку 151 «Капітальні інвестиції».

 

Податковий облік витрат на проект

Куди включати витрати на передпроектні та проектні роботи в податковому обліку, також залежить від призначення побудованого об'єкта.

Якщо об'єкт призначено для продажу, то для замовника такі витрати включатимуться до собівартості будівельного контракту. А відображатися в декларації з податку на прибуток такі витрати будуть за принципом відповідності доходів і витрат на підставі п. 138.4 ПКУ. Отже, у податковому обліку замовник зможе відобразити витрати на будівництво тільки за фактом продажу (отримання доходу), а точніше, за фактом переходу права власності на побудований об'єкт. Причому факт переходу права власності не залежить від факту отримання грошових коштів за проданий об'єкт.

Якщо ж об'єкт будується «для себе», то ці витрати доцільно включити до його первісної вартості. Адже такі витрати підпадають під визначення виробничих витрат, здійснених платником податку, пов'язаних з виготовленням та введенням в експлуатацію при будівництві основного засобу. Це підтверджує і консультація податківців з ЄБПЗ.

ЄБПЗ

Як у податковому обліку враховуються витрати на проектні <...> роботи при будівництві ОЗ?

Відповідь із розд. 110.07.20 ЄБПЗ: «Витрати, пов’язані з будівництвом об’єктів нерухомості, зокрема, витрати на проектні <...> роботи, понесені у зв’язку з оплатою робіт з будівництва нерухомості тощо, враховуються у складі первісної вартості об’єкта основних засобів групи 3».

Після закінчення будівництва, коли замовник уведе в експлуатацію об'єкт, побудований «для себе», у податковому обліку в нього «з'явиться» амортизація. Згідно з пп. 144.1 і 146.2 ПКУ витрати на виготовлення <...> об'єкта основних засобів починають амортизуватися з місяця, наступного за місяцем уведення об'єкта в експлуатацію.

Окремо скажемо про суму пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту. Категорії замовників, які залучаються до пайової участі, перелічено у ст. 40 Закону № 3038.

Є дві відповіді на запитання: як відображати в податковому обліку пайову участь?

Податкові органи дали свою відповідь в ЄБПЗ:

ЄБПЗ

<...> Чи включаються до складу витрат обов’язкові платежі у вигляді пайових внесків на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста та сплата коштів до цільового спеціального фонду міського бюджету на розвиток житлового будівництва до моменту здавання в експлуатацію збудованої житлової площі?

Відповідь із розд. 110.07.03 ЄБПЗ: <...> Отже, якщо обов’язковість сплати пайового внеску на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту передбачена договором, укладеним забудовником з органом місцевого самоврядування відповідно до норм Закону № 3038, то витрати платника податку на сплату такого внеску враховуються у складі витрат у межах, визначених статтею 40 Закону № 3038. При цьому якщо новозбудовані об’єкти призначені платником податку для використання у власній господарській діяльності, то відповідно до п. 146.6 ст. 146 ПКУ витрати на їх будівництво збільшують первісну вартість такого основного засобу та підлягають амортизації.

Якщо підприємство здійснює будівництво з метою подальшого продажу, то вартість витрат на їх будівництво у складі собівартості виготовлених товарів, виконаних робіт визнається витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від реалізації таких товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Отже, податківці поставилися до пайової участі як до звичайних витрат, що визнаються залежно від призначення побудованого об'єкта. Про це йшлося на початку цього розділу статті.

У нас є своя думка, яку ми пропонуємо для сміливих платників податків. Пайову участь можна віднести до складу витрат на підставі п.п. 138.10.4 ПКУ як суму інших обов'язкових платежів, установлених законодавчими актами. Як тільки ви нарахували пайовий внесок, ви маєте право включити його до витрат незалежно від факту сплати. Зверніть увагу! Уключивши пайовий внесок до витрат, ви його вже не включаєте до первісної вартості об'єкта чи собівартості будівельного контракту.

Приклад. Підприємство (платник ПДВ) планує будівництво торговельного центру «для себе». На передпроектному етапі це підприємство здійснило витрати, пов'язані з:

— отриманням архітектурно-планувального завдання, у розмірі 1800 грн., у тому числі ПДВ — 300 грн.;

— отриманням технічних умов (оплата вартості послуг спеціалізованої організації), — 6000 грн., у тому числі ПДВ — 1000 грн.;

— сплатою пайового внеску, у розмірі — 100000 грн.;

Вартість проектних робіт склала 3600 грн., у тому числі ПДВ — 600 грн.

Податковий та бухгалтерський облік цих операцій наведено в таблиці.

 

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Сума,
грн.

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

Передпроектний етап

1

Здійснено попередню оплату вартості послуг, пов'язаних з отриманням архітектурно-планувального завдання

371

311

1800,00

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

300,00

3

Вартість послуг віднесено до складу капітальних
інвестицій

151

631

1500,00*

4

Відображено списання суми податкового кредиту з ПДВ

644

631

300,00

5

Відображено залік заборгованостей

631

371

1800,00

6

Здійснено попередню оплату вартості послуг, пов'язаних з отриманням технічних умов

371

311

6000,00

7

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

1000,00

8

Вартість послуг віднесено до складу капітальних
інвестицій

151

631

5000,00*

9

Відображено списання суми податкового кредиту з ПДВ

644

631

1000,00

10

Відображено залік заборгованостей

631

371

6000,00

11

Здійснено оплату пайової участі

371

311

100000,00

12

Суму пайової участі віднесено до складу капітальних інвестицій

151

371

100000,00*

—**

Етап проектування

13

Здійснено попередню оплату вартості проектних
робіт

371

311

3600,00

14

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

644

600,00

15

Вартість проектних робіт віднесено до складу
капітальних інвестицій

151

631

3000,00*

16

Відображено списання суми податкового кредиту

644

631

600,00

17

Відображено залік заборгованостей

631

371

3600,00

* Згідно з пп. 144.1 і 146.2 ПКУ витрати на виготовлення <...> об'єкта основних засобів починають амортизуватися з місяця, наступного за місяцем уведення об'єкта в експлуатацію.

** У цьому прикладі ми, згідно з логікою податківців з ЄБПЗ, уключили суму пайової участі до первісної вартості торговельного центру і не відобразили її в податкових витратах. Отже, після введення торговельного центру в експлуатацію сума пайової участі амортизуватиметься у складі його первісної вартості та через амортизацію братиме участь у податковому обліку.

Суму пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту можна віднести до складу інших операційних витрат згідно з п.п. 138.10.4 ПКУ, але це тільки для сміливих платників. Тоді проводка в рядку 12 таблиці буде такою: Дт 92 — Кт 371, а у графі «витрати» стоятиме сума пайової участі, тобто 100000,00 грн.

 

У цій статті ми розглянули теорію та практику обліку передпроектних і проектних робіт у замовника, показали вам можливі підводні камені та запропонували варіанти обліку, а вибір робити вам, шановні читачі!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі