Теми статей
Обрати теми

Щодо оплатності сертифіката, перевірок та підготовки висновків: роз'яснює ДАБІ

Редакція ББ
Лист від 21.06.2011 р. № 40-19/1-571

Щодо оплатності сертифіката, перевірок та підготовки висновків: роз’яснює ДАБІ

 

Лист Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 21.06.2011 р. № 40-19/1-571

 

Державна архітектурно-будівельна інспекція України розглянула звернення [...] та повідомляє.

На даний час надання платних послуг Держархбудінспекцією України здійснюється відповідно до

законів України «Про регулювання містобудівної діяльності» та «Про архітектурну діяльність», постанов Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1396 «Про ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» та від 13.04.2011 № 461 «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів», якою затверджено Порядок внесення плати за видачу сертифіката, який видається у разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, та її розмір.

Відповідно до

частини п’ятої статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що Держархбудінспекція України та її територіальні органи у своїй діяльності взаємодіють з органами виконавчої влади, що здійснюють контроль за дотриманням природоохоронних, санітарно-гігієнічних, протипожежних вимог, вимог у сфері охорони праці, енергозбереження та інших вимог, передбачених законом, а також з органами внутрішніх справ, прокуратури, державної статистики та іншими правоохоронними і контролюючими органами.

Для виконання покладених на Держархбудінспекцію України завдань відповідно до

Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 439/2011, вона має право залучати до проведення перевірок і підготовки висновків з питань, що належать до її компетенції, представників центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців науково-дослідних, дослідно-конструкторських, експертних та проектних установ.

Таким чином, повноваження Держархбудінспекції України щодо залучення до проведення перевірок інших органів передбачене на законодавчому рівні.

Разом з тим, питання здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, в тому числі проведення перевірок, врегульовано

Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 (далі — Порядок).

Відповідно до

пункту 14 Порядку, серед вимог, які зобов’язаний виконувати суб’єкт містобудування, міститься, зокрема, вимога допускати посадових осіб інспекції до проведення перевірки за умови дотримання порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Під час здійснення такого контролю суб’єкт містобудування, відповідно до

пункту 13 зазначеного Порядку, має право бути присутнім.

 

Голова Держархбудінспекції України О. Рибак

 

КОМЕНТАР

 

У

листі, що коментується, Державна архітектурно-будівельна інспекція України зачіпає багато запитань, але не дає повних відповідей на них. У листі містяться посилання на норми діючого законодавства, при цьому більш розширених роз’яснень щодо окремих його положень не дається.

Зокрема, дійсно не вимагає додаткових коментарів питання «оплатності» сертифіката, який видається у разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта. Усе й так непогано прописано в

постанові КМУ «Питання прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів» від 13.04.2011 р. № 461.

Залишилася майже незмінною

порівняно із попереднім законодавством норма щодо взаємодії ДАБІ у своїй діяльності з органами виконавчої влади, що здійснюють контроль за дотриманням природоохоронних, санітарно-гігієнічних, протипожежних вимог, вимог у сфері охорони праці, енергозбереження та інших вимог, передбачених законом, а також з органами внутрішніх справ, прокуратури, державної статистики та іншими правоохоронними і контролюючими органами. Така можливість була передбачена і раніше в постанові КМУ «Про затвердження Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію» від 18.10.2006 р. № 1434.

А от щодо залучення до

перевірок, які проводяться ДАБІ, та підготовки висновків з питань, що належать до її компетенції, представників центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців науково-дослідних, дослідно-конструкторських, експертних та проектних установ (п.п. 2 п. 5 Указу Президента України від 08.04.2011 р. № 439/2011 та п.п. 7 п. 11 постанови КМУ «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» від 23.05.2011 р. № 553), — ця норма дещо змінилася.

Так, зокрема, у

Положенні про державний архітектурно-будівельний контроль, затвердженому постановою КМУ від 25.03.93 р. № 225, що діяло до набрання чинності постановою КМУ № 553, до перевірок залучалися незалежні експерти та спеціалізовані організації, причому на договірних умовах. Та й висновки вони готували з питань, що належать до їх компетенції.

Відтепер же коло осіб, які можуть бути залучені до перевірок ДАБІ,

значно розширилося. При цьому постанова КМУ № 553, як і раніше, не конкретизує, як саме здійснюється цей процес. Більше того, напрошується висновок, що, якщо ДАБІ звернеться чи то до спеціалізованої організації чи до органу місцевого самоврядування з питанням про їх залучення до перевірок, то вони будуть зобо’язані це зробити. Не завадило б більш детально прописати цю норму.

Так, наприклад, не вимагає додаткових роз’яснень

абз. 2 п. 9 постанови КМУ № 553, де зазначено, що в разі виявлення факту самочинного будівництва об’єкта, щодо якого неможливо встановити суб’єкта містобудування, який будує чи збудував такий об’єкт, перевірка проводиться із залученням представників органів місцевого самоврядування та органів внутрішніх справ. Документи, оформлені за результатами такої перевірки, надсилаються до відповідного органу внутрішніх справ для встановлення особи суб’єкта містобудування. Усе чітко і зрозуміло: хто залучається і в якому випадку.

Ще одна норма, яку б не завадило більш детально роз’яснити, міститься в

п. 14 постанови КМУ № 553. Відповідно до неї суб’єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов’язаний допускати посадових осіб ДАБІ до проведення перевірки за умови дотримання порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі — Порядок). Погодьтеся, досить «абстрактно» прописано: з одного боку, наче б то захищаються права суб’єкта містобудування в частині того, що він зобов’язаний допускати до перевірки посадових осіб ДАБІ лише у разі дотримання ними Порядку. А з іншого боку, щоб суб’єкт містобудування міг скористатися своїм правом «не- допуску» до перевірки, він повинен знати цей Порядок. У той же час у Порядку не йдеться про те, яких же самих норм мають дотримуватися посадові особи ДАБІ. Зокрема, відповідно до п. 12 постанови КМУ № 553 посадові особи інспекції під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю зобов’язані:

— у повному обсязі, об’єктивно та неупереджено здійснювати державний архітектурно-будівельний контроль у межах повноважень, передбачених законодавством;

— дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб’єктами господарювання та фізичними особами.

Звісно, що суб’єкт містобудування перед початком перевірки має право перевірити наявність у посадових осіб ДАБІ службових посвідчень

(п. 13 постанови КМУ № 553). Але, інспектори ДАБІ, як правило, завжди мають їх при собі, тому це досить хитка підстава для недопуску їх до перевірок.

Отже, так чи інакше, у 99,9 % випадках суб’єкти містобудування змушені будуть допустити до перевірок інспекторів ДАБІ.

 

Яна Брусенцова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі