Теми статей
Обрати теми

Посадова особа... без права підпису?

Редакція ББ
Відповідь на запитання

Посадова особа... без права підпису?

 

Чи може голова правління, президент або генеральний директор підписати податкову звітність чи банківський документ?

 

Крупним будівельним компаніям притаманна складна управлінська структура, де є голова правління, президент, генеральний директор та ін. Нижче розберемося, чи є вони посадовими особами для господарського товариства і за яких умов вони мають право підписувати податкові звіти та банківські документи.

Що є господарським товариством? До господарських товариств належать: акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю, повні товариства, командитні товариства (

ст. 1 Закону України «Про господарські товариства» від 19.09.91 р. № 1576-XII).

Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755

-VI (далі — ПКУ) є основним податковим законодавчим документом і має таку норму:

«110.1. Платники податків, податкові агенти та/або їх

посадові особи несуть відповідальність у разі вчинення порушень, визначених законами з питань оподаткування та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи».

Пункт 110.1 ПКУ

визначає перелік осіб, які можуть притягуватись до відповідальності за вчинення податкових правопорушень. До них відносяться і посадові особи суб’єктів господарювання. Проте визначення терміна «посадова особа» ПКУ не дає.

А ось що каже про значення податкових осіб у організації бухобліку

ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік):

«Питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції

його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів.

Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власники) або уповноважений орган (

посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів».

Як бачимо, відповідальність за організацію бухобліку на підприємстві належить до компетенції його власника або

посадової особи відповідно до установчих документів.

Ознаки посадової особи органів управління товариства наведено у

ст. 89 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV (далі — ГКУ):

«

Посадовими особами товариства визнаються голова та члени виконавчого органу, голова ревізійної комісії (ревізор), а у разі створення ради товариства (спостережної ради) — голова і члени цієї ради».

Враховуючи вищевикладене, з точки зору податкового та бухгалтерського законодавства,

голова правління і президент є посадовими особами підприємства як посадові особи органу управління товариства.

Але!

Коли, а головне, яке це може мати значення для податкової звітності? У реєстраційній палаті, а через неї в податковій інспекції та соцфондах, є відомості про керівників та головного бухгалтера. Ті особи, яких було внесено до реєстраційної справи, мають право підпису податкових декларацій, звітів та розрахунків.

Крім того, право підпису банківських документів оформлюється нотаріально завіреною карткою зразків підписів та відбитку печатки. У картці теж вказані конкретні особи, які мають право підпису банківських документів.

З особами, які вказані в

реєстраційній справі чи у банку, може щось трапитись, наприклад, хтось з них помер, а таке в житті трапляється... Що робити? І чи має значення, що є інші особи, які з точки зору законодавства, теж є посадовими особами?

Як виявляється, для податкової інспекції та банку все це не має значення, доки не внесено зміни до реєстраційної картки та картки зразків підпису і печатки.

Тобто

підписати податкову звітність можуть лише ті особи, які заявлені як посадові у реєстраційній картці.

Коли це зможе виявити податкова інспекція? Звичайно ж, не в момент прийому податкової звітності і навіть не в момент перевірки. Якщо з декларацією все гаразд, то податковий інспектор може і не помітити, що податкова звітність підписана іншою особою. А ось якщо з податковою декларацією виявиться «щось не те», справа дійде до оскарження, тоді податкову декларацію, підписану не означеною особою, можуть признати недійсною. А саме в ній може опинитися велика сума податкового зобов’язання. Чи потрібні вам такі проблеми? Гадаємо, що ні.

З банківськими документами все складніше. Там на місці перевіряються зразки підписів та печатки, і ніхто не прийме документ, підписаний «якось не так».

Нарешті, пропонуємо

алгоритм ваших дій на той випадок, коли щось трапилось із ключовою посадовою особою:

1.

Засновники підприємства проводять збори і протоколом назначають нового, наприклад, директора. В інтересах самих засновників зробити все оперативно, у найкоротші строки, особливо якщо мова йде про стабільно працююче підприємство.

2.

Уповноважена особа товариства несе до державного реєстратора1форму № 4 «Реєстраційна картка на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців»2 та оригінал протоколу збору засновників (або нотаріально завірену копію протоколу), щоб внести зміни до реєстраційної справи. Як правило, реєстраційна палата сама повідомляє податкову інспекцію та соцфонди про внесені зміни.

1 Знаходиться у відповідному виконкомі.

2 Затверджена наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 20.04.2007 р. № 54.

3.

Уповноважена особа оформлює у нотаріуса і несе до банку нову картку із зразками підписів та відбитку печатки.

Тільки після цих дій нова уповноважена посадова особа зможе підписати податковий чи банківський документ.

 

Вікторія Петрушина

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі