Звітність за міжнародними стандартами
Лист Міністерства фінансів України від 23.02.2012 р. № 31-08410-07-27/4531
Департамент податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України на запит щодо застосування міжнародних стандартів фінансової звітності повідомляє.
Відповідно до статті 12-1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі — Закон), яка набрала чинності з 01.01.2012 р., публічні акціонерні товариства, банки, страховики, а також підприємства, які провадять господарську діяльність за видами, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності (далі — МСФЗ).
Порядок складання перших фінансових звітів за МСФЗ визначає МСФЗ 1 «Перше застосування міжнародних стандартів фінансової звітності».
Згідно із Законом для складання фінансової звітності застосовуються МСФЗ, які офіційно оприлюднені на веб-сайті Міністерства фінансів України.
Ураховуючи, що МСФЗ приймаються Радою з міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, їх тлумачення Міністерством фінансів України не здійснюється.
Водночас повідомляється, що значення термінів «загальний сукупний прибуток» та «інший сукупний прибуток» визначено Міжнародним стандартом бухгалтерського обліку 1 «Подання фінансової звітності», а не Міжнародним стандартом фінансової звітності 1 «Перше застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності».
Міжнародний стандарт фінансової звітності 1 «Перше застосування Міжнародних стандартів фінансової звітності» передбачає як складову першої фінансової звітності суб'єкта господарювання «звіт про сукупні доходи», зміст якого визначено Міжнародним стандартом бухгалтерського обліку 1 «Подання фінансової звітності».
Директор Департаменту податкової, митної політики
та методології бухгалтерського обліку
М. Чмерук
КОМЕНТАР
Нагадаємо, що первісно вимога для публічних акціонерних товариств (далі — ПАТ) розкривати фінансову інформацію відповідно до МСФЗ у звіті емітента містилася тільки в ч. 6 ст. 40 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок» від 23.02.2006 р. № 3480-IV.
Згідно з вимогами цієї статті ДКЦПФР рішенням від 30.11.2010 р. № 1780 затвердила Порядок розкриття інформації про діяльність публічних акціонерних товариств згідно з МСФЗ (далі — Порядок № 1780). Далі у своїх роз'яснювальних листах протягом 2010 і 2011 років комісія неодноразово вказувала на необхідність для публічних акціонерних товариств у складі річного звіту емітента подати розкриття фінансової інформації згідно з МСФЗ, як це передбачено Порядком № 1780.
Однак, зібравшись на своє засідання 9 лютого 2012 року, члени комісії раптом передумали та відмовилися від цієї вимоги, незважаючи на норми чинного законодавства (див. роз'яснення № 1, затверджене рішенням ДКЦПФР від 09.02.2012 р. № 270). У цьому роз'ясненні комісія повідомила, що ПАТ у 2011 році можуть не розкривати інформацію про свою діяльність відповідно до МСФЗ, але вже за I квартал 2012 року ті акціонерні товариства, які зобов'язані подавати свою фінансову звітність комісії, мають подати підготовлену звітність відповідно до МСФЗ, оскільки це передбачено ст. 12.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV (далі — Закон про бухоблік).
Можливо, зібравшись на своє наступне засідання, комісія відмовиться і від цієї вимоги, але дію норм Закону про бухоблік вона точно скасувати не зможе. Згідно з унесеними до Закону змінами (ч. 2 cm. 121 Закону про бухоблік) з 2012 року готувати фінансову звітність за МСФЗ зобов'язані ПАТ, страхові компанії та банки, а з 2013 року до них приєднаються суб'єкти, які здійснюють діяльність у сфері фінансових послуг.
Подальші роз'яснювальні листи таких наших державних регуляторних органів, як Мінфін або Державна служба статистики, присвячені питанням підготовки звітності за МСФЗ, чіткістю та логікою не відзначаються і найчастіше замість роз’яснення ще більше заплутують ситуацію (див., наприклад, горезвісний «лист трьох»1 від 07.12.2011 р. № 12-208/1757-14830), демонструючи, наскільки далекі фахівці цих структур від реалій МСФЗ.
1 Лист Національного банку, Мінфіну і Державної служби статистики України «Про застосування міжнародних стандартів фінансової звітності» від 07.12.2011 р. № 12-208/1757-14830, № 31-08410-06-5/30523, № 04/4-07/702. — Прим. ред.
Лист Мінфіну від 23.02.2012 р. № 31-08410-07-27/4531 (текст див. на с. 9 цього номера) винятком не став. Лист було видано як відповідь Мінфіну на таке запитання: «...Текст МСФЗ 1, офіційно опублікований на сайті Мінфіну, не містить визначення поняття «сукупні доходи». Замість цього цей текст містить визначення поняття «загальний сукупний прибуток» та «інший загальний прибуток». Чи є різниця, з точки зору фахівців Мінфіну, між поняттями «сукупні прибутки» та «сукупні доходи»?
Читаючи це запитання та відповідь Мінфіну, необізнана людина може дійти висновку, що у стандартах МСФЗ є два різні терміни — «сукупний дохід» і «сукупний прибуток». Насправді це той самий термін, який в оригіналі звучить як «Сomprehensive income», а от варіантів його перекладу українською (російською) мовою, у тому числі і в офіційному перекладі МСФЗ, розміщеному на сайті Мінфіну, як і в іншій професійній літературі, є декілька: сукупний прибуток або сукупний дохід, інколи зустрічається навіть варіант перекладу «всеосяжний прибуток». Так, у п. 7 офіційного перекладу МСБО 1 термін перекладено як загальний сукупний прибуток, і дано його визначення: «Загальний сукупний прибуток — зміна в капіталі протягом періоду в результаті операцій та інших подій, що не є зміною в результаті операцій з власниками їх у статусі власників».
Але вже для пп. 81, 82 МСБУ 1 при перекладі замість терміна «Звіт про сукупний прибуток» (що було б логічним виходячи з наведеного у п. 7 визначення) використовують термін «Звіт про сукупні доходи».
Що насправді важливо розуміти бухгалтеру : чим відрізняється Звіт про сукупні доходи (або, по-іншому, Звіт про сукупний прибуток) від звичного нам Звіту про фінансові результати?
Загальний сукупний прибуток уключає дві складові:
— прибуток чи збиток (розраховується як загальний дохід за мінусом витрат, крім компонентів іншого сукупного прибутку);
— інший сукупний прибуток.
Звіт про сукупний прибуток відповідно включає дві частини, у першій з яких розраховується показник прибуток чи збиток за період. Власне, це і є відомий нашому бухгалтеру Звіт про фінансові результати. Показник прибуток чи збиток із цього Звіту являє собою підсумкову суму, відображену за звітний період бухгалтером на балансовому рахунку 44 «Нерозподілений прибуток» у кореспонденції з рахунком 79 «Фінансовий результат».
А ось друга частина цього Звіту нашому бухгалтеру не відома: у ній відображаються компоненти показника інший сукупний прибуток. Цей термін визначено у стандарті так:
«Інший сукупний прибуток уключає статті доходу і витрати (у тому числі коригування щодо рекласифікації), що не визнані у складі прибутку або збитку, як того вимагають або допускають інші МСФЗ».
Щоб пояснити, що це таке, достатньо пригадати таку знайому нам операцію, як дооцінка основних засобів. Згідно з нашим Планом рахунків2 дооцінка відображається по кредиту рахунка 42 «Додатковий капітал». Тож зміни в сальдо цього рахунка, як і для інших балансових рахунків, що відображають операції з капіталом за звітний період (крім змін у капіталі у зв'язку з внесками або виплатами власникам), є компонентами іншого сукупного прибутку. І далі у Звіті про сукупний прибуток (сукупні доходи) значення двох цих показників — «прибуток чи збиток» та «інший сукупний прибуток» підсумовуються, і ми отримуємо загальний сукупний прибуток, або, по-іншому, загальний сукупний дохід. Стандарт також дозволяє замість одного звіту надавати цю інформацію у форматі двох звітів: 1) Звіт про прибутки та збитки, 2) Звіт про сукупний прибуток.
2 Наказ Мінфіну «Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку та Інструкції про його застосування» від 30.11.99 р. № 291.
Що стосується другого листа Державної служби статистики від 10.02.2012 р. №04/3-12/69, то все правильно — проміжну консолідовану фінансову звітність підприємства, які готують її за МСФЗ, подавати нашим органам статистики не повинні. Згідно з п. 11 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2000 р. № 419, підприємства що мають дочірні підприємства, подають консолідовану звітність власникам (засновникам) не пізніше 45 днів після закінчення звітного кварталу. При підготовці як окремої, так і консолідованої проміжної фінансовій звітності за МСФЗ, підприємства зобов'язані дотримуватись положень МСБО 34 «Проміжна звітність».
Вікторія Бірюченко