Теми статей
Обрати теми

Як перейти на касовий метод: наші рекомендації...

Редакція ББ
Стаття

Як перейти на касовий метод:
 наші рекомендації

Катерина Чурилова, консультант

 

З 19.01.2012 р. було розширено сферу застосування касового методу з ПДВ — тепер його можна застосовувати для підрядних будівельних робіт. Ми про це вже писали в газеті «Будівельна бухгалтерія», 2012, № 4, с. 45.

Сьогодні відповідаємо на запитання нашого читача: як підряднику перейти на використання касового методу? І чи потрібно про це повідомляти податкову інспекцію?

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Наказ № 1213 — наказ Мінфіну «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства» від 28.09.2011 р. № 1213.

Наказ № 166 — наказ ДПАУ «Про затвердження форми податкової декларації і Порядку її заповнення та подання» від 30.05.97 р. № 166.

 

Для сучасних підрядників досить типовою є така ситуація. Об'єкт побудовано, здано в експлуатацію, акт виконаних робіт за ф. № КБ-2в підписано..., а замовник не оплатив виконані роботи і невідомо, коли оплатить. Причому суми дебіторської заборгованості можуть бути дуже значними. У такій ситуації за першою подією в підрядника виникає податкове зобов'язання з ПДВ, а фізичних грошей сплатити його до бюджету немає.

Держава пішла назустріч підрядникам будівельних робіт і дозволила їм з 19.01.2012 р. використовувати касовий метод нарахування ПДВ. З цієї дати до ПКУ додано абз. 4 п. 187.1:

«За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб'єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу».

 

Ідея касового методу

Визначення касового методу наведено в п.п. 14.1.266 ПКУ:

 


ПКУ

<...>

14.1.266. касовий метод для цілей оподаткування згідно з розділом V цього Кодексу — метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов'язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата виникнення права на податковий кредит визначається як дата списання коштів з банківського рахунка (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг);

<...>


 

Що ми бачимо з визначення касового методу? Підрядник має формувати:

— податкове зобов'язання (ПЗ) за датою отримання грошей від замовника;

— податковий кредит (ПК) за датою перерахування (сплати) грошей постачальнику куплених товарів/послуг.

Таким чином, саме на дату отримання/сплати грошової компенсації підрядник заповнює Реєстр отриманих та виданих податкових накладних, а отже, і декларацію з ПДВ.

 

Хто має право на касовий метод?

Ми й раніше вказували, що вибір касового методу — це право, бажання виконавців підрядних робіт, а не їх обов'язок. Більше того, досі (з 19.01.2012 р.) залишаються незрозумілими критерії, дотримання яких дозволяє скористатися правом на касовий метод. Чи то це лише підрядники, чи то й замовники, чи лише ті, хто отримує дозволи органів ДАБІ (а отримувати дозволи можуть як замовники, так і підрядники, усе залежить від умов договору)?

На нашу думку, касовий метод усе-таки можуть вибирати саме виконавці підрядних будівельних робіт, до яких ми відносимо тих, хто здійснює будівництво, реконструкцію, капітальний, поточний ремонт об'єктів нерухомості.

 

Касовий метод у податковому обліку підрядника

Можна вибрати не можна . Ні ПКУ, ні інші нормативні документи не містять норм, де б зазначалося, чи можна для одних будівельних об'єктів використовувати касовий метод, а для інших — метод першої події.

Тож наша стандартна рекомендація — отримайте у своїй податковій інспекції індивідуальне податкове роз'яснення. А в запиті податківцям можна зазначити, що ПКУ не забороняє підряднику зробити такий вибір, а отже, за загальним правилом не забороняє й робити його.

Про доцільність і труднощі податкового обліку при такому виборі поговоримо нижче.

 

Як підрядникам перейти на використання касового методу? За загальним негласним правилом рекомендуємо відобразити цей перехід у наказі директора з відповідним унесенням змін до облікової політики. Нижче наведемо приклад формулювання такого наказу:

«1. Наказую використовувати касовий метод нарахування ПДВ, про що до договорів підряду, суми яких перевищують 20000 грн. з ПДВ, уносити пункт відповідного змісту».

Причому умови, за яких підприємство використовуватиме касовий метод, воно вибирає самостійно. У нашому прикладі такою умовою стала сума договору. А ви вирішіть самостійно, за яких умов використовуватимете касовий метод, і відобразіть їх у своєму наказі.

Ви також можете вибрати використання касового методу для всіх своїх об'єктів. Відразу зауважимо, що це спростить ваш податковий облік.

А якщо частину об'єктів ви обліковуватимете за касовим методом, а частину — за першою подією, то облік істотно ускладнюється, про що ми далі й поговоримо.

 

Труднощі обліку ПДВ щодо одних об'єктів за касовим методом, щодо інших — за першою подією. Із визначення касового методу випливає такий висновок. Для тих будівельних договорів, для яких ви обрали касовий метод, ви маєте нараховувати за цим методом і ПК, і ПЗ. Податківці неодноразово звертали свою увагу на цей момент (див. листи від 04.03.2011 р. № 6310/7/16-1517-26, від 05.10.2011 р. № 4261/6/15-3415-04).

Що це означає? Наприклад, ви купили партію цегли. 2/3 партії цієї цегли ви витратили на об'єкт А, облік ПДВ щодо якого ви ведете касовим методом, а 1/3 партії — на об'єкт Б, облік щодо якого ви ведете за першою подією. Тоді ПК для партії цієї цегли буде відображено так:

— 2/3 ПК — за касовим методом;

— 1/3 ПК — за першою подією.

Тому якщо у вас 2 — 3 об'єкти на місяць чи менше, а постачальники купуватимуть матеріали та послуги за принципом «ця цегла та інші матеріали/послуги тільки для об'єкта А, а та цегла та інші матеріали/послуги — тільки для об'єкта Б», то вам як бухгалтеру пощастило. Можна просто домовитися з постачальниками, щоб вас повідомляли, які матеріали/послуги для яких об'єктів придбано, та відповідно відображати їх в обліку.

Інакше кажучи, якщо товари (роботи, послуги) придбаваються для одночасного використання в операціях, ПЗ за якими нараховується як за першою подією, так і за касовим методом, то вхідний ПДВ має пропорційно розподілятися . Тому, якщо у вас багато об'єктів і щодо кожного будуть закупівлі, як у прикладі (2/3 — на один об'єкт, 1/3 — на інший об'єкт), то від такого обліку ви просто збожеволієте.

Із цього приводу Державна податкова служба в Луганській області дала таке роз'яснення:

 


Роз'яснення Державної податкової служби в Луганській області

Запитання. Наше підприємство займається підрядними роботами. Як відбувається процедура переходу на касовий метод; як потрібно повідомити ДПІ про рішення щодо переходу; чи потрібні для цього додаткові документи або додаткове повідомлення від ДПІ?

Відповідь. Пунктом 15 Закону України від 22.12.2011 р. № 4220 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності» пункт 187.1 статті 187 Податкового кодексу України доповнено абзацом четвертим такого змісту: «За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб'єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу». Зазначені зміни набрали чинності з 19 січня п. р. Податковим законодавством України не передбачено подання до державних податкових органів будь-яких заяв або інших документів, що підтверджують початок застосування платником, який здійснює підрядні будівельні роботи, касового методу визначення податкових зобов’язань. Поряд з цим, повідомляємо, що у разі застосування платниками касового методу визначення податкових зобов'язань і податкового кредиту аналогічно, як і відповідно до пункту 187.10 статті 187 розділу V Кодексу, такі платники здійснюють розподіл сум податку на додану вартість, нарахованого (сплаченого) у зв'язку з отриманням товарів/послуг, при постачанні яких застосовуються одночасно і касовий метод, і загальні правила визначення податкових зобов'язань і податкового кредиту у порядку і за формою відповідно до таблиці 4 (Д7) (додаток 7) та подають зазначений додаток до декларації з ПДВ.

Державна податкова служба у Луганській області


 

Ми згодні з податківцями, що «податковим законодавством України не передбачено подання до державних податкових органів будь-яких заяв або інших документів, що підтверджують початок застосування платником, який здійснює підрядні будівельні роботи, касового методу визначення податкових зобов’язань». І про це поговоримо далі. Але! Не згодні, що підрядникам, які вибрали одночасне використання методу першої події та касового методу, необхідно складати й подавати таблицю 4 додатка 7 до декларації з ПДВ. Чому? Тому що це застосування розроблено на виконання п. 187.10 ПКУ, що поширюється на підприємства ЖКГ і не стосується підрядних будівельних робіт. Хоча все-таки у своєму податковому обліку підрядникам доведеться вести складний розрахунок, аналогічний описаному в таблиці 4 додатка 7 до декларації.

При формуванні ПК ураховуйте й такі важливі нюанси:

— якщо ваші постачальники використовують правило першої події, то й податкові накладні вони виписуватимуть вам за першою подією. Якщо першою подією є відвантаження, то право на ПК у вас усе одно виникне тільки за фактом оплати за відвантажений товар. Тому податкову накладну буде виписано на дату відвантаження, а відобразити її в Реєстрі ви зможете тільки на дату вашої ж оплати. Тут виникає такий нюанс;

п. 198.6 ПКУ містить обмеження на включення до складу ПК податкових накладних, виписаних в іншому періоді, ніж звітний. У ньому вказується, що платники ПДВ, які формують ПК за касовим методом, «мають право на включення до податкового кредиту сум податку на підставі податкових накладних, отриманих протягом 60 календарних днів з дати списання коштів з банківського рахунка платника податку». Але! Обмеження у 60 днів на відображення податкової накладної в Реєстрі не стосується випадків, коли податкову накладну було виписано за датою відвантаження. Тож поки ви не оплатите товар/послуги контрагенту, на вас не поширюється обмеження у 60 днів, але як тільки ви оплатили товар/послугу протягом 60 днів, ви маєте відобразити податкову накладну в Реєстрі, інакше ви втратите право на ПК за цією накладною.

Тому, як завжди, вибір залишаємо за вами виходячи з конкретних особливостей ваших обсягів робіт і комунікацій на підприємстві.

 

Чи потрібно повідомити податкову інспекцію?

Це цікаве запитання, на яке немає однозначної відповіді. Знову ж таки ні ПКУ, ні підзаконні акти, ні форма декларації з ПДВ, затверджена наказом № 1213, не передбачають обов'язковість і порядок повідомлення податкової інспекції про застосування касового методу. На це вказали й податківці Державної податкової служби в Луганській області (див. вище).

Чому ми згадали форму декларації з ПДВ? Тому що форма старої декларації, затверджена наказом № 166, що діяла до набуття чинності ПКУ, містила графу, в якій потрібно було поставити позначку про використання касового методу.

Отже, ми пропонуємо вам на вибір три варіанти ваших дій:

не повідомляти податкову інспекцію про використання вами касового методу нарахування ПДВ, а в разі «розмови» з податківцями посилатися на те, що ПКУ та форма декларації з ПДВ не передбачають обов'язковості такого повідомлення;

разом з «найближчою» декларацією з ПДВ подати лист до податкової інспекції, де вказати, що за окремими (або за всіма — залежно від вашого вибору) підрядними договорами ви використовуєте касовий метод на підставі абз. 4 п. 187.1;

у будь-який зручний для вас час (особисто чи поштою) письмово повідомити податкову інспекцію про використання вами касового методу.

Такими є наші рекомендації з цього питання, а вибір, як завжди залишається за вами!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі