Теми статей
Обрати теми

ДАБІ пояснює: коли та за що вона штрафує «самобуди»

Редакція ББ
Лист від 30.01.2012 р. № 40-17-484

ДАБІ пояснює:
коли та за що вона штрафує самобуди

 

Лист Держархбудінспекції України від 30.01.2012 р. № 40-17-484

 

1. Стосовно розгляду питання про притягнення забудовника до відповідальності за будівництво індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності (далі — об’єкти), здійснене до 31 грудня 2009 року без дозволу на виконання будівельних (під час розгляду документів, поданих замовником відповідно до наказу Мінрегіону від 24.06.2011 № 91).

19 січня 2011 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності» № 4220 (далі — Закон № 4220), який передбачає нові підходи стосовно притягнення до відповідальності залежно від категорії складності об’єкта.

Разом з тим, пунктом 9 перехідних положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» № 3038 (далі — пункт 9 Перехідних положень Закону № 3038) та Порядком прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства 24.06.2011 № 91 (далі — Порядок), як тимчасовий захід надано право забудовнику прийняти в експлуатацію збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт об’єкти.

Згідно з пунктом 3.8. Порядку Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальний орган розглядають справи про адміністративне правопорушення і накладають адміністративні стягнення згідно зі статтею 244-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до статті 244-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення (із змінами, внесеними Законом № 4220) Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи розглядають справи про адміністративні правопорушення, пов'язані з порушенням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виробництва, виготовлення та застосування будівельних матеріалів, виробів, конструкцій, а також будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту та прийняття в експлуатацію об'єктів чи споруд, невиконанням законних вимог (приписів) посадових осіб інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю (статті 96, 961 (крім частини третьої), 188-42).

Таким чином, із набранням чинності Закону № 4220 Державна архітектурно-будівельна інспекція України та її територіальні органи не уповноважені розглядати справи за правопорушення, передбачені статтею 97 Кодексу України про адміністративні правопорушення (самочинне будівництво).

Разом з тим, частина перша статті 96 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність за порушення вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджених проектних рішень під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів чи споруд у вигляді накладення штрафу у розмірі на громадян від десяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та на посадових осіб — від п'ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців за будівництво індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, закінчене у період з 5 серпня 1992 року до 31 грудня 2009 року без дозволу на виконання будівельних робіт, у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, передбачена пунктом другим частини другої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» (із змінами, внесеними Законом України від 22.12.2011 № 4220).

 

2. Стосовно прийняття рішення щодо притягнення фізичних осіб до відповідальності за експлуатацію об'єктів будівництва, споруджених до набрання чинності Закону № 4220 не прийнятих в експлуатацію (під час розгляду документів, поданих замовником відповідно до наказу Мінрегіону від 24.06.2011 № 91).

Відповідно до Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Одночасно відповідно до статті 8 Кодексу України про адміністративні правопорушення закони, які пом'якшують або скасовують відповідальність за адміністративні правопорушення, мають зворотну силу, тобто поширюються і на правопорушення, вчинені до видання цих законів. Закони, які встановлюють або посилюють відповідальність за адміністративні правопорушення, зворотної сили не мають.

Відповідальність фізичних осіб за експлуатацію об'єктів будівництва, споруджених до набрання чинності Закону № 4220 та не прийнятих в експлуатацію, не була встановлена.

Виходячи із конституційних принципів щодо дії актів у часі та керуючись Кодексом України про адміністративні правопорушення, рішення про притягнення до відповідальності фізичних осіб за правопорушення щодо експлуатації об’єктів після закінчення будівництва не прийнятих в експлуатацію застосовується до об’єктів, які споруджені та експлуатуються з моменту набрання чинності Закону № 4220, тобто з 19.01.2012.

 

КОМЕНТАР

 

Лист, що коментується, підготовлений Державною архітектурно-будівельною інспекцією (далі — ДАБІ) і стосується деяких питань, які почали виникати у зв'язку з набуттям 19.01.2012 р. чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності» від 22.12.2011 р. № 4220-VI (далі — Закон № 4220).

Нагадаємо, що на сторінках нашого видання ви вже мали можливість ознайомитися з нововведеннями, які привніс у містобудівне законодавство Закон № 4220. Також ми зазначали, що цей документ спричинює запитання щодо застосування окремих його положень. Отже, виникає необхідність надання додаткових роз'яснень окремих його норм. Одним із таких роз'яcнень і став лист, що коментується.

1. Так, в своєму листі ДАБІ надає роз'яснення стосовно розгляду питання про притягнення забудовника до відповідальності за будівництво (об'єктів):

— індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків;

— господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них;

— громадських будинків I та II категорій складності,

здійснене до 31 грудня 2009 року без дозволу на виконання будівельних робіт.

Зокрема, зазначене вище запитання виникає під час розгляду ДАБІ та її територіальними органами (далі — Інспекції) документів, поданих замовником відповідно до наказу Мінрегіону «Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж» від 24.06.2011 р. № 91 (далі — наказ № 91) .

Нагадаємо, що останнім часом існувала така практика: особа, яка зверталася до Інспекцій з метою «узаконення» «самобудів», повинна була сплатити штраф за вчинене нею адміністративне правопорушення у вигляді самовільного будівництва (ст. 97 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КпАП).

Так, зокрема, в п. 6 постанови КМУ «Про затвердження Тимчасового порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом приватних житлових будинків садибного типу, дачних та садових будинків з господарськими спорудами і будівлями, споруджених без дозволу на виконання будівельних робіт» від 09.09.2009 р. № 1035 (на зміну йому «прийшов» наказ № 91) чітко зазначалося, що на підставі поданих документів Інспекція приймає рішення про притягнення забудовника до адміністративної відповідальності за спорудження приватної будівлі без дозволу на виконання будівельних робіт та про накладення штрафу в порядку, установленому відповідно до ст. 97 КпАП.

Слід також зазначити, що повноваження Інспекцій щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені, у тому числі і ст. 97 КпАП, були визначені у ст. 2446 КпАП. Крім того, відповідно до положень ст. 255 КпАП протоколи про вчинення таких правопорушень також складали посадові особи Інспекцій.

Але з набуттям чинності Закону № 4220 ст. 97 КпАП виключено із переліку правопорушень, справи про які згідно зі ст. 2446 КпАП уповноважені розглядати Інспекції.

Відтепер же п. 3.8 наказу № 91 досить розширено визначає, що Інспекція розглядає справи про адміністративне правопорушення і накладає адміністративні стягнення згідно зі ст. 2446 КпАП (уже з відсутньою у ній ст. 97 КпАП).

Тим не менш, ст. 97 КпАП залишається у КпАП. Так, п. 1 розд. II «Прикінцеві положення» Закону № 4220 передбачено, що п.п. 1 п. 1 розд. I цього Закону у частині виключення ст. 97 КпАП набирає чинності з 1 січня 2013 року.

Ураховуючи вищезазначене, логічно, що виникло запитання відносно дій Інспекцій у ситуації, що склалася.

На підтвердження того, що Інспекції більше не мають повноважень розглядати справи за правопорушення, передбачені ст. 97 КпАП, ДАБІ дає свої роз'яснення у листі, що коментується.

У той же час ДАБІ у своєму листі зазначає, що, ч. 1 ст. 96 КпАП передбачає відповідальність за порушення вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджених проектних рішень під час нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів чи споруд. За вчинення таких правопорушень громадянина може бути притягнуто до відповідальності у вигляді штрафу у розмірі від 10 до 50 нмдг 1, а посадову особуу розмірі від 50 до 100 нмдг.

1 Неоподатковуваних мінімумів доходів громадян — нмдг.

Наведену вище тезу ДАБІ, на нашу думку, слід розцінювати так — відтепер власників «самобудів» Інспекції будуть притягати до адміністративної відповідальності на підставі ч. 1 ст. 96 КпАП. Але це лише здогадки, оскільки знову ж таки спостерігається повна відсутність конкретики.

Слід зазначити, що за правопорушення, передбачені ст. 96 КпАП до відповідальності в порядку, визначеному КпАП, притягаються лише громадяни та посадові особи.

Що ж до юридичних осіб, то тут діють інші норми.

Отже, ДАБІ у листі, що коментується, зазначила, що відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців за будівництво вказаних вище об'єктів, закінчене у період з 5 серпня 1992 р. до 31 грудня 2009 р. без дозволу на виконання будівельних робіт, передбачена п. 2 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» (у редакції Закону № 4220). За вчинення таких правопорушень юридичну особу може бути притягнуто до відповідальності у розмірі 10 мінімальних заробітних плат. Усе досить чітко і зрозуміло.

2. Що ж до другого питання, яке висвітлене в листі, що коментується, вважаємо воно не вимагає окремих коментарів. ДАБІ підтвердила загальні правила, що прийняті нові нормативно-правові акти не мають зворотньої дії в часі. Отже, притягати до відповідальності за правопорушення щодо експлуатації об’єктів після закінчення будівництва об’ектів не прийнятих в експлуатацію будуть лише власників тих об’єктів, які споруджені та експлуатуються з моменту набрання чинності Законом № 4220, тобто з 19.01.2012 р.

 

Яна Брусенцова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі