Теми статей
Обрати теми

Як уключити до кошторису технологічний «винахід»?

Редакція ББ
Стаття

Як уключити до кошторису технологічний «винахід»?

Людмила Гаврилова, консультант

 

Така ситуація. Працівник будівельного підприємства винайшов метод, як ефективніше, а головне — дешевше, здійснювати роботи з ремонту мостів. Патент на свій винахід ні працівник, ні будівельне підприємство не отримували.

Але виникло запитання. Такий вид робіт не передбачено чинними загальнодержавними кошторисними нормами. Замовник-бюджетник вимагає включати до кошторису тільки існуючі кошторисні норми.

Як будівельному підприємству правильно оформити нову кошторисну розцінку, щоб і замовника не втратити, і роботу виконати ефективніше та дешевше?

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Методрекомендації № 21 — Методичні рекомендації з розробки ресурсних елементних кошторисних норм, схвалені рішенням Науково-технічної ради Держбуду України від 12.04.2002 р. № 21.

ДБН А.1.1-2-93 — Державні будівельні норми України. Система стандартизації та нормування в будівництві. Порядок розробки, вимоги до побудови, викладення та оформлення нормативних документів ДБН А.1.1-2-93, затверджені наказом Мінбудархітектури від 27.04.93 р. № 46.

 

Ситуація, описана нашим читачем, дійсно може статися з вами, якщо ваш замовник — бюджетна організація. Бюджетники дуже ретельно контролюють кожну норму, уключену до кошторису. Їм дійсно важливо, щоб до кошторису було включено тільки загальнодержавні кошторисні норми.

Про види будівельних норм та що робити в ситуації, описаній нашим читачем, поговоримо далі.

 

Ціноутворення в будівництві:
загальні питання

Система ціноутворення в будівництві містить кошторисні нормативи, правила визначення вартості будівництва та складання інвесторської кошторисної документації. Кошторисні нормативи — це узагальнена назва комплексу кошторисних норм, що об'єднуються в окремі збірники. Разом з правилами та положеннями, що містять необхідні вимоги, вони використовуються для визначення вартості будівництва.

Кошторисні нормативи поділяються на такі види :

— загальнодержавні будівельні кошторисні нормативи;

— відомчі кошторисні нормативи;

— кошторисні нормативи для окремих рядків;

— індивідуальні кошторисні норми.

Загальнодержавні будівельні кошторисні нормативи є обов'язковими для застосування всіма організаціями, установами та підприємствами незалежно від їх відомчої належності та форм власності при визначенні вартості будівництв (об'єктів), будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ та організацій державної власності.

До відомчих кошторисних нормативів належать кошторисні нормативи, що розробляються в обґрунтованих випадках, коли за прийнятою для спеціалізованого будівництва технологією та організацією робіт витрати трудових і матеріально-технічних ресурсів відрізняються від рівня, прийнятого в загальнодержавних нормах. Ці нормативи застосовуються в тій галузі, для якої їх розроблено.

Відомчі кошторисні нормативи не повинні суперечити загальнодержавним або дублювати їх.

Для окремих будівництв в обґрунтованих випадках, коли за прийнятою для цих будівництв технологією та організацією робіт витрати трудових і матеріально-технічних ресурсів відрізняються від рівня, прийнятого в загальнодержавних нормах, можуть розроблятися ресурсні елементні кошторисні норми на будівництво.

Зверніть увагу! Рішення про розробку таких норм приймається забудовником за погодженням із Мінрегіонбудом.

Індивідуальні ресурсні елементні кошторисні норми розробляються у складі інвесторської кошторисної документації на окремі конструкції та роботи, передбачені у проекті (робочому проекті), за відсутності відповідних норм у збірниках чинних ресурсних елементних норм.

Зверніть увагу! Індивідуальні ресурсні елементні кошторисні норми затверджуються з обов'язковим проведенням відповідної експертизи та застосовуються лише для будівництва (об'єкта) за цим проектом.

Проекти кошторисних нормативів, що готуються до затвердження, розглядаються в такому порядку:

— розгляд проектів кошторисних нормативів провадиться за участі відповідальних представників організацій — укладачів цих нормативів;

проекти відомчих кошторисних нормативів та кошторисних нормативів для окремих будівництв затверджуються та розглядаються в порядку, установленому органами, які їх затверджують. Кошторисні нормативи мають затверджуватися рішенням (постановою, наказом тощо) органу, який їх затверджує, за формою № 7 (див. рис. 1).

Порядок розробки, побудови, викладення та оформлення ресурсних елементних кошторисних нормативів (загальнодержавних, відомчих, для окремих будівництв, індивідуальних) і доповнень до них має відповідати вимогам Державної системи стандартизації України (ДСТУ 1.1-93) і ДБН А.1.1-2-93.

Розробка зазначених норм здійснюється на підставі Методрекомендацій № 21.

Здається, що читачів, які надіслали нам запитання, цікавлять кошторисні норми для окремих будівництв. Про них далі й поговоримо докладно.

 

Як розробити кошторисну норму
для окремих будівництв?

На сьогодні за відсутності у діючих збірниках кошторисних норм та розцінок на деякі види конструкцій та робіт дозволяється розробка індивідуальних кошторисних норм та розцінок. Розроблені норми та розцінки необхідно затвердити у замовника у складі кошторисної документації до робочого проекту, оскільки вони враховують конкретні умови виробництва робіт.

Далі розглянемо, що потрібно зробити, щоб скласти нову кошторисну норму для конкретного будівництва.

Головною функцією кошторисних норм є встановлення нормативної кількості матеріальних і трудових ресурсів, необхідних для виконання одиниці виміру відповідного виду робіт. Саме ці види ресурсів складають основу для подальшого переходу до вартісних показників (розцінок). Сумарний результат множення елементів кошторисної норми на відповідні ціни ресурсів дає одиничну розцінку — вартість прямих витрат на вимірник роботи.

Склад і потреба ресурсів у кошторисних нормах мають відповідати сучасному технічному рівню в будівельному виробництві, прогресивним проектним рішенням з використанням вітчизняної та світової промисловості будівельних матеріалів. Кошторисні норми, витрати праці та заробітна плата мають бути технічно та економічно обґрунтовані, відображати реальні умови виконання робіт.

Будь-які норми є усереднюванням витрачання ресурсів та розробляються на підставі даних, отриманих у результаті проведення спеціальних нормативних спостережень. Традиційно як спеціальне спостереження за новим процесом виробництва робіт (у нашому випадку — з ремонту мостів) використовується хронометраж. Його зручно виконувати з використанням сучасної техніки, наприклад цифрової відеокамери.

Отже, етап 1 — проведення хронометражу робіт з ремонту моста новим способом, який винайдено вашим працівником.

Для виконання будівельно-монтажних робіт новим способом підрядник може виготовити власними силами окремі будівельні матеріали, вироби та конструкції. У цьому випадку ціна таких матеріальних ресурсів приймається за відповідною калькуляцією (див. рис. 2), затвердженою підрядною організацією в установленому порядку (за виробничою собівартістю).

Відповідно етап 2 — складання калькуляції на виготовлення нових будівельних матеріалів, виробів та конструкцій.

Зверніть увагу! У цьому випадку прибуток ураховується в ціні пропозиції в цілому по будівництву та обчислюється з урахуванням трудовитрат на виготовлення цих матеріальних ресурсів.

Якщо нова розцінка використовуватиметься тільки для конкретного будівництва, її слід затвердити у замовника та включити до кошторису.

 

На перспективу

Якщо ж ви й далі плануєте здійснювати ремонт мостів новим способом уже з іншими замовниками або з цим самим замовником, але за іншими договорами, то вам доцільно:

— підготувати пакет документів відповідно до Державної системи стандартизації України (ДСТУ 1.1-93) та ДБН А.1.1-2-93;

— затвердити цей пакет документів у Мінрегіонбуді, щоб розроблена вами розцінка набула статусу загальнодержавного будівельного кошторисного нормативу .

Зверніть увагу! Нова кошторисна розцінка має вийти «меншою» (або дешевшою), ніж існуюча загальнодержавна... Інакше в чому її сенс?

Що ми ще можемо вам порадити? Здійснювати хронометраж, складати калькуляції та оформляти документи на затвердження нової розцінки в Мінрегіонбуді — справа досить морочлива та витратна. Для цього потрібні час, фінанси та кадри відповідної кваліфікації. Виконати таку роботу повністю зможе науково-дослідний інститут відповідного профілю, звичайно, за встановлену плату.

Отже, ми показали вам варіанти:

— розробки нових кошторисних норм (самостійно та із залученням НДІ відповідного профілю)

та

— їх затвердження або лише у замовника (для конкретного будівництва), або в Мінрегіонбуді (щоб надати нормі загальнодержавного характеру).

А право вибору варіанта залишається за вами. Головне — заохочуйте креатив і творчість своїх працівників, адже це рухає прогрес людства!

 

img 1

Рис. 1

 

img 2

Рис. 2

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі