Теми статей
Обрати теми

Масштабні зміни в ліцензуванні в будівництві

Редакція ББ
Постанова від 27.02.2012 р. № 148

Масштабні зміни в ліцензуванні в будівництві

 

Інформаційно-методичний аналіз процедури ліцензування будівельної діяльності в розрізі змін, внесених постановою КМУ від 27.02.2012 р. № 148

 

Виходячи з аналізу змін, які внесені постановою КМУ від 27.02.2012 р. № 148 до постанови Кабінету Міністрів України «Про ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» від 05.12.2007 р. № 1396, Державна архітектурно-будівельна інспекція України зазначає.

Зміни, внесені постановою КМУ від 27.02.2012 р. № 148 до пункту 1 зазначеного Порядку, визначили, що «1. Цей Порядок, що розроблений відповідно до законів України «Про архітектурну діяльність», «Про основи містобудування» та «Про регулювання містобудівної діяльності», встановлює загальні вимоги до ліцензування господарської діяльності, пов’язаної з будівництвом об’єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності (далі — будівельна діяльність)».

Тобто дія зазначеного порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури, поширюється тільки на будівництво об’єктів архітектури, які за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належать до IV і V категорій складності.

На виконання зазначеної постанови органи ліцензування провадять всі дії з ліцензування, які не суперечать її змісту.

Враховуючи те, що Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства разом з Міністерством юстиції і Державною службою з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва надано тримісячний строк для приведення власних нормативно-правових актів у відповідність до цієї постанови, будуть розроблені нові ліцензійні умови провадження господарської діяльності, пов’язаної з будівництвом об’єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорій складності (далі — будівельна діяльність).

До приведення нормативно-правових актів у відповідність до цієї постанови, органи ліцензування будівельної діяльності повинні виходити з того, що:

1. Документи на отримання, доповнення, переоформлення та виготовлення дублікатів ліцензій або внесення змін можуть прийматися тільки за Переліком робіт провадження господарської діяльності у будівництві, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури, затвердженим наказом Мінрегіонбуду від 27.01.2009 р. № 47 (у редакції наказу Мінрегіонбуду від 06.10.2010 р. № 392, зареєстрованого у Мін’юсті України 22.10.2010 р. за № 965/18260), на такі роботи:

 

4.00.00

БУДІВЕЛЬНІ ТА МОНТАЖНІ РОБОТИ

4.18.00

Клас наслідків (відповідальності) об’єктів будівництва: клас СС3 — значні наслідки, клас СС2 — середні наслідки

5.00.00

МОНТАЖ ІНЖЕНЕРНИХ МЕРЕЖ

5.02.08

Клас наслідків (відповідальності) інженерних мереж, систем, споруд: клас СС3 — значні наслідки, клас СС2 — середні наслідки

6.00.00

БУДІВНИЦТВО ТРАНСПОРТНИХ СПОРУД

6.08.00

Клас наслідків (відповідальності) транспортних споруд: клас СС3 — значні наслідки, клас СС2 — середні наслідки

 

Ці роботи здійснюються відповідно до наступних розділів Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури класу наслідків (відповідальності) СС3 — значні наслідки (V категорії складності), клас СС2 — середні наслідки (IV категорії складності):

— Загальні вимоги;

— Вимоги до проведення будівельних та монтажних робіт;

— Вимоги до монтажу інженерних мереж;

— Вимоги до будівництва транспортних мереж.

2. У разі надходження документів від суб’єктів господарювання, в яких зазначені, крім наведених у таблиці інші види робіт, такі документи розглядаються тільки у частині згідно з пунктом 1.

3. Документи суб’єктів господарювання на інші види робіт, крім зазначених у таблиці, повертаються заявникам у зв’язку з відсутністю порядку ліцензування таких робіт.

4. Планові (позапланові) перевірки щодо дотримання ліцензійних вимог (перелік див. пункт 1) можуть проводитись тільки щодо суб’єктів господарювання, що мають ліцензії з видами робіт, які зазначені у таблиці.

5. При переоформленні ліцензій, виданих до моменту введення в дію постанови КМУ від 27.02.2012 р. № 148, проводиться оформлення нового бланку ліцензії, з внесенням до додатку до ліцензії, яка переоформляється, відповідного запису, що пов’язує його з новим бланком ліцензії.

Звертаємо увагу, що цей інформаційно-методичний аналіз не є нормативно-правовим актом, має інформаційний характер і не встановлює правових норм.

(Цей документ розміщено на офіційному сайті ДАБІ — http://www.dabi.gov.ua)

 

КОМЕНТАР

 

Підставою для підготовки цього коментаря став розміщений на офіційному сайті Державної архітектурно-будівельної інспекції (далі — ДАБІ) документ — Інформаційно-методичний аналіз процедури ліцензування будівельної діяльності в розрізі змін, унесених постановою КМУ від 27.02.2012 р. № 48 (далі — Інформаційний аналіз).

Нагадаємо, що постановою КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2009 р. № 759» від 27.02.2012 р. № 148 (далі — постанова № 148) були внесені деякі зміни до постанови КМУ «Про ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» від 05.12.2007 р. № 1396 (далі — постанова № 1396). Змін зазнав не весь документ, а лише незначна його частина. Тим не менш, цього стало достатньо для виникнення багатьох запитань, як наслідок — чергові намагання ДАБІ роз’яснити нововедення, які в майбутньому мають бути врегульовані у відповідних нормативно-правових актах. А тепер по суті...

1. Дія постанови № 1396 відтепер не обмежена у часі, як це було донедавна. Так, зокрема, у п. 4 постанови № 1396 слова і цифри «з січня 2008 р. і діє до 19 березня 2012 року» було замінено словами і цифрами «з 1 січня 2008 року». Слід нагадати, що протягом певного часу в п. 4 цього документа визначався термін його дії: спочатку до 01.01.2012 р., потім до 19.01.2012 р.

2. Пункт 1 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури (далі — Порядок), затвердженого постановою № 1396, було викладено у новій редакції. Так, новий зміст указаного пункту звузив сферу видів робіт провадження господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єкта архітектури, які підлягають ліцензуванню відповідно до постанови № 1396. Відтепер, про що зазначається і в Інформаційному аналізі, дія Порядку поширюється тільки на будівництво об’єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорій складності.

У той же час, ураховуючи нововведення, запроваджені постановою № 1396, Мінрегіону разом з Мін’юстом та Державною службою з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва надано тримісячний строк для приведення власних нормативно-правових актів у відповідність до цієї постанови. Так, зокрема, нагадаємо, що і досі залишаються чинними (без змін) Ліцензійні умови провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затверджені ще наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 27.01.2009 р. № 47 (далі — Ліцензійні умови). Невдовзі мають «побачити світ» нові Ліцензійні умови, дія яких буде розповсюджуватися лише на провадження господарської діяльності пов’язаної з будівництвом об’єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорій складності. З текстом цього документа, до речі, можна ознайомитися на офіційному сайті Мінрегіону. До набрання ж чинності новими Ліцензійними умовами доведеться керуватися старими. Але, на жаль, вони відтепер не відповідають положенням постанови № 1396.

З цього приводу ДАБІ в Інформаційному аналізі вказала:

2.1. Документи, зокрема, на отримання ліцензій можуть прийматися тільки за відповідним переліком робіт провадження господарської діяльності у будівництві (він наведений в Інформаційному аналізі). Якщо його проаналізувати, то можна дійти висновку, що цей перелік відповідає тому, який запропонований у нових Ліцензійних умовах.

2.2. Логічно, що відтепер у суб’єктів господарювання може виникнути запитання, а як будуть вчиняти з тими документами, в яких наведені інші види робіт, ніж ті, що «запропоновані» в Інформаційному аналізі. З цього приводу ДАБІ пояснює, що такі документи будуть розглядатися тільки в частині згідно з п. 1 постанови № 1396. Таке пояснення дає привід вважати, що розглядатися будуть лише ті документи, в яких будуть зазначені види робіт, пов’язані з будівництвом об’єктів IV та V категорій складності. Крім того (і про що ДАБІ не зазначила у своєму Інформаційному аналізі), імовірніше, що документи, в яких навіть будуть наведені види робіт, пов’язані зі створенням об’єктів IV та V категорій складності, але які не будуть передбачені переліком, запропонованим в Інформаційному аналізі, за результатами їх розгляду позитивного рішення не отримають.

2.3. ДАБІ також зазначила, що документи суб’єктів господарювання на інші види робіт, крім зазначених в Інформаційному аналізі, повертаються заявникам. Як підстава для повернення буде зазначатися відсутність порядку ліцензування. У такій позиції ДАБІ є багато «але». Одне з них те, що все ж таки порядок ліцензування існує — старі Ліцензійні умови. Однак можна віднайти логічне пояснення такій ситуації — уже існує проект нових Ліцензійних умов, під які вже сьогодні хочуть «перекроїти» діяльність ліцензійних органів.

2.4. А от що може порадувати деяких суб’єктів господарювання, так це те, що планові (позапаланові) перевірки в Інформаційному аналізі пропонують проводити лише стосовно тих суб’єктів господарювання, що мають ліцензії за видами робіт, наведеними у тому ж самому Інформаційному аналізі. Відповідні зміни були внесені до постанови КМУ «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» від 23.05.2011 р. № 553 (далі — Порядок № 553). Так, зокрема, в п. 1 Порядку № 553 зазначається, що він визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об’єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорій складності.

2.5. Крім того, ДАБІ у Інформаційному аналізі зазначає, що у разі переоформлення ліцензій, виданих до моменту введення в дію постанови № 148, проводиться оформлення нового бланку ліцензій.

І наостанок, про що зазначила ДАБІ у Інформаційному аналізі, так це те, що цей документ не є нормативно-правовим актом, а має лише інформаційний характер. Звісно — це так. А тому необхідне якнайскоріше прийняття нових Ліцензійних умов, щоб уникнути неузгодженостей, які існують на сьогодні між постановою № 1396 (зі змінами, внесеними постановою № 148) та діючими Ліцензійними умовами. Крім того, залишаються запитання відносно інших видів робіт, які не «потрапили» до переліку робіт провадження господарської діяльності у будівництві, запропонований у проекті нових Ліцензійних умов. А отже, знову доведеться чекати...

 

Анастасія Романова

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі