Теми статей
Обрати теми

Змінено порядок оформлення штрафів у будівництві

Редакція ББ
Стаття

Змінено порядок оформлення штрафів у будівництві

Анастасія Семененко, юрист-аналітик ВБ «Фактор»

 

Слід зазначити, що в одній із наших попередніх статей1 ми вже розглядали питання щодо того, як і в якому порядку накладаються штрафи за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, передбачені Законом № 208. Нагадаємо, що цей документ згідно із Законом № 4220 було викладено в новій редакції. Так, оновлений Закон № 208 розширив коло суб'єктів містобудування, які притягаються до відповідальності у сфері містобудівної діяльності, та закріпив нову диференціацію штрафних санкцій. Крім того, новий Закон № 208 передбачив і нові положення щодо порядку накладення штрафів (ст. 4 Закону № 208). При цьому «базовим» документом, який передбачає послідовні етапи накладення штрафів, Закон № 208 визначив, як і раніше, порядок, який має встановлюватися КМУ. Таким документом залишається на сьогодні постанова № 244. От про неї ми і поговоримо...

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 4220 — Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності» від 22.12.2011 р. № 4220.

Закон № 208 — Закон України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14.10.94 р. № 208-94/ВР (у редакції Закону № 4220).

Закон № 3038 — Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038.

Закон № 606 — Закон України «Про виконавче провадження» від 21.04.99 р. № 606-XIV.

КпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Постанова № 148 — постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2009 р. № 759» від 27.02.2012 р. № 148.

Постанова № 244 — постанова КМУ «Про затвердження Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 06.04.95 р. № 244 (у редакції постанови № 148).

Постанова № 553 — постанова КМУ «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» від 23.05.2011 р. № 553.

 

1 Див. статтю «Збільшено штрафи в будівництві (частина 3)» // «ББ», 2012, № 4, с. 37 — 44.

 

Одразу ж на початку хочеться зазначити, що наші прогнози справдилися — до постанови № 244 внесені зміни, які торкнулися і назви порядку, що встановлює процедуру накладення штрафів, — відтепер це Порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності (далі — Порядок). Документом, який «підкорегував» цей нормативно-правовий акт, стала постанова № 148. Як ми і говорили, оновлень слід було чекати, особливо в світлі змін, які були внесені Законом № 208. А тепер про все по порядку...

 

Від інспекції до конкретної посадової особи...

Вважаємо, не буде новиною, що «фіксація» фактів вчинення порушень у сфері містобудівної діяльності належить до повноважень Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі — ДАБІ) та її територіальних органів (далі — інспекції). Так, зокрема, в постанові № 553 зазначається, що державний архітектурно-будівельний контроль, у тому числі і за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, здійснюється ДАБІ та інспекціями. Під час здійснення такого контролю посадові особи ДАБІ та інспекцій мають право складати протоколи про вчинення правопорушень.

Як бачите, постанова № 553 не визначає осіб ДАБІ та інспекцій, які мають право складати протоколи про правопорушення. Відсутня була така конкретизація і в попередній редакції постанови № 244. Так, зокрема в ній зазначалося, що штрафи накладаються інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю за результатами контрольних перевірок, а також перевірок, проведених за зверненнями заінтересованих юридичних або фізичних осіб.

Відтепер же п. 2 Порядку визначено, що справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності розглядаються ДАБІ та інспекціями . Причому накладати штраф від імені ДАБІ та інспекцій мають право:

керівник ДАБІ та його заступники;

керівники інспекцій та їх заступники.

Штрафи накладаються на юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (далі — суб'єкт містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

 

Про вилучення...

Порядок притерпів і деякі вилучення.

Перше. З Порядку було вилучено п. 3, яким передбачалося, що вартість виконаних з порушеннями робіт для розрахунку розміру штрафу визначається відповідно до порядку визначення вартості будівництва і проектно-вишукувальних робіт, що встановлюється Мінрегіоном. Ця норма втратила свою актуальність з набуттям чинності Законом № 4220, який передбачив, що розміри штрафних санкцій «вираховуються» виходячи із розміру мінімальної заробітної плати.

Друге. Усі три додатки до Порядку (Протокол про правопорушення у сфері містобудування, Припис, постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування) було вилучено, отже, ці форми документів застосовуватися вже не можуть.

Слід також зазначити, що на заміну раніше існуючих форм документів, нові затверджені не були, тому постає питання, якими документами мають керуватися посадові особи ДАБІ та інспекцій при виявленні правопорушень з боку суб'єктів містобудування. Вважаємо, що доведеться чекати на нові форми відповідних документів. До того ж моменту, найімовірніше, ДАБІ та інспекції при складанні протоколів про вчинення правопорушення будуть керуватися загальними положеннями КпАП.

Так, зокрема, ст. 256 КпАП передбачено, що у протоколі мають бути зазначені:

— дата і місце його складення, посада, прізвище, ім'я, по батькові особи, яка склала протокол;

— відомості про особу, яка притягається до відповідальності;

— місце, час вчинення і суть правопорушення;

— нормативний акт, який передбачає відповідальність за це правопорушення;

— прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є;

— пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності;

— інші відомості, необхідні для вирішення справи.

Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.

У разі відмови особи, яка притягається до відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання.

Вважаємо, що зазначені вище вимоги до складання протоколу, встановлені КпАП, можуть бути використані і у випадку складання протоколів про вчинення правопорушень, передбачених Законом № 208 (хоча б до моменту затвердження нової відповідної форми).

Що ж до постанови про накладення штрафу, то тут ситуація простіша, але не набагато. Так, зокрема, в п. 7 Порядку зазначається, що рішення про накладення штрафу оформлюється постановою про накладення на суб'єкта містобудування штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, що є виконавчим документом і підлягає виконанню в установленому законом порядку.

Постанова повинна відповідати вимогам до виконавчого документа , встановленим Законом № 606. Вимоги до виконавчого документа визначені ст. 18 Закону № 606. Так, у виконавчому документі мають зазначатися:

— назва і дата видачі документа, найменування органу, прізвище та ініціали посадової особи, що його видали;

— дата прийняття і номер рішення, згідно з яким видано документ;

— повне найменування (для юридичних осіб) або ім'я (прізвище, власне ім'я та по батькові за наявності) (для фізичних осіб) стягувача і боржника, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб), ідентифікаційний код суб'єкта господарської діяльності стягувача та боржника за наявності (для юридичних осіб), індивідуальний ідентифікаційний номер стягувача та боржника за наявності (для фізичних осіб — платників податків), а також інші дані, якщо вони відомі суду чи іншому органу, що видав виконавчий документ, які ідентифікують стягувача та боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню, зокрема, дата народження боржника та його місце роботи (для фізичних осіб), місцезнаходження майна боржника, рахунки стягувача та боржника тощо;

— резолютивна частина рішення;

— дата набрання законної (юридичної) сили рішенням;

— строк пред'явлення виконавчого документа до виконання.

Виконавчий документ повинен бути підписаний уповноваженою посадовою особою із зазначенням її прізвища та ініціалів і скріплений печаткою. Скріплення виконавчого документа гербовою печаткою є обов'язковим у разі, якщо орган (посадова особа), який видав виконавчий документ, за законом зобов'язаний мати печатку із зображенням Державного Герба України.

Виходячи з вищевикладеного, поки що важко собі уявити, що ж саме буде міститися в постанові про накладення штрафу, оскільки загальні вимоги до змісту виконавчого документа (зазначені вище), усе ж такі більш-менш повинні бути адаптовані для конкретного документа — постанови про накладення штрафу. Сподіваємося, що все ж таки відповідну форму постанови про накладення штрафу буде затверджено найближчим часом.

Єдине, що чітко прописано в п. 7 Порядку, так це те, що у постанові має бути зазначений розмір штрафу.

Що ж до форми Припису — поки що це питання залишається повністю відкритим. Про вимоги до його змісту не йдеться в жодному чинному нормативно-правовому акті.

 

Порядок виконання постанови про накладення штрафу

Відповідно до п. 9 Порядку постанова про накладення штрафу має складатися у трьох примірниках. При цьому перший примірник постанови у триденний строк після прийняття постанови вручається під підпис керівникові або уповноваженому представникові суб'єкта містобудування чи надсилається поштою, про що робиться запис у справі. Другий примірник у разі несплати штрафу в установлений строк пред'являється інспекцією до примусового виконання у порядку та строки, що визначені Законом № 606.

Слід зазначити, що строк, який дається на сплату штрафу, як і раніше, становить 15 днів з дня вручення або надіслання постанови про накладення штрафу. Підтвердженням того, що штраф сплачено, є копія завіреного банком платіжного документа, яка, як зазначено у п. 10 Порядку, надсилається у триденний строк з дня сплати інспекції, що його наклала. Нагадаємо, такі ж вимоги визначені і у Законі № 208. Звертаємо увагу, що вказані вище документи передбачають саме надсилання копії завіреного банком платіжного документа, але на нашу думку, не буде порушенням, якщо такий документ буде переданий до відповідної інспекції власноруч (до того ж це більш надійно). Як бачите, Порядок увів додаткову вимогу порівняно з попередньою його редакцією: відтепер недостатньо надати просто копію документа про сплату штрафу — це має бути обов'язково завірена банком копія платіжного документа.

Крім того, у п. 11 Порядку (це є новелою) зазначається, що не підлягає виконанню постанова про накладення штрафу, яку не було звернуто до виконання протягом двох років з дня винесення. Тобто, якщо з будь-яких підстав порушник не сплатив штраф протягом 15 днів, а відповідна інспекція не направила постанову для примусового виконання до відповідної державної виконавчої служби, такий штраф сплаті не підлягає.

Як і раніше, Порядок передбачає (в чому повторює положення Закону № 208), що постанову про накладення штрафу може бути оскаржено до суду протягом 15 днів з дня її винесення з повідомленням про таке оскарження у той самий строк інспекції, яка наклала штраф.

Крім того, Порядок продублював низку інших положень, передбачених у ч. 12 ст. 2 Закону № 208. Так, зокрема, в ньому передбачається, що штраф може бути накладено на суб'єктів містобудування протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше ніж через три роки з дня його вчинення. У разі ж вчинення суб'єктами містобудування двох або більше правопорушень штрафи накладаються за кожне вчинене правопорушення окремо (додатково див. статтю «Збільшено штрафи в будівництві (частина 3)» // «ББ», 2012, № 4, с. 37 — 44) .

На цьому ми закінчуємо аналіз оновленого порядку накладення штрафів за правопорушенния в будівництві. Безумовно, внесені зміни не бездоганні і потребують доповнень з боку контролюючих органів у сфері будівництва. Постанова № 244 спричинює виникнення низки запитань, відповіді на які, ми сподіваємося, ДАБІ надасть в недалекому майбутньому, про що ми вас безумовно проінформуємо — слідкуйте за нашими коментаріями.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі