Теми статей
Обрати теми

Ще раз про дозвільні документи в будівництві

Редакція ББ
Стаття

Ще раз про дозвільні документи в будівництві

Борис Бідій, юрист (м. Київ)

 

У пропонованій статті йтиметься про такі дозвільні документи, як повідомлення про початок виконання будівельних робіт, декларація про початок проведення будівельних робіт, дозвіл на проведення будівельних робіт.

Кожен із зазначених документів оформляється чи отримується в певних випадках. У цій статті розповімо про суть цих документів, про те, в яких випадках та які із них застосовувати.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон про містобудування — Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 р. № 3038-VI.

Закон про дозвільну систему — Закон України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 р. № 2806-IV.

Закон про перелік дозвільних документів — Закон України «Про перелік дозвільних документів у сфері господарської діяльності» від 19.05.2011 р. № 3392-VI.

Постанова № 466 — постанова КМУ «Деякі питання виконання підготовчих та будівельних робіт» від 13.04.2011 р. № 466.

Порядок № 466 — Порядок виконання будівельних робіт, затверджений постановою КМУ від 13.04.2011 р. № 466.

Лист ДАБІ — лист Державної архітектурно-будівельної інспекції «Про надання роз'яснень з питань капітального ремонту і заповнення декларації про початок проведення будівельних робіт» від 06.04.2012 р. № 40-11-2440 (текст документа наведено на с. 10 цього номера).

Лист № 6945 — лист Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва «Про надання роз'яснення [щодо подання заяви до декларацій з питань будівництва]» від 30.08.2011 р. № 6945 (текст документа див. у газеті «Будівельна бухгалтерія», 2011, № 19, с. 12 — 13).

 

Звертаємо увагу на назву листа ДАБІ від 06.04.2012 р. № 40-11-2440, особливо на таке формулювання: «Про надання роз'яснень з питань капітального ремонту1». Отже, якщо немає повної ясності в питаннях проведення нового будівництва, нічого дивного, що в будівельників можуть викликати певні труднощі такі питання, як реконструкція, реставрація, капітальний ремонт.

1 У контексті цього листа слова «капітальний ремонт» читайте розширено: мається на увазі «реконструкція, реставрація, капітальний ремонт».

Зауважимо, що поява подібного листа, де вкотре надаються докладні роз’яснення з приводу змісту норм закону, які, здавалося б, не потребують роз'яснень (а по суті, являють собою позицію державного контролюючого органу з певних питань), не випадкова, і для цього є свої причини.

Однією з причин можуть бути певна відсталість і консервативність уявлень будівельників, які дуже обережно сприймають те, що суперечить усталеній практиці будівельних процедур, і тому за своєю обережністю вони можуть навіть позмагатися з нотаріусами — представниками однієї з найконсервативніших професій.

Друга причина криється в самому будівельному відомстві, а точніше, у Державній архітектурно-будівельній інспекції (далі — ДАБІ), яка займається видачею дозволів (реєстрацією повідомлень і декларацій) та бере участь у прийнятті завершених будівництвом об’єктів в експлуатацію. Часто архітектурно-будівельна інспекція, з якою технічні фахівці — будівельники, безумовно, консультуються, навмисно дезорієнтує замовників, скеровуючи їх на найдовший та найскладніший шлях з наміром отримати чималеньку «платню» за вирішення «складного питання» (як це підносить інспекція).

Щоб не бути голослівними, наведемо приклад, з яким автору цієї статті довелося зіткнутися на практиці. Відділ одного із конструкторських бюро на запит замовника розробив проектну документацію для… реконструкції квартири2 у м. Києві, розташованої у престижному районі. Цей проект реконструкції не передбачав якимсь чином зачіпати несучі конструкції будинку, тобто, інакше кажучи, реконструкції підлягала тільки квартира, але не будинок як об'єкт будівництва в цілому.

2 Про перепланування квартир див. наші публікації: «Дозволи потрібні?!»// «ББ», 2011, № 12, с. 37; «Переплануємо житлові приміщення» // «ББ», 2012, № 1, с. 27; «Про перепланування» // «ББ», 2012, № 4, с. 47; «Чи є перепланування будівництвом?» // «ББ», 2012, № 6, с. 36.

Проте провідному технічному фахівцю, який прийшов за роз'ясненнями до Державної архітектурно-будівельної інспекції, дали зрозуміти, що для проведення робіт з такої реконструкції необхідно отримати дозвіл на проведення будівельних робіт, у такий спосіб скеровуючи замовника по великому колу.

В іншому випадку Державна архітектурно-будівельна інспекція затребувала від декларанта додатково подавати заяву встановленої форми, як у разі отримання дозволу на проведення будівельних робіт. Це вбачається з листа Держкомпідприємництва від 30.08.2011 р. № 6945 (текст документа і наш коментар до нього див. у газеті «Будівельна бухгалтерія», 2011, № 19, с. 12-13).

Оскільки подібні випадки трапляються доволі часто на практиці, спробуємо ще раз розповісти про те, як працює диференційована система дозволів у будівництві, і розповісти так, щоб технічні фахівці, які займаються цими питаннями, зрозуміли сутність такої диференціації.

 

Дозвільні документи

Відповідно до ст. 34 Закону про містобудування та положень постанови № 466 на сьогодні існують три документи, що дають право на проведення будівельних робіт, а саме:

— повідомлення про початок виконання будівельних робіт;

— декларація про початок проведення будівельних робіт;

— дозвіл на проведення будівельних робіт.

Кожен із зазначених документів оформляється чи отримується в певних випадках. Спробуємо охарактеризувати сутність цих документів, розповісти про те, у яких випадках і якими з них користуватися.

 

Повідомлення про початок виконання будівельних робіт

Зазначене повідомлення надсилається рекомендованим листом з описом вкладення (чи подається особисто) безпосередньо до ДАБІ за місцем розташування об'єкта не пізніше ніж за один календарний день до початку виконання будівельних робіт замовником. Повідомлення подається стосовно робіт на об'єктах, будівництво яких здійснюється на підставі містобудівного паспорта. Отже, тут ідеться про індивідуальні будиночки площею до 300 кв. м (див. ст. 27 Закону про містобудування). У цьому випадку Закон не вимагає реєстрації декларації про початок проведення будівельних робіт.

Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт установлюється Кабінетом Міністрів України та наводиться в додатку 1 до Порядку № 466.

Сенс повідомлення про початок виконання будівельних робіт полягає в тому, що у випадках, коли Закон не вимагає реєстрації декларації про початок проведення будівельних робіт (і тим більше — отримання дозволу на проведення будівельних робіт), особі, яка здійснює будівництво (замовнику), достатньо не пізніше ніж за один календарний день до початку проведення будівельних робіт просто повідомити ДАБІ про те, що він (замовник) такі роботи розпочинає.

Ще раз підкреслюємо: повідомити у цьому контексті означає повідомити відповідну інспекцію про те, що такі роботи вестимуться. Таке повідомлення не є дозвільним документом у розумінні Закону про дозвільну систему і не вимагає від ДАБІ будь-яких дій, крім як узяти таке повідомлення до відома.

Звертаємо увагу, що в цьому випадку, якщо говорити про вектор спрямованості такого документа, то його спрямовано від замовника будівництва до інспекції, оскільки замовник повідомляє ДАБІ, а вона, у свою чергу, бере таке повідомлення до відома, і більше нічого.

 

Декларація про початок проведення будівельних робіт

У тих випадках, коли об'єкт будівництва за ступенем складності належить до I — III категорій, перш ніж розпочати проведення будівельних робіт на такому об'єкті, замовник будівництва має подати декларацію про проведення будівельних робіт (порядок її подання ми розглянемо нижче). Така декларація підлягає реєстрації в ДАБІ за місцем розташування об'єкта будівництва.

Нагадаємо: категорія складності об'єкта будівництва (реконструкції, реставрації) визначається розробником — ліцензованою організацією у сфері архітектури за участі замовника об'єкта, а вид документа, що дає право виконувати будівельні (підготовчі) роботи, визначається залежно від такої категорії складності 3.

3 Див. із цього питання ч. 3 ст. 32 Закону про містобудування, а також додатково лист ДАБІ від 09.06.2011 р. № 40-19-412.

Реєстрація декларації згідно з п. 8 Порядку № 466 здійснюється з дотриманням вимог Закону про дозвільну систему. Це означає, що подання такої декларації здійснюється в порядку, передбаченому зазначеним Законом, тобто документи подаються до дозвільного центру — спеціально створеного робочого органу при органі місцевого самоврядування або державної адміністрації, що діє за принципом організаційної єдності (єдиного вікна) стосовно документів дозвільного характеру. Усі дії здійснюються через державного адміністратора — посадову особу такого дозвільного центру.

Слід зауважити, що нашвидкуруч написаний Порядок № 466 містить логічну суперечність. У п. 8 зазначеного Порядку йдеться про подання декларації через дозвільний центр, а вже в п. 9 того самого Порядку вказує на те, що замовник «заповнює та особисто подає або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення» декларацію, про яку йдеться, безпосередньо до ДАБІ.

ДАБІ «з честю» вийшла зі скрутної ситуації, що склалася, роз'яснивши у своєму листі від 22.06.2011 р. № 40-12-589 таке: у замовника є дві можливості, і він має право діяти на свій розсуд — може подати декларацію через дозвільний центр, а може — безпосередньо до інспекції. Особисто ми вважаємо, що цей лист був спричинений необхідністю підтримати «честь мундира», а єдиним правильним є порядок подання декларації опосередковано — через дозвільний центр. Дотримуючись такого порядку, ви позбавите себе зайвих домагань чиновників від архітектурної інспекції, хоча, можливо, комусь така порада й не сподобається — будівельникам здається звичнішим мати справу з інспекцією та виконувати її вимоги.

Декларація про початок проведення будівельних робіт, чітко кажучи, не є дозвільним документом 4, ідеться тільки про порядок її подання. Викладене випливає як з додатка до Закону про перелік дозвільних документів, де до дозвільних документів у сфері будівництва цей Закон відносить лише дозвіл на проведення будівельних робіт (п. 32 зазначеного додатка до Закону про перелік дозвільних документів), так і з формулювань Закону про дозвільну систему, де до дозвільних документів Законом віднесено «дозвіл, висновок, рішення, погодження, інший документ, який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання» (ст. 1 Закону про дозвільну систему).

4 Див. додаток до Закону про перелік дозвільних документів, а також ураховуйте, що згідно зі ст.1 Закону про дозвільну систему до дозвільних документів віднесено «дозволи, висновки, рішення, погодження, інший документ, який дозвільний орган зобов’язаний видати суб’єкту господарювання».

Звертаємо увагу, що декларація — це документ, який заповнюється та подається замовником. Саме замовник несе відповідальність за повноту і достовірність даних, що містяться в поданій декларації. Подання копій документів, що підтверджують наявні в декларації дані, законодавством не передбачено. Подібні вимоги з боку ДАБІ нічим не обґрунтовані.

Подана через дозвільний центр декларація підлягає реєстрації в ДАБІ протягом п'яти робочих днів з моменту її надходження. Причому згідно з п. 10 Порядку № 466 ДАБІ перевіряє повноту даних, що містяться в декларації, та реєструє її, після чого замовник має право розпочати будівельні роботи. Підставою для відмови в реєстрації декларації може бути лише те, що декларацію подано або заповнено з порушенням установлених вимог (ч. 4 ст. 36 Закону про містобудування).

Тепер про вектор спрямованості документа але це вже стосовно декларації про проведення будівельних робіт. Вектор і в разі подання декларації спрямовано від замовника будівництва до інспекції. Замовник заповнює та подає декларацію, а справа ДАБІ — її зареєструвати, причому перевірка даних, що містяться в декларації, здійснюється за формальними ознаками — дотримання порядку подання декларації й повнота даних, наявних у поданій декларації.

У тому, що нами правильно розставлено акценти при роз'ясненні цього питання, ми переконалися, виявивши в одному зі згадуваних уже нами листів Держкомпідприємництва буквально таке (наводимо цитату з листа № 6945):

«Декларація — з лат. declaratio, від declare — заявляю, оповіщаю.

Суттю декларативного принципу є подання документа, що надається до відповідного державного органу, із зазначенням відомостей, на підставі яких він виконує певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності, що належать до його компетенції».

Як і ми, зазначений компетентний орган зауважив, що суб’єктами будівництва не розуміється власне суть питання — подання декларації самим заявником та під його відповідальність.

Із приводу витребування від декларанта додаткових документів сама ДАБІ у своєму листі від 01.11.2011 р. № 40-17-3856, підписаному головою відомства, підкреслила, що законом та іншими нормативними актами при реєстрації декларації «не передбачено подання будь-яких інших документів, крім двох примірників самої декларації». При цьому «інспекція не має права вимагати додаткові документи, а в разі повернення декларації на доопрацювання інспекція зобов'язана обґрунтувати причини її повернення».

Що ж виходить — вказівки голови відомства не достатньо авторитетні для керівників інспекцій на місцях? Ми так не вважаємо. Найімовірніше, регіональні інспекції використовують на свою користь стан загальної невисокої грамотності в цьому питанні.

 

Дозвіл на проведення будівельних робіт

Отримання дозволу на проведення будівельних робіт необхідне лише для об'єктів, що належать до IV і V категорій складності.

Порядок отримання дозволу найбільш звичний для будівельників і зазвичай запитань не викликає. Для отримання дозволу на проведення будівельних робіт замовник подає або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення безпосередньо до ДАБІ за місцезнаходженням об'єкта будівництва заяву встановленої форми (п. 18 Порядку № 466). До заяви додається необхідний та всім звичний пакет документів, уключаючи правовстановлюючі документи на земельну ділянку, проектну документацію, копії ліцензій та сертифікатів тощо (див. той самий п. 18 зазначеного Порядку).

Як уже зазначалося, дозвіл на проведення будівельних робіт віднесено законом до дозвільних документів у будівництві. Цей документ видається замовнику уповноваженим його видавати органом — Державною архітектурно-будівельною інспекцією. Після цього замовник може розпочинати проведення будівельних робіт.

У цьому, останньому, випадку вектор спрямованості документа (дозволу на проведення будівельних робіт) інший, а саме від інспекції до замовника.

 

Дозвільні документи на проведення підготовчих робіт

Ми говорили про повідомлення, декларацію на проведення будівельних робіт і дозвіл на проведення будівельних робіт. Але все викладене щодо сутності цих документів застосовне також і до повідомлення, декларації на проведення підготовчих робіт і дозволу на проведення підготовчих робіт. Додатково з цього питання рекомендуємо вивчити роз'яснення, надані в листі Держкомпідприємництва від 01.09.2011 р. № 7020 (текст документа і коментар до нього див. у газеті «Будівельна бухгалтерія», 2011, № 22, с. 7, 31).

На закінчення ми можемо тільки ще раз порадити звертати увагу на вектор спрямованості документа: від кого він отримується, ким заповнюється (видається), а також на обов'язки та повноваження інспекції, що покладаються на неї відповідно до закону у зв'язку з реєстрацією або видачею одного із зазначених документів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі