Теми статей
Обрати теми

Перевірки Держпраці: серпневі зміни

Редакція ББ
Стаття

Перевірки Держпраці:
 серпневі зміни

Владислава Лежніна, юрист (м. Харків, e-mail: firm_law@ukr.net)

 

Нещодавно на сторінках нашого видання ми розглядали порядок проведення перевірок інспекторами Держпраці (див. «Перевірки Держпраці» // «ББ», 2012, № 15, с. 21).

А вже сьогодні будемо знайомити вас із змінами до нього. Точніше кажучи, ми прокоментуємо новий порядок проведення таких перевірок, який був затверджений наказом Міністерства соціальної політики України від 02.07.2012 р. № 390. Він набув чинності вже 17 серпня 2012 року.

 

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 877 — Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 г. № 877-V.

Порядок № 390 — Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затверджений наказом Міністерства соціальної політики України від 02.07.2012 р. № 390.

Порядок № 72 Порядок проведення перевірки стану додержання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування, що проводиться посадовими особами Державного департаменту нагляду за додержанням законодавства про працю та його територіальних органів, затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21.03.2003 р. № 72 (втратив чинність з 17.08.2012 р.).

 

Новели у процедурі перевірки інспекціями праці

1.Чітко закріплено види перевірок: планові та позапланові.

На відміну від попереднього Порядку № 72 зараз не виділяються як окремий вид перевірок такі перевірки, як:

— перевірки за дорученням керівництва Держпраці та територіальних державних інспекцій праці, правоохоронних органів;

— за пропозиціями установ, організацій;

— за зверненнями громадян.

Це зумовлено, перш за все, необхідністю приведення перевірок інспекцій праці у відповідність нормам Закону № 877, який передбачає лише 2 види заходів державного контролю: планові та позапланові.

2. Перевірки інспекцій праці можуть здійснюватися як за місцем знаходження суб’єкта перевірки чи його відокремленого підрозділу, так і у приміщенні інспекцій праці, у випадках, передбачених Законом № 877.

Проте на сьогоднішній день Законом № 877 не закріплено ті випадки, коли перевірки дотримання законодавства про працю мають проходити у приміщенні інспекцій праці.

3. Періодичність проведення планових перевірок визначається відповідно до критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю.

Так планові перевірки суб’єктів господарювання:

з високим ступенем ризику проводяться — не частіше ніж один раз на рік;

із середнім ступенем ризику — не частіше ніж один раз на два роки;

з незначним ступенем ризику — не частіше ніж один раз на три роки.

Стосовно цього питання процедура проведення перевірки не зазнала якихось змін. Більш детально про визначення ступеня ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю читайте у статті «Перевірки Держпраці» // «ББ», 2012, № 15, с. 21).

4. Позапланові перевірки проходять незалежно від кількості раніше проведених перевірок однак лише за наявності підстав, визначених Законом № 877.

Підстави для здійснення позапланових перевірок:

— з власної ініціативи суб’єкта господарювання шляхом подання письмової заяви до відповідної інспекції праці про здійснення перевірки;

— виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених у документах обов’язкової звітності, поданих суб’єктом господарювання;

— перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів інспекціями праці;

— звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства;

— неподання у встановлений термін суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, які перешкоджали поданню таких документів;

— настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання (ч. 1 ст. 6 Закону № 877).

Увага! Позапланові перевірки за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктами господарювання вимог законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування здійснюються лише за наявності згоди Держпраці України на їх проведення (п. 3 Порядку № 390).

5. Інспектор праці має право на проведення перевірки за наявності у нього службового посвідчення та направлення на перевірку (п. 4 Порядку № 390).

Раніше , в період дії старого Порядку № 72, передбачалося, що інспектор праці мав право на проведення перевірки за наявності в нього наступних документів: службового посвідчення; персональної круглої номерної печатки; Положення про Державну інспекцію України з питань праці; Положення про територіальну державну інспекцію праці АРК, областей, міст Києва та Севастополя; у разі перевірки за дорученням — доручення відповідного органу (керівництва Держпраці та ТДІП, правоохоронних органів).

З 17 серпня підставою допуску інспектора праці до здійснення перевірки є виключно пред’явлення інспектором службового посвідчення та направлення на перевірку (тобто, як бачите, печатка вже не потрібна!).

6. Роботодавець зобов’язаний для проведення перевірки інспектору праці: виділити робоче місце, обладнати це місце усім необхідним для здійснення інспектором його повноважень під час перевірки.

Інспектору на час проведення перевірки надається робоче місце, обладнане належним чином, право користування телефонним зв’язком, розмножувальною технікою, іншими послугами технічного характеру, необхідними для реалізації повноважень під час перевірки, оформлення матеріалів перевірки, спілкування з працівниками (у разі необхідності одержання пояснень) (п. 5 Порядку № 390).

7. Відтепер визначено виключний перелік тих питань, що можуть перевірятися інспекторами під час проведення перевірки дотримання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Його наведено в Акті перевірки додержання суб’єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Форму акта затверджено наказом Мінсоцполітики № 390 від 02.07.2012 р.

Перелік нараховує близько двох сотень позицій, за якими перевіряючі від Держпраці вправі здійснювати перевірку на підприємстві. У рамках цієї статті ми не будемо наводити повний його список (бо його повністю викладено в Акті перевірки), а лише перечислимо головні напрямки, за якими інспектори будуть контролювати підприємства згідно з новим Порядком № 390, а саме:

— оформлення трудових відносин з найманими працівниками: укладання трудового договору; випробувальний термін; зміна істотних умов праці та переведення на іншу роботу; розірвання трудового договору;

— колективний договір: наявність колективного договору; відповідність умов колективного договору діючому законодавству; виконання умов колективного договору.

— робочий час: тривалість робочого часу; ведення обліку виконаної роботи та заробітної плати;

— час відпочинку: вихідні, святкові і неробочі дні, перерви; щорічні відпустки; відпустки у зв’язку з навчанням, творча відпустка; соціальні відпустки; кошти на оплату відпусток;

оплата праці: мінімальні гарантії в оплаті праці, оплата праці за фактично виконану роботу; умови оплати праці, порядок їх встановлення та змін; сумісництво, суміщення, виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника; оплата за роботу в нічний час, святкові і неробочі дні, надурочний час, за роботу у важких і шкідливих умовах, часу простою; індексація заробітної плати; строки виплати заробітної плати; форми виплати заробітної плати; компенсація втрати частини заробітної плати у зв’язку з порушенням строків її виплати; першочерговість виплати заробітної плати; розрахунки з працівниками при звільненні;

особливості використання праці осіб, що потребують додаткового соціального захисту: використання праці інвалідів; використання праці жінок; використання праці неповнолітніх;

— трудова дисципліна: правила внутрішнього трудового розпорядку; порядок притягнення до дисциплінарної відповідальності;

гарантії найманих працівників: службові відрядження; гарантії для працівників, що направляються для підвищення кваліфікації та на обстеження до медичного закладу; відрахування із заробітної плати;

— охорона праці: забезпечення працівників спеціальним одягом, миючими засобами, молоком, газованою водою; перерви в роботі для обігрівання і відпочинку; обов’язкові медичні огляди працівників певних категорій, переведення їх на легшу роботу на підставі медичного висновку;

— зайнятість населення: використання праці іноземців та осіб без громадянства;

загальнообов’язкове державне соціальне страхування: загальні вимоги; виплати за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійним захворюванням, які спричинили втрату працездатності; забезпечення та послуги за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням;

— атестація робочих місць (на цю тему див. нашу статтю «Атестація робочих місць за умовами праці» // «ББ», 2012, № 16, с. 38).

 

Висновок

Таким чином, оновлений Порядок проведення перевірок інспекціями праці містить ряд позитивних аспектів, зокрема викладено нову форму Акта перевірки з переліком питань, що підлягають перевірці. А тому роботодавці заздалегідь знають, що саме будуть перевіряти інспектори при проведенні планової перевірки.

У випадку проведення позапланової перевірки перевіряються лише ті питання, що слугували підставою для такої перевірки, з обов’язковим зазначенням їх у направленні на перевірку. Проведення позапланових перевірок за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктами господарювання вимог законодавства про працю здійснюється лише за наявності згоди Держпраці України на їх проведення. Це значно скоротить випадки проведення позапланових перевірок із цієї підстави та ускладнить їх процедуру проведення.

Що ж до інших питань, то будемо сподіватися, що Порядок № 390 в цілому сприяє ефективній співпраці як інспекторів, так і суб’єктів господарювання, яких перевіряють. Проте, як-то кажуть, поживемо-побачимо, адже на практиці, як завжди, виникає чимало запитань, відповіді на які чекайте на сторінках нашого видання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі