1.1 Для автомобілів встановлюються такі види норм витрат палива:
— базова лінійна норма на пробіг автомобіля — на 100 км;
— норма на виконання транспортної роботи (враховує додаткові витрати палива при русі автомобіля з вантажем) — на 100 тонно-кілометрів (т • км);
— норма на одну тонну спорядженої маси Hg (враховує додаткові витрати палива при зміні спорядженої маси автомобіля, причепа або напівпричепа);
— норма на їздку з вантажем (враховує збільшення витрат палива, пов’язане з маневруванням та виконанням операцій завантаження і розвантаження) — на одну їздку;
— норма на пробіг при виконанні спеціальної роботи — на 100 км;
— норма на роботу спеціального обладнання, встановленого на автомобілях, — на годину або на виконану операцію;
— норма на роботу незалежного обігрівача — на одну годину роботи незалежного обігрівача.
1.2 Базова лінійна норма Hs встановлюється:
— для вантажних автомобілів (за винятком самоскидів) — у спорядженому стані;
— для легкових автомобілів і автобусів (повна маса яких не перевищує 3,5 т) та самоскидів — з половиною навантаження;
— для автобусів (повна маса яких перевищує 3,5 т) — з повним навантаженням (повною масою);
— для вантажопасажирських автомобілів — у спорядженому стані з половиною маси пасажирів.
Базові лінійні норми по типах автомобілів наведені в таблицях додатків А і Б в розрізі моделей (модифікацій) автомобілів в алфавітному порядку (за українським та латинським алфавітом).
У зв’язку з тим, що більшість сучасних автомобілів мають багатоваріантне конструктивне виконання (комплектація однієї моделі автомобіля різними моделями двигуна, коробки передач, головної передачі, тощо), новорозроблені та переглянуті у 1997 році базові лінійні норми наведені в окремих таблицях з зазначенням технічних даних та особливостей конструктивного виконання моделей (модифікацій) транспортних засобів, які дозволяють їх ідентифікувати. Ці норми поширюються лише на моделі (модифікації) автомобілів з зазначеними технічними даними та особливостями конструктивного виконання.
Базові лінійні норми витрат палива встановлені у таких одиницях вимірювання:
— для бензинових, дизельних автомобілів та автомобілів, що працюють на зрідженому (скрапленому) нафтовому газі, — у літрах на 100 км пробігу (л/100 км);
— для автомобілів, що працюють на стисненому природному газі, — в нормальних кубічних метрах на 100 км (м3/100 км);
— для газодизельних автомобілів норми витрат стисненого природного газу наведені в таблицях в м3/100 км, а дизельного палива — поруч в л/100 км.
Норми витрат дизельного палива відмічені індексом «д», поставленим після цифрового значення норм, зрідженого нафтового газу — індексом «знг», стисненого природного газу — «спг». Для газобалонних автомобілів (ГБА) в дужках зазначена норма при роботі на бензині, для газодизельних (ГДА) — на дизельному паливі.
З переліку моделей автомобілів виключені ті, виробництво яких припинено 25 і більше років тому. При необхідності розрахунку нормативних витрат палива на автомобілі цих моделей застосовуються коригуючі коефіцієнти та формули розрахунків згідно з цим нормативним документом, а базові лінійні норми згідно з Нормами витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затвердженими наказом Мінтрансу України № 179 від 03.05.95 р.
1.3 Норма на виконання транспортної роботи Hw застосовується для бортових вантажних автомобілів і сідельних тягачів у складі автопоїздів, автомобілів-фургонів та вантажопасажирських автомобілів, які виконують роботу, що обліковується в тонно-кілометрах (може застосовуватись для легкових автомобілів і автобусів з причепами, які виконують транспортну роботу, що обліковується в тонно-кілометрах).
Граничнодопустимі (максимальні) норми на виконання транспортної роботи Hw в залежності від виду палива становлять:
— бензин — 2,0 л/100 т • км;
— дизельне паливо — 1,3 л/100 т • км;
— зріджений нафтовий газ — 2,5 л/100 т • км;
— стиснений природний газ — 2,0 м3/100 т • км;
— при газодизельному живленні двигуна — природного газу 1,2 м3/100 т • км і дизельного палива 0,25 л/100 т • км.
Примітка. Для автопоїздів, повна маса та максимальна швидкість яких дорівнює або перевищує відповідно 40 тонн і 100 км/год. (за даними заводу-виробника), граничнодопустима норма на транспортну роботу становить 1,0 л дизельного палива на 100 т • км.
Рекомендовано при магістральних перевезеннях сучасними вантажними автомобілями застосовувати норму на транспортну роботу в межах 0,6 ... 0,8 л дизельного палива на 100 т • км.
Фактична витрата палива на виконання транспортної роботи залежить від кількості зупинок, фаз розгону-вибігу на одиницю шляху та від рельєфу місцевості.
Право встановлення конкретних величин норм витрат палива на виконання транспортної роботи у регламентованих межах надається керівникам підприємств та затверджується наказом (розпорядженням) по підприємству.
1.4 Норма на одну тонну спорядженої маси Hg (автопоїзда, автомобіля, причепа або напівпричепа) застосовується при розрахунках лінійної норми витрати палива при зміні спорядженої маси автомобіля відносно спорядженої маси базового автомобіля, при розрахунках лінійної норми автопоїздів, тощо. Норми на одну тонну спорядженої маси Hg (л/100 т • км) в залежності від виду палива дорівнюють відповідним нормам на виконання транспортної роботи згідно з п. 1.3.
1.5 Норма на їздку з вантажем Hz застосовується для автомобілів-самоскидів і автопоїздів з самоскидальними кузовами та враховує збільшення витрат палива, пов’язане з маневруванням та виконанням операцій завантаження і розвантаження на кожну їздку з вантажем. Hz установлено у такому розмірі:
— 0,25 л рідкого палива (0,25 м3 природного газу) на кожну одиницю самоскидного рухомого складу;
— 0,2 м3 природного газу і 0,1 л дизельного палива при газодизельному живленні двигуна.
Для великовантажних автомобілів-самоскидів БелАЗ установлено Hz = 1,0 л на їздку.
1.6 Норма на роботу спеціального обладнання, встановленого на автомобілях Ноб застосовується для спеціальних та спеціалізованих автомобілів, які виконують спеціальні роботи під час стоянки (автокрани, компресорні, бурильні установки, тощо). Норми на роботу спеціального обладнання в літрах на годину роботи обладнання або в літрах на одну технологічну операцію наведені в таблиці Б.1 додатка Б.
1.7 Норма на пробіг при виконанні спеціальної роботи Hsc застосовується для спеціальних та спеціалізованих автомобілів, які виконують спеціальні роботи під час руху (снігоочисники, поливомиєчні, тощо). Норми на пробіг при виконанні спеціальної роботи по моделях спецавтомобілів наведені разом з лінійними нормами на пробіг без виконання спеціальної роботи в таблиці Б.2 додатка Б.
1.8 Норма на роботу незалежного обігрівача Нон застосовується для автомобілів, обладнаних незалежними обігрівачами. У додатку Г наведені норми витрат палива незалежними обігрівачами автомобілів на одну годину роботи обігрівача.
Користування обігрівачами допускається при температурі навколишнього середовища від 0 до + 10 °С — до 50 % тривалості роботи автомобіля на лінії, при температурі нижче 0 °С — від 50 до 100 % тривалості роботи автомобіля. Витрата палива на роботу обігрівача враховується в загальних нормативних витратах палива згідно з п. 4.2.
За умови відсутності у додатку Г норми на роботу незалежного обігрівача застосовується коригуючий коефіцієнт 3.1.13.
1.9 Нормативна витрата палива Qн — це обсяг палива, виражений у об’ємних одиницях (л, м3), який має витрачатися автомобілем при здійсненні певного пробігу, виконанні певної транспортної або спеціальної роботи з урахуванням певних умов експлуатації. Нормативні витрати палива для кожного конкретного автомобіля розраховуються за наведеними в розділі 3 формулами в залежності від типу автомобіля (легковий, автобус, вантажний бортовий, спеціальний, тощо) з застосуванням зазначених вище норм витрат палива і коефіцієнтів їх коригування, наведених в розділі 2.
1.10 Нормативи витрат мастильних матеріалів, наведені в додатку В, установлені на 100 літрів (100 м3 СПГ) нормативних витрат палива Qн, розрахованих для даного автомобіля:
— нормативи витрат олив — в л/100 л (л/100 м3 СПГ) Qн;
— нормативи витрат мастил — в кг/100 літрів (кг/100 м3 СПГ) Qн.
Нормативи витрат олив і мастил зменшуються на 50 % для всіх автомобілів, які знаходяться в експлуатації до трьох років (крім автомобілів, відмічених у додатку В знаком (*)).
Нормативи збільшуються до 20 % для автомобілів, які знаходяться в експлуатації більше восьми років.
Витрати мастильних матеріалів при капітальному ремонті агрегатів установлюються в кількості, рівній одній заправочній місткості системи змащування даного агрегату.