Нормативний акт Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті

4. Розрахунок нормативних витрат палива для різних типів рухомого складу автомобільного транспорту

Зміни документа за роками
(24.01.2012 36 )
Автор : Міністерство інфраструктури України

4.1 Для легкових автомобілів і автобусів нормативні витрати палива розраховуються за формулою:

Qн = 0,01 Hs S (1 + 0,01 K), (3)

де: Qн — нормативна витрата палива, літри, (м3);

Hsбазова лінійна норма витрати палива, л/100 км (м3/100 км),

S — пробіг автомобіля, км,

Kсумарний коригуючий коефіцієнт, %.

4.2 У разі використання в автомобілях (у тому числі автобусах) автономних (незалежних) обігрівачів нормативна витрата палива на роботу обігрівача додається до загальних нормативних витрат і її максимально можливе значення розраховується таким чином:

Qон = Hон х 0,01 х KТ х tон, (4)

де:

Qон — максимально можливе значення нормативної витрати палива на роботу обігрівача, літри,

Hон — базова норма витрати палива на роботу автономного обігрівача (додаток Г), л/год.,

KТ — відсоток використання потужності обігрівача залежно від фактичної температури повітря в холодну пору року (визначається відповідно до пп. 1.8),

tон — обґрунтована та належним чином задокументована тривалість роботи автономного обігрівача.

Примітка. Тривалість роботи автономного обігрівача та обґрунтування відсотка використання його потужності зазначається у дорожніх листах та/або інших звітних документах.

4.3 При експлуатації легкових автомобілів і автобусів з причепами, які виконують транспортну роботу, що обліковується в тонно-кілометрах, нормативні витрати палива розраховуються для них, як і для вантажних автомобілів, що працюють з причепами (п. 4.4).

Якщо транспортна робота для зазначених автомобілів не обліковується, до них згідно з п. 3.1.11 застосовується коефіцієнт підвищення лінійної норми витрати палива для автомобіля з причепом, розрахованої з урахуванням спорядженої маси причепа).

4.4 Для бортових вантажних автомобілів і сідельних тягачів у складі автопоїздів, автомобілів-фургонів та вантажопасажирських автомобілів, які виконують роботу, що обліковується в тонно-кілометрах, нормативні витрати палива розраховуються за формулою:

Qн = 0,01san S + Hw W) (1 + 0,01 K), (5)

де: Нsan — лінійна норма витрати палива на пробіг автопоїзда:

Нsan = Hs + Hg Gnp, л/100 км (м3/100 км),

де Hsбазова лінійна норма витрати палива на пробіг автомобіля, л/100 км (м3/100 км),

Hg — норма витрати палива на одну тонну спорядженої маси причепа або напівпричепа згідно з п. 1.4, л/100 т • км (м3/100 т • км),

Gnpспоряджена маса причепа або напівпричепа, т,

Hwнорма на транспортну роботу згідно з п. 1.3, л/100 т • км (м3/100 т • км),

Wобсяг транспортної роботи, т • км (W = Gван Sван, де Gванмаса вантажу, Sван — пробіг з вантажем).

Примітка. При буксируванні автомобілів, при їх перегоні в спареному стані нормативні витрати палива обраховуються як і для автопоїздів.

4.5 Для автомобілів-самоскидів та самоскидальних автопоїздів нормативні витрати палива визначаються за формулою:

Qн = 0,01 Hsanc S (1 + 0,01 K) + Hz Z, (6)

де: Hsanc — лінійна норма витрати палива самоскидального автопоїзда, л/100 км (м3/100 км),

Hsanc = Hs + Hw (Gnp + 0,5 g),

де Hs — базова лінійна норма витрати палива на пробіг автомобіля-самоскида з урахуванням транспортної роботи, л/100 км (м3/100 км),

Hwнорма витрати палива на транспортну роботу і споряджену масу причепа або напівпричепа згідно з п. 1.3, л/100 т • км (м3/100 т • км),

Gnpспоряджена маса причепа або напівпричепа, т,

gвантажність причепа, т;

Hzнорма витрати палива на їздку з вантажем автомобіля-самоскида згідно з п. 1.5, л (м3);

Z — кількість їздок з вантажем.

У випадках роботи автомобілів-самоскидів з коефіцієнтом використання вантажності вищим 0,5 допускається нормування витрат палива за пунктом 4.4. У цьому випадку за базову лінійну норму приймається базова лінійна норма для відповідного базового бортового автомобіля, скоригована за різницею споряджених мас цих автомобілів.

4.6 Розрахунок нормативних витрат палива для спеціальних і спеціалізованих автомобілів.

Спеціальні автомобілі — це автомобілі, які за своєю конструкцією та обладнанням призначені для виконання спеціальних робочих функцій.

Спеціалізовані автомобілі — це автомобілі, які за своєю конструкцією та обладнанням призначені для перевезення пасажирів або вантажів певних категорій.

Спеціальні і спеціалізовані автомобілі (далі — спецавтомобілі) з установленим на них обладнанням підрозділяються на дві групи:

— автомобілі, які виконують спеціальні роботи під час стоянки (автокрани, компресорні, бурильні установки, тощо);

— автомобілі, які виконують спеціальні роботи під час руху (снігоочисники, поливомиєчні тощо).

4.6.1 Нормативні витрати палива для спецавтомобілів, які виконують спеціальні роботи під час стоянки, визначаються таким чином:

Qн = 0,01 Нs S (1 + 0,01 K) + Ноб Тоб (1 + 0,01 K∑с), (7)

де: Нsбазова лінійна норма витрати палива на пробіг спеціального автомобіля, л/100 км (м3/100 км);

Нобнорма витрати палива на роботу спеціального обладнання, л/год. або літри на виконану операцію (заповнення цистерни, тощо);

Тобчас роботи обладнання, годин або кількість виконаних операцій;

K — сумарний коригуючий коефіцієнт до лінійної норми, %;

K∑ссумарний коригуючий коефіцієнт до норми на роботу спеціального обладнання, %.

У випадках, коли спеціальний автомобіль виконує транспортну роботу, яка обліковується в тонно-кілометрах, нормативні витрати палива розраховуються за формулою:

Qн = 0,01 (Hs S + Hw W) (1 + 0,01 K) + Ноб Тоб (1 + 0,01 K∑с), (8)

У випадках, коли спеціальний автомобіль виконує транспортну роботу, яка не обліковується в тонно-кілометрах, нормативні витрати палива розраховуються за формулою 7 з врахуванням у складі K коригуючого коефіцієнта за п. 3.1.11.

4.6.2 Нормативні витрати палива для спеціальних автомобілів, які виконують роботу під час руху, визначаються таким чином:

Qн = 0,01 (Hs S + Hsc Sc) (1 + 0,01 K) + Hn N, (9)

де: Hs — базова лінійна норма витрати палива на пробіг спецавтомобіля (без виконання спеціальної роботи), л/100 км;

S — пробіг спецавтомобіля без виконання спеціальної роботи, км;

Hscнорма витрати палива на пробіг при виконанні спеціальної роботи, л/100 км (м3/100 км);

Sc — пробіг автомобіля при виконанні спеціальної роботи, км;

Hnнорма витрати палива на розкидання одного кузова піску або суміші згідно таблиці Б.2, л;

Nкількість кузовів розкиданого піску або суміші за зміну.

5. Терміни, познаки та скорочення

У таблицях додатка А використано такі познаки та скорочення:

Vp, куб. см — робочий об’єм двигуна;

Ne, кВт — номінальна потужність двигуна;

КП — тип коробки передач;

М — механічна коробка передач;

А — автоматична коробка передач;

розгорнута колісна формула — послідовно через кому вказуються всі осі, для кожної осі після дефісу послідовно вказується:

наявність приводу (П);

тип приводу — постійний (П) або такий, що відключається (В);

наявність управління поворотом коліс осі (У).

У разі потреби безпосередньо після цифри — позначення номера осі може бути вказано в дужках кількість скатів (1 — означає, що колеса осі є односкатними, 2 — двоскатними).

Таблиця 5.1 Приклади колісних формул

Опис колісної формули автомобіля

Колісна формула

Розгорнута колісна формула

Двовісний автомобіль з приводом на задню вісь

4 х 2

1-У, 2-ПП

Двовісний автомобіль з приводом на передню вісь

4 х 2

1-ППУ, 2

Двовісний автомобіль з приводом на передню вісь та керованими колесами другої осі (наприклад, автонавантажувач тощо)

4 х 2

1-ПП, 2-У

Двовісний автомобіль з приводом на передню вісь та керованими колесами передньої та задньої осей

4 х 2

1-ППУ, 2-У

Двовісний автомобіль з постійним приводом на задню вісь та приводом передньої осі, що відключається

4 х 4

1-ПВУ, 2-ПП

Двовісний автомобіль з постійним приводом на передню вісь та приводом задньої осі, що відключається

4 х 4

1-ППУ, 2-ПВ

Двовісний автомобіль з постійним приводом на всі колеса

4 х 4

1-ППУ, 2-ПП

Двовісний автомобіль з приводом на задню вісь із позначенням, що колеса задньої осі є двоскатними

4 х 2

1-У, 2(2)-ПП

Тривісний автомобіль з приводом на третю вісь та керованими колесами першої осі

6 х 2

1-У, 2, 3-ПП

Тривісний автомобіль з приводом на другу і третю вісь та керованими колесами першої осі

6 х 4

1-У, 2-ПП, 3-ПП

Тривісний автомобіль з приводом на другу і третю осі та керованими колесами першої осі із позначенням, що колеса другої та третьої осей є односкатними

6 х 4

1-У, 2(1)-ПП, 3(1)-ПП

Тривісний автомобіль з приводом на другу і третю осі та керованими колесами першої осі із позначенням, що колеса другої та третьої осей є двоскатними

6 х 4

1-У, 2(2)-ПП, 3(2)-ПП

Тривісний автомобіль з приводом на другу і третю вісь та керованими колесами першої та другої осей

6 х 4

1-У, 2-ППУ, 3-ПП

Тривісний автомобіль з приводом на другу і третю вісь та керованими колесами першої та третьої осей

6 х 4

1-У, 2-ПП, 3-ППУ

Тривісний автомобіль з постійним приводом на всі колеса та керованими колесами першої осі

6 х 6

1-ППУ, 2-ПП, 3-ПП

Тривісний автомобіль з постійним приводом на всі колеса та керованими колесами першої та другої осей

6 х 6

1-ППУ, 2-ППУ, 3-ПП

Тривісний автомобіль з постійним приводом на всі колеса та керованими колесами першої та третьої осей

6 х 6

1-ППУ, 2-ПП, 3-ППУ

Чотиривісний автомобіль з приводом на третю і четверту осі та керованими колесами першої та другої осей

8 х 4

1-У, 2-У, 3-ПП, 4-ПП

Чотиривісний повнопривідний автомобіль з постійним приводом на всі колеса та керованими колесами першої та другої осей

8 х 8

1-ППУ, 2-ППУ, 3-ПП, 4-ПП

Чотиривісний автомобіль з постійним приводом на всі колеса та керованими колесами першої, другої та третьої осей

8 х 8

1-ППУ, 2-ППУ, 3-ППУ, 4-ПП

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі