* Деталі знайдете в статті «Книги ФОП і Ко — прийнято закон» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 29).
«Коли можна не вести?»
Ще раз. Дуже важливий нюанс. Утримайтеся від поспішних дій. Насправді, зміни стартують тільки з 1 січня 2021 року. До цього моменту в частині книг обліку ФОП нічого (!) не змінюється.
Працюють усі ті самі базові правила:
— ПКУ (п.п. 177.10, п.п. 296.1.1, п.п. 296.1.2);
— власне порядки ведення книг (порядки від 19.06.2015 р. № 579, від 16.09.2013 р. № 481);
— норма для тих, у кого необхідність у реєстрації нової Книги виникла в карантин, з постанови КМУ від 20.05.2020 р. № 392 (до цього вона була в постанові КМУ від 11.03.2020 р. № 211);
5. На період дії карантину тимчасово дозволяється:
…
2) фізичним особам — підприємцям та фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, вести облік доходів і витрат без використання книг обліку доходів і витрат (книг обліку доходів), якщо ведення зазначених книг повинно розпочатися після встановлення карантину, за умови подальшого подання такими особами книг обліку доходів і витрат (книг обліку доходів), до яких внесені дані про доходи і витрати, отримані (здійснені) ними, для реєстрації до контролюючих органів протягом трьох місяців з дня прийняття рішення про відміну карантину...
— норма з «касового» положення від 29.12.2017 р. № 148, що оприбуткування й облік отриманих ФОП готівкових доходів здійснюється в книгах обліку доходів (і витрат) у порядку, визначеному КМУ.
«Підозрюю, що якщо ФОП має Книгу доходів, то буде вимушений продовжувати її вести…»
Нагадаємо, що необов’язковими хочуть зробити книги обліку доходів єдиноподатників груп 1, 2 і 3 на ставці 5 % (без ПДВ). При цьому передбачається прописати, що відсутність Книги обліку доходів, а також її ведення з порушенням установленого порядку може бути підставою для притягнення платника до відповідальності виключно (!) у випадку, якщо такий платник повідомив податківців про бажання вести таку Книгу.
Повідомлення про бажання вести Книгу немає (ви його не направили)? Тоді й Книгу формально можна з 01.01.2021 р. відкласти вбік і зберігати протягом 3 років.
Жодної розреєстрації Книги, передачі її на зберігання до податкового органу зараз не передбачено. У Порядку від 19.06.2015 р. № 579 лише сказано, що «Книга зберігається у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис».
Щодо книг платників ЄП групи 3 на ставці 3 % і загальносистемників ситуація трохи інша:
— щодо єдиноподатників залишається Книга обліку доходів і витрат. Скасовується лише необхідність її реєстрації в податковому органі. Тут логічним виглядає продовження ведення обліку в старій Книзі;
— щодо загальносистемників на рівні ПКУ взагалі уникають такого поняття, як Книга обліку доходів і витрат. Можливо, це буде Книга, а можливо, й ні. У ст. 177 ПКУ передбачається прописати, що типова форма, за якою ведеться облік доходів та витрат, і порядок її ведення визначаються Мінфіном. Тобто Мінфін, за ідеєю, до 01.01.2021 р. повинен буде «народити» таку типову форму і порядок її ведення. На неї й доведеться перейти. Якщо, звичайно, Мінфін на той час устигне все зробити.
Знову ж таки, щодо книг платників ЄП групи 3 на ставці 3 % і загальносистемників теж жодного здавання в податковий орган не передбачено. Скрізь (Порядок від 19.06.2015 р. № 579, Порядок від 16.09.2013 р. № 481) одна і та сама норма: Книга зберігається в платника протягом 3 років після закінчення звітного періоду, у якому здійснено останній запис.
«А що замість книг?»
Ось це вже дуже цікаве запитання. У книгах у нас:
— методологія обліку. Порядки ведення книг багато в чому доповнюють скупі норми ПКУ в частині обліку. У загальносистемників так узагалі це виражено дуже яскраво;
— місце оприбуткування готівкових надходжень;
— джерело даних для заповнення декларацій з ЄП і ПДФО/ВЗ.
Як з усім цим бути на тлі «книжкової» лібералізації.
Методологія обліку. Фактично нічого не змінюється. Усі базові принципи зберігаються. Щодо єдиного податку практично все прописано в ПКУ, щодо загальної системи буде порядок від Мінфіну.
Якщо сам ФОП пустить усе на самоплив і заповнить декларацію «абияк», при перевірці за нього все «впорядкують» податківці .
Місце оприбуткування готівкових надходжень. Спершу потрібно розставити пріоритети. Спочатку Книга/порядок її ведення, потім оприбуткування. Не навпаки.
Так, правила оприбуткування прив’язані до ведення книг, але не встановлюють правил/особливостей їх ведення. Тобто не може бути так, що ФОП не зможе відмовитися від ведення Книги, оскільки інакше не будуть виконані вимоги про оприбуткування.
Ні. Навпаки, НБУ доведеться в черговий раз правити своє «касове» Положення від 29.12.2017 р. № 148. І ось на цьому етапі, можливо, спливуть не дуже зручні нововведення для тих, хто не вестиме Книгу .
Щодо тих ФОП, які застосовують РРО/ПРРО, оприбуткування, очевидно, буде «посаджено» на Z-звіт. Тут жодної проблеми немає. Застосовуєш РРО/ПРРО у встановленому законом порядку (у тому числі робиш та зберігаєш, як належить, Z-звіти) — отже, у тебе все оприбутковано.
Панічні коментарі «якщо я не вестиму Книгу, отже, мені в будь-якому разі доведеться застосовувати РРО» нічого спільного з дійсністю не мають! Ще раз — оприбуткування не може впливати на встановлені Законом про РРО і ПКУ правила застосування РРО або правила ведення Книги. Воно лише прив’язується до вже діючих (!) правил.
Для тих, хто працює з КОРО та РК (але без РРО/ПРРО), оприбуткування можуть зробити записом у КОРО.
Основна інтрига щодо тих, хто звільнений від РРО/ПРРО/КОРО з РК, і від Книги обліку доходів може відмовитися. Це група 1 ЄП насамперед. І представники групи 2 ЄП, які в 1 кварталі 2021 року зможуть зберегти «РРО-імунітет».
Очевидно, для них оприбуткування готівки переорієнтовують на первинні документи, що підтверджують отримання готівкового доходу (які відповідно доведеться складати).
І якщо зараз оприбуткування як такого можна особливо не лякатися, адже «вбивчого» 5-кратного штрафу за неоприбуткування / несвоєчасне оприбуткування готівки в Книзі зараз немає, то проблема з первинкою на отриманий готівковий дохід усе одно вилізе в іншому місці (див. далі).
Не з причини штрафного мораторію, а взагалі. Його скасували ще минулого року — з 23.06.2019 р.
Джерело даних для заповнення декларацій з ЄП і ПДФО/ВЗ. У ПКУ в нас є такий п.п. 44.1:
«Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту».
У цьому плані можна було говорити, що Книга, по суті, «легалізувала» «без РРОшні» готівкові надходження. Первинні документи на готівковий дохід єдинники не оформляють. А перенесення даних до єдиноподаткової декларації з Книги дозволяє хоч якось задовольнити вимоги п. 44.1 ПКУ.
Якщо Книгу суб’єкт не веде, то тоді й розмови немає — усі дані декларації мають бути підтверджені первинними або іншими документами, ведення яких передбачене законодавством.
Щодо безготівкових надходжень — це виписка з банківського рахунку.
Щодо готівки, яку пропустили через РРО/ПРРО, — Z-звіт.
Щодо готівки, яка пройшла через РК з КОРО, — КОРО.
А що стосовно іншої готівки? Доведеться складати первинку на надходження готівки — розрахункові квитанції тощо. У принципі, з чимось схожим ми вже колись стикалися**.
** Освіжити в пам’яті деталі допоможе стаття «Готуй сани влітку, а товарні чеки (квитанції) — до перевірки» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 44).
На цьому поки ставимо крапку. Чекаємо на підсумкову версію закону, після чого додамо ще деталей.