Теми статей
Обрати теми

Книг.NET: «кожен ФОП бажає знати…»

Томашпольський Сергій, податковий експерт
Нещодавно прогриміло, що скасували книги обліку ФОП*. У час­тині подробиць ситуація поки що вперед просунулася не сильно. 22 липня закон відправили на підпис Президенту. Але фінального тексту змін поки що, як і раніше, немає. А запитань від підприємців уже насипалося ого-го. Тому в кожному номері даватимемо інформацію щодо «книжкових» змін.

* Деталі знайдете в статті «Книги ФОП і Ко — прийнято закон» (журнал «Бухгалтер 911», 2020, № 29).

«Коли можна не вести?»

Ще раз. Дуже важливий нюанс. Утримайтеся від поспішних дій. Насправді, зміни стартують тільки з 1 січня 2021 року. До цього моменту в частині книг обліку ФОП нічого (!) не змінюється.

Працюють усі ті самі базові правила:

ПКУ (п.п. 177.10, п.п. 296.1.1, п.п. 296.1.2);

— власне порядки ведення книг (порядки від 19.06.2015 р. № 579, від 16.09.2013 р. № 481);

— норма для тих, у кого необхідність у реєстрації нової Книги виникла в карантин, з постанови КМУ від 20.05.2020 р. № 392 (до цього вона була в постанові КМУ від 11.03.2020 р. № 211);

5. На період дії карантину тимчасово дозволяється:

2) фізичним особам — підприємцям та фізичним особам, які провадять незалежну професійну діяльність, вести облік доходів і витрат без використання книг обліку доходів і витрат (книг обліку доходів), якщо ведення зазначених книг повинно розпочатися після встановлення карантину, за умови подальшого подання такими особами книг обліку доходів і витрат (книг обліку доходів), до яких внесені дані про доходи і витрати, отримані (здійснені) ними, для реєстрації до контролюючих органів протягом трьох місяців з дня прийняття рішення про відміну карантину...

— норма з «касового» положення від 29.12.2017 р. № 148, що оприбуткування й облік отриманих ФОП готівкових доходів здійснюється в книгах обліку доходів (і витрат) у порядку, визначеному КМУ.

«Підозрюю, що якщо ФОП має Книгу доходів, то буде вимушений продовжувати її вести…»

Нагадаємо, що необов’язковими хочуть зробити книги обліку доходів єдиноподатників груп 1, 2 і 3 на ставці 5 % (без ПДВ). При цьому передбачається прописати, що відсутність Книги обліку доходів, а також її ведення з порушенням установленого порядку може бути підставою для притягнення платника до відповідальності виключно (!) у випадку, якщо такий платник повідомив податківців про бажання вести таку Книгу.

Повідомлення про бажання вести Книгу немає (ви його не направили)? Тоді й Книгу формально можна з 01.01.2021 р. відкласти вбік і зберігати протягом 3 років.

Жодної розреєстрації Книги, передачі її на зберігання до податкового органу зараз не передбачено. У Порядку від 19.06.2015 р. № 579 лише сказано, що «Книга зберігається у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис».

Щодо книг платників ЄП групи 3 на ставці 3 % і загальносистемників ситуація трохи інша:

— щодо єдиноподатників залишається Книга обліку доходів і витрат. Скасовується лише необхідність її реєстрації в податковому органі. Тут логічним виглядає продовження ведення обліку в старій Книзі;

— щодо загальносистемників на рівні ПКУ взагалі уникають такого поняття, як Книга обліку доходів і витрат. Можливо, це буде Книга, а можливо, й ні. У ст. 177 ПКУ передбачається прописати, що типова форма, за якою ведеться облік доходів та витрат, і порядок її ведення визначаються Мінфіном. Тобто Мінфін, за ідеєю, до 01.01.2021 р. повинен буде «народити» таку типову форму і порядок її ведення. На неї й доведеться перейти. Якщо, звичайно, Мінфін на той час устигне все зробити.

Знову ж таки, щодо книг платників ЄП групи 3 на ставці 3 % і загальносистемників теж жодного здавання в податковий орган не передбачено. Скрізь (Порядок від 19.06.2015 р. № 579, Порядок від 16.09.2013 р. № 481) одна і та сама норма: Книга зберігається в платника протягом 3 років після закінчення звітного періоду, у якому здійснено останній запис.

«А що замість книг?»

Ось це вже дуже цікаве запитання. У книгах у нас:

методологія обліку. Порядки ведення книг багато в чому доповнюють скупі норми ПКУ в частині обліку. У загальносистемників так узагалі це виражено дуже яскраво;

— місце оприбуткування готівкових надходжень;

джерело даних для заповнення декларацій з ЄП і ПДФО/ВЗ.

Як з усім цим бути на тлі «книжкової» лібералізації.

Методологія обліку. Фактично нічого не змінюється. Усі базові принципи зберігаються. Щодо єдиного податку практично все прописано в ПКУ, щодо загальної системи буде порядок від Мінфіну.

Якщо сам ФОП пустить усе на самоплив і заповнить декларацію «абияк», при перевірці за нього все «впорядкують» податківці img 1.

Місце оприбуткування готівкових надходжень. Спершу потрібно розставити пріоритети. Спочатку Книга/порядок її ведення, потім оприбуткування. Не навпаки.

Так, правила оприбуткування прив’язані до ведення книг, але не встановлюють правил/особливостей їх ведення. Тобто не може бути так, що ФОП не зможе відмовитися від ведення Книги, оскільки інакше не будуть виконані вимоги про оприбуткування.

Ні. Навпаки, НБУ доведеться в черговий раз правити своє «касове» Положення від 29.12.2017 р. № 148. І ось на цьому етапі, можливо, спливуть не дуже зручні нововведення для тих, хто не вестиме Книгу img 2.

Щодо тих ФОП, які застосовують РРО/ПРРО, оприбуткування, очевидно, буде «посаджено» на Z-звіт. Тут жодної проблеми немає. Застосовуєш РРО/ПРРО у встановленому законом порядку (у тому числі робиш та зберігаєш, як належить, Z-звіти) — отже, у тебе все оприбутковано.

Панічні коментарі «якщо я не вестиму Книгу, отже, мені в будь-якому разі доведеться застосовувати РРО» нічого спільного з дійсністю не мають! Ще раз — оприбуткування не може впливати на встановлені Законом про РРО і ПКУ правила застосування РРО або правила ведення Книги. Воно лише прив’язується до вже діючих (!) правил.

Для тих, хто працює з КОРО та РК (але без РРО/ПРРО), оприбуткування можуть зробити записом у КОРО.

Основна інтрига щодо тих, хто звільнений від РРО/ПРРО/КОРО з РК, і від Книги обліку доходів може відмовитися. Це група 1 ЄП насамперед. І представники групи 2 ЄП, які в 1 кварталі 2021 року зможуть зберегти «РРО-імунітет».

Очевидно, для них оприбуткування готівки переорієнтовують на первинні документи, що підтверджують отримання готівкового доходу (які відповідно доведеться складати).

І якщо зараз оприбуткування як такого можна особливо не лякатися, адже «вбивчого» 5-кратного штрафу за неоприбуткування / несвоєчасне оприбуткування готівки в Книзі зараз немає, то проблема з первинкою на отриманий готівковий дохід усе одно вилізе в іншому місці (див. далі).

Не з причини штрафного мораторію, а взагалі. Його скасували ще минулого року — з 23.06.2019 р.

Джерело даних для заповнення декларацій з ЄП і ПДФО/ВЗ. У ПКУ в нас є такий п.п. 44.1:

«Для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту».

У цьому плані можна було говорити, що Книга, по суті, «легалізувала» «без РРОшні» готівкові надходження. Первинні документи на готівковий дохід єдинники не оформляють. А перенесення даних до єдиноподаткової декларації з Книги дозволяє хоч якось задовольнити вимоги п. 44.1 ПКУ.

Якщо Книгу суб’єкт не веде, то тоді й розмови немає — усі дані декларації мають бути підтверджені первинними або іншими документами, ведення яких передбачене законодавством.

Щодо безготівкових надходжень — це виписка з банківського рахунку.

Щодо готівки, яку пропустили через РРО/ПРРО, — Z-звіт.

Щодо готівки, яка пройшла через РК з КОРО, — КОРО.

А що стосовно іншої готівки? Доведеться складати первинку на надходження готівки — розрахункові квитанції тощо. У принципі, з чимось схожим ми вже колись стикалися**.

** Освіжити в пам’яті деталі допоможе стаття «Готуй сани влітку, а товарні чеки (квитанції) — до перевірки» (журнал «Бухгалтер 911», 2018, № 44).

На цьому поки ставимо крапку. Чекаємо на підсумкову версію закону, після чого додамо ще деталей.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі