Теми статей
Обрати теми

Коли прибуткувати імпортний товар?

Ольховик Ольга, податковий експерт
Підприємство імпортувало товар. За умовами ЗЕД-договору перехід права власності відбувається при отриманні товару на складі постачальника. На яку дату прибуткувати товар у бухобліку?

Актив слід оприбуткувати на баланс відразу після того, як до підприємства перейде контроль над цим активом. При цьому перехід права власності ще не говорить про те, що перейшов і контроль. Тут потрібно враховувати ще й ряд інших чинників. Пояснимо детальніше.

Згідно з п. 3 НП(С)БО 1 активи — це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у майбутньому. Тож контроль над активом — це обов’язкова умова для відображення цього активу в обліку.

При цьому контроль над активом, зазвичай, супроводжується набуттям права власності на нього (див. лист Мінфіну від 03.03.2007 р. № 31-34000-20-10/4345).

Але

одного тільки права власності недостатньо для того, щоб вважати актив контрольованим

Необхідно також враховувати і момент переходу ризиків випадкової загибелі або ушкодження товарів, який визначають відповідно до базису постачання ІНКОТЕРМС, позначеного в договорі. До речі, Мінфін датою визнання активів при імпорті товарів називає саме дату, на яку до підприємства переходять ризики та вигоди, пов’язані з правом власності на цей товар (див. лист Мінфіну від 18.11.2016 р. № 31-11410-07-27/32754 // «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 31, с. 25).

Але і цього може бути недостатньо. Адже запаси визнають активами тільки тоді, коли їх вартість може бути достовірно визначена (п. 5 П(С)БО 9, п. 2.1 Методрекомендацій № 2). А така вартість далеко не завжди відома, навіть якщо право власності, а також ризики та вигоди вже передані.

Часто вартість товару остаточно формується лише при надходженні його на склад покупця. І повний контроль над ним в ідеалі теж настає за фактом фізичного отримання у володіння, тобто за фактом заходу на склад підприємства.

Проте оприбуткувати товар можна і до заходу на склад, якщо фахівці підприємства визнають контроль достатнім за наявності переходу права власності та переходу ризиків. І, звичайно ж, первинки, яка дозволяє провести оприбуткування імпортного товару (товарно-транспортної накладної, міжнародної товарно-транспортної накладної (СМR), залізничної накладної (ЦІМ, УМВС або ЦІМ/УМВС), коносамента, авіавантажної накладної (Air Waybill), інвойсу тощо).

Обліковувати товари, що фактично ще не зайшли на склад, слід як товари в дорозі, відкривши для цього додатковий субрахунок (наприклад, субрахунок 287 «Товари в дорозі»). Перерахунок вартості товару в гривні здійснюємо саме на цю дату. Потім, коли товар надійде безпосередньо на склад підприємства, слід зробити запис: Дт 281 — Кт 287. Одночасно первісну вартість імпортного товару поповнять і інші витрати, пов’язані з його придбанням і розмитненням.

І ще, врахуйте:

дата відображення в обліку імпортного активу не залежить від дати оформлення МД

Вона може відповідати їй, тільки якщо якраз на дату оформлення МД підприємству передані ризики і вигоди, отримано контроль, а також вартість активів, що імпортуються, достовірно визначена.

Пам’ятайте! МД — це первинний документ тільки для митних платежів, сплачених за товар при його розмитненні. А ось документом-підставою для оприбуткування товару вона зовсім не є.

Приклад. За умовами ЗЕД-контракту з нерезидентом підприємство ввозить товар вартістю $50000 (курс НБУ на дату оприбуткування товару — 27,2 грн./$, на дату оформлення МД — 27,0 грн./$). Митна вартість товару, заявлена в МД, — $60000. Сплачено митний збір 5 % і «ввізний» ПДВ. Оплачено послуги митного брокера — 10000 грн. (без ПДВ); послуги міжнародного перевезення (ПДВ — 0 %) — 30000 грн. Курс НБУ на дату балансу — 27,3 грн./$. У наступному місяці з валютного рахунку підприємство здійснило оплату за отриманий товар (курс НБУ — 27,1 грн./$).

Імпорт товару в обліку

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, $/грн., грн.

Дт

Кт

1

Оприбутковано імпортний товар

($50000 х 27,2 грн./$)

287

632

$50000

1360000

2

Перераховано митним органам кошти на сплату митних платежів:

— митний збір ($60000 х 27,0 грн./$ х 5 %)

377

311

81000

— «ввізний» ПДВ

(($60000 х 27,0 грн./$ + 81000 грн.) х 20 %)

377

311

340200

3

Оплачено послуги митного брокера

377

311

10000

4

Перераховано оплату за послуги міжнародного перевезення (ПДВ — 0 %)

377

311

30000

5

Відображено суму «ввізного» ПДВ у складі ПК (оформлено МД)

641/ПДВ

377

340200

6

Відображено надходження товару на склад*

281

287

1360000

7

Віднесено на збільшення первісної вартості:

— суму ввізного митного збору

281

377

81000

— вартість послуг митного брокера

281

685

10000

— вартість міжнародного перевезення

281

631

30000

8

Відображено залік заборгованостей з митним брокером

685

377

10000

9

Відображено залік заборгованостей з перевізником

631

377

30000

10

Відображено на дату балансу курсові різниці за заборгованістю перед нерезидентом

((27,3 грн./$ - 27,2 грн./$) х $50000)

945

632

5000

11

Списано курсову різницю на фінансовий результат

791

945

5000

12

Перераховано оплату нерезиденту

($50000 х 27,1 грн./$)

632

312

$50000

1355000

13

Відображено курсову різницю, нараховану на дату операції ((27,1 грн./$ - 27,3 грн./$) х $50000)

632

714

10000

14

Списано курсову різницю на фінрезультат

714

791

10000

* Якщо вважати, що контроль над імпортним товаром переходить підприємству тільки за фактом заходу на склад, то операцію 1 відображати не потрібно, а в операції 6 буде проводка: Дт 281 — Кт 632. Тоді валютну вартість перераховуємо в гривні за курсом НБУ на дату заходу на склад.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі