Звичайний е-лікарняний
Працівник хворів з 9 по 18 листопада 2022 року (оформлено е-лікарняний зі статусом «Закритий»). Коли нараховувати лікарняні за таким листком непрацездатності, якщо він досі не змінив свій статус на «Готовий до сплати (виданий)»?
е-Лікарняні мають таку особливість — при формуванні такого листка непрацездатності у ньому одразу зазначаються:
— дата його відкриття і дата його закриття;
— статус «Закритий».
Незважаючи на це, електронний лікарняний вважається виданим та готовим до сплати лише через 7 календарних днів після дати його закриття (п. 3 Порядку № 1234*).
Така затримка потрібна для того, щоб:
— лікар (у разі необхідності) встиг внести зміни до медвисновку, відповідно до якого був сформований е-лікарняний (п. 9 розд. IV Порядку формування медвисновків*);
— у разі потреби скоротити період непрацездатності (докладніше про скорочення лікарняних у статті «е-Лікарняні: спокій нам тільки сниться…» // «Оплата праці», 2021, № 19).
Сім днів минули? е-Лікарняний автоматично повинен змінити статус на «Готовий до сплати (виданий)». З цього моменту комісія (уповноважений) із соцстрахування може з ним працювати (розглядати такий листок непрацездатності для призначення допомоги).
У нашому випадку дата закриття е-лікарняного — 18.11.2022. Тож він мав набути статусу «Готовий до сплати (виданий)» з 26.11.2022 (на 8-й к. дн. після дати його закриття).
Строк у сім днів минув, а статус лікарняного листа так і не змінився? Не біда.
ФСС у своєму роз’ясненні від 05.12.2022 радить не зважати на статус е-лікарняного та приступати до призначення допомоги за таким листком непрацездатності (після дати закриття вже пройшло 7 днів).
Пояснюється це технічними збоями, через які е-лікарняні часто не змінюють свій статус попри вичерпання строків.
Тому слід діяти так: якщо після дати закриття, зазначеної в е-лікарняному (у нашому випадку 18.11.2022), минуло 7 днів, на 8-й день (26.11.2022) його можна брати в роботу (приймати рішення щодо призначення допомоги), навіть якщо його статус залишився «Закритим». А далі (в разі позитивного рішення) — подавати заяву-розрахунок до ФСС. ФСС не повинен відмовити.
Але! Якщо заяву-розрахунок буде відхилено, слід або зачекати і подати її знов, або одразу зателефонувати до ФСС.
е-Лікарняний по вагітності та пологах
Працівниці відкрито лікарняний лист у зв’язку з вагітністю та пологами 24.11.2022. Коли слід нараховувати лікарняні за таким листком непрацездатності, якщо станом на 12.12.2022 він так і не змінив свій статус на «Готовий до сплати (виданий)»?
В електронних лікарняних по вагітності та пологах є один нюанс. На відміну від звичайних е-лікарняних, такі листки непрацездатності стають готовими до оплати через 7 календарних днів після дати їх відкриття.
Тобто якщо в нашому випадку е-лікарняний по вагітності та пологах був сформований 24.11.2022 (зі статусом «Закритий»), то він мав набути статусу «Готовий до сплати (виданий)» з 02.12.2022 (на 8-й к. дн. після дати його відкриття).
Однак сьогодні е-лікарняні по вагітності та пологах часто не змінюють свій статус у встановлені строки.
У такому випадку ФСС радить орієнтуватись на дати. Так, якщо після дати створення листка непрацездатності по вагітності та пологах минуло 7 календарних днів, з ним можна починати працювати і призначати за ним допомогу, навіть якщо його статус залишився «Закритий».
Зверніть увагу, що процедура призначення допомоги від ФСС не змінилась. Тобто провести засідання комісії із соцстрахування і призначити допомогу необхідно протягом 10 календарних днів з дня, коли е-лікарняний став «Готовим до сплати (виданим)». А сформувати і подати до ФСС заяву-розрахунок слід протягом 5 робочих днів після такого призначення.