Відповідно до пункту 12 частини першої статті 8 Закону України «Про здійснення державних закупівель» та з метою вдосконалення нормативно-правового забезпечення державних закупівель наказую:
1. Унести до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26 липня 2010 року № 921, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 серпня 2010 року за № 623/17918 (далі — Порядок), такі зміни:
1) у розділі II:
у пункті 2.1:
абзац перший викласти в такій редакції:
«2.1. Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 20 і 27 частини першої статті 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» та на основі Національного класифікатора України «Єдиний закупівельний словник» (CPV:2002, IDT) ДК 021:2007, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 04 квітня 2007 року № 76, за показником п’ятого знака (класифікаційне угруповання «категорія») із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.»;
в абзаці другому слово «десятого» замінити словом «дев’ятого»;
пункт 2.2 викласти в такій редакції:
«2.2. Під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.»;
доповнити розділ пунктом 2.19 такого змісту:
«2.19. Визначення предмета закупівлі товарів і послуг для реалізації заходів Міністерством інформаційної політики України у сфері захисту національного інформаційного простору здійснюється за обсягом та номенклатурою окремо для кожного заходу.»;
2) у розділі III слова і цифри «Відомчих будівельних норм ВБН Г.1-218-182:2006 «Класифікація робіт з ремонтів автомобільних доріг загального користування», затверджених рішенням колегії Державної служби автомобільних доріг України від 10.04.2006 № 16» замінити словами і цифрами «галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301».
2. Установити, що:
1) положення абзацу першого пункту 2.1 Порядку застосовується з 01 січня 2016 року;
2) положення пункту 2.19 Порядку застосовуються до 31 грудня 2015 року.
3. Департаменту регулювання державних закупівель забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Міністр економічного розвитку і торгівлі України А. Абромавичус
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державної регуляторної служби України К. Ляпіна
Коментар фахівця
З 2016 року будемо визначати предмет закупівлі за новим Класифікатором
Наказом Мінекономрозвитку від 19.11.2015 р. № 1474 (далі — наказ № 1474), що коментується, внесено зміни до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 26.07.2010 р. № 921 (далі — Порядок). Як передбачено п. 4 цього наказу, він набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Також у п. 2 наказу № 1474 визначено: положення абз. 1 п. 2.1 Порядку застосовується з 01.01.2016 р. Отже, часу у замовників залишилося вже зовсім мало. Тож давайте проаналізуємо, що нового чекає замовників при визначенні предмета закупівлі.
1. Слід зазначити, що наказом № 1474 приведено у відповідність до чинного законодавства визначення предмета закупівлі робіт.
Так, предмет закупівлі робіт будуть визначати відповідно до п. 23 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII за об’єктами будівництва та з урахуванням Правил визначення вартості будівництва ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013, прийнятих наказом Мінрегіонрозвитку від 05.06.2013 р. № 293 (далі — ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013), та галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Держслужби автодоріг від 23.08.2011 р. № 301.
2. Окрім того, зміниться визначення предмета закупівлі товарів і послуг.
Так, конкретизовано визначення предмета закупівлі послуг з поточного ремонту.
Нині такий предмет визначається за об’єктами будівництва на основі ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013. Зауважимо, що сам Стандарт не містить визначення такого терміна, як «об’єкт будівництва». Разом з тим у розд. 3 ДСТУ Б.Д.1.1-1:2013 зазначено, що у цьому Стандарті використано терміни відповідно до ДБН А.2.2-3.
З урахуванням змін, унесених наказом, що коментується, маємо посилання на ДБН А.2.2-3 уже в самому Порядку. Так, у новій редакції п. 2.2 Порядку викладено таким чином: «Під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301».
3. Але найбільш цікаві зміни стосуються визначення предмета закупівлі товарів і послуг в частині того, що такий предмет визначатимуть з 01.01.2016 р. на підставі не Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.11.2010 р. № 457 (далі — ДК 016:2010), а Національного класифікатора України «Єдиний закупівельний словник» (CPV:2002, IDT) ДК 021:2007, затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 04.04.2007 р. № 76 (далі — ЄЗС), за показником п’ятого знака (класифікаційне угруповання «категорія») із зазначенням у дужках конкретної назви товару чи послуги.
ЄЗС згармонізований з європейським закупівельним словником Common Procurement Vocabulary (CPV) і складається з основного та додаткового словників, які є автентичними перекладами CPV, містить таблицю відповідності між ЄЗС і Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД).
Таблиця відповідності кодів УКТЗЕД кодам ЄЗС розміщена в додатку А до ЄЗС. Наприклад, для такого предмета закупівлі, як «сіль дорожня», буде така відповідність:
УКТЗЕД | ЄЗС | ||
Група | Код УКТЗЕД | Код ЄЗС | Назва |
25 Сіль, сірка; землі та каміння; штукатурні матеріали, вапно та цемент | |||
2501.00.99 | 14440000-7 | Сіль дорожня |
При цьому основний словник ЄЗС установлює коди та назви продукції та послуг, що можуть бути предметом закупівель, а додатковий словник ЄЗС установлює коди та описи призначеності чи додатковихарактеристик продукції та послуг, що уточнюють предмет закупівлі. В українських назвах та описах предмета закупівель в основному і додатковому словниках за необхідності через розділовий знак «;» курсивом наведено їхні синоніми або пояснення. Водночас, щоб полегшити пошук предмета закупівель, у книзі 3 ЄЗС подано абетковий покажчик у вигляді ключових слів українською мовою.
Коди предмета закупівлі в основному словнику складаються з восьми цифр, і їхня структура відповідає такій схемі:
— перші 2 цифри (XX) визначають розділ (XX000000-Y);
— перші 3 цифри (XXX) визначають групу (XXX00000-Y);
— перші 4 цифри (XXXX) визначають клас (XXXX0000-Y);
— перші 5 цифр (XXXXX) визначають категорію (XXXXX000-Y).
Останні ж три цифри коду деталізують предмет закупівлі в межах кожної категорії. При цьому, щоб установити однакову розрядність цифрового коду, на кожному рівні код доповнено нулями до восьми розрядів. Водночас дев’ята цифра (Y) є контрольним числом (у ЄЗС передбачено порядок розрахунку контрольного числа).
Також зауважимо, що наказом № 1474 змінено порядок визначення предмета закупівлі при поділі на лоти. Так, з урахуванням змін, у разі, якщо замовник здійснюватиме лотування, то окремі частини предмета закупівлі (лоти) він має визначати не за показниками шостого — десятого знаків, як це відбувається зараз за ДК 016:2010, а за показниками шостого — дев’ятого знаків ЄЗС, тобто за контрольним числом.
Розглянемо приклад визначення предмета закупівлі природного газу:
11000000-0 | Нафта, природний газ, оливи та споріднена продукція | Petroleum, natural gas, oil and associated products |
11100000-1 | Нафта (сира) | Petroleum (crude) |
11200000-2 | Газ природний | Natural gas |
11300000-3 | Оливи та подібна продукція | Oil and associated products |
При цьому є й інший код в ЄЗС, який не застосовується до природного газу:
23200000-9 | Газ нафтовий та інші газоподібні вуглеводні, крім природного газу | Petroleum gases and other gaseous hydrocarbons, except natural gas |
При закупівлі послуг з транспортування природного газу в ЄЗС передбачено такий код:
60200000-0 | Послуги транспортування трубопроводами | Pipeline transport services |
60220000-6 | Транспортування природного газу трубопроводами | Transport by pipeline of natural gas |
Далі в таблиці розглянемо приклад визначення таких предметів закупівель, як «бензин» та «паливо дизельне».
23000000-7 | Нафтопродукти та паливо | Petroleum products and fuels |
23100000-8 | Продукти нафтопереробляння | Refined petroleum products |
23110000-1 | Фракції нафти легкі, середні та похідні продукти | Light and medium oils and derivate products |
23111000-8 | Бензин та авіаційне паливо | Petrol and aviation fuel |
23111100-9 | Гас авіаційний | Aviation kerosene |
23111110-2 | Паливо реактивне типу гасу | Kerosene jet type fuels |
23111200-0 | Бензин неетильований | Unleaded petrol |
23111300-1 | Бензин етильований | Leaded petrol |
23120000-4 | Фракції нафти важкі та похідні продукти | Heavy oils and derivate products |
23121000-1 | Газойлі | Gas oils |
23121100-2 | Оливи дизельні | Diesel oil |
23121200-3 | Паливо дизельне | Diesel fuel |
23122000-8 | Паливо котельне | Fuel oils |
Отже, в разі закупівлі бензину при поділі предмета закупівлі на лоти за дев’ятим знаком маємо таке цифрове визначення:
23111200-0 Бензин (бензин неетильований);
23111300-1 Бензин (бензин етильований).
Разом з тим такі предмети закупівель, як «паливо дизельне» (23121200-3) і «паливо котельне» (23122000-8), матимуть різні цифрові знаки за п’ятим знаком «категорія» і будуть різними предметами закупівель.
Зауважимо: як в ДК 016:2010, так і в ЄЗС є таке скорочення, як «н. в. і. у.», що означає «не введені до інших угруповань».
Абетковий покажчик ключових слів у контексті назв українською мовою предмета закупівлі розміщено в книзі № 3 ЄЗС. Абетковий покажчик подано у вигляді ключових слів у контексті назв класифікаційних угруповань основного словника. Ключові слова (надруковані жирним шрифтом) розташовані в абетковому порядку одним стовпцем на сторінку. При цьому ключове слово відокремлено від назви класифікаційного угруповання символом «•», крім випадків, коли назва класифікаційного угруповання починається з ключового слова. Для економії місця ключове слово у запису назви класифікаційного угруповання замінено на символ «#».
Наприклад:
23212000-6 | Газ • # бутан |
23212100-7 | Газ • # бутан скраплений |
40200000-4 | Газ • # вироблений |
36674400-0 | Газ • # до запальничок |
40210000-7 | Газ • # кам’яновугільний та аналогічні гази |
40220000-0 | Газ • # магістральний |
23200000-9 | Газ • # нафтовий та інші газоподібні вуглеводні, крім природного газу |
11200000-2 | Газ • # природний |
23211000-9 | Газ • # пропан |
23211100-0 | Газ • # пропан скраплений |
40000000-2 | Газ • Енергія електрична, #, атомна енергія і паливо, пара, гаряча вода та інші види енергії |
36674000-6 | Газ • Запальнички, предмети із горючих матеріалів, піротехнічні вироби, сірники, рідкий та скраплений # |
11000000-0 | Газ • Нафта, природний #, оливи та споріднена продукція |
Як бачимо, положення ДК 016:2010 і ЄЗС відрізняються.
Звичайно, було б доцільніше внести зміни до Порядку та визначити хоча б 3-місячний перехідний період до набрання чинності такими змінами.
При цьому варто було б звернути увагу, що новації щодо переходу на новий спосіб визначення предмета закупівлі товарів і послуг припадають на початок бюджетного року — період, коли замовники розпочинають планування закупівель, а отже, і визначення по-новому предмета таких закупівель. Але «маємо те, що маємо». Тож, аби «не наламати дров» і правильно визначити з нового року предмети закупівель, радимо замовникам вже сьогодні детально вивчати ЄЗС.
Ярослава ДУБРОВА, начальник відділу Департаменту безпеки ПАТ «АК «Київводоканал»