Теми статей
Обрати теми

Придбаваємо РРО: як обліковувати витрати

Матвєєва Вікторія, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Бюджетна установа (лікарня) надає різні платні послуги. Часто пацієнти оплачують такі послуги готівковими коштами, тому лікарня планує купити РРО. Чули від колег, що, крім самого РРО, слід оплачувати ще якісь витрати. Уточніть, будь ласка: які витрати при цьому є обов’язковими, а які ні? Як відобразити такі витрати в бухгалтерському обліку?

Відразу зазначимо: якщо бюджетна установа надає платні послуги та отримує за такі послуги готівкові кошти, то з 01.01.2015 р. потрібно застосовувати РРО.

Такі вимоги щодо розрахунків за надані послуги передбачені Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР (далі — Закон про РРО). Зауважимо, що не застосовують РРО установи та організації у випадках, передбачених у ст. 9 цього Закону. Також до лав щасливчиків потрапили ті, хто зазначений у Переліку окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затвердженому постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336.

Тому ми радили нашим читачам не зволікати з придбанням РРО, адже за порушення у сфері застосування РРО передбачені чималі штрафи та серйозна відповідальність. Про все це можна детально прочитати у спеціальному матеріалі «Шпаргалка з РРО для початківців» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2015, № 22).

Тепер давайте розберемося, які витрати несе установа у разі придбання РРО і введення його в експлуатацію.

Видатки, пов’язані з придбанням РРО

Такі видатки насамперед складаються з вартості самого РРО. Вибрати відповідну модель установа може на сайті виробників РРО. На сьогодні існує безліч моделей РРО, які відрізняються за технічними характеристиками та виконуваними функціями. Вартість РРО стартує від 3500 грн.

Оскільки вартість таких активів перевищує вартісну межу у 2500 грн., відносити такі об’єкти потрібно до основних засобів із зарахуванням на субрахунок 104 «Машини та обладнання».

Перелік моделей і модифікацій РРО можна знайти в Державному реєстрі РРО (далі — Держреєстр). На сьогодні чинним є Держреєстр, затверджений наказом ДФС від 27.04.2015 р. № 302.

Вибравши відповідну модель, перевірте, чи відповідає РРО таким вимогам:

1) модель має бути включена до Держреєстру;

2) модель РРО має забезпечувати передачу контрольно-звітної інформації органу ДФС в електронному вигляді;

3) модель РРО має відповідати встановленим фіскальним і технічним вимогам;

4) вибрана модель РРО має відповідати сфері, в якій її використовуватимуть;

5) не минув строк служби РРО.

Придбаний РРО має бути зарахований на баланс за первісною вартістю з урахуванням вимог, передбачених НП(С)БО 121 «Основні засоби», затвердженим наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202.

Нагадаємо, що первісна вартість об’єктів основних засобів, придбаних за плату, складається з таких витрат:

суми, сплаченої постачальникам активів і підрядникам за виконані будівельно-монтажні роботи (без прямих податків);

— реєстраційних зборів, державного мита та аналогічних платежів, здійснюваних у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів;

— суми ввізного митного збору;

— суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються установі);

— витрат на страхування ризиків доставки основних засобів;

— витрат на транспортування, установку, монтаж, наладку основних засобів;

інших витрат, безпосередньо пов’язаних з доведенням основних засобів до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.

Виходячи з правил формування первісної вартості основних засобів, до складу цієї вартості потрібно включити не лише вартість самого РРО, а й решту витрат, понесених установою у зв’язку з введенням в експлуатацію РРО, його опломбуванням та програмуванням.

Як правило, до складу таких витрат включають роботи, пов’язані з підготовкою РРО до експлуатації згідно з експлуатаційними документами, введенням обов’язкових реквізитів чека, фіскального номера користувача, переведенням у фіскальний режим роботи та проведенням персоналізації, а також навчанням персоналу користувача на момент введення РРО в експлуатацію.

Детальну інформацію про такі витрати надають центри сервісного обслуговування РРО (далі — ЦСО). Радимо відповідально поставитися до вибору ЦСО, адже саме він надає послуги з введення в експлуатацію, технічного обслуговування, гарантійного та післягарантійного ремонту РРО.

У бухгалтерському обліку видатки, пов’язані з придбанням РРО та доведенням його до стану, придатного для використання, установа накопичує у складі незавершених капітальних інвестицій. Для цього передбачений субрахунок 141 «Капітальні інвестиції в основні засоби».

Зверніть увагу: введення РРО в експлуатацію здійснює ЦСО. Де знайти такі центри?

Таку інформацію надають постачальники (продавці) РРО. Так, при продажу РРО продавець зобов’язаний видати покупцю (тобто бюджетній установі) не лише документи, які підтверджують факт придбання РРО, а й перелік ЦСО, які уклали з виробником (постачальником) договір на технічне обслуговування та ремонт цієї моделі реєстратора. Маючи такий список, установа може самостійно вибрати ЦСО.

Для того, щоб ввести РРО в експлуатацію, ЦСО переводить касовий апарат у фіскальний режим роботи (заносить фіскальний номер РРО до його фіскальної пам’яті, здійснює персоналізацію та опломбування РРО). Після проведення зазначених робіт ЦСО видає установі довідку про опломбування РРО за формою № 1-ЦСО* і два примірники Акта введення в експлуатацію РРО**. Маючи на руках такий Акт, установа зараховує РРО на субрахунок 104, одночасно відображаючи зміни в капіталі та збільшуючи фонд у необоротних активах.

* Форма довідки наведена в додатку 1 до Порядку опломбування реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого наказом Міндоходів від 28.08.2013 р. № 417.

** Форма Акта наведена в додатку 1 до Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, затвердженого постановою КМУ від 12.05.2004 р. № 601.

До речі, копію довідки про опломбування РРО та один примірник Акта введення в експлуатацію установа повинна подати до органу ДФС. Ці документи потрібно подати для того, щоб завершити процедуру реєстрації РРО та отримати реєстраційне посвідчення РРО за формою № 3-РРО.

Витрати на техобслуговування та ремонт РРО

Для підтримання працездатності РРО установа укладає з ЦСО договір про технічне обслуговування та ремонт РРО.

Організаційні питання проведення техобслуговування та ремонту РРО врегульовані в Порядку технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, затвердженому постановою КМУ від 12.05.2004 р. № 601.

Під техобслуговуванням розуміють комплекс робіт, передбачених експлуатаційними документами, які виконують з метою підтримання працездатності РРО. Періодичність виконання робіт з техобслуговування РРО погоджується між користувачем РРО (установою) і ЦСО, але не може перевищувати строк, зазначений в експлуатаційних документах.

Що стосується ремонту, то він буває двох видів — гарантійний і післягарантійний.

Гарантійний (післягарантійний) ремонт полягає у виконанні робіт, пов’язаних з відновленням працездатності РРО з метою забезпечення його подальшого використання за призначенням. Відновлення працездатності реєстратора здійснюють шляхом заміни або ремонту комплектуючих виробів або його окремих складових частин, а також виконання регулювальних робіт.

При цьому строк проведення гарантійного (післягарантійного) ремонту погоджується сторонами, але не може перевищувати 72 годин.

Отже, витрати на техобслуговування та ремонт РРО можуть складатися з витрат на:

— абонентське обслуговування;

— ремонт;

— заміну запчастин;

— програмування (перепрограмування) товару тощо.

Крім обов’язкових робіт з техобслуговування, договір може містити й додаткові роботи ЦСО. Конкретний перелік таких робіт та їх вартість зазначають у договорі. Звичайно, користувачам РРО зручно, коли працівники ЦСО в разі будь-яких проблем при експлуатації РРО завжди підкажуть, як діяти в тій чи іншій ситуації, і за необхідності швидко усунуть усі неполадки. Однак майте на увазі, що додатковий сервіс є задоволенням не безкоштовним. Як правило, вартість робіт з техобслуговування та ремонту РРО оплачують щомісяця на підставі акта виконаних робіт (наданих послуг).

У бухгалтерському обліку витрати на техобслуговування та ремонт РРО належать до витрат на утримання основних засобів.

Як передбачено в п. 2 розд. III НП(С)БО 121, витрати на утримання об’єкта основних засобів (проведення технічного нагляду, технічного обслуговування та ремонту), які здійснюють для відновлення або підтримання установою майбутніх економічних вигод чи потенціалу корисності на первісно оціненому рівні продуктивності об’єкта основних засобів, визнаються видатками того звітного періоду, в якому вони були понесені. А це означає, що установа відносить вартість таких послуг на фактичні витрати.

Оплату таких видатків здійснюють за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».

Послуги інформаційного еквайєра

Суб’єкти господарювання (у тому числі й бюджетні установи), які використовують РРО, зобов’язані надавати електронні копії розрахункових документів і фіскальних чеків РРО до органу ДФС дротовими або бездротовими каналами зв’язку. Така вимога діє з 01.01.2013 р. і передбачена п. 7 ст. 3 Закону про РРО.

Зверніть увагу: передача інформації про роботу РРО в електронному вигляді відбувається без участі бюджетної установи. Усі операції касовий апарат виконує самостійно. Однак для того щоб РРО звітував про проведені операції, потрібно не лише зареєструвати РРО, а й підключити РРО (його модем) через Інтернет до еквайєра.

Інформаційний еквайєр надає суб’єктам господарювання послуги з технічної підтримки, інформаційного обслуговування згідно з технологією зберігання та збору даних РРО для органів ДФС. На сьогодні вже велика кількість банків і підприємств отримали дозвіл надавати послуги інформаційного еквайєра.

До речі, всю інформацію про підключення РРО до системи зберігання та збору даних від РРО до органу ДФС надають ЦСО. Це нескладна процедура і не потребує додаткових знань і навичок від користувачів касової техніки. Для цього користувачі РРО укладають спеціальний договір з інформаційним еквайєром. Оплату таких послуг установи здійснюють за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».

Послуги Інтернету

Плата за послуги інтернет-провайдерів за користування мережею Інтернет установи відносять на фактичні видатки. Оплату таких видатків здійснюють за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)».

Розглянемо на прикладі порядок відображення видатків, пов’язаних з придбанням та експлуатацією РРО.

Приклад. Бюджетна організація (платник ПДВ) придбала за рахунок коштів спецфонду РРО для приймання готівкових коштів за надані платні послуги. За РРО установа перерахувала постачальнику 6000 грн. (у тому числі ПДВ — 1000 грн.). Приймання РРО на склад комісія оформила Актом приймання-передачі основних засобів типової форми № ОЗ-1 (бюджет).

ЦСО були виконані роботи, пов’язані з підготовкою РРО до експлуатації. Вартість таких робіт — 540 грн. (у тому числі ПДВ — 90 грн.).

Після проведення зазначених робіт ЦСО видав установі довідку про опломбування РРО та Акт введення в експлуатацію РРО. На РРО відкрита Інвентарна картка обліку основних засобів у бюджетних установах типової форми № ОЗ-6 (бюджет).

Крім того, з ЦСО укладений договір на техобслуговування та ремонт РРО. Вартість таких послуг установа оплачує щомісяця в сумі 180 грн. (у тому числі ПДВ — 30 грн.).

Також установа щомісячно оплачує:

— послуги інформаційного еквайєра — 29 грн. (у тому числі ПДВ — 4,83 грн.);

— послуги інтернет-провайдера — 60 грн. (у тому числі ПДВ — 10 грн.).

У бухгалтерському обліку ці операції відображають так:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн.

дебет

кредит

1

Відображено суму, сплачену постачальнику за РРО на підставі накладної та Акта приймання-передачі основного засобу (без ПДВ)

141

675

5000

Одночасно відображено фактичні видатки

811

402

5000

2

Відображено суму ПДВ

641

675

1000

3

Перераховано постачальнику оплату за РРО

675

323

6000

4

Відображено видатки, пов’язані з підготовкою РРО

до експлуатації

141

675

450

811

675

450

5

Відображено суму ПДВ

641

675

90

6

Перераховано ЦСО оплату за послуги, пов’язані з підготовкою РРО до експлуатації

675

323

540

7

Зараховано РРО до складу основних засобів (ЦСО оформлено Акт введення в експлуатацію)

104

141

5450

8

Віднесено на фактичні видатки вартість послуг, пов’язаних з утриманням РРО:

— видатки на техобслуговування і ремонт РРО

811

675

150

— послуги інформаційного еквайєра

811

675

24,17

— послуги інтернет-провайдера

811

675

50

9

Відображено суму ПДВ

641

675

44,83

10

Оплачено послуги, пов’язані з утриманням РРО

675

323

269

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі