Перш за все пропонуємо з’ясувати, кого можуть притягати до відповідальності за порушення у сфері РРО, які органи накладають штрафи, який порядок застосування штрафних санкцій і, що важливо, строки давності за ними (див. табл. 10).
Таблиця 10
Штрафи за порушення у сфері застосування РРО
Особливості застосування санкцій | Пояснення |
1 | 2 |
Кого можуть притягти до відповідальності | До відповідальності можуть притягти: 1) суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги); 2) уповноважені банки, що здійснюють операції з купівлі-продажу іноземної валюти; |
Кого можуть притягти до відповідальності | 3) суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність із купівлі-продажу іноземної валюти на підставі агентських угод з уповноваженими банками; 4) центри сервісного обслуговування РРО; 5) суб’єктів господарювання, що реалізують РРО; 6) виробників РРО; 7) посадових осіб та осіб, які здійснюють розрахункові операції |
Хто здійснює контроль у сфері застосування РРО | 1) ДФС — у загальному випадку (у процесі документальних і фактичних перевірок); 2) ДФС і НБУ — у частині проведення операцій з купівлі-продажу іноземної валюти |
Який порядок застосування штрафних санкцій до суб’єктів господарювання | Орган ДФС виписує на суму штрафу податкове повідомлення-рішення (за формою «С»). Отримавши його, суб’єкт господарювання повинен у 10-денний строк або сплатити зазначену суму, або оскаржити повідомлення-рішення в адміністративному/судовому порядку. У разі коли протягом 10 календарних днів з дати отримання повідомлення-рішення (або з дня узгодження грошового зобов’язання, якщо проводилася процедура оскарження) суму не сплачено, вона набуває статусу податкового боргу і на неї починає нараховуватися пеня |
Які строки давності застосовують до штрафних санкцій, що накладаються на суб’єктів господарювання | За порушення у сфері РРО застосовують загальний строк давності, передбачений ПКУ (1095 днів), тоді як 6-місячний строк згідно зі ст. 250 ГКУ у цьому випадку не застосовується |
Яка відповідальність посадових осіб та осіб, які здійснюють розрахункові операції | Зазначені особи можуть притягатися до адміністративної відповідальності за ст. 1551 КУпАП. Справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 1551 КУпАП, розглядають районні, районні в місті, міські суди на підставі протоколів, складених посадовими особами органів ДФС |
Які строки давності для застосування адмінштрафів | 3 місяці з дня вчинення порушення, а якщо порушення триває — 3 місяці з дня його виявлення (тобто складання акта перевірки, в якому таке порушення зафіксоване). До закінчення зазначеного терміну орган ДФС повинен встигнути скласти і передати до суду протокол про адміністративне правопорушення, а суд — розглянути справу і винести постанову про накладення штрафу |
Тепер розглянемо види та розміри штрафів за порушення порядку проведення розрахункових операцій.
Важливо! Штраф за порушення Закону про РРО (у тому числі й за незастосування РРО) у період з 1 січня до 1 липня поточного року до суб’єктів господарювання, що надають послуги (зокрема, до бюджетних установ), не застосовується.Проте має бути виконана умова — такі розрахунки проводять у касі установи з оформленням касових ордерів і видачею відповідних квитанцій, підписаних та завірених печаткою в установленому порядку. Після 01.07.2015 р. штрафні — санкції за порушення Закону про РРО застосовують у загальному порядку. Наведемо їх у табл. 11 на с. 34.
Таблиця 11
Штрафи, що накладаються на суб’єктів господарювання та посадових осіб
№ з/п | Вид порушення | Санкція за порушення | Нормативний акт |
1 | 2 | 3 | 4 |
Штрафи, що накладаються на суб’єктів господарювання | |||
1 | Проведення розрахункових операцій з використанням РРО або РК на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг) | Якщо порушення вчинено вперше* — штраф у розмірі 1 грн. | |
Якщо порушення вчинено вдруге — штраф у розмірі 100 % вартості проданих з порушеннями товарів (наданих послуг)** | |||
За кожне наступне порушення — штраф у 5-кратному розмірі вартості проданих з порушеннями товарів (наданих послуг) | |||
* Під вчиненням порушення вперше законодавець мав на увазі «вперше протягом календарного року», а не вперше за весь період діяльності суб’єкта господарювання. Тобто повторним слід вважати порушення, вчинене вдруге протягом року. Врахуйте: якщо протягом однієї перевірки фіскали виявлять кілька порушень, то оштрафують за кожне з них. І лише за перше порушення штраф буде мінімальним (див. лист ДФС від 31.07.2014 р. № 862/7/99-99-22-06-03-17/34, консультацію в категорії 109.20 Бази знань ДФС). Так само вважають і суди (див. постанову Хмельницького окружного адмінсуду від 26.02.2015 р. № 822/328/15). ** Штраф визначають виходячи із суми перевищення фактичної вартості продажу над сумою проведеної розрахункової операції. | |||
2 | Непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи* | Якщо порушення вчинено вперше — штраф у розмірі 1 грн. Якщо порушення вчинено вдруге — штраф у розмірі 100 % вартості проданих з порушеннями товарів (наданих послуг). За кожне наступне порушення — штраф у 5-кратному розмірі вартості проданих з порушеннями товарів (наданих послуг) | |
3 | Невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у денному звіті**, а в разі використання РК — загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня | ||
4 | Нероздрукування (невидача) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункових операцій***, або проведення розрахункової операції без використання РК | ||
* Майте на увазі: якщо використовується РРО, строк експлуатації якого закінчився, усі розрахункові операції, проведені через такий РРО, будуть розцінені фіскалами як непроведені через РРО (див. консультацію в категорії 109.20 Бази знань ДФС). А от використання РРО у період, коли в суб’єкта господарювання немає діючого договору на його обслуговування з ЦСО, до застосування штрафних санкцій не призведе. Річ у тім, що законодавство відповідальності за такі дії не передбачає. Це визнають і фіскали (див. консультацію в категорії 109.20 Бази знань ДФС). ** Пам’ятайте: готівкова виручка з попереднього дня, яка зберігається на місці проведення розрахунків на момент реєстрації першої розрахункової операції, має бути зареєстрована (внесена) через РРО з використанням операції «службове внесення». Інакше сума коштів, зазначена в денному звіті РРО, не відповідатиме сумі готівки на місці проведення розрахунків, а отже, до установи застосують штраф на підставі п. 1 ст. 17 Закону про РРО. *** Відсутність у чеку РРО одного з обов’язкових реквізитів (адреса, назва господарської одиниці, індивідуальний податковий номер платника ПДВ тощо) прирівнюється до невидачі розрахункового документа (консультація в категорії 109.20 Бази знань ДФС). Такого ж підходу дотримуються й суди. | |||
5 | Невикористання РК при здійсненні розрахункових операцій у випадках, передбачених Законом про РРО | Штраф у розмірі 20 нмдг* (340 грн.) | |
6 | Використання незареєстрованої належним чином РК або порушення встановленого порядку її використання | ||
7 | Незабезпечення зберігання РК протягом установленого строку | ||
* Тут і далі — неоподатковуваний мінімум доходів громадян. | |||
8 | Невиконання щоденного друкування фіскального звітного чека або незабезпечення його зберігання* | Штраф у розмірі 20 нмдг (340 грн.) | |
* Як нероздрукування Z-звіту, так і його незбереження в КОРО призводять до порушення одного й того ж єдиного обов’язку, закріпленого в п. 9 ст. 3 Закону про РРО, — звіт повинен друкуватися щодня і зберігатися в КОРО. Виняток — випадки, коли протягом дня розрахункові операції взагалі не проводилися (див. лист ДФС від 10.02.2015 р. № 4315/7/99-99-22-07-03-17). Якщо Z-звіт не роздруковано і не збережено, до суб’єкта господарювання застосовується один штраф, а не два — окремо за нероздрукування і окремо за незбереження. Зверніть увагу: найімовірніше, фіскали захочуть застосувати штраф у розмірі 340 грн. за кожний нероздрукований або незбережений фіскальний звітний чек (див. консультацію в категорії 109.20 Бази знань ДФС). У той же час виходячи з постанов ВСУ від 04.06.2013 р. у справі № 21-155а13 і від 16.04.2013 р. у справі № 21-89а13 за ситуації, коли Z-звіт не роздруковувався та/або не підклеювався в КОРО протягом певного часу, на суб’єкта господарювання повинен накладатися лише один штраф (незалежно від того, скільки фактів подібних порушень виявлено під час перевірки). Утім, до ВСУ ще потрібно дійти, а суди першої інстанції, на жаль, не завжди розглядають справи саме так. | |||
9 | Невиконання друкування контрольної стрічки або нестворення її в електронній формі на РРО | Штраф у розмірі 10 нмдг (170 грн.) | |
10 | Незберігання контрольної стрічки протягом 3 років | ||
11 | Перекручення даних про проведення розрахункових операцій, інформація про які міститься на контрольній стрічці, створеній в електронній формі | ||
12 | Проведення розрахункової операції через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування, цін товарів (послуг) та обліку їх кількості | Штраф у розмірі 5 нмдг (85 грн.) | |
13 | Порушення встановленого в п. 1 ст. 9 Закону про РРО порядку проведення розрахунків через каси підприємств, установ і організацій, в яких ці операції повинні проводитися з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних і завірених печаткою (за її наявності) у встановленому порядку* | Штраф у розмірі 10 нмдг (170 грн.) | |
* Нагадаємо: з 01.01.2015 р. розрахунки за послуги вже не можна проводити з використанням касових ордерів, як це було раніше передбачено п. 1 ст. 9 Закону про РРО. Проте штрафні санкції за застосування готівкової оплати за послуги через касу без РРО застосовуватимуться тільки з 01.07.2015 р. | |||
14 | Застосування при здійсненні розрахункових операцій РРО, у конструкцію або програмне забезпечення якого внесено зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною і програмною документацією виробника, за умови відсутності або пошкодження пломби ЦСО | Штраф у розмірі 100 нмдг (1700 грн.) | |
15 | Ненадання до органів ДФС звітності, пов’язаної із застосуванням РРО, РК та копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків з РРО по дротових або бездротових каналах зв’язку у разі обов’язковості їх подання | Штраф у розмірі 10 нмдг (170 грн.) | |
16 | Реалізація товарів, які не оприбутковані в установленому порядку | Штраф у розмірі подвійної вартості неоприбуткованих товарів, не врахованих за місцем реалізації і зберігання, за цінами реалізації, але не менше 10 нмдг (170 грн.) | |
Штрафи, що накладаються на посадових осіб та осіб, які здійснюють розрахункові операції | |||
1 | Порушення встановленого порядку проведення розрахунків у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг | Штраф на осіб, які здійснюють розрахункові операції, у розмірі від 2 до 5 нмдг (від 34 до 85 грн.) | Ч. 1 ст. 1551 КУпАП |
Штраф на посадових осіб суб’єктів господарювання в розмірі від 5 до 10 нмдг (від 85 до 170 грн.) | |||
2 | Дії, зазначені в п. 26 цієї таблиці, вчинені особою, на яку протягом року накладалося адміністративне стягнення за те ж порушення | Штраф на осіб, які здійснюють розрахункові операції, в розмірі від 5 до 10 нмдг (від 85 до 170 грн.) | Ч. 2 ст. 1551 КУпАП |
Штраф на посадових осіб суб’єктів господарювання в розмірі від 10 до 20 нмдг (від 170 до 340 грн.) | |||
Справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 1551 КУпАП, розглядаються районними, районними в місті, міськими судами на підставі протоколів про адміністративні правопорушення, складених органами ДФС. |
Нормативні документи
ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.
КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-Х.
ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.
ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.
Закон про РРО — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.
Указ № 436 — Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм по регулюванню звернення готівки» від 12.06.95 р. № 436/95.
Перелік № 1336 — Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.08.2000 р. № 1336.
Положення № 614 — Положення про форму та зміст розрахункових документів, затверджене наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 р. № 614.
Положення № 637 — Положення про ведення касових операцій в національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 р. № 637.
Положення № 1315 — Положення про Державний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 р. № 1315.
Порядок № 14 — Порядок перевірки реєстраторів розрахункових операцій, у тому числі реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з купівлі-продажу іноземної валюти, на відповідність вимогам щодо реалізації фіскальних функцій, затверджений рішенням Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом від 26.12.2002 р. № 14 .
Порядок № 417-1 — Порядок реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 р. № 417.
Порядок № 417-2 — Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 р. № 417.
Порядок № 601 — Порядок технічного обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2004 р. № 601.
Порядок № 614 — Порядок надання звітності, пов’язаної із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій або використанням книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок), затверджений наказом Державної податкової адміністрації України від 01.12.2000 р. № 614.
Порядок № 1224 — Порядок обчислення і накопичення реєстраторами розрахункових операцій сум податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1224.
Порядок опломбування РРО — Порядок опломбування реєстраторів розрахункових операцій, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 р. № 417.
Наказ № 485 — наказ Державної податкової адміністрації України «Про затвердженні Форми засобу контролю» від 06.07.2010 р. № 485.
Рішення № 14 — рішення Державної комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом «Про реєстратори розрахункових операцій» від 26.12.2002 р. № 14.
Вимоги № 199 — Вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2002 р. № 199.
Вимоги № 1057 — Вимоги щодо створення контрольної стрічки в електронній формі у реєстраторах розрахункових операцій та модемів для передачі даних, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 08.10.2012 р. № 1057.