(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 16/1
  • № 16
  • № 15
  • № 14
  • № 13
  • № 12/1
  • № 12
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
3/12
Бюджетна бухгалтерія
Бюджетна бухгалтерія
Травень , 2015/№ 17

Щодо збереження кваліфікаційної категорії

Лист від 30.12.2014 р. № 2/4-13-2265-14

На лист редакції газети «Бюджетна бухгалтерія» <…> щодо збереження кваліфікаційної категорії при відновленні роботи на педагогічній посаді повідомляємо.

Відповідно до пункту 3.22 Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення), за працівниками, які перервали роботу на педагогічній посаді (незалежно від тривалості перерви у роботі), зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання. Атестація таких працівників здійснюється не пізніше ніж через два роки після прийняття їх на роботу.

За таких підстав при відновленні педагогічними працівниками роботи за фахом за ними зберігаються присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання незалежно від тривалості перерви у роботі.

Слід враховувати, що норма щодо втрати чинності кваліфікаційних категорій та педагогічних звань у випадку, коли вони не розглянуті (не підтверджені або не змінені) атестаційною комісією протягом 5 років з дня їх установлення (присвоєння), не застосовується з дня набрання чинності Типовим положенням (30 грудня 2010 року).

Директор Департаменту Ю. Кононенко

Коментар фахівця Держінспекції з питань праці

Перерва в роботі педагога: правила збереження кваліфікаційної категорії

У листі, що коментується, Міносвіти надало відповідь на таке запитання читача газети «Бюджетна бухгалтерія»:

«Учителю інформатики за результатами чергової атестації у 2008 році була присвоєна І кваліфікаційна категорія. У жовтні 2010 року він перейшов на посаду методиста районного методкабінету, при цьому посаду вчителя з моменту такого переходу не суміщав. У березні 2012 року йому за посадою методиста була присвоєна І кваліфікаційна категорія. З березня 2014 року методист знову почав вести уроки інформатики в школі за сумісництвом. Дія кваліфікаційної категорії, присвоєної у 2008 році на посаді вчителя, закінчилася в березні 2013 року.

Чи можна в такому разі застосувати п. 3.22 Типового положення № 930 і зберегти кваліфікаційну категорію, адже працівник перервав педагогічну роботу лише на посаді вчителя, а не педагогічну діяльність узагалі?».

Давайте розглянемо це питання детальніше з урахуванням думки профільного міністерства.

Рівень підготовки та майстерності педагогічних працівників визначається кваліфікаційною категорією, яку присвоюють за результатами атестації. При цьому її дія не є безстроковою. Встановлена педагогові кваліфікаційна категорія, а також педагогічне звання, є чинними протягом п’яти років. До закінчення цього строку потрібно пройти атестацію на підтвердження наявної категорії (звання) або на присвоєння вищої категорії.

Водночас Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом Міносвіти від 06.10.2010 р. № 930 (далі — Типове положення № 930), застережені випадки, коли кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) зберігається більш тривалий період.

Так, за працівниками, які перервали роботу на педагогічній посаді (незалежно від тривалості перерви в роботі), зберігають присвоєні за результатами останньої атестації кваліфікаційні категорії та педагогічні звання (п. 3.22 Типового положення № 930). Атестують їх не пізніше ніж через два роки після прийняття на роботу.

Чи підпадає ситуація, описана в запитанні, під цю норму? Міносвіти в листі, що коментується, надає позитивну відповідь, акцентуючи увагу на тому, що кваліфікаційні категорії та педагогічні звання зберігаються при поновленні педагогом роботи за фахом. При цьому тривалість перерви в роботі не має значення.

Отже, дійсно, в такому разі не мають значення: а) причини, з яких працівник переривав діяльність на педагогічній посаді. Нагадаємо, що до набуття чинності Типовим положенням № 930 колишні умови проведення атестації для збереження кваліфікаційної категорії (педзвання) передбачали саме поважні причини перерви в роботі;

б) тривалість перерви в роботі. Максимальний строк такої перерви не визначений, а тому може становити необмежений проміжок часу. При цьому для всіх працівників, незалежно від перерви, строк проходження чергової атестації один: не пізніше ніж через два роки після прийняття їх на роботу.

Але водночас для збереження кваліфікаційної категорії (педагогічного звання) в обов’язковому порядку мають бути виконані такі умови:

1) педагог поновлює діяльність за фахом. Лише в цьому випадку за педагогічними працівниками зберігають кваліфікаційні категорії та педагогічні звання, присвоєні за результатами останньої атестації.

Тому якщо працівнику присвоєна категорія на посаді вчителя, а після перерви в роботі його приймають на посаду вихователя, то кваліфікаційна категорія не зберігатиметься;

2) строк дії раніше присвоєної категорії не втратив чинність. Колишні умови проведення атестації (що діяли до прийняття Типового положення № 930, яке набуло чинності 06.10.2010 р.) передбачали, що не розглянуті атестаційною комісією (не підтверджені або не змінені) протягом 5 років з дня встановлення (присвоєння) кваліфікаційні категорії, посадові оклади (ставки зарплати), педагогічні звання втрачали чинність.

Таким чином, якщо строк дії раніше присвоєної кваліфікаційної категорії втратив чинність та якийсь період часу до звільнення педагог уже не мав категорії (педагогічного звання), то при поновленні роботи на педагогічній посаді категорія (педагогічне звання), що втратила силу, не зберігатиметься. На це також звертало увагу і Міносвіти в листі від 06.03.2013 р. № 2/5-13-576 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2013, № 13). Пояснення просте: педагог з власної ініціативи не пройшов чергову атестацію, отже, поновлювати педагогічну діяльність йому доведеться «з нуля».

Увага! Це є справедливим лише для тих педагогів, кваліфікаційні категорії та педагогічні звання яких втратили чинність до перерви в педагогічній роботі, а не під час її.

Якщо працівник пішов з педагогічної посади з категорією (званням), як у нашому випадку, то після поновлення педагогічної діяльності за ним зберігають присвоєну за результатами останньої атестації кваліфікаційну категорію (педагогічне звання).

На завершення коментаря зазначимо таке. Пунктом 3.22 Типового положення № 930 Міносвіти хотіло захистити права педагогічних працівників, які побажали поновити свою діяльність, зберігаючи за ними присвоєні кваліфікаційні категорії та педагогічні звання. Однак, як відомо, деяким категоріям таких працівників за результатами атестації присвоювалися і присвоюються лише тарифні розряди. Про їх збереження при поновленні педагогічної діяльності не йдеться. Вважаємо, що усі педагогічні працівники повинні мати однакові права, тому з таким запитанням ми звернулися до Міносвіти і сподіваємося найближчим часом отримати на нього відповідь.

Світлана МЕРЕНКОВА,
заступник начальника відділу — державний інспектор праці відділу контролю
за дотриманням трудового законодавства Територіальної державної інспекції
з питань праці в Харківській області

кваліфікаційна категорія додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті