Теми статей
Обрати теми

Строк експлуатації минув, але об’єкт придатний для експлуатації: модернізувати чи ні

Крот Юлія, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Бюджетна установа використовує комп’ютери, строк експлуатації яких минув і залишкова вартість яких дорівнює нулю (нараховано 100 % амортизації). Вони цілком придатні до подальшого використання, але потребують модернізації (установлення додаткових модулів пам’яті). Чи можна модернізувати такі об’єкти? Якщо так, то як правильно відобразити цю операцію у бухгалтерському обліку?

Що ж, давайте розбиратися разом. Як бути з об’єктами основних засобів, які продовжують використовуватися незважаючи на закінчення номінального строку експлуатації, прописано в Національному положенні (стандарті) бухгалтерського обліку 121 «Основні засоби», затвердженому наказом Мінфіну від 12.10.2010 р. № 1202 (далі — НП(С)БО 121). Зокрема, якщо залишкова вартість основного засобу дорівнює нулю, то його переоцінену залишкову вартість обчислюють додаванням справедливої вартості цього об’єкта до його первісної (переоціненої) вартості без зміни суми зносу. При цьому для об’єктів, залишкова вартість яких дорівнює нулю і які продовжують використовуватися, обов’язково слід визначати ліквідаційну вартість. Ця вимога передбачена п. 5 розд. III НП(С)БО 121.

Поряд із цим Мінфін у листі від 07.04.2015 р. № 31-11420-07-5/12145 підкреслив: якщо визначити справедливу вартість такого об’єкта неможливо (недоцільно), то необхідно визначити його ліквідаційну вартість. На суму останньої слід збільшити первісну вартість об’єкта.

Нагадаємо: ліквідаційна вартість — це сума коштів або вартість інших активів, яку установа очікує отримати від реалізації (ліквідації) необоротних активів після закінчення строку їх корисного використання, за вирахуванням витрат, пов’язаних з продажем (ліквідацією) ( п. 4 розд. I НП(С)БО 121).

Ліквідаційну вартість визначає комісія, створена наказом керівника бюджетної установи. Тобто залучати професійного оцінювача для встановлення ліквідаційної вартості об’єкта основних засобів не потрібно, а значить і коштувати вам її визначення нічого не буде.

Таким чином, для початку вам необхідно визначити ліквідаційну вартість комп’ютерів і тільки після цього проводити їх модернізацію. Майте на увазі: модернізацією можна вважати тільки роботи, виконання яких призведе до поліпшення технічних характеристик основного засобу. На це вказує п. 1 розд. ІІІ НП(С)БО 121. Відтак заміна, скажімо, одного модуля пам’яті комп’ютера на інший, аналогічний за своїми характеристиками (об’єм та швидкість роботи), не є його модернізацією. Такі маніпуляції слід розглядати як ремонт відповідного об’єкта. Тоді як установлення додаткових модулів пам’яті збільшить потужність комп’ютера (швидкість обробки інформації). Тож витрати, пов’язані з виконанням таких робіт, належать до витрат на поліпшення основного засобу.

Нагадаємо, що рішення щодо характеру здійснюваних робіт із модернізації (модифікації, дообладнання) об’єкта основних засобів приймає керівник установи. Це передбачено п. 2 розд. VI Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. № 11 (далі — Методрекомендації).

Після того, як керівник прийняв рішення про визнання відповідних робіт модернізацією (дообладнанням) об’єкта основних засобів, всі витрати на проведення таких робіт слід віднести на збільшення його первісної вартості. Цього вимагає п. 1 розд. ІІІ НП(С)БО 121 та п. 3 розд. VI Методрекомендацій.

Далі вам необхідно відобразити модернізацію таких комп’ютерів у обліку. Ніяких проблем з цим не повинно виникнути, оскільки порядок відображення цих операцій в обліку загальний і нічим не відрізняється від обліку модернізації будь-яких інших необоротних активів. Докладно про те, які документи слід оформляти та які проводки формувати в облікових регістрах при модернізації основних засобів, а також за яким КЕКВ планувати і здійснювати пов’язані з цим видатки, читайте в статті «Модернізуємо, поліпшуємо, дообладнуємо…» (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2015, № 33).

Але є один важливий нюанс: після проведення модернізації об’єктів, які перебувають у вжитку незважаючи на завершення строку їх експлуатації, комісія бюджетної установи повинна встановити їх новий очікуваний строк експлуатації. Саме упродовж цього строку необхідно продовжувати нарахування амортизації на згадані основні засоби. Та це ще не все.

Увага! Нараховувати амортизацію слід тільки на суму дообладнання об’єктів основних засобів (у вашому випадку — комп’ютерів). Тоді як їх ліквідаційна вартість не амортизується.

На цьому наголосив Мінфін у вищезгаданому листі.

А тепер від теорії перейдемо до практики. Як слід відображати такі операції в бухгалтерському обліку, розглянемо на умовному прикладі.

Приклад. Бюджетна установа використовує комп’ютер, строк служби якого закінчився, а залишкова вартість дорівнює нулю. У зв’язку з цим комісією установи було встановлено ліквідаційну вартість такого комп’ютера у сумі 1000 грн. Рішення комісії було оформлено актом довільної форми, на основі якого видано наказ керівника установи про внесення змін до регістрів бухгалтерського обліку.

Під час експлуатації цього комп’ютера виникла необхідність в його модернізації — збільшенні об’єму оперативної пам’яті. З цією метою установа придбала 2 модулі пам’яті (DDR-3) вартістю 360 грн. кожен (у тому числі ПДВ — 60 грн.).

Модернізація комп’ютера була проведена власними силами установи у червні поточного року.

За результатами модернізації комп’ютера складено Акт прийняття-здавання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих об’єктів за типовою формою № ОЗ-2 (бюджет). Також факт модернізації відображено в Інвентарній картці обліку основних засобів в бюджетних установах типової форми № ОЗ-6 (бюджет).

За рішенням комісії установи строк експлуатації комп’ютера збільшено на 2 роки у зв’язку з його модернізацією. Сума нарахованої за ІІІ квартал амортизації на комп’ютер становить 87,50 грн. (700 грн. : 2 роки : 4 квартали).

В облікових регістрах ці операції слід відображати так:

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція субрахунків

Сума, грн.

дебет

кредит

1

Збільшено первісну вартість комп’ютера, який продовжує використовуватись, згідно з рішенням комісії на суму ліквідаційної вартості

104

401

1000

2

Оприбутковано додаткові модулі пам’яті (з ПДВ) (360 грн. х 2 шт.)

238

675

700

3

Перераховано кошти за отримані комплектуючі постачальнику

675

321

700

4

Списано вартість установлених модулів пам’яті

141

238

700

Водночас відображено фактичні витрати

802

402

700

5

Збільшено вартість комп’ютера на вартість модернізації

104

141

700

Водночас відображено зміни у капіталі

402

401

700

6

Нараховано амортизацію на комп’ютер за ІІІ квартал поточного року

841

131

87,50

Одночасно

401

841

87,50

Збільшення первісної вартості необоротних активів у зв’язку з їх модернізацією (дообладнанням) за звітний рік має знайти своє відображення у рядку 715 Звіту про рух необоротних активів за формою № 5 ( додаток 15 до Порядку складання фінансової, бюджетної та іншої звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 р. № 44).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі