Теми статей
Обрати теми

Щодо проведення зустрічних звірок

Державна фінансова інспекція України
Лист від 15.05.2015 р. № 02-18/507

Відповідно до пункту 26 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 р. № 550 (далі — постанова № 550), та підпункту 12 статті 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII (зі змінами) (далі — Закон) органи державного фінансового контролю мають право проводити на підприємствах, в установах та організаціях зустрічні звірки з метою документального та фактичного підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з’ясування їх реальності та повноти відображення в обліку об’єкта контролю.

При цьому відповідно до пункту 26 постанови № 550 у разі недопущення посадової особи контролюючого органу до проведення зустрічної звірки складається за підписом посадових осіб контролюючого органу акт, у якому фіксується такий факт, і невідкладно письмово інформуються правоохоронні органи для вжиття заходів, передбачених законодавством. Крім того, стосовно осіб об’єкта контролю, які чинять перешкоди у проведенні зустрічної звірки, вживаються заходи для притягнення до адміністративної відповідальності.

Відповідно до норм пункту 2.8 Порядку взаємодії органів державної контрольно-ревізійної служби, органів прокуратури, внутрішніх справ, Служби безпеки України, затвердженому спільним наказом від 19.10.2006 р. № 346/1025/685/53, у разі недопущення посадових осіб служби до проведення зустрічної звірки, перешкоджання будь-яким іншим чином у її проведенні, правоохоронний орган у межах своєї компетенції вирішує питання допуску на об’єкт контролю, надання необхідних документів, забезпечує усунення перешкод та притягнення осіб, які перешкоджали у проведенні зустрічної звірки, до відповідальності і застосування інших передбачених законодавством заходів.

Водночас наголошуємо, що у зверненні до правоохоронного органу щодо надання допомоги у вирішенні питання проведення зустрічної звірки обов’язково слід зазначати наступні дані:

підставу проведення ревізії:

повну назву об’єкта контролю, на якому проводиться ревізія;

повну назву та адресу суб’єкта господарювання, на якому необхідно провести зустрічну звірку;

факти, що свідчать про наявність правових відносин між суб’єктом господарювання та об’єктом контролю;

— перелік питань, що підлягають дослідженню;

— ґрунтовну суть фінансових операцій (проведення робіт, надання послуг, придбання/реалізація товарів тощо) та їх обсяги (суми/вартість);

— проблемні питання та факти, що можуть свідчити про порушення вимог законодавства та/або певним чином обґрунтовують проведення зустрічної звірки;

— наслідки, що випливають з певних господарських/фінансових операцій, та які негативно вплинули (можуть вплинути) на фінансово-господарську діяльність об’єкта контролю;

— терміни проведення зустрічної звірки.

Водночас звергаємо увагу, що відповідно до законодавства не допускається:

— проведення зустрічної звірки з питань, що не стосуються виду, обсягу і якості операцій та розрахунків з об’єктом контролю;

— дослідження під час проведення зустрічної звірки всієї фінансово-господарської діяльності суб’єкта господарювання за певний період.

В. о. Голови М. Диба

Коментар редакції

Не допускати фахівців Держфінінспекції до зустрічної звірки не радимо!

Вже давно не секрет, що органи Держфінінспекції, окрім ревізій фінансово-господарської діяльності об’єктів контролю, мають право проводити зустрічні звірки.

Таке право надано фахівцям Держфінінспекції п.п. 12 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.93 р. № 2939-XII та п. 26 Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого постановою КМУ від 20.04.2006 р. № 550 (далі — Порядок № 550).

Нагадаємо, що зустрічна звірка — це метод документального та фактичного підтвердження у підприємств, установ та організацій виду, обсягу і якості операцій та розрахунків для з’ясування їх реальності та повноти відображення в обліку об’єкта контролю.

Одразу зазначимо, що не варто боятись зустрічну звірку, адже це не перевірка і в результаті її проведення порушення не встановлюються.

Крім того, в листі, який коментується, наголошується на тому, що фахівці Держфінінспекції під час проведення зустрічних звірок не мають права проводити звірки з питань, які не стосуються виду, обсягу і якості операцій та розрахунків з об’єктом контролю.

Також не допускається дослідження фахівцями Держфінінспекції під час проведення зустрічної звірки всієї фінансово-господарської діяльності суб’єкта господарювання, в якого проводиться зустрічна звірка. Навіть якщо організація чи установа, в якої проводиться зустрічна звірка, є об’єктом контролю Держфінінспекції та міститься у плані проведення ревізій у певний період. Отже, як бачимо, при зустрічній звірці можуть бути перевірені лише ті документи, які безпосередньо стосуються взаємовідносин з об’єктом контролю, на якому проводиться ревізія фінансово-господарської діяльності.

Наприклад, у лікарні проводиться ревізія фінансово-господарської діяльності. Під час проведення ревізії встановлено, що за період, який ревізується, були проведені численні роботи по дезінфекції та дератизації підрозділом державної санітарної служби. Під час проведення зустрічної звірки в відповідному підрозділі державної санітарної служби перевіряються лише ті акти виконаних робіт по дезінфекції і дератизації та інші документи, які безпосередньо пов’язані з лікарнею, в якій проводиться ревізія. Ніякі інші документи державної санітарно-епідемічної служби під час зустрічної звірки не перевіряються.

Що стосується недопущення інспекторів до зустрічної звірки, то сенсу у цьому немає, оскільки питання щодо допущення до зустрічної звірки буде вирішено ними шляхом звернення до правоохоронних органів і така звірка все одно буде проведена.

Так, у разі недопущення посадової особи контролюючого органу до проведення зустрічної звірки за підписом посадових осіб контролюючого органу складається акт, у якому фіксується такий факт. При цьому про факт недопуску невідкладно письмово інформуються правоохоронні органи для вжиття заходів, передбачених законодавством (п. 26 Порядку № 550).

У свою чергу правоохоронний орган вирішує питання щодо допуску працівників Держфінінспекції до проведення зустрічної звірки, надання їм усіх необхідних документів та усунення будь-яких перешкод у проведенні зустрічної звірки.

Також правоохоронний орган вирішує питання щодо притягнення осіб, які перешкоджали проведенню зустрічної звірки, до відповідальності.

Тож, враховуючи все вищезазначене, не допускати фахівців Держфінінспекції до зустрічної звірки не радимо.

Тетяна СТАНКУС, економіст-аналітик

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі