Теми статей
Обрати теми

Надання платних послуг медичними установами (ч. 2)

Левічев Олександр, завідувач сектору контролю установ і організацій, які фінансуються з бюджету, Харківської об’єднаної державної фінансової інспекції

Тепер розрахуємо вартість аналізу крові на цукор.

Розрахунок витрат
на проведення аналізу крові на цукор
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата у хвилину (гр. 2 : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Фельдшер-лаборант

2140,38

150,60

0,237

7

1,66

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

0,60

Накладні видатки (45,5 %)

1,03

Усього

3,29

Витрати медикаментів та матеріалів

Найменування

Кількість на 1 дослідження

Од. виміру

Ціна, грн.

Вартість на 1 дослідження, грн.

Скарифікатор

1 шт.

200 шт.

51,54

0,258 (51,54 грн. : 200 шт.)

Вата

3 г

100 г

6,00

0,180 (3 г х 6,00 грн. : 100 г)

Спирт 70 %

2,5 г

кг

138,45

0,346 (2,5 г х 138,45 грн. : 1000 г)

Рукавички нестерильні

1 пара

1 пара

1,29

1,29

Усього

2,07

Отже, вартість одного аналізу крові на цукор складає 5,36 грн. (3,29 + 2,07).

Далі розрахуємо вартість 1 процедури флюорографії.

Розрахунок витрат
на проведення 1 процедури флюорографії
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата у хвилину (гр. 2 : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Лікар-рентгенолог (по флюорографу)

2668,92

125,50

0,354

7

2,48

Рентген-лаборант

1767,21

125,50

0,235

10

2,35

Разом

4,83

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

1,75

Накладні видатки (45,5 %)

3,00

Усього

9,58

Вартість 1 процедури флюорографії складає 9,58 грн.

Тепер розрахуємо вартість 1 огляду гінеколога.

Розрахунок витрат
на проведення 1 огляду гінеколога
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата у хвилину (гр. 2 : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Лікар-акушер-гінеколог

2514,20

161,06

0,260

12

3,12

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

1,13

Накладні видатки (45,5 %)

1,93

Усього

6,18

Витрати медикаментів та матеріалів

Найменування

Кількість на 1 дослідження

Од. виміру

Ціна, грн.

Вартість на 1 дослідження, грн.

Набір гінекологічний

1 шт.

1 шт.

15,53

15,53

Отже, вартість 1 огляду гінеколога складає 21,71 грн. (6,18 + 15,53).

Тепер розрахуємо вартість 1 огляду лікаря-хірурга в оглядовому чоловічому кабінеті.

Розрахунок витрат
на проведення 1 огляду лікаря-хірурга в оглядовому чоловічому кабінеті
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата у хвилину (гр. 2 : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Лікар-хірург

2514,20

161,06

0,260

10

2,60

Разом

2,60

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

0,94

Накладні видатки (45,5 %)

1,61

Усього

5,15

Витрати медикаментів та матеріалів

Найменування

Кількість на 1 дослідження

Од. виміру

Ціна, грн.

Вартість на 1 дослідження, грн.

Рукавички стерильні

1 пара

1 пара

2,99

2,99

Шпатель дерев’яний

1 шт.

1 шт.

0,74

0,74

Усього

3,73

Отже, вартість 1 огляду хірурга складає 8,88 грн. (5,15 + 3,73).

Далі проведемо розрахунок вартості 1 процедури аудіометрії.

Розрахунок витрат
на проведення 1 процедури аудіометрії
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата у хвилину (гр. 2 : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Сестра медична

1916,20

161,06

0,198

30

5,94

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

2,16

Накладні видатки (45,5 %)

3,68

Усього

11,78

Вартість 1 процедури аудіометрії становить 11,78 грн.

Тепер розрахуємо вартість проведення електрокардіограми.

Розрахунок витрат
на проведення 1 процедури електрокардіограми
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата у хвилину (гр. 2 : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Лікар з функціональної діагностики

1861,20

161,06

0,193

17

3,28

Сестра медична

1916,20

161,06

0,198

13

2,57

Разом

5,85

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

2,12

Накладні видатки (45,5 %)

3,63

Усього

11,60

Витрати медикаментів та матеріалів

Найменування

Витрати

Од. виміру

Ціна, грн.

Вартість на 1 послугу, грн.

Спирт 96 % (для обробки апарату)

1 г

кг

157,48

0,157 (157,48 грн. : 1000 г)

Бинт 7х14 (7 м)

1 м

шт.

7,94

1,134 (7,94 грн. : 7 м)

Папір 57 мм х 25 м (кардіо)

2,5 м

1 рул.

8,20

0,82 (2,5 м х 8,20 грн. : 25 м)

Усього

2,11

Отже, вартість 1 процедури електрокардіограми складає 13,71 грн. (11,60 + 2,11).

Розрахуємо вартість 1 процедури реовазограми.

Розрахунок витрат
на проведення 1 процедури реовазограми
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата у хвилину (гр. 2 : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Лікар з функціональної діагностики

1861,20

161,06

0,193

27

5,21

Сестра медична

1916,20

161,06

0,198

22

4,36

Разом

9,57

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

3,47

Накладні видатки (45,5 %)

5,93

Усього

18,97

Витрати медикаментів та матеріалів

Найменування

Витрати

Од. виміру

Ціна, грн.

Вартість на 1 послугу, грн.

Спирт 96 % (для обробки апарату)

1 г

кг

157,48

0,157 (157,48 грн. : 1000 г)

Бинт 7х14 (7 м)

1 м

шт.

7,94

1,134 (7,94 грн. : 7 м)

Усього

1,29

Вартість 1 процедури реовазограми складає 20,26 грн. (18,97 + 1,29).

Далі проведемо розрахунок вартості 1 процедури рентгену легенів.

Розрахунок затрат
на проведення 1 процедури рентгену легенів
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата в хвилину (гр. 2 : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Лікар-рентгенолог

2891,33

125,50

0,384

10

3,84

Рентген-лаборант

2203,63

125,50

0,293

15

4,40

Разом

8,24

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

2,99

Накладні видатки (45,5 %)

5,11

Всього

16,34

Витрати медикаментів та матеріалів

Найменування

Витрати

Од. виміру

Ціна, грн.

Вартість на 1 послугу, грн.

Плівка 30 х 40

1 кадр

1 лист

11,52

11,52

Вартість 1 процедури рентгену легенів становить 27,86 грн. (16,34 + 11,52).

І остання складова — процедура функції зовнішнього дихання. Розрахуємо її вартість.

Розрахунок витрат
на проведення 1 процедури функції зовнішнього дихання
на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Розрахунок заробітної плати

Посада

Оклад, грн.

Норма часу, год

Зарплата в хвилину (гр. 2 : : гр. 3 : 60), грн.

Затрати часу на 1 процедуру (шляхом вимірювання), хв

Вартість затрат на послугу (гр. 4 х х гр. 5), грн.

1

2

3

4

5

6

Лікар-пульмонолог

2013,60

161,06

0,208

15

3,12

Сестра медична пульмонологічного кабінету

1916,20

161,06

0,198

15

2,97

Разом

6,09

Нарахування на заробітну плату (36,3 %)

2,21

Накладні видатки (45,5 %)

3,78

Всього

12,08

Витрати медикаментів та матеріалів

Найменування

Витрати

Од. виміру

Ціна, грн.

Вартість на 1 послугу, грн.

Рукавички нестерильні

1 пара

1 пара

2,00

2,00

Вата

0,4

100 г

6,00 грн.

0,024 (0,4 г х 6,00 грн. : 100)

Спирт 70 %

1,1 г

кг

138,45 грн.

0,152 (1,1 г х 138,45 грн. : 1000 г)

Бинт нестерильний 7х14 (7 м)

0,1

м

5,10 грн.

0,073 (0,1 м х 5,10 грн. : 7 м)

Саніфект

1

1000 мл

260,00

0,26 (1 мл х 260,00 грн. : 1000 мл)

Всього:

2,51

Тож вартість 1 процедури функції зовнішнього дихання становить 14,59 грн. (12,08 + 2,51).

Згрупуємо всі видатки в остаточну калькуляцію.

«Затверджую»
Головний лікар
Міської поліклініки
Іванов О. І.
«03» серпня 2015 року

КАЛЬКУЛЯЦІЯ

на медичну послугу: Медичний огляд працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму

Найменування статті затрат

Вартість одного огляду, грн.

1

2

Лікар-профпатолог

2,71

Лікар-хірург

1,95

Лікар-невропатолог

3,12

Лікар-отоларинголог

1,68

Лікар-офтальмолог

2,77

Лікар-дерматовенеролог

4,80

Лікар-онколог

2,88

Лікар-уролог

2,69

Лікар-ендокринолог

2,32

Лікар-інфекціоніст

3,54

Разом:

28,46

Нарахування на заробітну плату

10,33

Накладні видатки

17,65

Клінічний аналіз крові

27,10

Клінічний аналіз сечі

18,68

Аналіз крові на цукор

5,36

Флюорообстеження

9,58

Огляд гінеколога

21,71

Огляд чоловіків

8,88

Аудіометрія

11,78

Електрокардіограма

13,71

Реовазографія

20,26

Рентген легенів

27,86

Функція зовнішнього дихання

14,59

Разом:

179,51

Всього:

235,95

Рентабельність (25 %)

58,99

Разом

294,94

ПДВ

Вартість послуги:

294,94

img 1

Таким чином, вартість Медичного огляду працівників певних категорій з метою профілактики професійних захворювань та виробничого травматизму становить 294,94 грн.

Амбулаторний прийом лікаря-хірурга

Тепер пропонуємо розглянути приклад розрахунку іншої платної медичної послуги, а саме: амбулаторного прийому лікаря-хірурга.

Можливість надання такої послуги передбачена пп.21 та 22 Переліку № 1138. Тобто амбулаторний прийом лікаря-хірурга в цьому випадку проводиться в рамках медичного обслуговування за договорами із суб’єктами господарювання, страховими організаціями або медичного обслуговування іноземних громадян, які тимчасово перебувають на території України, в тому числі за договорами страхування.

Отже, почнемо. Спочатку розрахуємо заробітну плату лікаря-хірурга на 1 прийом. Припустимо, що оклад лікаря-хірурга, з урахуванням категорії, вислуги років та хірургічної активності становить 3752,84 грн. Тривалість одного огляду лікаря-хірурга ставить 1 годину. Середньомісячна кількість робочих годин — 161,06.

Розрахунок витрат по заробітній платі
на медичну послугу: Амбулаторний прийом лікаря-хірурга

Посада

Оклад, грн.

Середньомісячна кількість робочих годин

Середньогодинна тарифна ставка, грн. (гр. 2 : гр. 3)

1

2

3

4

Лікар-хірург вищої категорії

3752,84

161,06

23,30

Тож заробітна плата лікаря-хірурга, яку необхідно включити до вартості послуги, становить 23,30 грн.

Нарахування ЄСВ на заробітну плату — 8,46 грн. (23,30 грн. х 36,3 %).

Тепер аналогічно попередньому прикладу розрахуємо суму накладних видатків, прийнявши процент накладних видатків на рівні 45,5 %.

Отже, накладні видатки, які необхідно включити до розрахунку, становлять 14,45 грн. ((23,30 грн. + + 8,46 грн.) х 45,5 %).

Тепер проведемо розрахунок потреби в твердому інвентарі. При цьому припустимо, що запланована кількість оглядів на місяць складає 75. Найменування інвентарю візьмемо виходячи з фактичної його наявності в кабінеті лікаря-хірурга. Дані щодо вартості інвентарю — за даними бухгалтерського обліку.

Розрахунок витрат потреби в твердому інвентарі
на медичну послугу: Амбулаторний прийом лікаря-хірурга

Найменування

Од. виміру

Кількість, шт.

Вартість одиниці, грн.

Вартість інвентарю (гр. 3 х гр.4), грн.

Строк служби, років

Вартість інвентарю на рік (гр. 5 : : гр. 6), грн.

Вартість інвентарю на місяць, (гр. 7 : 12), грн.

1

2

3

4

5

6

7

8

Стіл

шт.

2

80,00

160,00

7

22,86

1,91

Стілець

шт.

2

45,00

90,00

3

30,00

2,50

Шафа

шт.

1

250,00

250,00

7

35,71

2,98

Карниз

шт.

3

27,50

82,50

10

8,25

0,69

Світильник

шт.

3

50,00

150,00

10

15,00

1,25

Разом:

9,33

Потреба на 1 огляд дорівнює відношенню місячної вартості інвентарю до кількості виконаних оглядів на місяць, а саме 0,12 грн. (9,33 грн. : : 75 оглядів).

Тепер проведемо розрахунок потреби в м’якому інвентарі.

Найменування

Од. виміру

Кількість, шт.

Вартість одиниці, грн.

Вартість інвентарю (гр. 3 х гр. 4), грн.

Строк служби, років

Вартість інвентарю на рік (гр. 5 : : гр. 6), грн.

Вартість інвентарю на місяць, (гр. 7 : 12), грн.

1

2

3

4

5

6

7

8

Халат медичний

шт.

5

25,00

125,00

3

41,67

3,47

Рушник

шт.

1

50,00

50,00

3

16,67

1,39

Штора

шт.

1

50,00

50,00

3

16,67

1,39

Разом

6,25

Потреба на 1 огляд дорівнює відношенню місячної вартості інвентарю до кількості виконаних оглядів на місяць, а саме 0,08 грн. (6,25 грн. : 75).

Крім того, в калькуляцію необхідно включити вартість бланку довідки про огляд — 0,30 грн.

Рентабельність не передбачена.

Згрупуємо всі видатки в остаточну калькуляцію.

«Затверджую»
Головний лікар
Міської поліклініки
Іванов О. І.
«03» серпня 2015 р.

КАЛЬКУЛЯЦІЯ
на медичну послугу: Амбулаторний прийом лікаря-хірурга

Найменування статті затрат

Вартість одного прийому, грн.

Заробітна плата лікаря-хірурга

23,30

ЄСВ

8,46

Накладні видатки

14,45

Твердий інвентар

0,12

М’який інвентар

0,08

Вартість бланка

0,30

Вартість послуги

46,71

img 2

Таким чином, платна медична послуга «Амбулаторний прийом лікаря-хірурга» коштує 46,71 грн.

Державне регулювання цін на платні медичні послуги та встановлення граничного рівня рентабельності

Відповідно до п. 12 постанови № 1548 тарифи на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні і комунальні заклади охорони здоров’я, регулюють (встановлюють) Рада міністрів АР Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Згідно з п.п.1 п.1 ст.13 Закону № 5007 державне регулювання цін здійснюється Кабміном, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом установлення обов’язкових для застосування суб’єктами господарювання:

— фіксованих цін;

— граничних цін;

— граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди);

граничних нормативів рентабельності;

— розміру постачальницької винагороди;

— розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів).

Отже, державне регулювання цін не означає буквально, що адміністрації мають провести калькулювання тарифів. Вартість платних послуг визначає сам лікувально-профілактичний заклад виходячи з тих витрат, які він фактично понесе на надання відповідної послуги.

Адміністрації, як правило, реалізують свої повноваження щодо регулювання цін і тарифів шляхом встановлення граничного рівня рентабельності, а також розглядають і затверджують тарифи, встановлені лікувально-профілактичними закладами.

Установити ціни на всі платні послуги лікувально-профілактичних закладів адміністрації навіть фізично не можуть, адже неможливо врахувати специфіку діяльності кожного із закладів і специфіку надання тієї чи іншої платної послуги.

Також слід враховувати положення ст. 15 Закону № 5007, в якій зазначено, що Кабмін, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які встановили державні регульовані ціни на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого, зобов’язані відшкодувати суб’єктам господарювання різницю між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів.

Установлення Кабміном, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування державних регульованих цін на товари в розмірі, нижчому від економічно обґрунтованого, без визначення джерел для відшкодування різниці між такими розмірами за рахунок коштів відповідних бюджетів не допускається і може бути оскаржено в судовому порядку.

Крім того, як зазначено в листі № 1799, якщо державне регулювання тарифів на платні медичні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні та комунальні заклади охорони здоров’я, в регіоні не запроваджено, то тарифи на такі послуги встановлюються на ринкових засадах.

Також зазначимо, що ДПАУ свого часу не заперечувала проти закладання рентабельності у вартість платних медичних послуг. Так, у своєму листі № 1316 вона зазначала, що не буде порушенням чинного законодавства закладення неприбутковими організаціями — закладами охорони здоров’я граничних розмірів рентабельності при формуванні вартості платних медичних послуг з подальшим зарахуванням коштів, отриманих від їх надання, до складу кошторисів (на спецрахунок) на утримання таких неприбуткових організацій, у разі якщо розміри рентабельності для формування тарифів на медичні послуги будуть установлені відповідним нормативним актом Міністерства охорони здоров’я.

Таким чином, собівартість платної медичної послуги визначається кожним лікувально-профілактичним закладом самостійно і зазначається в калькуляції, яка обов’язково затверджується керівником закладу.

Зміни до тарифу на платну медичну послугу, які можуть уноситись у зв’язку зі зміною тарифів на комунальні послуги, зі зміною рівня заробітної плати, вартості матеріалів тощо вносяться на підставі наказів керівника лікувально-профілактичного закладу.

Крім того, слід зазначити, що відповідно до ст. 28 Закону № 280 до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить таке делеговане повноваження, як здійснення контролю за дотриманням цін і тарифів.

Оподаткування

З 2015 року відбулись значні зміни у порядку сплати податку на прибуток. Крім того, нещодавно Законом № 652 (див. «Бюджетна бухгалтерія», 2015, № 32) були внесені чергові зміни до ПКУ щодо оподаткування неприбуткових організацій.

Так, згідно з п. 133.4 цього Кодексу не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, установлених цим пунктом.

Ці умови такі. Неприбутковою організацією (підприємством, установою) є організація (підприємство, установа), що одночасно відповідає таким вимогам:

— утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;

— установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;

— установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення);

— внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

У разі недотримання неприбутковою організацією цих вимог така неприбуткова організація зобов’язана подати у термін, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити суму самостійно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток.

Податкове зобов’язання розраховується, виходячи із суми операції нецільового використання коштів.

Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.

При цьому з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, до 31 грудня податкового (звітного) року неприбуткова організація зобов’язана щоквартально подавати до контролюючого органу квартальну фінансову і податкову звітність (наростаючим підсумком) з податку на прибуток та сплачувати податок у термін, визначений для квартального періоду.

З наступного податкового (звітного) року така неприбуткова організація подає фінансову і податкову звітність та сплачує податок на прибуток у порядку, встановленому ст. 57 ПКУ для неприбуткових організацій — платників податку на прибуток.

У п.п. 133.4.6 ПКУ, зокрема, визначено, що до неприбуткових організацій можуть бути віднесені бюджетні установи.

Тож бюджетні установи, в тому числі медичні, не є платниками податку на прибуток за вищевизначених умов.

Що стосується ПДВ, то з 01.01.2015 р. поріг для обов’язкової реєстрації платником ПДВ складає 1 млн грн.

Тобто обов’язкова реєстрація платниками ПДВ стосується тих установ, в яких загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, протягом останніх 12 календарних місяців сукупно перевищує 1 млн грн. (без урахування ПДВ).

Нагадаємо, що до 01.01.2015 р. ця межа складала 300 тис. грн. Таким чином, ті медичні установи — платники ПДВ, у яких обсяг оподатковуваних ПДВ операцій за останні 12 календарних місяців не перевищує 1 млн грн., мають право анулювати реєстрацію платника ПДВ.

При вирішенні питання: чи обкладаються ПДВ ті чи інші платні послуги, які надають заклади охорони здоров’я, необхідно керуватись п.п. 197.1.5 ст. 197 ПКУ.

Згідно з цим підпунктом звільнено від оподаткування операції з постачання послуг з охорони здоров’я закладами охорони здоров’я, що мають ліцензію на постачання таких послуг, а також постачання послуг реабілітаційними установами для інвалідів та дітей-інвалідів, що мають ліцензію на постачання таких послуг відповідно до законодавства.

Але зверніть увагу: виняток із цього правила стосується таких послуг, як:

а) надання косметологічної допомоги, крім тієї, що надається за медичними показаннями;

б) масаж для зміцнення здоров’я дорослого населення, корекція постави тощо;

в) проведення профілактичних медичних оглядів із підготовкою висновку про стан здоров’я на прохання громадян;

г) проведення гігієнічної експертизи проектних матеріалів та попередніх проектних пропозицій, у тому числі щодо розміщення об’єкта, а також нормативної документації на нові технології виробництва продукції та нові види продукції за заявкою замовника, гігієнічна оцінка зразків нових видів продукції;

ґ) надання консультаційної допомоги з питань проведення державної санітарно-гігієнічної експертизи;

д) обстеження за заявкою замовника об’єктів, що будуються, реконструюються або функціонують, з метою їх відповідності санітарному законодавству;

е) проведення за заявкою замовника токсиколого-гігієнічних, медико-біологічних, санітарно-гігієнічних, фізіологічних та інших обстежень з метою визначення безпеки продукції для здоров’я людини;

є) видача суб’єктам господарювання дозволів на виробництво, використання, транспортування, зберігання, реалізацію, захоронення, знищення, утилізацію продукції і речовин вітчизняного та імпортного виробництва, що потенційно небезпечні для здоров’я людини;

ж) надання юридичним і фізичним особам консультаційної допомоги з питань застосування законодавства про охорону здоров’я, в тому числі щодо забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення;

з) проведення медичного огляду осіб для видачі:

— дозволу на право отримання та носіння зброї громадянам, крім військовослужбовців і посадових осіб, носіння зброї якими передбачено законодавством;

— відповідних документів на виїзд громадян за кордон за викликом родичів, що проживають у зарубіжних країнах, оздоровлення в зарубіжних лікувальних або санаторних закладах за власним бажанням, а також у службові відрядження (крім державних службовців, робота яких пов’язана з такими виїздами і які мають відповідні медичні документи);

— посвідчення водія транспортного засобу;

и) медичне обслуговування з’їздів, конференцій, симпозіумів, фестивалів, нарад, змагань тощо;

і) медичне обслуговування громадян за їх бажанням у медичних закладах із поліпшеним сервісним обслуговуванням;

ї) організація медичного контролю осіб, які займаються фізичною культурою і спортом в оздоровчих закладах;

й) проведення профілактичних щеплень громадянам, які від’їжджають за кордон за викликом, для оздоровлення в зарубіжних лікувальних або санаторних закладах за власним бажанням, а також у туристичні подорожі (крім тих, що від’їжджають на лікування та в службові відрядження);

к) складення за заявками замовників санітарних паспортів радіотехнічних об’єктів та проведення досліджень для їх підтвердження;

л) проведення за заявками замовників державної санітарно-гігієнічної експертизи з акредитації та атестації підприємств, установ, організацій на право проведення токсиколого-гігієнічних, медико-біологічних, санітарно-гігієнічних та інших досліджень;

м) визначення за заявками замовника шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища, технологічного та трудового процесів, проведення досліджень для розробки засобів і заходів щодо усунення або зменшення їх небезпечної дії;

н) навчання за заявками замовників на робочих місцях фахівців підприємств, установ, організацій в установах санітарно-епідеміологічної служби, державних науково-дослідних інститутах гігієнічного та епідеміологічного профілю, а також фахівців підприємств, установ, організацій, проведення санітарно-гігієнічних та бактеріологічних досліджень;

о) надання за заявками замовників послуг з організації роботи відомчих санітарних лабораторій, оснащення їх медичною технікою (обладнанням, апаратурою, приладами); навчання на місці фахівців таких лабораторій методики проведення санітарно-гігієнічних досліджень.

Перелічені платні послуги, що надають заклади охорони здоров’я, підлягають обкладенню ПДВ за ставкою 20 %.

Напрями використання коштів, отриманих як плата за послуги

Наприкінці статті нагадаємо, на які цілі можна витрачати кошти, отримані як плата за послуги.

Відповідно до п. 4 ст. 13 БКУ плата за послуги, що надають бюджетні установи згідно з їх основною діяльністю, належить до першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ.

Витрачати кошти цієї підгрупи можна на покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, що надають бюджетні установи згідно з їх основною діяльністю.

Нерідко у наших читачів виникає запитання — а куди можна витрачати кошти, які залишились після покриття всіх необхідних витрат? Дійсно, після покриття всіх необхідних витрат можуть залишатися «зайві» кошти. У нашому випадку це обумовлено тим, що до калькуляції включається рентабельність.

Для відповіді на це запитання необхідно звернутись до Порядку № 228, в якому наведено черговість витрачання коштів спеціального фонду кошторису.

Так, згідно з п. 49 та п. 23 цього Порядку видатки спеціального фонду кошторису здійснюються у такій послідовності:

1) за встановленими напрямами використання;

2) на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов’язань за спеціальним та загальним фондами кошторису;

3) на проведення заходів, пов’язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.

Тож саме у такій послідовності можна витрачати кошти, які надійшли у вигляді плати за послуги.

Нормативні документи

Конституція — Конституція України від 28.06.96 р. № 254к/96-ВР.

БКУ — Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 р. № 2456-VI.

ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон № 2801 — Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.92 р. № 2801-XII.

Закон № 5007 — Закон України «Про ціни і ціноутворення» від 21.06.2012 р. № 5007-VI.

Закон № 280 — Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР.

Закон № 652 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій» від 17.07.2015 р. № 652-VIII.

Порядок № 228 — Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджений постановою КМУ від 28.02.2002 р. № 228.

Рішення № 10 — Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 53 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положення частини третьої статті 49 Конституції України «у державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно» (справа про безоплатну медичну допомогу) вiд 29.05.2002 р. № 10-рп/2002.

Перелік № 1138 — Перелік платних послуг, які можуть надаватися в державних та комунальних закладах охорони здоров’я, вищих медичних навчальних закладах та науково-дослідних установах, затверджений постановою КМУ від 17.09.96 р. № 1138. Постанова № 1548 — постанова КМУ «Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» від 25.12.96 р. № 1548.

Штатні нормативи № 33 — Штатні нормативи медичного, фармацевтичного, педагогічного персоналу і працівників кухонь республіканської АР Крим та обласних лікарень, затверджені наказом МОЗ від 23.02.2000 р. № 33.

Методичні рекомендації № 90 — Методичні рекомендації щодо здійснення інспектування органами Державної фінансової інспекції України, затверджені наказом Держфінінспекції від 14.12.2011 р. № 90.

Порядок № 736/902/758 — Порядок надання платних освітніх послуг державними та комунальними навчальними закладами, затверджений спільним наказом МОН, Мінекономіки та Мінфіну від 23.07.2010 р. № 736/902/758.

П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. № 318.

Лист № 4520 — лист Держказначейства від 13.04.2007 р. № 3.3-07/877-4520.

Лист № 2970 — лист Держказначейства від 14.10.2011 р. № 16-04/918-2970.

Лист № 8023 — лист Мінфіну від 18.04.2007 р. № 31-16020-01-9/8023.

Лист № 3131 — лист МОЗ від 15.10.2010 р. № 10.03.67/3131.

Лист № 22626 — лист Мінфіну від 14.09.2011 р. № 31-07320-16-9/22626.

Лист № 1799 — лист Держінспекції з контролю за цінами від 17.05.2008 р. № 200/6-10/1799.

Лист № 1316 — лист ДПАУ від 18.02.2004 р. № 1452/5/15-1316.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі