Теми статей
Обрати теми

Об’єднання територіальних громад: запитували — відповідаємо

Маркович Галина, заступник директора Департаменту місцевих бюджетів — начальник управління планування місцевих бюджетів Міністерства фінансів України, заслужений економіст України, кандидат економічних наук
На численні прохання наших читачів ми продовжуємо відповідати на запитання за темою створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ), яку ми вже висвітлювали в попередніх номерах*.

* Див. «Бюджетна бухгалтерія», 2016, № 8, с. 13 та № 9, с. 21.

Хто здійснює контроль за дотриманням бюджетного законодавства в ОТГ? Чи обов’язково потрібно узгоджувати бюджети ОТГ з обласними державними адміністраціями?

Контроль за дотриманням бюджетного законодавства щодо бюджетів ОТГ здійснюється:

1) радою ОТГ — за виконанням рішення про бюджет ОТГ та в частині інших повноважень, передбачених Бюджетним кодексом України від 08.07.2010 р. № 2456-VI (далі — БКУ), законом про Державний бюджет України та рішенням про місцевий бюджет ( ст. 114 БКУ);

2) обласною державною адміністрацією (далі — ОДА) — за відповідністю бюджетному законодавству показників затверджених бюджетів, розпису бюджету, кошторисів бюджетних установ та інших документів, які використовуються у бюджетному процесі ( п. 2 ч. 1 ст. 115 БКУ).

Частиною 2 ст. 122 БКУ передбачено, що виконавчі органи рад ОТГ рішення про бюджет ОТГ (або внесення до нього змін) наступного дня після його підписання керівником ради ОТГ надсилають ОДА.

У разі прийняття рішення про місцевий бюджет з порушенням вимог БКУ чи закону про Державний бюджет України, в тому числі щодо складання бюджету в частині міжбюджетних трансфертів ( п. 7 ч. 1 ст. 116 БКУ) голова ОДА має право протягом місяця з дня набрання чинності рішенням про бюджет ОТГ звернутися до суду з одночасним клопотанням про невідкладне зупинення дії цього рішення до закінчення судового розгляду справи ( ч. 2 ст. 122 БКУ).

Отже, ОДА здійснюють контроль за дотриманням ОТГ норм бюджетного законодавства, а не узгоджують показники їх бюджетів.

Ненадання виконавчими органами рад ОТГ ОДА рішень про бюджет (або внесення змін до нього) є недотриманням норм бюджетного законодавства і відповідно бюджетним правопорушенням. Заходи впливу за порушення бюджетного законодавства визначені ст. 117 БКУ.

Чи потрібно ОТГ передавати субвенцію до районного бюджету, якщо мешканці ОТГ обслуговуються в районній лікарні? Як розраховувати обсяг такої субвенції — за кількістю мешканців ОТГ чи за статистичними даними лікарні щодо кількості осіб, які фактично обслуговувалися у ній у минулих періодах та мешкають на території ОТГ?

Так, у такому випадку частина медичної субвенції, яка передбачена бюджету ОТГ, обов’язково передається районному бюджету для оплати послуг, що надаватимуться жителям об’єднаної громади закладами, які фінансуються з районного бюджету.

Слід зазначити, що розрахунок обсягу субвенції для бюджету ОТГ здійснюється за формулою, затвердженою постановою КМУ «Про затвердження формули розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» від 19.08.2015 р. № 618 із урахуванням фінансового нормативу бюджетної забезпеченості, який є однаковим як для бюджету ОТГ, так і для районного бюджету. При цьому жителі ОТГ не враховуються при визначенні обсягу субвенції для районного бюджету.

Щодо підходів до розподілу субвенції, то на сьогодні це питання не врегульовано. Його врегулювання належить до компетенції Міністерства охорони здоров’я як центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я та є головним розпорядником медичної субвенції.

В яких випадках надається субвенція на розвиток інфраструктури? Чи може така субвенція бути надана бюджетам органів місцевого самоврядування, які припиняють свою діяльність шляхом реорганізації та створення ОТГ?

Субвенція на формування інфраструктури ОТГ є однією із форм державної підтримки добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст. Відповідно до ст. 10 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 р. № 157-VIII субвенція надається ОТГ на формування відповідної інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку такої територіальної громади.

Враховуючи цільове призначення субвенції, її не можна надавати іншим бюджетам.

Питання надання такої субвенції регламентовано Порядком та умовами надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад, затвердженим постановою КМУ від 16.03.2016 р. № 200.

Що краще створити в ОТГ — управління чи відділ фінансів? Які критерії для їх створення?

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.97 р. № 280/97-ВР встановлення штатної чисельності апарату ради та її виконавчого комітету, а також затвердження видатків на їх утримання належить до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад і вирішується на її пленарних засіданнях.

При цьому єдиних критеріїв чи підходів до формування штатної чисельності органу місцевого самоврядування немає. Проте основним при визначенні кількості структурних підрозділів та їх чисельності повинен бути перелік функцій та повноважень, які будуть закріплені за відповідним підрозділом.

Деяких дітей, що проживають на території ОТГ, батьки возять до школи у місто, бо вважають її кращою. Чи потрібно з бюджету ОТГ виділяти кошти для фінансування таких шкіл у місті?

Ні, не потрібно. Пояснимо чому.

Освітня субвенція розподіляється між місцевими бюджетами за формулою, затвердженою постановою КМУ «Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами» від 26.06.2015 р. № 435 (ср. ). Одним із параметрів, що враховуються при визначенні її обсягу, є кількість учнів, яка визначається на підставі статистичної звітності відповідної школи.

Отже, при визначенні обсягу субвенції визначальним є не місце проживання дитини, а місце її навчання. Тобто кошти передбачаються бюджету міста, на території якого розташований навчальний заклад, із розрахунку учнів, що навчаються в цій школі.

Які кошти бюджету ОТГ можуть бути направлені на ремонт доріг місцевого значення?

Відповідно до ст. 7 БКУ місцеві бюджети є самостійними, що забезпечується закріпленням за ними відповідних джерел доходів та правом місцевих органів влади самостійно визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до законодавства України.

Отже, у разі необхідності рада ОТГ може прийняти рішення і спрямувати кошти місцевого бюджету на ремонт доріг.

При цьому слід враховувати таке: поточні видатки передбачаються за рахунок коштів загального фонду бюджету, а капітальні — бюджету розвитку, оскільки відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 71 БКУ капітальні видатки належать до витрат бюджету розвитку.

Якщо надходжень бюджету розвитку недостатньо для проведення видатків, то частина коштів може бути передана із загального фонду. Відповідно до ч. 1 ст. 71 БКУ кошти, передані з іншої частини місцевого бюджету за рішенням відповідної місцевої ради, є одним із джерел формування бюджету розвитку.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі