Об’єднання територіальних громад: запитували — відповідаємо (ч. 1) Ми живемо в дуже непростий час — час епохальних змін. Держава взяла курс на децентралізацію, що тягне за собою реформування органів місцевого самоврядування та територіальної організації влади, — фактично повне переформатування діючої системи управління.
На сьогодні вже досить велика кількість громад відгукнулась на реформи, ставши першопрохідцями об’єднання. Звісно, цей процес непростий та потребує не лише бажання об’єднатися, але й неабияких знань законодавства, адже діяти слід у чіткому правовому полі.
У зв’язку з цим до редакції нашої газети надходить багато запитань від органів місцевого самоврядування з проханням допомогти вирішити питання, які виникають у процесі об’єднання територіальних громад. Залюбки допоможемо вам у цьому.
Тож перш за все ретельно вивчіть базовий закон, який регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, — Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»*. А ось у цій консультації ми відповімо на найбільш поширені запитання, які отримали від зацікавлених голів та бухгалтерів рад, що перебувають у стані реформування.
Чи є школа розпорядником бюджетних коштів Ми — працівники відділу освіти райдержадміністрації. Звертаємося з приводу матеріалу «Хто затверджує штатний розпис та кошторис сільської ради», який був розміщений у газеті «Бюджетна бухгалтерія», 2015, № 35. Цей матеріал дає можливість чітко зрозуміти не лише те, хто підписує кошторис і штатний розпис шкіл, а й шлях правильного формування видатків по школах.
На виконання п. 5 постанови КМУ від 27.08.2010 р. № 778 школа (як бюджетна установа) зобов’язана бути юридичною особою, мати рахунок, самостійний баланс, штамп і печатку. Але у більшості випадків школи не мають власного рахунка, тим самим порушують Положення про заклад. Крім того, формування бюджету на рік здійснюється не за кожною бюджетною установою (школою), а за загальним КФК 07201 «Загальноосвітні школи».
Чи є в такому випадку школа бюджетною установою, для якої формується кошторис і штатний розпис? І чи є в такому випадку школа взагалі розпорядником нижчого рівня, адже розпорядник нижчого рівня має право за погодженням з головним розпорядником здійснювати фінансові операції самостійно через органи Казначейства?