Перш ніж надати відповідь на зазначене запитання, з’ясуємо, які вимоги до претендентів на посаду головного бухгалтера сільської ради передбачені чинним законодавством. Для цього звернемось до п. 11 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою КМУ від 26.01.2011 р. № 59. У ньому записано, що призначення на посаду головного бухгалтера бюджетної установи та/або спеціаліста, на якого покладається виконання завдань та функціональних обов’язків бухгалтерської служби, здійснюється згідно з Довідником типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців, затвердженим наказом Нацдержслужби від 13.09.2011 р. № 11 (далі — Довідник № 11) або Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників Випуск 1. «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», затвердженим наказом Мінсоцполітики від 29.12.2004 р. № 336 (далі — Довідник № 336).
Зокрема, у розд. 5 Довідника № 11 наведені типові професійно-кваліфікаційні характеристики посад державних службовців, що мають наскрізний характер. Однією із посад, що містить цей розділ, є посада «начальник відділу — головний бухгалтер». Особі, що претендує на зазначену посаду, необхідно мати вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста та стаж роботи на державній службі за фахом та на керівних посадах не менш як 5 років.
Крім того, розділ «Керівники» Довідника № 336 передбачає, що працівник, який претендує на посаду «головний бухгалтер», повинен мати повну вищу освіту відповідного напряму підготовки (магістр, спеціаліст) та стаж бухгалтерської роботи для магістра — на менше 2 років, спеціаліста — не менше 3 років.
Але у нашому випадку працівник не має необхідного освітньо-кваліфікаційного рівня освіти, та й досвіду роботи на керівних посадах йому не вистачає. Як же бути у цій ситуації?
Згідно з п. 11 Загальних положень Довідника № 336 особи, які не мають відповідної освіти або стажу роботи, встановлених кваліфікаційними вимогами, але мають достатній практичний досвід та успішно виконують у повному обсязі покладені на них завдання та обов’язки, можуть бути, як виняток, залишені на займаній посаді або призначені на відповідні посади за рекомендацією атестаційної комісії.
Порядок проведення атестації посадових осіб місцевого самоврядування прописаний у Типовому положенні про проведення атестації посадових осіб місцевого самоврядування, затвердженому постановою КМУ від 26.10.2001 р. № 1440.
Відповідно до п. 4 цього документа для організації та проведення атестації за рішенням сільського, селищного голови утворюється атестаційна комісія у складі голови, секретаря та членів комісії. За результатами своєї роботи атестаційна комісія робить один з наступних висновків:
— про відповідність займаній посаді;
— про відповідність займаній посаді за певних умов (здобуття освіти, проходження стажування, набуття відповідних навичок, підвищення кваліфікації тощо);
— про невідповідність займаній посаді.
На підставі таких висновків сільський, селищний голова видає відповідне розпорядження.
Отже, робимо висновок: працівник із середньо-спеціальною освітою, який має досвід роботи на посаді спеціаліста (бухгалтера) другої категорії, може бути призначений на посаду головного бухгалтера, але лише з урахуванням висновку атестаційної комісії і на підставі розпорядження сільського голови.