Теми статей
Обрати теми

Викрадено системний блок: що робити?

Новіков Костянтин, консультант
Нещодавно невідомими особами з будівлі нашої установи було викрадено системний блок, який входить до комплекту комп’ютерної техніки поряд з монітором, клавіатурою, маніпулятором «миша» та вебкамерою. Яким чином повинна діяти установа у цій ситуації? Як визначити вартість викраденого системного блоку з урахуванням того, що окремо в бухобліку його вартість не значиться? Натомість цей системний блок входить до складу комплекту комп’ютерної техніки загальною вартістю 6300 грн.

У разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей в обов’язковому порядку проводиться інвентаризація активів. Про це йдеться у п. 7 Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 р. № 879 (далі — Положення № 879).

Інвентаризація проводиться на день встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей в обсязі, який визначається керівником установи.

З метою проведення інвентаризації розпорядчим документом керівника установи необхідно створити інвентаризаційну комісію.

До її складу слід включити представників апарату управління установи, бухгалтерської служби та досвідчених працівників, які знають об’єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери).

Інвентаризаційну комісію очолює керівник установи (його заступник) або керівник структурного підрозділу, уповноважений керівником установи.

Інвентаризація проводиться повним складом інвентаризаційної комісії та у присутності матеріально відповідальної особи.

Відповідно до п. 5 розд. І Положення № 879 під час проведення інвентаризації активів і зобов’язань обов’язково перевіряється і документально підтверджується їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.

Тобто, під час проведення інвентаризації комісія, у разі необхідності, може перевірити відповідність основних засобів технічній документації на них, тобто технічний стан та наявність усіх конструктивних елементів.

Для оформлення даних інвентаризації основних засобів (будівель, споруд, передавальних пристроїв, машин і обладнання, транспортних засобів, інструментів, комп’ютерної техніки, виробничого і господарського інвентарю тощо) застосовується Інвентаризаційний опис необоротних активів, форма якого затверджена наказом Мінфіну «Про затвердження типових форм для відображення бюджетними установами результатів інвентаризації» від 17.06.2015 р. № 572.

Відсутність при проведенні інвентаризації такого основного конструктивного елементу комплекту комп’ютерної техніки, як системний блок, повинна бути відображена в Інвентаризаційному описі в графі 2 «Найменування, стисла характеристика та призначення об’єкта», а також в протоколі інвентаризаційної комісії, що заповнюється після закінчення інвентаризації і передається на розгляд та затвердження керівнику установи.

У протоколі наводяться: причини нестач, втрат, лишків, а також пропозиції щодо заліку внаслідок пересортиці, списання нестач в межах норм природного убутку, а також понаднормових нестач і втрат від псування цінностей із зазначенням причин та вжитих заходів щодо запобігання таким втратам і нестачам.

Установи можуть додавати до протоколів іншу інформацію, що є суттєвою для прийняття рішень щодо визнання і оцінки активів і зобов’язань та розкриття відповідної інформації у фінансовій звітності.

Відповідно до п. 4 розд. ІV Положення № 879 виявлені при інвентаризації нестача цінностей понад норми природного убутку, а також втрати від псування цінностей списуються з балансу та відносяться на рахунок винних осіб у розмірі, визначеному відповідно до законодавства. У разі якщо винні особи не встановлені, вони зараховуються на позабалансовий рахунок 072 «Невідшкодовані нестачі і втрати від псування цінностей» до моменту встановлення винних осіб або закриття справи згідно із законодавством.

Згідно з п. 6 розд. ІV Положення № 879 розмір збитків від розкрадання, нестач, знищення (псування) матеріальних цінностей визначається відповідно до законодавства.

Механізм визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей встановлює Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затверджений постановою КМУ від 22.01.96 р. № 116.

Зокрема, п. 2 цього Порядку передбачено, що розмір збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей визначається шляхом проведення незалежної оцінки відповідно до національних стандартів оцінки.

У разі визначення розміру збитків, що призвели до завдання майнової шкоди державі, територіальній громаді або суб’єкту господарювання з державною (комунальною) часткою в статутному (складеному) капіталі, розмір збитків визначається відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої постановою КМУ від 10.12.2003 р. № 1891 (далі — Методика № 1891).

Таким чином для визначення сум збитків необхідно звернутись до суб’єктів оціночної діяльності для проведення незалежної оцінки.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» від 12.07.2001 р. № 2658-III суб’єктами оціночної діяльності є:

суб’єкти господарювання — зареєстровані в установленому законодавством порядку фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які здійснюють господарську діяльність, у складі яких працює хоча б один оцінювач, та які отримали сертифікат суб’єкта оціночної діяльності;

органи державної влади та органи місцевого самоврядування, які отримали повноваження на здійснення оціночної діяльності в процесі виконання функцій з управління та розпорядження державним майном та (або) майном, що є у комунальній власності, та у складі яких працюють оцінювачі.

Окремо хотілось би звернути увагу на те, що відповідно до п. 104 Методики № 1891 у разі коли державний орган або орган місцевого самоврядування є замовником проведення незалежної оцінки, виконавець оцінки обирається на конкурсних засадах в порядку, що встановлюється Фондом державного майна.

Також зазначимо, що згідно з п. 7 розд. ІV Положення № 879 бюджетними установами у разі встановлення нестач або втрат, які виникли внаслідок зловживань, відповідні матеріали протягом 5 днів після встановлення нестач і втрат передаються правоохоронним органам, а на суму виявлених нестач і втрат подається цивільний позов.

Отже, після передачі матеріалів до правоохоронних органів вам залишається лише чекати, коли правоохоронці знайдуть викрадача цінностей або закриють справу.

Проте все ж таки порадимо час від часу нагадувати правоохоронцям про себе письмово, та запитувати інформацію щодо просування відкритої справи за фактом крадіжки майна.

Комплект комп’ютерної техніки, який обліковувався за даними бухобліку та частину якого було викрадено, необхідно списати з балансу установи і оприбуткувати кожну придатну його частину як окремий об’єкт обліку, встановивши для кожної такої частини нову вартість. Це може зробити комісія установи. При цьому списання комплекту комп’ютерної техніки потрібно оформити Актом про списання основних засобів типової форми № ОЗ-3 (бюджет), форма якого затверджена спільним наказом Головного управління Держказначейства та Держкомстату від 02.12.97 р. № 125/70 (ср. ). На об’єкти, що підлягають оприбуткуванню, комісія повинна скласти Акт оцінки (у довільній формі). Так радило робити в схожій ситуації Держказначейство в листі від 11.11.2010 р. № 17-04/2828-21196.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі