Теми статей
Обрати теми

Як перевести норму бензину у норму газу

Новіков Костянтин, консультант
Бюджетною установою проведено модернізацію службових автомобілів шляхом встановлення на них газового обладнання. У зв’язку з цим виникли запитання: як розрахувати норму витрат газового палива та яким чином обліковувати його витрати, при тому, що наша установа керується Нормами витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. № 43?

Встановлення газового обладнання на автомобілі на теперішній час дуже актуальне, оскільки вартість бензину стрімко зростає та 20 — 22 грн. за 1 л якісного бензину А-95 — це ще не межа. А ось вартість газового палива менша в рази.

До речі, використання газового палива дає не тільки значну економію коштів на його придбання, але й, на думку автомобільних експертів, збільшує ресурс роботи двигуна і продовжує термін експлуатації багатьох агрегатів автомобіля завдяки високому октановому числу і чистоті.

Окремо хотілось би зазначити, що використання газового палива значно зменшує викиди в атмосферу токсичних вихлопних газів, що дуже актуально для великих міст.

Газобалонні автомобілі (ГБА) можуть використовувати під час роботи такі види газового палива, як зріджений нафтовий газ (ЗНГ) та стиснений природний газ (СПГ).

Відповідно до п.п. 2.1.4 Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43, тимчасові лінійні норми витрат палива, а також норми витрат палива на виконання транспортної роботи для газобалонних модифікацій автомобілів, які не увійшли до цього нормативного документа, встановлюються таким чином:

— лінійна норма витрат рідкого палива базового автомобіля коригується з урахуванням різниці споряджених мас ГБА та базового автомобіля (аналогічно розрахункам норми витрат палива на виконання транспортної роботи) і застосовується у разі роботи ГБА на рідкому паливі;

— норма витрат газового палива визначається шляхом коригування розрахованої лінійної норми витрат рідкого палива (або норми рідкого палива на виконання транспортної роботи) із застосуванням перевідних коефіцієнтів:

бензин — СПГ — 1:1;

бензин — ЗНГ — 1:1,25 (для автомобілів із системою впорскування ЗНГ рекомендовано застосовувати менші значення перевідного коефіцієнта відповідно до фактичних потреб).

Для наочності розглянемо умовний приклад.

Приклад. На автомобіль Daewoo Nexia (базова лінійна норма — 8,2 л/100 км) встановлено газобалонне обладнання, що дозволяє автомобілю працювати на СПГ.

Таке переобладнання викликало збільшення маси автомобіля на 50 кг (0,05 т), та відповідно при його експлуатації на бензині збільшиться норма його споживання.

Тимчасову лінійну норму витрат палива розрахуємо за формулою:

Н’s = Hs2 + Δ Gen х Hg, де:

Н’s — тимчасова лінійна норма, л / 100 км;

Hs2 — лінійна норма для базового автомобіля, л/100 км;

Δ Gen — різниця споряджених мас, т;

Hg — норма на одну тонну спорядженої маси, л/100 т-км (норма на одну тонну спорядженої маси (Hg) при використанні бензину — 2,0 л/100 т-км.

Н’s = 8,2 л/100 км + 0,05 т х 2 л/100 т-км = = 8,3 л/100 км.

Таким чином, за умови роботи автомобілю Daewoo Nexia на бензині тимчасова норма витрат складе 8,3 л/100 км.

Після проведених розрахунків залишається визначити норму витрат газового палива шляхом коригування розрахованої лінійної норми витрат рідкого палива із застосуванням перевідних коефіцієнтів.

Так, при роботі автомобіля Daewoo Nexia на СПГ витрата газу буде аналогічна витраті бензину — 8,3 л/100 км, оскільки перевідний коефіцієнт «бензин — СПГ» — 1: 1.

При роботі автомобіля на ЗНГ витрата газу буде становити 10,4 л/100 км, оскільки перевідний коефіцієнт «бензин — ЗНГ» — 1: 1,25.

Нагадаємо, що визначений бюджетною установою порядок встановлення та використання норм витрат палива, застосування коригуючих коефіцієнтів та інше затверджується наказом (розпорядженням) керівника установи.

Облік використання газового палива нічим не відрізняється від обліку використання бензину. Підставою для списання використаних легковим автотранспортом пально-мастильних матеріалів є первинні документи.

Нагадаємо: майже 3 роки тому (а саме 16.04.2013 р.) припинив своє існування на законодавчому рівні подорожній лист легкового автомобіля, форма якого була затверджена наказом Держкомстату від 17.02.98 р. № 74.

Незважаючи на це, відповідно до вимог Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV в установі мають бути наявні первинні документи на списання пально-мастильних матеріалів, складені з урахуванням вимог законодавства про реквізити первинних документів.

Форму такого первинного документа для обліку роботи транспортного засобу установа може розробити самостійно, але врахувати при цьому усі обов’язкові реквізити, зазначені в п. 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.

Таку самостійно розроблену форму і порядок її використання необхідно обов’язково затвердити наказом (розпорядженням) керівника установи.

При розробці форми такого первинного документа можна скористатись формою подорожнього листа службового легкового автомобіля, яка втратила чинність, при цьому модифікувавши її, зокрема, для відображення руху двох видів пального, які використовуються автомобілем, а саме: бензин та СПГ або ЗНГ.

Отже, ви можете та повинні розробити таку форму первинного документа для обліку роботи транспортного засобу, яка буде враховувати усі необхідні реквізити, передбачені законодавством, та буде зручна при документуванні та контролі за використанням пального.

Теги бензин газ
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі