(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
5/11
Бюджетна бухгалтерія
Бюджетна бухгалтерія
Січень , 2016/№ 4

Як зменшити ціну за одиницю природного газу

Бюджетна установа провела переговорну процедуру закупівлі з постачання природного газу на 2016 рік та акцептувала пропозицію за ціною 9012,48 грн. за 1000 м куб., у яку входить ціна розподілу та транспортування газу. Після оприлюднення акцепту надійшов лист від постачальника про ціну постачання природного газу в розмірі 8052,79 грн. за 1000 м куб., оскільки розподіл та транспортування природного газу закуповуються за окремим договором.
Чи можна додатковою угодою зменшити ціну за одиницю товару, виключивши оплату за розподіл та транспортування? Чи це буде порушенням ст. 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення? Чи можна в такому випадку застосовувати п. 5 ч. 5 ст. 40 Закону України «Про здійснення державних закупівель», а саме узгодження зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг)?

Насамперед нагадаємо, що на сьогодні правові засади функціонування ринку природного газу в Україні врегульовано Законом України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 р. № 329-VIII (далі — Закон № 329).

Як передбачено п. 27 ч. 1 ст. 1 цього Закону, постачальник природного газу — це суб’єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу.

При цьому постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, згідно з яким постачальник зобов’язується поставити споживачеві природний газ належної якості та в необхідній кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов’язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Такий договір укладають відповідно до Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV та Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Наголосимо: договір постачання природного газу повинен містити істотні умови, які передбачено ч. 5 ст. 12 Закону № 329 (ср. 025069200). Постачання природного газу здійснюють за цінами, що вільно встановлюються між постачальником та споживачем, крім випадків, передбачених цим Законом.

Для постачання (транспортування) природного газу замовнику постачальник укладає договір транспортування природного газу в порядку, передбаченому Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2493 (далі — Кодекс ГТС), а також іншими нормативно-правовими актами. Типовий договір транспортування природного газу затверджено постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2497, яка діє з 01.12.2015 р.

Разом з тим для отримання природного газу замовник укладає договір розподілу природного газу з оператором газорозподільної системи в порядку, передбаченому Кодексом ГТС та іншими нормативно-правовими актами. Типовий договір розподілу природного газу затверджено постановою НКРЕКП від 30.09.2015 р. № 2498, яка діє з 01.12.2015 р.

За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов’язується забезпечити замовнику послуги з розподілу природного газу на період та на умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов’язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг з розподілу природного газу.

Про особливості закупівлі природного газу та послуг із його розподілу Мінекономрозвитку роз’яснювало в листі від 01.12.2015 р. № 3302-05/40083-06.

Зауважимо: плата за приєднання замовника до газорозподільної системи визначається згідно з договором між замовником і оператором газорозподільної системи на підставі методології, затвердженої НКРЕКП.

Як передбачено ч. 2 ст. 32 Закону № 329, оператор газорозподільної системи провадить діяльність із розподілу природного газу на підставі ліцензії, яку видає НКРЕКП. При цьому технічні та комерційні умови приєднання до газорозподільної системи визначаються в Кодексі ГТС.

Отже, закупівлю послуг з розподілу природного газу в оператора газорозподільної системи замовник здійснює шляхом застосування переговорної процедури закупівлі на підставі типового договору.

Таким чином, замовнику в зазначеній ситуації дійсно потрібно від ціни природного газу відняти вартість послуг із транспортування та розподілу природного газу.

При цьому для вирішення зазначеної ситуації існують два варіанти:

на стадії до укладення договору про закупівлю;

на стадії після укладення такого договору.

Розглянемо, як вирішити цю ситуацію за кожним із них.

1. Відповідно до ч. 5 ст. 40 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII (далі — Закон № 1197) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Як бачимо, зазначена норма не містить обмеження в частині того, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції переможця переговорної процедури закупівлі (у тому числі ціни за одиницю товару).

Як передбачено ч. 1 ст. 39 Закону № 1197, переговорна процедура закупівлі — це процедура, яка використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або кількома учасниками.

Тож після акцепту пропозиції учасника переговорної процедури до укладення договору про закупівлю замовник може провести ще одні переговори. На таких переговорах сторони можуть змінити ціну пропозиції в бік зменшення, тобто з 9012,48 грн. за 1000 м куб. природного газу до 8052,79 грн. за 1000 м куб. природного газу. Протокол переговорів складається у довільній формі. При цьому результати проведених переговорів мають бути відображені у протокольному рішенні комітету з конкурсних торгів замовника, який складається також у довільній формі.

Разом з тим радимо замовнику у звіті про результати проведення переговорної процедури закупівлі (далі — Звіт) в пункті 11 («Інша інформація») зазначити інформацію про те, що замовник провів переговори перед укладенням договору, за результатами яких сторони погодили зменшити ціну за одиницю товару.

Нагадаємо, що форму Звіту та Інструкцію щодо його заповнення затверджено наказом Мінекономрозвитку від 15.09.2014 р. № 1106 (далі — наказ № 1106).

2. Замовник укладає договір закупівлі природного газу за ціною акцептованої пропозиції, тобто 9012,48 грн. за 1000 м куб. природного газу. Потім до договору про закупівлю природного газу замовник укладає додаткову угоду на зменшення ціни за одиницю товару, згідно з якою з ціни договору виключається оплата послуг за розподіл та транспортування природного газу. У такому разі необхідно обов’язково обґрунтувати в додатковій угоді причини та підстави внесення змін до договору.

Таку додаткову угоду замовник укладає на підставі п. 5 ч. 5 ст. 40 Закону № 1197, а саме: внесення змін у частині узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг).

Отже, з урахуванням унесених змін ціна за 1000 м куб. природного газу буде складати 8052,79 грн.

Нагадаємо, що замовник у такому випадку протягом трьох робочих днів із дня внесення зазначених змін має подати для оприлюднення повідомлення про внесення змін до договору. Форма повідомлення про внесення змін до договору та Інструкція щодо її заповнення затверджені наказом № 1106.

Вирішення такої ситуації будь-яким із запропонованих варіантів повністю відповідає вимогам чинного законодавства. Отже, відсутні підстави вважати, що в цьому випадку буде порушення чинного законодавства у сфері державних закупівель, склад якого передбачений ст. 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

природний газ, ціна додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті