Дійсно, діючим законодавством передбачено можливість погашення податкового боргу комунальних підприємств за рахунок коштів місцевого бюджету. Про це йдеться в п. 96.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ), у якому передбачено організаційно-правові заходи погашення податкового боргу комунальних підприємств.
Так, у разі якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов’язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено, контролюючий орган зобов’язаний звернутися до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно такого платника податків, з поданням щодо прийняття рішення про виділення коштів місцевого бюджету на сплату податкового боргу такого платника податків. Рішення про фінансування таких витрат розглядається на найближчій сесії відповідної ради.
Як бачимо, вищезазначений пункт ПКУ застосовується у разі, якщо сума коштів, отримана від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, не покриває суму його податкового боргу і витрат, пов’язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.
З огляду на це, передумовою застосування заходів, передбачених п. 96.1 ПКУ, є:
— проведення публічного продажу майна комунального підприємства, внесеного в податкову заставу. Процедура продажу такого майна урегульована ст. 95 ПКУ;
— отримана від такого продажу сума грошових коштів не покриває суму податкового боргу комунального підприємства і витрат, пов’язаних з організацією та проведенням публічних торгів, або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.
Відповідно до п. 95.1 ПКУ орган ДФС здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності — шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Для цього контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття органом ДФС рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення органу ДФС підписується його керівником та скріплюється гербовою печаткою органу ДФС.
У той же час необхідно звернути увагу на те, що обов’язок органу ДФС на звернення до органу місцевого самоврядування з поданням в порядку, визначеному ст. 96 ПКУ, виникне лише за умови здійснення продажу внесеного у податкову заставу майна комунального підприємства і недостатності суми коштів, отриманої від продажу внесеного в податкову заставу майна комунального підприємства, для погашення його податкового боргу або у разі відсутності у такого боржника власного майна, що відповідно до законодавства України може бути внесено в податкову заставу та відчужено.
Таким чином, селищна рада має право розглянути питання про виділення коштів із місцевого бюджету на сплату податкового боргу комунального підприємства лише за умови недостатності суми коштів, отриманих від продажу майна для покриття податкового боргу.
До речі, із цього питання є судові рішення, що підтверджують вищенаведений висновок. Так, у постанові ВСУ від 07.04.2015 р. № 21-104а-15 зазначено таке:
«У справі, що розглядається, суд касаційної інстанції, погодившись із рішенням судів попередніх інстанцій про задоволення подання, зазначив, що суди правомірно не взяли до уваги посилання відповідача на статтю 96 ПК, оскільки обов’язок органу державної податкової служби звернутися з поданням в порядку пункту 96.1 статті 96 ПК до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади, до сфери управління якого належить майно платника податків — комунального підприємства боржника, виникає виключно після продажу внесеного в податкову заставу майна такого підприємства і лише за умови недостатності суми коштів, отриманих від такого продажу для покриття податкового боргу.
Тобто, вказана норма застосовується лише тоді, коли процедура стягнення боргу за рахунок коштів, які знаходяться у власності платника, передбачена статтею 95 ПК, з будь-яких причин, вказаних в законі, не вирішила проблему погашення боргу.»